Službeni glasnik BiH, broj 11/19
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine, na osnovu člana 25. stav (1) tačka e), člana 42. stav (1) tačka d), a u vezi sa čl. 12., 14., 16., 17. i 18. Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09), rješavajući po Prijavi koncentracije privrednog subjekta Mtel a.d. Banja Luka, Vuka Karadžića 2, 78000 Banja Luka, zastupanog putem advokata Minele Šehović, Maršala Tita 50, 71000 Sarajevo, zaprimljenoj dana 16.10.2018. godine pod brojem UP-05-26-1-036-1/18, na 42. (četrdesetdrugoj) sjednici održanoj dana 20.12.2018. godine, je donijelo
RJEŠENJE
1. Ocjenjuje se dopuštenom koncentracija na tržištu pružanja usluga fiksne telefonije, mobilne telefonije, usluga Interneta i usluga radio i TV programa u Bosni i Hercegovini, koja će nastati sticanjem kontrole privrednog subjekta Mtel a.d. Banja Luka nad privrednim subjektom Blicnet d.o.o. Banja Luka i to kupovinom 100% udjela u privrednom subjektu Blicnet d.o.o. Banja Luka.
2. Ovo Rješenje o koncentraciji se upisuje u Registar koncentracija.
3. Ovo Rješenje je konačno i bit će objavljeno u "Službenom glasniku BiH", službenim glasilima entiteta i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.
Obrazloženje
Konkurencijsko vijeće je zaprimilo, pod brojem UP-05-26-1-036-1/18 dana 16.10.2018. godine, Prijavu koncentracije (u daljem tekstu: Prijava) privrednog subjekta Mtel a.d. Banja Luka, Vuka Karadžića 2, 78000 Banja Luka (u daljem tekstu: Mtel ili Podnosilac prijave), zastupanog putem advokata Minele Šehović, Maršala Tita 50, 71000 Sarajevo, kojom isti namjerava steći pojedinačnu kontrolu nad privrednim subjektom Blicnet d.o.o. Banja Luka, ul. Majke Jugovića 25, 78000 Banja Luka (u daljem tekstu: Blicnet ili ciljano društvo).
Podnosilac prijave je Prijavu samoinicijativno dopunio dana 19.10.2018. godine podneskom zaprimljenim pod brojem UP-05-26-1-036-2/18.
Uvidom u podnesenu Prijavu Konkurencijsko vijeće je utvrdilo da ista nije potpuna i kompletna, u smislu članka 30. Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09) (u daljem tekstu: Zakon) i čl. 9. i 11. Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterijima za ocjenu koncentracije privrednih subjekata, te je u skladu sa članom 31. Zakona zatražilo dopunu iste dana 01.11.2018. godine aktom broj UP-05-26-1-036-3/18.
Podnosilac prijave je dana 09.11.2018. godine podneskom zaprimljenim pod brojem UP-05-26-1-036-4/18 dostavio traženu dopunu.
Konkurencijsko vijeće je, u skladu sa članom 16. stav (4) Zakona dana 04.12.2018. godine izdalo Obavještenje o dostavljenoj Prijavi broj UP-05-26-1-036-5/18 u kojem su objavljeni podaci o namjeravanoj koncentraciji i to u dnevnim novinama Nezavisne novine i web stranici Konkurencijskog vijeća (objavljeno dana 06.12.2018. godine), te tom prilikom pozvalo sve zainteresovane strane na dostavljanje pisanih komentara o provođenju iste.
Na izdato Obavještenje Konkurencijsko vijeće je dana 13.12.2018. godine zaprimilo četiri očitovanja i to privrednog subjekta Telemach d.o.o. Sarajevo, Džemala Bijedića 216, 71210 Ilidža pod brojem UP -05-26-1-036-10/18, privrednog subjekta Elta Kabel d.o.o. Doboj, Dobojske brigade bb, 74000 Doboj pod brojem UP-05-26-1-036-11/18, privrednog subjekta Navigo Softver i komunikacije d.o.o. Banja Luka, Stjepe Stjepanovića 185A, 78000 Banja Luka pod brojem UP-05-26-1-036-12/18 i privrednog subjekta TXtv d.o.o. Tuzla, Fočanska 1N, 75 000 Tuzla pod brojem UP-05-26-1-036-13/18 (koji je putem e-maila poslan Konkurencijskom vijeću 13.12.2018. godine ali je zaveden od strane Konkurencijskog vijeća dana 14.12.2018. godine). Dana 17.12.2018. godine pod brojem UP-05-26-1-036-15/18 zaprimljeno je i očitovanje privrednog subjekta Telinea d.o.o. Bihać (prijemni pečat pošte je od 13.12.2018. godine).
