ODLUKU
O ODOBRAVANJU ZAJEDNIČKE JEZGRE NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA HISTORIJU DEFINISANU NA ISHODIMA UČENJA
Broj 01-07-1-1181-1/15
16. decembra 2015. godine
Mostar
Predsjednica
Milijana Lale, s. r.
DRUŠTVENO-HUMANISTIČKO PODRUČJE
ZAJEDNIČKA JEZGRA
NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA HISTORIJU
DEFINIRANA NA ISHODIMA UČENJA
ZJNPP za historiju definirana na ishodima učenja
Voditeljica projekta:
Vanjski saradnici:
Projektni tim:
Odbor za reformu nastave historije:
Radna grupa:
UVOD
OBLAST 1: HISTORIJSKI IZVORI I PROUČAVANJE HISTORIJE |
||||||||||||||||
Ishodi učenja |
||||||||||||||||
1. Provodi školska istraživanja kako bi ispitao prošlost i sadašnjost. 2. Pokazuje drugima historijsko znanje i razumijevanje. 3. Tumači prošlost temeljem didaktički oblikovanih historijskih izvora i razumije šta sve može utjecati na pisanje historijeotkriva različita historijska stajališta na historijske događaje i određuje kontekst u kojem su ta gledišta nastala (kritičko mišljenje). |
||||||||||||||||
Indikatori u skladu s uzrastom za: |
||||||||||||||||
Komponente: |
Kraj 6. razreda (11, 12 god.) |
Kraj 7. razreda (12, 13 god.) |
Kraj 8. razreda (13, 14 god.) |
Kraj devetogodišnjeg obrazovanja i odgoja (14, 15 god.) |
Kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18, 19 god.) |
|||||||||||
Poznavanje i pronalaženje izvora |
1.1 Razlikuje vrste historijskih izvora, njihovu podjelu i vrijednost. |
1.1 Razlikuje vrste historijskih izvora, njihovu podjelu i tumači kriterij podjele. |
1.1 Bira i određuje različite historijske ili arheološke izvore važne za proučavanje određene teme. |
1.1 Proučava određenu temu, postavlja ključna pitanja i određuje različite odgovarajuće izvore u svrhu istraživanja teme. |
1.1. Proučava određenu temu, postavlja ključna pitanja, procjenjuje različite izvore i daje kritički osvrt. |
|||||||||||
Rad s izvorima: postavljanje pitanja o izvorima, pronalaženje podataka na temelju izvora, organiziranje, analiziranje i sinteza podataka |
1.2 Bilježi odgovarajuće podatke sa svrhom iz ponuđenih izvora. |
1.2 Pronalazi podatke iz jednostavnih grafičkih i statističkih izvora (npr. tablica, grafikona, grafičkih prikaza).
|
1.2 Razlikuje prednosti i nedostatke raznih historijskih izvora, npr. Ko je napravio historijski izvor i koje mu je porijeklo?
|
1.2 Prikuplja podatke iz određenih didaktički oblikovanih izvora kako bi ispitao prošlost. 1.3 Utvrđuje značaj izvora (obrazlaže prednosti i nedostatke) i zaključuje o prošlosti. |
1.2. Prikuplja podatke iz određenih historijskih izvora, analizira ih i na osnovu toga donosi zaključke o prošlosti |
|||||||||||
Priopćenje o historijskom znanju i razumijevanju historije (pisanje historije, odgovaranje na pitanja) |
2.1 Organizira historijske podatke hronološki odgovarajući na pitanja o ljudima, događajima, objektima i mjestima u prošlosti. |
2.1 Odgovara na pitanja koristeći historijske podatke iz didaktički oblikovanih izvora. |
2.1 Interpretira historijsko znanje potkrepljujući ga dokazima u raspravi pisanjem kraćih historijskih tekstova, crtanjem, grafičkim ili dramskim prikazom; i uz korištenje informacijskih tehnologija tamo gdje je to moguće i primjereno. |
2.1 Interpretira historijsko znanje iznošenjem dokaza u raspravi, pisanjem kraćih historijskih tekstova, crtanjem, grafičkim ili dramskim prikazom i uz korištenje informacijskih tehnologija tamo gdje je to moguće i primjereno. |
2.1. Daje kritički osvrt o historijskom događaju uz korištenje informacijske tehnologije (esej, grafički prikaz itd). |
|||||||||||
Tumačenje temeljeno na historijskim izvorima (kritički stav spram prihvaćenih izvora) |
3.1 Prepoznaje kako se nastalo mišljenje o nekom događaju može razlikovati od činjenica i podataka o njemu. |
3.1 Objašnjava neke događaje iz prošlosti koji se različito tumače. 3.2 Uspoređuje dvije verzije određenog historijskog događaja koristeći vizuelne i pisane izvore. 3.3 Razlikuje izvore nastale neposredno nakon događaja i izvore nakon vremenske distance. |
