Službeni glasnik BiH, broj 64/22

Na osnovu člana 30. stav 1. i 2. Zakona o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 32/20), Upravni odbor Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine donosi slijedeću


ODLUKU


O USVAJANJU IZVJEŠTAJA O RADU ZA 2021. GODINU


Član 1.
(Predmet odluke)

Usvaja se Izvještaj o radu Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine za 2021. godinu.

Član 2.
(Objavljivanje)

Izvještaj o radu Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine za 2021. godinu dostavit će se kao informacija Predsjedništvu Bosne i Hercegovine i objavit će se u "Službenom glasniku BiH".

Član 3.
(Stupanje na snagu)

Ova odluka stupa na snagu danom donošenja.

Broj 01-1-01-1-52/5-22
24. februara 2022. godine
Banja Luka


Predsjedavajući
Upravnog odbora
Dr. Senad Softić, s. r.




IZVJEŠTAJ
O RADU AGENCIJE ZA OSIGURANJE DEPOZITA BOSNE I HERCEGOVINE ZA 2021. GODINU


I. Uvod


Agencija za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Agencija) konstituirana je u skladu sa Zakonom o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 20/02), a od 17. juna 2020. godine posluje prema Zakonu o osiguranju depozita Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 32/20 ) (u daljem tekstu: Zakon).
Agencija posluje kao samostalna neprofitna pravna osoba s punim ovlastima u skladu sa zakonom države te je pravni sljednik prethodnih entitetskih agencija za osiguranje depozita.
Osnovna djelatnost Agencije je osiguranje prikladnih depozita fizičkih i pravnih lica u bankama članicama u skladu sa Zakonom.
Agencija osigurava sve prikladne depozite fizičkih i pravnih lica u bankama članicama u Bosni i Hercegovini u visini koju odredi Upravni odbor Agencije na osnovu svojih zakonskih ovlasti iz čl. 29. stav 1. tačka I) Zakona.
Trenutačno osigurani depozit iznosi KM 50.000,00.
Osiguranje depozita kod ove Agencije je zakonska obaveza banaka za sve banke koje su dobile dozvolu za rad od nadležne agencije za bankarstvo.
Osnovni ciljevi rada Agencije su zaštita deponenata - fizičkih i pravnih lica, vraćanje povjerenja građana u bankarski sistem, što znači da bi Agencija za slučaj likvidacije neke od banaka članica isplaćivala osigurane depozite deponenata, kao i učestvovala u procesu restrukturiranja banaka članica, pa samim tim očuvala finansijske stabilnosti u Bosni i Hercegovini.