Nakon kompletiranja Prijave Konkurencijsko vijeće je izdalo Potvrdu o kompletnoj i urednoj Prijavi, u smislu člana 30. stav (3) Zakona, dana 04.12.2018. godine aktom broj UP-05-26-1-036-7/18.
Konkurencijsko vijeće iz analizom Prijave je utvrdilo slijedeće činjenice:
Prijava je podnesena, u smislu člana 16. stav (1) Zakona o konkurenciji obzirom da je pravni osnov predmetne koncentracije Ugovor o kupoprodaji udjela.
Podnosilac prijave predmetnu koncentraciju namjerava prijaviti i nadležnim organima za zaštitu konkurencije u Republici Crnoj Gori i Republici Srbiji. U međuvremenu je, dana 13.12.2018. godine podneskom koji je zaprimljen pod brojem UP-05-26-1-036-9/18, Podnosilac prijave dostavio akt kojim je nadležno tijelo za konkurenciju Republike Srbije odobrilo predmetnu koncentraciju.
Učesnici koncentracije
Učesnici predmetne koncentracije su privredni subjekti Mtel a.d. Banja Luka, Vuka Karadžića 2, 78000 Banja Luka i Blicnet d.o.o. Banja Luka, ul Majke Jugovića 25, 78000 Banja Luka.
1.1. Privredni subjekt Mtel a.d. Banja Luka
Privredni subjekt Telekomunikacije Republike Srpske, a.d. Banja Luka, Ulica Vuka Karadžića broj 2, Banja Luka (skraćena oznaka firme Telekom Srpske a.d. Banja Luka i Mtel a.d. Banja Luka) registrovan je u Okružnom privrednom sudu u Banja Luci pod matičnim brojem upisa 1-9317-00.
Privredni subjekt Mtel je dio grupacije čije je matično društvo privredni subjekt Telekom Srbija a.d. Beograd, Takovska broj 2, Beograd, Republika Srbija sa udjelom od 65,01%, PREF a.d. Banja Luka sa 8,9%, Fond za restituciju RS a.d. Banja Luka 5,03%, DUIF Kristal Invest a.d. - OMIF Future Fund sa 3,3%, te ostali sa 17,76%.
Privredni subjekt Mtel je jedan od tri nacionalna operatera na tržištu telekomunikacija u Bosni i Hercegovini koji nudi usluge iz oblasti mobilne telefonije, fiksne telefonije, digitalne televizije, Interneta i prenosa podataka. Ima blizu dva miliona korisnika i rasprostranjenu maloprodajnu mrežu.
Pored Mtela, Telekom Grupa na području Bosne i Hercegovine ima i zavisno društvo Logosoft d.o.o. Sarajevo. Logosoft je osnovan 1995. godine, a godinu dana kasnije je započeo sa radom kao IT sistem integrator. Dvije godine nakon postaje Internet service provider fokusiran isključivo na pružanje usluga poslovnim korisnicima. Danas Logosoft pruža usluge fiksne i mobilne telefonije, pristupa Interneta i televizije, ali je i dalje akrivan u svojoj inicijalnoj oblasti sistemske integracije, edukacije i konsaltinga iz oblasti informacionih tehnologija. Prisutan je na području Sarajeva, Tuzle i Zenice.
Kako se navodi u Prijavi, iako je Konkurencijsko vijeće Rješenjem broj UP-05-26-1-005-14/18 od 02.10.2018. godine odobrilo koncentraciju privredng subjekekta Mtel nad privrednim subjektom Telrad Net d.o.o Bijeljina, do dana podnošenja predmetne Prijave ova transakcija još uvijek nije implementirana/završena.
1.2. Privredni subjekt Blicnet d.o.o. Banja Luka
Privredni subjekt Blicnet d.o.o. Banja Luka, ul. Majke Jugovića 25, 78000 Banja Luka, registrovan na Okružnom privrednom sudu u Banja Luci pod brojem 1-3645-00, osnovan je od strane privrednog subjekta Telekom Slovenije d.d. Ljubljana.
Blicnet je licencirani operater mobilne i fiksne telefonije, internet servis provajder, mrežni operater, pružalac kablovskog TV servisa i sistemski integrator. Pruža širok spektar usluga kako za privatne tako i za poslovne korisnike. Svojim privatnim korisnicima pruža i usluge bežičnog interneta u više gradova širom BiH dok usluge za poslovne korisnike, između ostalog, uključuju VPN mobilnu telefoniju, web hosting, održavanje servera, zakup digitalnog voda i distribuciju signala.