3.1 Provjerava određeno historijsko tumačenje postavljajući pitanja o porijeklu određenog historijskog izvora. 3.2 Pronalazi i pobraja razloge zbog kojih se prošlost predstavlja i tumači na različite načine. 3.3 Objašnjava kako različiti vrijednosni sistemi i tradicije mogu utjecati na način kako će se tumačiti određeni događaji iz prošlosti. |
3.1 Procjenjuje određene sadržaje, odnosno kako historičar konstruira historiju pišući o događajima iz prošlosti i prosuđuje zašto historija nije u cijelosti objektivna ili neutralna. 3.2 Analizira uzroke koji su utjecali na pisanje historije. 3.3 Razlikuje značajne podatke od nevažnih, ključne od sporednih i provjerljive od neprovjerljivih podataka u historijskim kazivanjima i pričama. 3.4 Tumači određene historijske događaje na temelju didaktički oblikovanih izvora. |
3.1 Procjenjuje okolnosti koje su utjecale na stav historičara prilikom pisanja historije. 3.2 Daje kritički osvrt o podacima u primarnim i sekundarnim historijskim izvorima. 3.3. Procjenjuje određene historijske događaje na temelju historijskih izvora. |
|||||||||||
Slika o prošlosti na osnovu arheoloških nalaza i sjećanja |
3.4 Bira i određuje elemente koji predstavljaju neke aspekte iz prošlosti koja se proučava, kao doprinos školskoj izložbi, školskom muzeju ili lokalnom arhivu. |
3.5 Opisuje kako arheolozi i historičari izvode zaključke na temelju arheoloških ostataka iz prošlosti i usmene predaje. |
3.4 Opisuje ključna obilježja i načine korištenja materijalnih ostataka iz prošlosti u datom kontekstu. 3.5 Objašnjava važnost konzerviranja i čuvanja naše prirodne i kulturne baštine, npr. objekata, lokaliteta. |
3.5 Bira kulturno-historijske spomenike, simbole kako bi objasnio (kulturu sjećanja) njihova različita tumačenja. 3.6 Objašnjava kako i zašto se mogu razlikovati sjećanja ljudi o prošlosti. |
3.4 Procjenjuje sjećanja svjedoka o istom događaju iz prošlosti. 3.5 Ispituje tumačenja kulturno-historijskih spomenika u različitim historijskim kontekstima. |
|||||||||||
OBLAST 2: HISTORIJSKO ZNANJE I RAZUMIJEVANJE: HISTORIJSKO VRIJEME I HRONOLOGIJA |
||||||||||||||||
Ishodi učenja |
||||||||||||||||
1. Zna i razumije kategorije historijskog vremena. 2. Koristi se različitim načinima prikazivanja historijskog vremena i hronologije. 3. Razumije historijska razdoblja, kako su povezani događaji u njima, objašnjava glavne pravce, procese i probleme iz prošlosti smještajući ljude i događaje u vremenski i prostorni okvir. 4. Razumije kako se mijenja stajalište u ovisnosti od vremena i prostora. |
||||||||||||||||
Indikatori u skladu s uzrastom za: |
||||||||||||||||
Komponente |
Kraj 6. razreda (11, 12 god.) |
Kraj 7. razreda (12, 13 god.) |
Kraj 8. razreda (13, 14 god.) |
Kraj devetogodišnjeg obrazovanja i odgoja (14, 15 god.) |
Kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18, 19 god.) |
|||||||||||
Kategorije historijskog vremena (razlikovanje historijskog i kalendarskog vremena) |
1.1 Razlikuje prošlost, sadašnjost i budućnost. 1.2 Objašnjava kategorije kalendarskog vremena: godina, decenija, vijek i milenij; razlikuje značenja termina prije naše ere i poslije naše ere i kako postoje i drugi načini računanja vremena. 1.3 Mjeri i računa vrijeme i prevodi jednu kategoriju historijskog vremena u drugu. |
1.1 Razumije značenje i razvrstava po kategorijama historijsko vrijeme: godina, decenija, vijek i milenij koristeći termine prije naše ere i poslije naše ere kao referentnu tačku. 1.2 Mjeri i računa vrijeme i prevodi jednu kategoriju vremena u drugu. 1.3 Objašnjava potrebu računanja vremena, uvjetovanost vremenskih odrednica načinom života (kako potreba, odnosno nužda tjera na uređenje prirodnih ritmova i tehnološki razvoj). |
|
|
|
|||||||||||
Upotreba različitih načina prikazivanja historijskog vremena i historijskih događaja |