II. Aktivnosti upravnog odbora


Upravni odbor Agencije je, u skladu sa čl. 26. Zakona o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine, jedini organ upravljanja Agencijom i svoju zakonsku ulogu ostvaruje kroz nadležnosti iz člana 29. Zakona.
Upravni odbor se obavezno sastaje najmanje jednom u tri mjeseca, prema članu 28. Zakona.
I pored obavljanja procesa rada u uvjetima nastavka trajanja pandemije COVID-19 Upravni odbor Agencije je u izvještajnom periodu održao šest sjednica.
Usvojeno je više odluka kojima je usvojen Izvještaj o poslovanju Agencije za prvih šest mjeseci, Finansijski plan za 2022. godinu, donesena Odluka o visini stope premije osiguranja za 2022. godinu, Odluka o visini članarine za 2022. godinu i Plan i program rada za 2022. godinu.
I u 2021. godini, a prateći mogućnost povećanja iznosa osiguranog depozita, ostala je na snazi Odluka Upravnog odbora kojim je iznos osiguranog depozita utvrđen u visini od KM 50.000,00 po deponentu po banci članici i određen je realno u skladu sa kapacitetima Fonda te se time istovremeno postiže dalje jačanje povjerenja u bankarski sektor.
Istovremeno, Upravni odbor je o pogledu visine stope premije osiguranja usvojio odluku da se ona utvrdi u visini od 0,26%. Dovoljna kapitaliziranost Fonda za osiguranje depozita, pokrivenost broja deponenata i depozita su omogućile donošenje ove odluke te s time održava povjerenje i stabilnost bankarskog sektora.
Kontinuirana aktivnost praćenja ostvarenja prihoda od investiranja, aktuelnosti i usklađenosti investicionih akata je nastavljena kroz redovno izvještavanje Upravnog odbora, raspravu i donošenje odgovarajućih zaključaka, sve u cilju poboljšanja ostvarenja te vrste prihoda. Tako je svojom odlukama Upravni odbor usvojio godišnji izvještaj o radu Investicionog komiteta i primao k znanju kvartalne i polugodišnje informacije o ostvarenju prihoda od investiranja.
Sve aktivnosti po ovom pitanju bile su usmjerene na prioritetne ciljeve sigurnost investiranja i likvidnost Fonda.
Upravni odbor je u okviru svoje nadležnosti razmatrao i usvojio izvještaj vanjskog revizora Agencije - revizorske kuće Grant Thornton d. o. o. Banja Luka za 2020. godinu te nakon okončanog postupka javne nabavke ponovo imenovao revizorsku kuću Grant Thornton d. o. o. Banja Luka za vanjskog revizora Agencije za 2021, 2022. i 2023. finansijsku godinu.
U pogledu usklađivanja općih akata sa zakonskom regulativom, Upravni odbor je vodio aktivnosti razmatranja Statuta Agencije i Poslovnika o radu upravnog odbora te su prijedlozi istih akata usvojeni u maju 2021. godine.
Upravni odbor je u svom radu razmatrao i izvještaje u svrhu jačanja funkcije osiguranja depozita, adekvatnosti Fonda za osiguranje depozita, analize mogućnosti povećanja iznosa osiguranog depozita, izvještaj o finansijskom poslovanju Agencije za prvih šest mjeseci 2020. godine te kontinuirano pratio realizaciju svojih zaključaka.
Upravni odbor je usvojio Izvještaj o radu Agencije za 2020. godinu koji je kao informacija upućen Predsjedništvu Bosne i Hercegovine, koje ga je primilo k znanju na svojoj sjednici u julu 2021. godine.