Blicnet nema zavisnih društava.
Prema podacima sa www.blic.net mreža prodajnih objekata obuhvata nekoliko gradova u Bosni i Hercegovini, sa ciljem proširenja na ostala područja sa ponudom kompletnih komunikacijskih usluga, integratorske usluge po principu "ključ u ruke" za implementaciju kompletnih informacijskih sistema, itd.
Prodajna mjesta privrednog subjekta Blicnet se nalaze u Banja Luci, Prijedoru, Gradiški, Kotor Varoši, Višegradu, Palama, Foči, Cazinu i Modriči, a kontakt centri u Sarajevu, Prnjavoru, Doboju, Čelincu, Rogatici, Sanskom Mostu te Goraždu.
2. Pravni okvir ocjene koncentracije
Konkurencijsko vijeće u provođenju postupka ocjene dopuštenosti koncentracije primijenilo je odredbe Zakona, Odluke o utvrđivanja relevantnog tržišta ("Službeni glasnik BiH", broj 18/06 i 34/10), Odluke o definisanju kategorija dominantnog položaja ("Službeni glasnik BiH", broj 34/10) te Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterija za ocjenu koncentracija privrednih subjekata ("Službeni glasnik BiH", broj 34/10).
Konkurencijsko vijeće, na osnovu člana 43. stav (7) Zakona, može koristiti sudsku praksu Evropskog suda i odluke Evropske komisije, kao i kriterije i standarde iz Uredbe Vijeća EK broj 139/2004 o kontroli koncentracije između privrednih subjekata, Obavještenje Evropske Komisije o konceptu koncentracija privrednih subjekata te Smjerenice za ocjenu horizontalnih/vertikalnih koncentracija.
3. Pravni osnov i oblik koncentracije
Koncentracija se odnosi na sticanje pojedinačne kontrole Telekom Grupe nad privrednim subjektom Blicnet i to kupovinom 100% udjela u privrednom subjektu Blicnet od trenutnog člana društva privrednog subjekta Telekom Slovenija, od strane privrednog subjekta Mtel.
U tom smislu strane su dana (..)**
1 godine popisale Ugovor o kupoprodaji udjela (Kupoprodajni ugovor) te je plan da se transakcija zatvori nakon pribavljanja svih neophodnih reguletornih odobrenja, uključujući i odobrenje Konkurencijskog vijeća.
Pravni oblik koncentracije predstavlja sticanje kontrole privrednog subjekta Mtel nad privrednim subjektom Blicnet, u smislu člana 12. stav (1) tačka b) Zakona.
4. Obaveza prijave koncentracije
Obaveza prijave koncentracije nastaje, u smislu odredbe člana 14. stav (1) Zakona i člana 2 pod b) Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterija za ocjenu koncentracija privrednih subjekata, kada ukupni godišnji prihodi svakog od najmanje dva privredna subjekta učesnika koncentracije ostvareni prodajom roba i/ili usluga na tržištu Bosne i Hercegovine iznose najmanje 8 miliona KM po završnom računu u godini koja je prethodila koncentraciji, ili ako je njihov zajednički udio na relevantnom tržištu veći od 40,0%.
Ukupni godišnji prihodi privrednih subjekata Mtel i Blicnet, na dan 31. decembra 2017. godine:
Tabela 1.
|
Mtel
|
Blicnet*
|
Ukupan godišnji prihod
|
(..)**
|
(..)**
|
Izvod: podaci iz godišnjih finansijskih izvještaja
*ukupan prihod ostvaren u BiH prema podatku iz Prijave iznosi (..)** (u mil KM)
Prema podacima iz Tabele 1. učesnici koncentracije su ispunili uslov iz člana 14. stav (1) tačka b) Zakona i to uslov koji se tiče ukupnog prihoda na tržištu Bosne i Hercegovine, obzirom da su privredni subjekti sa sjedištem i prebivalištem u Bosni i Hercegovini, te su isti bili u obavezi podnijeti Prijavu koncentracije Konkurencijskom vijeću.
5. Relevantno tržište
Relevantno tržište koncentracije, u smislu člana 3. Zakona, te čl. 4. i 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, čini tržište određenih proizvoda/usluga koje su predmet obavljanja djelatnosti na određenom geografskom tržištu.
Prema odredbi člana 4. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, relevantno tržište u proizvodnom smislu obuhvata sve proizvode i/ili usluge koje potrošači i/ili korisnici smatraju međusobno zamjenjivim, pod prihvatljivim uslovima, imajući u vidu posebice njihove bitne osobine, kvalitet, uobičajenu namjenu, način upotrebe, uslove prodaje i cijene.