2.1 Koristi vremensku liniju (lentu vremena) kako bi označio kategorije kalendarskog vremena povezane s događajima, ljudima i društvenim promjenama upotrebom termina prije naše ere i poslije naše ere. 2.2 Kreira vremensku liniju (lentu vremena) i dijagrame poradi prikaza historijskog razdoblja i događaja u datom historijskom razdoblju. |
2.1 Označava događaje o kojima uči na vremensku liniju (lentu vremena) upisujući ključne odrednice. 2.2 Pravi vremensku liniju (lentu vremena) i objašnjava podatke date na vremenskoj liniji (lenti vremena). 2.3 Predstavlja grafički ili maketom trajanje pojedinih historijskih razdoblja (prahistorija, stari vijek, srednji vijek, savremeno doba), kako bi se međusobno uporedilo njihovo trajanje. |
2.1. Pravi vremensku liniju (lentu vremena) i smješta važne događaje i razvoj iz svjetske historije u njihov hronološki slijed. 2.2 Postavlja različite vremenske crte s glavnim događajima, osobama i historijskim razdobljima koje proučava. 2.3 Služi se podacima iz hronoloških tabela ili sinhroniziranih tabela$$$Sinhronizirana tabela- tabela u kojoj su prikazani događaji koji su se istodobno događali bilo na različitim prostorima, bilo po različitim oblicima društva.$$$ kako bi odgovorio na postavljeni zadatak. |
2.1 Koristi sinhroniziranu tabelu pri opisu određenoga historijskog razdoblja, te odgovara na postavljena pitanja i zadatke. 2.2 Samostalno izrađuje sinhroniziranu tabelu za određeno historijsko razdoblje. 2.3 Koristi različite načine predstavljanja trajanja historijskih događaja, kao i njihov redoslijed. |
2.1. Kreira vremensku lentu, u nju unosi zadate podatke (godine, periode, pojmove, procese i sl.) 2.2. Samostalno izrađuje sinhroniziranu tabelu za određeno historijsko razdoblje i o određenim historijskim događajima. 2.3. Osmišljava načine predstavljanja historijskih događaja. |
|||||||||||
Historijska razdoblja i povezanost događaja u njima |
3.1 Razlikuje kriterij određivanja prahistorije i historije (pojava pisma), obilježja prahistorije i staroga vijeka. 3.2 Imenuje historijske periode. 3.3 Hronološki reda ponuđene datume i periode. |
3.1 Objašnjava obilježja srednjega vijeka (društvene, ekonomske, kulturne, religijske, političke prilike). 3.2 Stavlja u vezu vrijeme i historijska razdoblja. |
3.1 Objašnjava obilježja novog vijeka (društvene, ekonomske, kulturne, religijske, političke prilike). 3.2 Stavlja u vezu vrijeme i historijska razdoblja. 3.3 Povezuje historijske događaje i procese različitih konteksta istog historijskog perioda. 3.4 Određuje kojem historijskom razdoblju i prostoru pripadaju različiti ponuđeni historijski događaji. |
3.1 Ukazuje na ključna obilježja određenih historijskih razdoblja analizirajući društvene, ekonomske, kulturne, religijske, političke prilike uz događaje koji su obilježili njihov početak i kraj. 3.2 Povezuje historijske događaje i procese različitih konteksta istog historijskog razdoblja. 3.3 Reda hronološki i sinhronizirano slike s odabranim historijskim osobama ili historijskim pojmovima i poredi važne događaje i postignuća iz različitih vremenskih razdoblja svjetske historije. 3.4 Popunjava sinhroniziranu tabelu iz svjetske historije podacima iz regionalne i evropske historije. |
3.1 Daje kritički osvrt na obilježja određenih historijskih razdoblja analizirajući društvene, privredne, kulturne, religijske i političke prilike. 3.2 Utvrđuje povezanosti historijskih događaja i procese različitih konteksta istog historijskog razdoblja. 3.3 Analizira historijske događaje i ličnosti, upoređujući ih u istom ili različitim historijskim periodima. |
|||||||||||
Načini mijenjanja perspektiva ovisno o vremenu i prostoru |
4.1. Pobraja primjere utjecaja antičkog razdoblja na sadašnjost. |
4.1 Poredi pojedine oblike (društvene, ekonomske, kulturne, religijske, političke, te svakodnevni život)$$$Samo jedan oblik u usporedbi dva doba.$$$ društva u starom i srednjem vijeku. |
4.1 Poredi pojedine oblike (društvene, ekonomske, kulturne, religijske, političke, te svakodnevni život) društva u starom, srednjem i novom vijeku. |