III Ostvarivanje zakonskih ovlaštenja agencije


(A) Funkcioniranje programa osiguranja depozita
U skladu sa odredbom čl. 7. Zakona, banke koje su dobile dozvolu za rad od nadležnih entitetskih agencija za bankarstvo obavezno su članice programa osiguranja depozita.
U svom programu osiguranja na dan 31.12.2021. godine Agencija ima uključeno ukupno 22 banke članice, što je za jednu manje manje u odnosu na 2020. godinu, budući da je izvršeno pripajanje Vakufske banke d. d. Sarajevo ASA banci d. d. Sarajevo koje je dovršeno 1.12.2021. godine.
U skladu i na osnovu Zakona Agencija je dužna za potrebe sopstvene informiranosti i pripreme za izvršavanje obaveza iz svoje nadležnosti kontinuirano pratiti poslovanje banaka članica.
U cilju izvršavanja te obaveze, a u skladu sa novim Zakonom, u Agenciji je dovršena izrada podzakonskog akta kojim će se zasnivati na standardima kvaliteta definiranim entitetskim zakonima o bankama i minimalnim zahtjevima o upravljanju rizicima u bankama propisanim od nadležnih agencija za bankarstvo te će biti upućena Upravnom odboru na razmatranje i usvajanje.
Poslovanje banaka u 2021. godini karakterizira dalje prilagođavanje situaciji u kojoj političko-ekonomske prilike u Bosni i Hercegovini i svijetu, kao i trajanje pandemije COVID-19, utječu na cjelokupni bankarski sistem BiH. Sa 31.12.2021. godine jedna banka članica je prema preliminarnim izvještajima iskazala gubitak u svom poslovanju u iznosu od cca KM 7,5 miliona. Iako nije nastao kao posljedica operativnih gubitaka banaka, nego iz razloga izdvajanja većih iznosa "rezervi" na NPL-ova kao odraza pogoršane privredne aktivnosti u uvjetima pandemije COVID-19, slabljenja već lošeg standarda stanovništva, došlo je do smanjenja ukupnog broja zaposlenih, koji su s druge strane utjecali na blagovremenost povrata odobrenih kredita od komercijalnih banaka, kako pravnih isto tako i fizičkih lica. U istom periodu bankarski sektor iskazao je dobit u visini od cca KM 412,3 miliona.
Zaustavljanje dinamike ekonomskog rasta u BiH ne daje mogućnost da se plasmani banaka usljed viška likvidnih sredstava ostvare na zadovoljavajući način, te sredstva ulože u projekte koji će omogućiti značajniji ekonomski rast BiH. Banke posluju u okruženju u kojem još uvijek visoka stopa likvidnosti u bankarskom sektoru utječe na profitabilnost (opreznije ulaganje sredstava u nove projekte). Očekivati je da će se nakon prestanka pandemije COVID-19, u mjeri u kojoj se BiH bude više približavala Evropskoj uniji, sve više otvarati nove mogućnosti za ulaganja i razvoj svih segmenata te u krajnjoj liniji dovesti do porasta ulaganja kroz kreditiranje banaka.
I pored izuzetno teških uvjeta poslovanja u protekloj godini mora se istaći da su banke članice imale visok stepen likvidnosti, da nije došlo do odljeva depozita, već i do povećanja štednje građana.
U 2021. godini se posebno ističe činjenica da je u stečajnom postupku nad Bankom Srpske a. d. Banja Luka - u stečaju nakon prve diobe Agencija naplatila iznos od KM 16.577.284,00 i on je, prema Zakonu, vraćen u Fond za osiguranje depozita, tako da je za naplatu preostao iznos od KM 129.318,72 čime bi povrat isplaćenih sredstava bio u 100% iznosu.
U toku 2021. godine nastavljene su redovne aktivnosti zaposlenih u pogledu vršenja kontrole izvještavanja, što su banke u skladu sa Ugovorom o osiguranju depozita dužne sačinjavati i dostavljati Agenciji.
Ovo je veoma bitna aktivnost u Agenciji jer, prije svega, služi provjeri tačnosti izvještaja banaka, kako bi Agencija bila spremna u svakom momentu izvršiti obavezu isplate osiguranih depozita, ukoliko se desi slučaj osiguranja ili učešća u procesu restrukturiranja banke članice.
U Agenciji je kontinuirano vršena analiza mogućnosti povećanja iznosa osiguranog depozita i trenutno je određen u visini od KM 50.000,00.
(B) Kretanje depozita u bankarskom sektoru Bosne i Hercegovine i bankama članicama programa osiguranja


1. Banke u Bosni i Hercegovini


Sa 31.12.2021. godine ukupno 22 banke iz Bosne i Hercegovine se nalazi u programu osiguranja depozita. Sve banke koje posluju na teritoriji BiH (sem razvojnih banaka entiteta) ujedno su i članice programa osiguranja depozita.
Kretanje broja banaka u BiH

Banke

12/02

12/19

12/20

12/21

Indeks

1

2

3

4

5

5/4

5/2

Federacija BiH

29

15

15

14

93

48

Republika Srpska

10

8

8

8

100

80

Bosna i Hercegovina

39

23

23

22

96

56

Državne

3

2

2

2

100

67

Privremena uprava

3

0

0

0

-

-

Članice AOD BiH

10

23

23

22

96

220

 