Nadalje, prema članu 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, relevantno tržište u geografskom smislu obuhvata cjelokupnu ili dio teritorije Bosne i Hercegovine na kojoj privredni subjekt djeluje u prodaji i/ili kupovini relevantnog proizvoda pod jednakim ili dovoljno ujednačenim uslovima i koji to tržište bitno razlikuje od uslova tržišne konkurencije na susjednim geografskim tržištima.
Konkurencijsko vijeće je utvrdilo da, obzirom na prirodu poslovne djelatnosti koju obavljaju učesnici koncentracije, postoje četiri relevantna tržišta i to tržište fiksne telefonije, mobilne telefonije, tržište pružanja usluga Interneta i usluga radio i TV programa.
Kokurencijsko vijeće je kao relevantno geografsko tržište predmetne koncentracije odredilo tržište Bosne i Hercegovine.
Konkurencijsko vijeće je tokom postupka ocjene koncentracije utvrdilo da se pod relevantnim tržištem predmetne koncentracije smatraju tržište fiksne telefonije, mobilne telefonije, tržište pružanja usluga Interneta i usluga radio i TV programa, na području Bosne i Hercegovine.
5.1. Analiza relevantnog tržišta
Podnosilac prijave je dostavio pregled tržišnih udjela učesnika koncentracije i glavnih konkurenata na relevantnim tržištima i to:
Pregled tržišnih udjela učesnika koncentracije i glavnih konkurenata na tržištu fiksne telefonije prema broj pretplatnika u BiH u skadu sa posljednjim dostupnim podacima objavljenim od strane RAK-a (četvrti kvartal 2017. godine) dat je u Tabeli 2.
Tabela 2.
|
Fiksna telefonija
|
|
Operator
|
Tržišni udio %
|
1.
|
BH Telecom
|
(..)**
|
2.
|
Mtel
|
(..)**
|
3.
|
HT Mostar
|
(..)**
|
4.
|
Blicnet
|
(..)**
|
5.
|
Telrad Net
|
(..)**
|
|
Ostali
|
(..)**
|
2+4+5
|
Mtel + Blicnet+Telad Net
|
(..)**
|
|
Ukupno
|
100
|
Podaci iz Prijave / Kvartalni uporedni podaci tržišta elektronskih komunikacija 01.10.2017.-31.12.2017. (izvještaj Regulatone agencije za komunikacije BiH)
Prema podacima iz Tabele 2. tržišni udio privrednog subjekta Mtel na dijelu relevantnog tržišta koji se odnosi na pružanje usluga fiksne telefonije u 2017. godini iznosio je (..)**% na području Bosne i Hercegovine dok je istovremeno udio privrednog subjekta Blicnet iznosio (..)**%, a privrednog subjekta Telrad Net (..)**%. Njihov zajednički tržišni udio, slijedom navedenog, iznosio je (..)**%.
Pregled tržišnih udjela učesnika koncentracije i glavnih konkurenata na tržištu mobilne telefonije u BiH u skladu sa posljenjim dostupnim podacima objavljenim od strane RAK-a (četvrti kvartal 2017. godine) dat je u Tabeli 3.
Tabela 3.
|
Mobilna telefonija
|
|
Operator
|
Tržišni udio %
|
1.
|
BH Telecom
|
(..)**
|
2.
|
Mtel
|
(..)**
|
3.
|
HT Mostar
|
(..)**
|
4.
|
Blicnet
|
(..)**
|
5.
|
Logosoft
|
(..)**
|
6.
|
Elta Kabel
|
(..)**
|
7.
|
Telrad Net
|
(..)**
|
2+4+5+7
|
Mtel + Blicnet+Logosoft+Telrad Net
|
(..)**
|
|
Ukupno
|
100
|
Podaci iz Prijave/Kvartalni uporedni podaci tržišta elektronskih komunikacija 01.10.2017.-31.12.2017. (izvještaj Regulatone agencije za komunikacije BiH)
Tržišni udio privrednog subjekta Mtel na području Bosne i Hercegovine, prema podacima iz Tabele 3., na tržištu pružanja usluge mobilne telefonije u 2017. godini iznosio je (..)**%. Ako se tome pridoda tržišni udio privrednog subjekta Blicnet koji je iznosio (..)**% kao i tržišni udjeli privrednog subjekta Logosoft i privrednog subjekta Telrad Net koji su iznosili po (..)**% proizilazi da je zajednički tržišni udio učesnika koncentracije u 2017. godini na tržištu pružanja usluge mobilne telefonije iznosio (..)**%.