4.1. Poredi sadašnjost s prošlošću procjenjujući posljedice. 4.2 Analizira određene historijske događaje iz vremena u kojem su nastali, a ne s gledišta današnjice. 4.3 Naznačuje ključne prekretnice u svjetskoj historijipotkrepljujući ih dokazima o tome do kojih je promjena došlo i koje su posljedice tih promjena. SGK |
4.1. Analizira određene historijske događaje iz vremena u kojem su nastali i iz današnje perspektive. 4.2. Daje kritički osvrt o prekretnicama, promjenama i posljedicama u historiji. |
|||||||||||
OBLAST 3: HISTORIJSKO ZNANJE I RAZUMIJEVANJE: KONTINUITET I PROMJENA |
||||||||||||||||
Ishodi učenja |
||||||||||||||||
1. Objašnjava kako su glavni događaji u vremenu povezani jedan s drugim, i rekonstruira, prati i tumači određene oblike (društvene, ekonomske, kulturne, religijske, političke, te svakodnevni život) društva u različitim kontekstima kroz vrijeme i kroz različita historijska razdoblja. 2. Razumije trajanje nekih ideja u vremenu i kako preplitanjem određenih ideja i historijskih događaja može doći do novih historijskih obrazaca. 3. Utvrđuje na koji način dolazi do promjena u različitim historijskim razdobljima, objašnjava kako se neki oblici mogu promijeniti, dok drugi ostaju isti; razumije složenost promjena i njihov utjecaj ne samo na politiku i tehnologiju već i na vrijednosti i vjerovanja; utvrđuje ključne prekretnice u svjetskoj historiji i određuje uzroke koji su doveli do promjena i dugoročnih posljedica tih promjena. |
||||||||||||||||
Indikatori u skladu s uzrastom za: |
||||||||||||||||
Komponente |
Kraj 6. razreda (11, 12 god.) |
Kraj 7. razreda (12, 13 god.) |
Kraj 8. razreda (13, 14 god.) |
Kraj devetogodišnjeg obrazovanja i odgoja (14, 15 god.) |
Kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18,19 god.) |
|||||||||||
Obilježja historijskih razdoblja i njihova međupovezanost |
1.1 Opisuje obilježja prahistorije i staroga vijeka i ključne događaje u njima. |
1.1 Opisuje obilježja srednjega vijeka i ključne historijske događaje u njemu. 1.2 Određuje neke oblike društva koji su se promijenili i one neke koji su ostali isti kroz vrijeme. 1.3 Razlikuje ulogu i doprinos pojedinaca i grupa u društvenim, kulturnim i religijskim događanjima i aktivnostima. |
1.1 Određuje neke oblike društva koji su se promijenili i neke koji su ostali isti kroz vrijeme u različitom kontekstu (na nekoliko primjera jednog društva). 1.2 Povezuje određeni historijski događaj s društvenim, političkim i ekonomskim kontekstom u kojem je nastao. 1.3 Ispituje ulogu i doprinos pojedinaca i grupa društvenim, kulturnim i religijskim dešavanjima i aktivnostima. |
1.1 Poredi određene oblike društva kroz historijska razdoblja i regije, kako bi utvrdio probleme koji traju. 1.2 Tumači kretanja stanovništva npr. glavne nacionalne i međunarodne migracije, mijenjanje različitih oblika životnih sredina i naselja i sukobe među grupama stanovništva, kao i širenje ideja, tehnoloških inovacija i robe koristeći različite mape i dokumente. |
1.1 Analizira obilježja društva kroz različita historijska razdoblja.međusobno ih upoređuje. 1.2 Raspravlja o kontinuitetu razvoja društva i utjecajima na promjene u društvu kroz različita historijska razdoblja. |
|||||||||||
Oblici društva u historijskom vremenu i kroz različita historijska razdoblja |
2.1 Prepoznaje određene oblike društva u prahistoriji i starom vijeku. |
2.1 Poredi različite oblike društva (društveni, ekonomski, kulturni, religijski, politički, te svakodnevni život) u prošlosti i sadašnjosti. |
2.1 Poredi različite oblike društva (društveni, ekonomski, kulturni, religijski, politički, te svakodnevni život) u prošlosti i sadašnjosti, kao i između dva historijska doba. 2.2 Objašnjava dinamiku kulturoloških promjena i utjecaj interakcije različitih kultura na kulture širom svijeta. |