2. Depoziti


Ukupni depoziti imali su rast od 9,5% u 2021. godini. S obzirom na to da je za 2020. godinu zabilježen rast ukupnih depozita od 1,4% u odnosu na 2019. godinu, te da je za 2019. godinu rast ukupnih depozita iznosio 9,1%, može se konstatirati da je rast ukupnih depozita bio značajan u 2021. godini. COVID-19 kriza je nesagledivo pogodila ekonomiju cijelog svijeta. Prema očekivanjima, ekonomija Bosne i Hercegovine zabilježila je najdublju recesiju u 2020. godini, s realnim padom BDP-a od -4,5% u odnosu na prethodnu godinu. U 2021. godini došlo je do oporavka te se pretpostavlja da bi, na bazi dostupnih podataka, realni ekonomski rast u Bosni i Hercegovini u 2021. godini trebao iznositi minimalno 3% u odnosu na prethodnu godinu. S tim u vezi potrebno je naglasiti da je rast ukupnih depozita u 2021. godini od 9,5% značajan zbog uvjeta u kojima je ostvaren. Depoziti predstavljaju najznačajniji izvor finansiranja banaka u BiH. U depozitnom potencijalu banaka u BiH, gledano sa stanovišta sektorske strukture i tokom 2021. godine (dostupni podaci sa 30.09.2021. godine), najviše je učešće depozita stanovništva. Drugi po visini i učešću sektorski izvor su depoziti privatnih preduzeća, dok su depoziti vlade i vladinih institucija kao treći sektorski izvor u bankama BiH bilježili rast tokom 2021. godine. Depoziti javnih i državnih preduzeća su na četvrtom mjestu po visini sektorskih izvora. Nebankarske finansijske institucije su peti sektorski izvor u bankama BiH. Depoziti bankarskih institucija (depozitnih sredstava matičnih grupacija) šesti su sektorski izvor u bankama BiH.
Finansijska podrška grupacije je i dalje prisutna u bankama BiH, a najviše je koncentrirana u tri banke (70% učešće u depozitima bankarskih institucija). Na ovaj način banke u većinskom stranom vlasništvu imaju osiguran priliv sredstava za finansiranje od grupe čije su članice. Neprofitne organizacije su na zadnjem mjestu u sektorskim izvorima depozita.


3. Štednja


Depoziti stanovništva imali su kontinuiran rast i tokom 2021. godine, tj. povećani su sa nivoa 13,9 milijardi KM koliko su iznosili na kraju 2020. godine na nivo od 14,8 milijarde KM sa 31.12.2021. godine (6,3%). Štednja građana, s učešćem od 66% u ukupnim depozitima (učešće u 2020. godini 53,2%), i dalje je najveći izvor finansiranja banaka u BiH.
Stabilnost ukupnog bankarskog sistema, kao i postojanje sistema osiguranja depozita čiji je osnovni cilj povećanje stabilnosti finansijskog sektora i zaštita štediša, za rezultat su dali pozitivne trendove i kontinuiran rast u segmentu štednje u bankama BiH.
Očuvanje i jačanje povjerenja građana u sigurnost i stabilnost bankarskog sistema u BiH je permanentan zadatak Agencije kao garanta isplate osiguranog depozita i građani BiH su je prepoznali.


4. Kretanje depozitnih kategorija


Agencija prikuplja od banaka članica podatke o depozitnim kategorijama na mjesečnom nivou u skladu sa Ugovorom o osiguranju depozita. Kategorija "prikladni depoziti" bilježe rast u 2021. godini te su u odnosu na kraj 2020. godinu veći za 10,4%.
Prikazani podaci u narednoj tabeli na najbolji način oslikavaju stanje u bankarskom sistemu, gdje je sigurnost depozita vodeći motiv za daljnji rast štednje u bankama i njeno sve veće učešće u ukupnim depozitima.
Pregled vrsta depozita
(u milionima KM)

Depoziti

12/02

12/19

12/20

12/21

Indeks

1

2

3

4

5

5/4

5/2

Ukupni

4.055

25.890

26.246

28.749

110

709

Štedni

1.565

13.437

13.952

14.824

106

947

 


5. Koncentracija ukupnih i štednih depozita


Učešće 5 najvećih banaka u bankarskom sektoru od 52% na kategoriji "ukupni depoziti" i 57% na kategoriji "građani" ukazuje da je evidentno postojanje koncentracije "ukupnih depozita" i "štednje" u većim bankama, što je prikazano u donjoj tabeli:
Koncentracija ukupnih i štednih depozita
(u milionima KM)

 

12/21

1

2

Ukupni depoziti (5 najvećih banaka)

14.942=52%

Ukupni depoziti (ostalih 17 banaka)