Pregled tržišnih udjela učesnika koncentracije i glavnih konkurenata na tržištu Interneta prema broju priključaka širokopojasnog pristupa Internetu u fiksnim mrežama za 2017. godinu dati je u Tabeli 4.
Tabela 4.
|
Internet
|
|
Operator
|
Tržišni udio %
|
1.
|
BH Telecom
|
(..)**
|
2.
|
Telekom grupa*
|
(..)**
|
3.
|
Telemach
|
(..)**
|
4.
|
HT Mostar
|
(..)**
|
5.
|
Elta Kabel
|
(..)**
|
6.
|
Blicnet
|
(..)**
|
7.
|
Kablovska televizija HS
|
(..)**
|
8.
|
Dasto Semtel
|
(..)**
|
9.
|
HKB
|
(..)**
|
10.
|
TX TV
|
(..)**
|
11.
|
Telrad Net
|
(..)**
|
12.
|
M&H Company
|
(..)**
|
|
Ostali
|
(..)**
|
2+6+11
|
Telekom grupa + Blicnet+Telrad Net
|
(..)**
|
|
Ukupno
|
100
|
Podaci iz Prijave
(..)**
Podnosilac prijave ističe da navedeni podaci nisu objavljeni od strane RAK-a te stoga nisu zvanično dostupni već je procjena izvršena na bazi dostupnih podataka objavljenih od strane RAK-a i uz dodatne analize Mtel-a.
Na tržištu Bosne i Hercegovine u oblasti pružanja usluga Interneta u 2017. godini privredni subjekt Mtel je zajedno sa privrednim subjektom Logosoft imao je udio od (..)**%, prema podacima iz Tabele 4., dok je udio privrednog subjekta Blicnet iznosio (..)**%, a privrednog subjekta Telrad Net (..)**%. Slijedom navedenog, zajednički tržišni udio učesnika koncentracije na tržištu pružanja usluga Interneta u 2017. godini iznosio je (..)**%.
Pregled tržišnih udjela učesnika koncentracije i glavnih konkurenata na tržištu distribucije radio i TV programa za 2017. godinu prema broju korisnika, u skladu sa podacima objavljenim od strane RAK-a dat je u Tabeli 5.:
Tabela 5.
|
Distribucija radio i TV programa
|
|
Operator
|
Tržišni udio %
|
1.
|
Telemach**
|
(..)**
|
2.
|
BH Telecom
|
(..)**
|
3.
|
Telekom grupa*
|
(..)**
|
4.
|
Elta Kabel
|
(..)**
|
5.
|
Blicnet
|
(..)**
|
6.
|
HT Mostar
|
(..)**
|
7.
|
HKB NET
|
(..)**
|
8.
|
TX TV
|
(..)**
|
9.
|
Telrad Net
|
(..)**
|
10.
|
BHB kabl
|
(..)**
|
11.
|
M&H Company
|
(..)**
|
12.
|
KTV HS
|
(..)**
|
|
Ostali
|
(..)**
|
3+5+9
|
Telekom grupa + Blicnet+Telrad Net
|
(..)**
|
|
Ukupno
|
100
|
Podaci iz Prijave/dopune Prijave
*obuhvata tržišni udio Mtel-a i Logosofta
**uključuje i udio DTH operatora operatora Total TV koje je povezano društvo Telemacha koji je dio United Grupe
(..)**
Prema podacima iz Tabele 5. proizilazi da je zajednički tržišni udio učesnika koncentracije u 2017. godini na tržištu pružanja usluga distribucije radio i TV programa iznosio (..)**%, od čega je udio privrednog subjekta Mtel iznosio (..)**% (zajedno sa privrednim subjektom Logosoft), a preostalih (..)**% privredni subjekt Blicnet i (..)**% privredni subjekt Telrad Net.
Bitno je istaći da je Konkurencijsko vijeće prilikom izračunavanja tržišnih udjela učesnika koncentracije na pojedinačnim relevantnim tržištima uključivalo i udio privrednog subjekta Telrad Net, te ga predstavljalo zbirno u udjelu učesnika koncentracije na relevantnom geografskom tržištu, iako je privredni subjekt Mtel naveo da još uvijek nije implementirana koncentracija kojom je isti stekao kontrolu nad privrednim subjektom Telrad Net.
6. Ocjena koncentracije
Konkurencijsko vijeće je slijedom dostavljenih podataka iz Prijave koncentracije utvrdilo da se poslovne aktivnosti Podnosioca prijave te ciljanog društva na tržištu Bosne i Hercegovine preklapaju na tržištima fiksne telefonije, mobilne telefonije, pružanja usluga pristupa Internetu, te distribucije radio i TV programa.