2.1 Raspravlja o određenim oblicima društva (društvenom, ekonomskom, kulturnom, religijskom, političkom, te svakodnevnom životu) od staroga vijeka do savremenog doba. 2.2 Procjenjuje uzroke promjena određenih oblika društva analizirajući utjecaje različitih konteksta na historijske događaje kroz historijsko vrijeme. 2.3 Daje kritički osvrt na promjene u širem historijskom kontekstu i kontekstu životne sredine. 2.4 Ispituje (istražuje) i poredi društvene, kulturne, političke, ekonomske i religijske norme i vrijednosti zapadne civilizacije s drugim kulturama u svijetu. |
2.1 Procjenjuje oblike društava (društveni, ekonomski, kulturni, religijski, politički, te svakodnevni život) od starog vijeka do savremenog doba. 2.2 Poredi ideje koje su utjecale na pojavu promjena u društvu. 2.3 Daje kritički osvrt o različitim idejama kroz historijska razdoblja. |
|||||||||||
Razumijevanje prirode historijskih promjena i utjecaja prošlosti na kasnija zbivanja |
3.1 Prepoznaje šta je iz antičkog razdoblja ostalo sačuvano do danas (savremeno doba). |
3.1 Objašnjava šta je iz srednjeg vijeka ostalo sačuvano do danas (savremenog doba).
|
3.1 Poredi sličnosti i razlike antike, srednjeg vijeka i novog vijeka i utvrđuje međusobne utjecaje ovih razdoblja. 3.2 Analizira i utvrđuje uzrok i posljedice promjena veličine i sastava porodica, obrazaca migracija, raspodjela bogatstava i promjena u privredi. |
3.1 Poredi i sučeljava različite vrste ideja, vrijednosti, ličnosti, institucija i obrazaca ponašanja u svakodnevnom životu otkrivajući sličnosti i razlike među njima. 3.2 Prosuđuje i potkrepljuje dokazima kako promjena i razvoj ne dovode uvijek i do napretka društva. 3.3 Bira ključna pitanja i probleme kroz raspravu te kvalificira interese, vrijednosti, gledišta i stajališta onih koji su dio tih pitanja i problema. 3.4 Tumači događaje iz prošlosti u okviru konteksta u kojem se događaj odvijao, a ne u odnosu na savremene norme i vrijednosti. |
3.1 Potkrepljuje argumentima historijske promjene i utjecaj na sveukupan razvoj društva. 3.2 Analizira prekretnice svjetske historije, promjene i utjecaj na razvoj društva. 3.3 Osmišljava prikaz o prekretnicama svjetske historije. 3.4 Procjenjuje događaje iz prošlosti u kontekstu vremena u kojem su se dogodili poredeći ih s vrijednostima savremenog društva. |
|||||||||||
OBLAST 4: HISTORIJSKO ZNANJE I RAZUMIJEVANJE: UZROČNO-POSLJEDIČNI ODNOSI |
||||||||||||||||
Ishodi učenja |
||||||||||||||||
1. Razumije i međusobno razlikuje uzrok i posljedicu određenih historijskih pojava. 2. Ukazuje na povezanost između određenih historijskih događaja i širih društvenih, ekonomskih i političkih pravaca i razvoja. 3. Razumije složenost historijskih uzroka i posljedica, kao i ograničenja da se utvrdi uzrok i posljedica. |
||||||||||||||||
Indikatori u skladu s uzrastom za: |
||||||||||||||||
Komponente |
Kraj 6. razreda (11, 12 god.) |
Kraj 7. razreda (12, 13 god.) |
Kraj 8. razreda (13, 14 god.) |
Kraj devetogodišnjeg obrazovanja i odgoja (14, 15 god.) |
Kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18,19 god.) |
|||||||||||
Uzroci, posljedice i povezanost određenih historijskih događaja |
1.1 Povezuje uslove života i obilježja društva, kao i nastalih društvenih odnosa. 1.2 Razlikuje uzrok od povoda određenih historijskih događaja. |
1.1 Objašnjava kako svaki historijski događaj ima svoj uzrok, povod i posljedice (promjene). 1.2 Razlikuje uzrok od povoda određenih historijskih događaja. |
1.1 Objašnjava kako se uzroci i posljedice događaja razlikuju po važnosti i po utjecajima na promjene, npr. lokalni-globalni; trenutačni-dugoročni. |
1.1 Procjenjuje razlike uzroka i posljedica događaja po važnosti i kategorijama, npr. trenutni-dugoročni-direktni-indirektni; lokalni-globalni. 1.2 Objašnjava uzroke i potkrepljuje ih dokazima zašto je nešto nastalo, kao i koje su posljedice, koje prati kroz historiju. |
1.1 Potkrepljuje argumentima vlastite stavove o uzročno-posljedičnim odnosima. 1.2 istražuje i utvrđuje uzroke i posljedice određenog događaja.