13.807=48%

Štedni depoziti (5 najvećih banaka)

8.500=57%

Štedni depoziti (ostalih 17 banaka)

6.324=43%

 


6. Udio banaka članica u bankarskom sektoru Bosne i Hercegovine


Ukupno 22 banke sa 31.12.2021. godine nalaze se u programu osiguranja depozita kod Agencije.
Prema podacima prikazanim u tabeli, 100% ukupnih depozita deponirano je u bankama članicama programa osiguranja depozita.
Pregled udjela banka članica u ukupnim depozitima
(u milionima KM)

Ukupni depoziti

12/02

12/19

12/20

12/21

Indeks

1

2

3

4

5

5/4

5/2

BiH banke

4.055

25.890

26.246

28.749

110

709

Banke članice

2.395

25.890

26.246

28.749

110

709

Udio %

59,1

100

100

100

 

 

 


Učešće banaka članica programa osiguranja u ukupnoj štednji građana u bankama u Bosni i Hercegovini iznosi 100%.
Pregled udjela banka članica u štednim depozitima
(u milionima KM)

Štednja

12/02

12/19

12/20

12/21

Indeks

1

2

3

4

5

5/4

5/2

BiH banke

1.565

13.437

13.952

14.824

106

947

Banke članice

1.128

13.437

13.952

14.824

106

947

Udio %

72,1

100

100

100

 

 

 