Privredni subjekt Blicnet kao alternativni operator na sva četiri relevanata tržišta, prema podacima iz Prijave, ima sljedeće tržišne udjele i to: na tržištu fiksne telefonije (..)**%, na tržištu mobilne telefonije (..)**%, pružanja usluga Interneta (..)**% te tržišta distribucije radio i TV programa (..)**%. Analizom dostavljenih podataka proizilazi da povećanje tržišnog udjela privrednog subjekta Mtel predmetnom koncentracijom neće dovesti do spriječavanja, ograničavanja ili narušavanja tržišne konkurencije na tržištu pružanja maloprodajnih usluga fiksne telefonije, mobilne telefonije, tržište pružanja usluga Interneta te tržište pružanja usluga radio i TV programa u Bosni i Hercegovini.
Konkurencijsko vijeće je cijenilo i činjenicu da je Blicnet alternativni operator koji se na tržištu izdvaja pružanjem novih telekomunikacionih servisa, visokim nivoom kvaliteta usluge i profesionalnim odnosom prema svojim korisnicima. Sticanjem Blicneta od strane privrednog subjekta Mtel predstavlja mogućnost modernizacije i unapređenja poslovanja, uvođenjem inovacija i smanjenjem troškova, a u korist i korisnika privrednog subjekta Mtel i korisnika privrednog subjekta Blicnet.
Sa druge strane predmeta koncentracija će Blicnetu omogućiti da dugoročno ostane kvalitetan operater na tržištu Bosne i Hercegovine koji nudi kompletan asortiman telekomunikacijskih usluga, pri tome obezbjeđujući visok kvalitet za svoje korisnika i isplativnost komunikacijskih rješenja.
Konkurencijsko vijeće je slijedom navedenog ocijenilo predmetnu koncentracije dopuštenom, u smislu člana 18. stav (2) Zakona, te odlučilo kao u dispozitivu ovog Rješenja.
7. Očitovanja trećih strana na Obavještenje o prijavi koncentracije
Konkurencijsko vijeće je zaprimilo podnesak privrednog subjekta Telemach pod brojem UP-05-26-1-036-10/18 od 13.12.2018. godine kojim je isti dostavio sljedeće i to:
- komentar po javnom pozivu Konkurencijskog vijeća BiH - argumenti za zabrinutost u pogledu narušavanja tržišne konkurencije - stvaranja monopolskog položaja i isključivanja konkurencije sa tržišta vezano za namjeravano sticanje pojedinačne kontrole nad privrednim subjektom Blicnet d.o.o. Banja Luka od strane privrednog subjekta Mtel a.d. Banja Luka, u skladu sa članom 16. stav (4) Zakona o konkurenciji,
- zahtjev za dodjelu statusa stranke u postupku, u skladu sa članom 41. Zakona o upravnom postupku BiH,
- zahtjev za uvid u spis i kopiranje spisa, u skladu sa članom 37. Zakonom o konkurenciji te
- zahtjev za izuzećem postupajućeg odgovornog člana Konkurencijskog vijeća BiH, na osnovu članova 35-37 Zakona o upravnom postupku BiH.
Konkurencijsko vijeće je razmotrilo navode iz predmetnog podneska te na 42. (četrdesetdrugoj) sjednici Konkurencijskog vijeća koja je održana dana 20.12. 2018. godine donijelo Zaključak broj UP - 05-26-1-036-17/18 i Zaključak broj UP - 05-26-1-036-18/18. Navode iz predmetnog podneska nije cijenilo niti uzelo u obzir prilikom ocjene predmetne koncentracije iz razloga što su isti netačni i zasnivaju se na kontradiktornostima te nepravilnoj definiciji relevantnog tržišta predmetne koncentracije.
Naime, svoj stav pri određivanju relevantnog geografskog tržišta predmetne koncentracije na nacionalnom nivou, Konkurencijsko vijeće je baziralo na bazi više parametara i to isključivo, kao prvo, na činjenici da je Regulatorna agencija za komunikacije (u daljem tekstu: RAK) kao sektorski regulator u svojim analizama telekomunikacijskih usluga u 2017. godini (koja je relevantna za predmetni postupak) odredila da privredni subjekt Blicnet djeluje na teritoriji Bosne i Hercegovine, samim tim je Konkurencijsko vijeće u predmetnom postupku kao relevantno tržište odredilo tržište Bosne i Hercegovine. Nadalje, RAK svoje studije prikazuje na nacionalnom nivou, svi podaci koje prikuplja i obrađuje kao što su broj korisnika, broj učesnika na tržištu, tržišni udjeli, itd. objavljeni su i uporedno prikazani su za cijelu teritoriju BiH, što je i Konkurencijsko vijeće uzelo u obzir prilikom određivanja relevantnog tržišta predmetne koncentracije.