|
|||||||||||
Povezanost određenih historijskih događaja i šireg društvenog, ekonomskog i političkog konteksta |
2.1 Navodi razloge nastanka ključnih događaja i prepoznaje posljedice i promjene tih događaja. |
2.1 Opisuje uzroke nastanka određenog historijskog događaja i njegove posljedice te ih povezuje s promjenama u širem društvenom, ekonomskom i političkom kontekstu. |
2.1 Opisuje i povezuje uzroke i posljedice određenog historijskog događaja i promjene koje je izazvao u društvenom, ekonomskom i političkom kontekstu. |
2.1 Bira historijske događaje koji su bili značajni za današnja događanja (historijski su im prethodili) od onih koji nisu relevantni. |
2.1 Daje kritički osvrt o posljedicama historijskih događaja na razvoj društva i privrede. 2.2 Utvrđuje efekt historijskih događaja na promjenu političkih odnosa |
|||||||||||
Složenosti uzroka i posljedica historijskih događanja |
|
|
3.1 Poredi uzroke i povode određenih historijskih događaja otkrivajući višestrukost njihovih utjecaja na posljedice historijskih događanja. |
3.1. Razlikuje uzroke i posljedice, imajući na umu: višestruke uzroke određenog događaja; važnost utjecaja određenih osoba u historiji; utjecaj ideja, ljudskih interesiranja i vjerovanja; i utjecaj sreće, slučajnosti i iracionalnoga. |
3.1 Procjenjuje efekt određenih ličnosti,ideja, ljudskih interesiranja i vjerovanja na složenost uzroka i posljedica. |
|||||||||||
OBLAST 1: HISTORIJSKI IZVORI I PROUČAVANJE HISTORIJE |
||||||||||||||||
Komponenta 1. Poznavanje i pronalaženje izvora |
||||||||||||||||
Komponenta 2. Rad s izvorima: postavljanje pitanja o izvorima, pronalaženje podataka na temelju izvora, organiziranje, analiziranje i sinteza podataka |
||||||||||||||||
Komponenta 3. Priopćenje o historijskom znanju i razumijevanju historije (pisanje historije, odgovaranje na pitanja) |
||||||||||||||||
Komponenta 4. Tumačenje temeljeno na historijskim izvorima (kritički stav naspram prihvaćenih izvora) |
||||||||||||||||
Komponenta 5. Efekt o prošlosti na osnovu arheoloških nalaza i sjećanja |
||||||||||||||||
ISHODI UČENJA: |
||||||||||||||||
1. Provodi školska istraživanja kako bi ispitao prošlost i sadašnjost 2. Pokazuje drugima historijsko znanje i razumijevanje. 3. Tumači prošlost na osnovu didaktički oblikovanih historijskih izvora i razumije šta sve može utjecati na pisanje historije; otkriva različita historijska stajališta na historijske događaje i određuje kontekst u kojem su ta stajališta nastala (kritičko mišljenje). |
||||||||||||||||
OBLAST 2: HISTORIJSKO ZNANJE I RAZUMIJEVANJE: HISTORIJSKO VRIJEME I HRONOLOGIJA |
||||||||||||||||
Komponenta 1. Kategorije historijskog vremena (razlikovanje historijskog i kalendarskog vremena) |
||||||||||||||||
Komponenta 2. Upotreba različitih načina prikazivanja historijskog vremena i historijskih događaja |
||||||||||||||||
Komponenta 3. Historijska razdoblja i povezanost događaja u njima |
||||||||||||||||
Komponenta 4. Načini mijenjanja perspektiva ovisno o vremenu i prostoru |
||||||||||||||||
ISHODI UČENJA: |
||||||||||||||||
1. Zna i razumije kategorije historijskog vremena. 2. Koristi se različitim načinima prikazivanja historijskog vremena i hronologije. 3. Razumije historijska razdoblja, kako su povezani događaji u njima, objašnjava glavne pravce, procese i probleme iz prošlosti smještajući ljude i događaje u vremenski i prostorni okvir. 4. Razumijmijenja stajališta zavisno o vremenu i prostoru. |
||||||||||||||||
OBLAST 3: HISTORIJSKO ZNANJE I RAZUMIJEVANJE: KONTINUITET I PROMJENA |
||||||||||||||||