Banke članice u proteklim godinama (2002-2021. godina) uvijek su imale visok udio u prikupljanju depozita. Sa 31.12.2021. godine sve banke koje posluju na teritoriji BiH ujedno su i članice programa osiguranja depozita, te je time pokrivenost, kako ukupnih depozita tako i štednih, u punom iznosu. Doprinos Agencije kao i primjena šeme osiguranja depozita u proteklih 20 godina je značajna. Praćenje rada banaka članica, politika povećanja limita osiguranja zasnovana na analizama, ekonomska opravdanost poslovanja, pravovremeno ukazivanje na nedostatke u poslovanju banaka, članica su samo neki od pokazatelja opravdanosti uspostavljanja šeme osiguranja depozita u BiH.
U maju 2021. godine završen je period od 5 godina za isplatu osiguranih depozita Banke Srpske a. d. Banja Luka u likvidaciji (isplata započela 2016. godine).
Visina Fonda Agencije garantira isplatu osiguranih depozita na vjerodostojan način. Očuvanje i jačanje Agencije, u smislu poduzimanja mjera za zaštitu deponenata putem unaprjeđenja poslovanja kao sigurnog, kvalitetnog i u okviru zakonske regulative, zadatak je koji Agencija treba ispuniti.
Uloga i odgovornost Agencije je ne samo u finansijskom sistemu, nego i u ukupnom privrednom sistemu koji se ogleda i u dostignutom nivou razvijenosti bankarskog sektora te činjenice da depoziti građana predstavljaju dominantan izvor finansiranja banaka. Imajući u vidu negativne posljedice izazvane pandemijom, od banaka se očekuje da u narednom periodu svoje aktivnosti usmjere na oprezno i odgovorno upravljanje rizicima u skladu sa domaćim i međunarodnim standardima dobre prakse. Također je, sa stanovišta poslovanja, potrebno pratiti rizike koje imaju klijenti banaka-članica Agencije u primjeni novih tehnologija.
U izgradnji Fonda najvećim dijelom sudjeluje premija osiguranja koju uplaćuju banke članice. Stalan rast štednje građana je dobar pokazatelj značaja postojanja Agencije. Očuvanje povjerenja deponenata je primarni cilj u poslovanju Agencije.
Analiza adekvatnosti Fonda za osiguranje depozita, limita osiguranja i stope premije se radi na osnovu rezultata Modela za finansijsko planiranje Fonda za osiguranje depozita, uspostavljenog na osnovu Metodologije za utvrđivanje ciljanog iznosa Fonda za osiguranje depozita, stope premije i limita osiguranja kontinuirano (na godišnjem nivou) oslanjajući se na realne vrijednosti, kako sadašnje tako i očekivane.
Dugoročna stabilnost bankarskog sektora je neophodna za razvoj cjelokupnog ekonomskog sistema zemlje, te je stoga i konzervativan pristup u poslovanju Agencije koja omogućava stvarno pokriće u slučaju isplate osiguranja, koje ne bi ugrozile uvedenu šemu osiguranja depozita, potreban da bi se pojava negativnih efekata (gubitak stečenog povjerenja) svela na najmanju moguću mjeru. Odgovorno vođenje programa osiguranja depozita je ne samo glavni zadatak nego i primarni cilj kako Upravnog Odbora tako i menadžmenta Agencije, te su sve aktivnosti i poduzete mjere usmjerene u daljnjoj nadogradnji što kvalitetnijeg poslovanja. Očuvanje povjerenja deponenata u cjelokupan bankarski sistem BiH, očuvanje finansijske stabilnosti, približavanje nivou osiguranog depozita određenog Evropskom direktivom, ali i nivou osiguranog depozita u susjednim zemljama, osnovni su ciljevi koji stoje pred Agencijom i u narednom periodu.
C) Fond za osiguranje depozita
Članom 13. Zakona regulirana je obaveza otvaranja računa Fonda kod Centralne banke Bosne i Hercegovine i deponiranje sredstava premije i doniranih sredstava.
Inicijalna sredstva za uspostavljanje Fonda donirale su putem svojih agencija, vlade Sjedinjenih Američkih Država (USAID) i Republike Njemačke (KfW).
Prema usvojenoj Politici investiranja sredstava, a u skladu sa Zakonom, sredstva Fonda se mogu investirati u vrijednosne papire sa fiksnim prihodom koje su izdate ili garantirane od zemalja Evropske unije, vladinih agencija zemalja Evropske unije, evropske nadnacionalne agencije, kao i u vrijednosnice s fiksnim prihodom izdate ili garantirane od vlade ili vladinih agencija Sjedinjenih Američkih Država.
Agencija može također ulagati kapital Fonda u vrijednosnice s fiksnim prihodom ili druge instrumente duga koje su izdale banke ili kompanije Evropske unije ili banke ili kompanije sa sjedištem u Sjedinjenim Američkim Državama s najvišom ocjenom. Minimalna ocjena kvaliteta ovih banaka ili kompanija je "A" ili "P1" ili bolja, ili ekvivalent u skladu s ocjenama međunarodno priznate agencije za ocjenu obveznica.
Agencija je imenovala DWS International GmbH za investicijskog menadžera (Sporazum o upravljanju portfeljom) i daje mu uputstva u pisanoj formi da nadgleda i usmjerava investiciju i reinvesticiju sredstava koja se čuvaju na depo računu kod Deutsche Bank AG u Frankfurtu.
Asset manager jednom mjesečno dostavlja izvještaj o investicijama, a kvartalno procjenu investicija, koja pokazuje likvidna sredstva, opis svakog pojedinačnog držanja vrijednosnice, njenu ocjenu i tržišnu vrijednost.


IV FINANCIJSKO POSLOVANJE ZA PERIOD 01. 01. - 31.12.2021.


U izvještajnom periodu Agencija je ostvarila ukupan prihod od KM 6.839.003,00.
Ukupni rashodi Agencije iznose KM 4.472.731,00.
U izvještajnom periodu ostvarena je neto-dobit (višak prihoda nad rashodima) u iznosu od KM 2.366.272,00 koja se u skladu sa Zakonom, odlukom Upravnog odbora, raspoređuje u Fond za osiguranje depozita.
Agencija za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine je odlukom Upravnog odbora, broj: 01-1-01-1-196/9-21 od 21.09.2021. godine imenovala kuću "Grant Thornton" d. o. o. Banja Luka za vanjskog revizora Agencije na period od tri godine.
Izvješćem neovisnog revizora konstatirano je da finansijski izvještaji fer i istinito po svim bitnim pitanjima prikazuju finansijski položaj Agencije na dan 31.12.2021. godine u skladu sa Međunarodnim standardima finansijskog izvještavanja.


Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!