Također, Konkurencijsko vijeće je prilikom određivanja relevantnog geografskog tržišta predmetne koncentracije cijenilo i praksu Evropske komisije, shodno članu 43. stav (7) Zakona, i to činjenicu da je regulacija telekomunikacijskih tržišta nacionalna (fiksna telefonija), kada je riječ o relevantnom tržištu mobilne telefonije korisnici imaju mogućnost pristupa samo licenciranim mrežnim operatorima, a licenciranje se obavlja na nacionalnom nivo, pa samim tim je i Konkurencijsko vijeće u predmetnom postupku odredilo da je relevantno tržište Bosna i Hercegovina. Što se tiče tržišta pružanja širokopojasnog interneta krajnim korisnicima isto je određeno kao Bosna i Hercegovina imajući u vidu regulatorne barijere, dok je tržište distribucije radio i televizijskog programa Konkurencijsko vijeće odredilo kao Bosnu i Hercegovinu imajući u vidu različite parametre, kao što su lingvistička homogenost tržišta uslijed razlika u regulatornim režimima, kulturoloških faktora i drugih razlika u uslovima koji preovladavaju u pojedinačnim državama.
Nadalje, prilikom određivanja relevantnog geografskog tržišta Konkurencijsko vijeće je uzelo u obzir i činjenicu da privredni subjekt Blicnet posjeduje relevantne dozvole za obavljanje djelatnosti izdate od strane Regulatorne agencije za komunikacije BiH na osnovu kojih može da obavlja djelatnosti na cjelokupnoj teritoriji Bosne i Hercegovine.
Iako privredni subjekt Telemach ističe da predmetna koncentracija prevashodno utiče na trenutne i potencijalne korisnike privrednog subjekta Blicnet koji djeluje na području određenih općina u Republici Srpskoj, te da Blicnet nema mrežnu infrastukturu, bitno je naglasiti da Konkurencijsko vijeće pri određivanju relevantnog tržišta, kako je gore i navedeno, nije samo postojanje mrežne infrastukture, uzimalo kao odlučujući faktor pri određivanju relevantnog tržišta. Pored toga, i sam privredni subjekt Telemach u podnesku navodi da privredni subjekt Blicnet djeluje u Republici Srpskoj, pa da je privredni subjekt Blicnet "stekao kontrolu nad dijelom infrastrukure i u Federaciji Bosne i Hercegovine (Unsko-sanski kanton)" dok na strani 11. istog podneska navodi da će predmetna transakcija imati implikacije i značajne efekte na distribuciju AV medijskih sadržaja u Bosni i Hercegovini, što ukazuje još jednom da privredni subjekt Telemah u navedenom podnesku navodi kontradiktorne činjenice.
Nadalje, podaci o tržišnim udjelima koje je dostavio privredni subjekt Telemach u svom podnesku, prema kojima je data okvirna procjena tržišnih udjela konkurenata u kojima djeluje privredni subjekt Blicnet se zasnivaju, kako se navodi u podnesku, na saznanjima Telemacha i saznanjima njihovih saradnika na terenu o broju korisnika učesnika koncentracije. S obzirom da se isti odnose na potpuno nepravilno određeno relevantno tržište i isti nisu zvanični podaci relevantnih institucija u Bosni i Hercegovini, Konkurencijsko vijeće iste nije moglo da cijeni, niti da uzme u obzir prilikom ocjene dopuštenosti predmetne koncentracije.
Prilikom određivanja relevantnog tržišta predmetne koncentracija Konkurencijsko vijeće je cijenilo i uzelo u obzir da, u skladu sa Pravilom 62/2012 o prenosivosti telefonskih brojeva RAK-a, koji se primjenjuje na usluge fiksne i mobilne telefonije, svaki korisnik na vlastiti zahtjev može promijeniti operatera, a zadržati svoj broj. Uz to, svaki korisnik interneta ujedno ima i pristup VoIP telefoniji koja čini jedinstveno relevantno tržište proizvoda sa fiksnom telefonijom. Budući da svi operateri u BiH nude VoIP uslugu korisnik može jednostavno odabrati drugog operatera.