Komponenta 1. Obilježja historijskih razdoblja i njihova međupovezanost |
||||||||||||||||
Komponenta 2. Oblici društva u historijskom vremenu i kroz različita historijska razdoblja |
||||||||||||||||
Komponenta 3. Razumijevanje prirode historijskih promjena i utjecaja prošlosti na kasnija zbivanja |
||||||||||||||||
ISHODI UČENJA: |
||||||||||||||||
1. Objašnjava kako su glavni događaji u vremenu povezani jedan s drugim, i rekonstruira, prati i tumači određene oblike (društvene, ekonomske, kulturne, religijske, političke, te svakodnevni život) društva u različitim kontekstima kroz vrijeme i kroz različita historijska razdoblja. 2. Razumije trajanje nekih ideja u vremenu i kako preplitanjem određenih ideja i historijskih događaja može doći do novih historijskih obrazaca. 3. Utvrđuje na koji način dolazi do promjena u različitim historijskim razdobljima, objašnjava kako se neki oblici mogu promijeniti, dok drugi ostaju isti; razumije složenost promjena i njihov utjecaj ne samo na politiku i tehnologiju već i na vrijednosti i vjerovanja; utvrđuje ključne prekretnice u svjetskoj historiji i određuje uzroke koji su doveli do promjena i dugoročnih posljedica tih promjena. |
||||||||||||||||
OBLAST 4: HISTORIJSKO ZNANJE I RAZUMIJEVANJE: UZROČNO-POSLJEDIČNI ODNOSI |
||||||||||||||||
Komponenta 1. Uzroci, posljedice i povezanost određenih historijskih događaja |
||||||||||||||||
Komponenta 2. Povezanost određenih historijskih događaja i šireg društvenog, ekonomskog i političkog konteksta |
||||||||||||||||
Komponenta 3. Složenosti uzroka i posljedica historijskih događanja |
||||||||||||||||
ISHODI UČENJA: |
||||||||||||||||
1. Razumije i međusobno razlikuje uzrok i posljedicu određenih historijskih pojava. 2. Ukazuje na povezanost između određenih historijskih događaja i širih društvenih, ekonomskih i političkih pravaca i razvoja. 3. Razumije složenost historijskih uzroka i posljedica, kao i ograničenja da se utvrdi uzrok i posljedica. |
||||||||||||||||
KLJUČNE KOMPETENCIJE – PROŽIMAJUĆE TEME ZA HISTORIJU
a. Matematička pismenost |
- Sposobnost i spremnost korištenja matematičkih oblika mišljenja (logičko i prostorno razmišljanje) i prikazivanja (formula, modela, konstrukcija, grafikona/dijagrama) koja imaju univerzalnu primjenu kod objašnjavanja i opisivanja stvarnosti - Poznavanje matematičkih pojmova i koncepata, uključujući najvažnije geometrijske i algebarske teoreme - Poštivanje istine kao temelja matematičkog razmišljanja |
Učiti kako se uči |
Razvijanje sodgovornosti za vlastito učenje, samoprocjenu i definiranje vlastitih ciljeva učenja: - razvijanje savjesti o vlastitim mogućnostima i o vlastitim jakim i slabim stranama, stilovima učenja, inteligencijama kao i sposobnosti identificiranja vlastitih potreba radi primjene vlastitih strategija i procedura u procesu učenja Razvijanje sposobnosti popravljanja, poboljšavanja (samoregulacija): - pretplaniranje, izvršenje, kontrola, korekcija različitih oblika komunikativnih aktivnosti (recepcije, interakcije, produkcije, medijacije) Upotreba različitih metoda i strategija učenja$$$ Upotreba strategija pretpostavlja primjenu metakognitivnih vještina učenja.$$$: - poznavanje i svjesno korištenje različitih strategija učenja - omogućavanje učeniku da stekne sposobnost otkrivanja svog najuspješnijeg i najbržeg načina za učenje, da odabere različite mogućnosti i da ih najbolje primijeni u praksi - razvijanje kritičkog stava o tome što učenik u školi uči i o vlastitom procesu učenja - sposobnost organizacije i uređivanje vlastitog učenja, razvijanje upornosti - razvijanje samomotivacije, samopouzdanja, potrebe za kontinuiranim učenjem |
Socijalna i građanska kompetencija |
Prepoznavanje vlastitih emocija, zanimanje za druge kulture i njihovo poštovanje Razumijevanje vlastitog narodnog identiteta i sebe kao pripadnika određene zajednice i u interakciji s kulturnim identitetom Evrope i ostatka svijeta Svijest o evropskom i svjetskom kulturnom nasljedstvu i o kulturnoj i jezičkoj raznolikosti svijeta Poznavanje lingvističkih i kulturnih posebnosti društva i zajednica u kojim se govori određeni strani jezik Razvijanje svjesnosti i razumijevanja sociokulturnih i međukulturnih pravila i norma upotrebe stranog jezika, i razvijanje odgovarajućih strategija za komunikaciju, interpretaciju i korištenje poruka u skladu s ovim pravilima i normama (sociolingvistička kompetencija) - Uvažavanje karakterističkih crta društvenih odnosa (pozdravi, način obraćanja) - Uvažavanje pravila lijepog ponašanja (izraziti zahvalnost, naklonost, podijeliti brigu, radost, itd.) - Uvažavanje razlika u jezičkim registrima (nivoi formalizma) - Sposobnost prepoznavanja dijalekta i akcenta (naglaska) kroz leksičke, gramatičke, fonološke, glasovne, paralingvističke elemente (npr. govor tijelom) - Konstruktivno komuniciranje i poštovanje u društvenim situacijama, međusobna komunikacija |
Kulturna svijest i kulturno izražavanje |
Izbjegavanje stereotipa, primanje kompromisa, razvijanje ličnog integriteta i poštovanje integriteta drugih, primjerno samopouzdanje Konstruktivno izražavanje vlastitog mišljenja i frustracija, sposobnost empatije Poznavanje najznačajnijih kulturnih dostignuća, uključujući i pop-kulturu, cijenjenje umjetničkog rada i kulturnih događaja Uvažavanje i uživanje u umjetničkim djelima i izvedbama i razvijanje osjećaja za lijepo |
Kreativno-produktivna kompetencija |
Razvijanje kompleksnog mišljenja: - sažimanje, generaliziranje, podrška upotrebi viših kognitivnih sposobnosti kao što su analiza, sinteza, vrednovanje, upotreba kritičkog mišljenje (razlikovanje između činjenica i mišljenja, argumentiranje teza) - upotreba logičnog strukturiranja i nizanja argumenata Razvijanje kreativnosti i potrebe za izražavanjem te osjećaj za estetske vrijednosti: - proizvodnja i povezivanje različitih ideja, proizvodnja pretpostavki i različitih proizvoda Razvijanje otvorenosti različitog kulturnog izražavanja i pripremljenosti za razvijanje vlastite kreativnosti i sposobnosti izražavanja: - sposobnost toleriranja suprotnih ideja - donošenje zaključaka nezavisno - razvijanje pozitivnog stava i spremnosti za relativiziranje vlastitog stanovišta i sistema vrijednosti, razvijanje spremnosti za otklon u odnosu na ustaljena ponašanja prema drugim kulturama Podrška radoznalosti, želji za novim znanjima: - omogućavanje izražavanja vlastitih misli, ideja, emocija; - razvijanje sposobnosti posmatranja, učestvovanja i integriranja novih iskustava i spremnosti za mijenjanje prethodnih. |
AGENCIJA ZA PREDŠKOLSKO, OBRAZOVANJE I SREDNJE OBRAZOVANJE
Izdavač:
Za izdavača:
Lektura:
DTP:
1 Vidjeti prilog 1.Oblasti, komponente i ishodi učenja i prilog 1.1 Shema oblasti i komponente.
2 Brojevi definiranih ishoda u Dokumentu prate pokazatelje pod istim brojem, ali za različiti uzrast.
3 Vidjeti prilogu 2. Ključne kompetencije – prožimajuće teme za društveno-humanističko područje.
4 Odbor za reformu nastave historije: preporuke nadležnim ministarstvima obrazovanja i pedagoškim zavodima u BiH
2014 © JP NIO Službeni list Bosne i Hercegovine. Sva Prava Pridržana.