Iako se u navedenom podnesku, privredni subjekt Telemach, tabelarnim prikazom osvrće na "razvijenu prethodnu praksu analize relevantih tržišta u telekomunikacijskom tržištu" Konkurencijskog vijeća isto nije primjenjivo niti uporedivno, jer Konkurencijsko vijeće za svaki predmetni postupak pojedinačno određuje relevantno tržište, svaki predmet za sebe ima različite privredne subjekte, drugačiji pravni osnov i različite okolnosti koje utiču na konkretno određivanje tržišta, kako u proizvodnom/uslužnom, tako i u geografskom smislu.
Također Konkurencijsko vijeće ističe da je privredni subjekt Telemach u navedenom podnesku dostavio netačne podatke kako bi suzio polje djelovanja privrednog subjekta Blicnet na čitavoj teritoriji Bosne i Hercegovine. Naime, privredni subjekt Telamah u svom dopisu navodi u rješenjima o dopuštenosti koncentracija privrednog subjekta Aneks, da je privredni subjekt Aneks ranije Blicnet, što nije tačno. Prema arhivi Konkurencijskog vijeća privredni subjekt Aneks d.o.o. Banja Luka, Majke Jugovića 25, Banja Luka promijenio je poslovno ime u Blicnet d.o.o Banja Luka rješenjem Okružnog privrednog suda Banja Luka broj 057-O-Reg-13-001493 od 30.07.2013. godine.
Također, Konkurencijsko vijeće je razmatralo i navode iz ostalih zaprimljenih očitovanja na izdato Obavještenje i to:
- U očitovanju privrednog subjekta Navigo Softver i komunikacije d.o.o. Banja Luka pod brojem UP-05-26-1-036-12/18 od 13.12.2018. godine navodi se da je isti licencirani mrežni operater koji nudi usluge fiksnog bežičnog interneta na čitavom području Banja Luke, uključujući i rubni dio Banja Luke, gdje privredni subjekt Blicnet ima svoju telekomunikacionu mrežu.
- U očitovanju privrednog subjekta Elta Kabel d.o.o. Doboj pod brojem UP-05-26-1-036-11/18 pod brojem UP-05-26-1-036-11/18 od 13.12.2018. godine navodi se da isti nudi usluge kablovske televizije, telefonije i interneta na čitavom području Banja Luke i Prijedora gdje privredni subjekt Blicnet ima svoju telekomunikacionu mrežu te da u narednih par mjeseci planiraju početi nuditi usluge i na području Modriče.
- U očitovanju privrednog subjekta TXtv d.o.o. Tuzla pod brojem UP-05-26-1-036-13/18 od 13.12.2018. godine (zaprimljen dana 14.12.2018. godine) navodi se da će predmetna koncentracija donijeti isključivo koristi kako sa aspekta konkrencije tako i za krajnje korisnike, u smislu da će korisnici privrednog subjekta Blicnet dobiti veći izbor kanala koje sada ne mogu dobiti, jer privredni subjekt Telemah odeđene kanale drži ekskluzivno, odnosno privredni subjekt može pristupiti samo po daleko većim cijenama od onih koje plaća Telemach. Također, odobravanjem namjeravane koncentracije stvara se mogućnost da Mtel ojačan Blicnetom smanji nabavne cijene za trenutne kanale, kao i da poveća izbor kanala, što u ovom slučaju ide u prilog korisnicima. Isto tako u navedenom podnesku se navodi da je planirana koncentracija poželjna i korisna, jer vodi uređenju tržišta i smanjenju monopola privrednog subjekta Telemach, koja na tržištu Bosne i Hercegovine ima takvu poziciju da se može ponašati nezavisno od svih drugih konkureneta u Bosni i Hercegovini.
- U očitovanju privrednog subjekta Telinea d.o.o. Bihać pod brojem UP-05-26-1-036-15/18 od 13.12.2018. godine (zaprimljen dana 17.12.2018. godine) navodi se da isti nudi usluge kablovske televizije na području Bihaća, Cazina, Velike Kladuše i Sanskog Mosta na kojem kao operater radi i Blicnet.
8. Administrativna taksa
Podnosilac prijave na ovo Rješenje, u skladu sa članom 2. stav (1) tarifni broj 107. tačka d) pod 1) Odluke o visini administrativnih taksi u vezi s procesnim radnjama pred Konkurencijskim vijećem ("Službeni glasnik BiH", broj 30/06, 18/11 i 75/18), je dužan platiti administrativnu taksu u ukupnom iznosu od 5.000,00 KM u korist Budžeta institucija Bosne i Hercegovine.
9. Pouka o pravnom lijeku
Protiv ovog Rješenja nije dozvoljen žalba.
Nezadovoljna strana može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema, odnosno objavljivanja ovog Rješenja.