Službeni glasnik BiH, broj 29/16
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine, na osnovu člana 25. stav (1) tačka e), člana 42. stav (1) tačka d), a u vezi sa čl. 12., 14., 16. i 18. Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09), rješavajući po Prijavi koncentracije privrednog subjekta TBG BH d.o.o. za proizvodnju i distribuciju betona Kakanj, Selima efendije Merdanovića 146, 72240 Kakanj, zaprimljenoj dana 13.03.2015. godine pod brojem 03-26-1-10-II/15 na 120. sjednici održanoj dana 16.2.2016. godine, donijelo je
RJEŠENJE
1. Ocjenjuje se dopuštenom koncentracija koja nastaje na relevantnom tržištu proizvodnje i prodaje betona na teritoriji Sarajevskog, Srednjobosanskog i Zeničko-dobojskog kantona, kojom privredni subjekt TBG BH d.o.o. za proizvodnju i distribuciju betona Kakanj, Selima efendije Merdanovića 146, 72240 Kakanj, namjerava steći kontrolu nad dijelovima privrednog subjekta W&P Beton d.o.o. Ilidža, Blažuj 78, 71210 Ilidža, kupovinom njegove tri poslovne cjeline (tri betonare na lokaciji Sarajevo, Zenica i Plješevac/Kiseljak).
2. Ovo Rješenje je konačno i upisuje se u registar koncentracija.
3. Ovo Rješenje će biti objavljeno u "Službenom glasniku BiH", službenim glasnicima entiteta i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.
Obrazloženje
Konkurencijsko vijeće je dana 13.03.2015. godine pod brojem 03-26-1-10-II/15 zaprimilo, Prijavu koncentracije (u daljem tekstu: Prijava), podnesenu od strane privrednog subjekta TBG BH d.o.o. za proizvodnju i distribuciju betona Kakanj, Selima efendije Merdanovića 146, 72240 Kakanj (u daljem tekstu: TBG BH ili Podnosilac prijave) po punomoćniku Nihadu Sijerčiću, advokatu iz Sarajeva, Fra Anđela Zvizdovića 1, 71000 Sarajevo (u daljem tekstu: Punomoćnik ili Podnosilac prijave) kojom ovaj privredni subjekt namjerava steći kontrolu nad dijelovima privrednog subjekta W&P Beton d.o.o. Ilidža, Blažuj 78, 71210 Ilidža (u daljem tekstu: W&P Beton) kupovinom njegove tri poslovne cjeline (tri betonare na lokaciji Sarajevo, Zenica i Plješevac/Kiseljak).
Podnosilac prijave je samoinicijativno dopunio Prijavu podnescima broj: 01-26-1-10-3-II/15 od 17.6.2015. godine, 01-26-1-10-4-II/15 od 18.6.2015. godine i 01-26-1-10-5-II/15 od 19.6.2015. godine.
Konkurencijsko vijeće je, u skladu s članom 16. stav (4) Zakona ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09) (dalje u tekstu: Zakon) dana 01.07.2015. godine objavilo Obavijest o dostavljenoj Prijavi u dnevnoj štampi Bosne i Hercegovine (akt broj: 03-26-1-10-7-II/15 od 29.06.2015. godine) (u daljem tekstu: Obavijest) kao i na web stranici Konkurencijskog vijeća, u kojoj su objavljeni podaci o namjeravanoj koncentraciji, te pozvane sve zainteresovane strane na dostavljanje pisanih komentara u vezi provođenja iste.
Nakon objavljene Obavijesti dostavljeni su prigovori privrednog subjekta Fabrika Cementa Lukavac d.d. Lukavac, po punomoćniku Adisu Gazibegoviću advokatu iz Sarajeva, zaprimljeni podneskom broj: 03-26-1-10-8-II/15 dana 07.07.2015. godine, te prigovor fizičkog lica Luke Ilaka, zastupanog po Amili Eterović advokatu iz Sarajeva, zaprimljen podneskom broj: 03-26-1-10-9-II/15 dana 09.07.2015. godine.
Prigovor na predmetnu Prijavu uložio je i privredni subjekt House Milos d.o.o. Sarajevo, Rudnik 115, 71217 Rakovica-Ilidža, podneskom broj: 03-26-1-10-2-II/15 dana 15.06.2015. godine, prije objavljivanja Obavijesti.
Svi podneseni prigovori su podneseni radi nenaplaćenih potraživanja.
Privredni subjekt Fabrika Cementa Lukavac d.d. Lukavac, po punomoćniku, dana 24.07.2015. godine podneskom broj: 03-26-1-10-10-II/15 dostavio je Konkurencijskom vijeću obavijest o povlačenju prigovora radi namirenja svojih potraživanja od Podnosioca prijave.
Nakon analize podnesene Prijave i zaprimljenih dopuna Prijave, Konkurencijsko vijeće je dana 09.09.2015. godine, aktom broj: 03-26-1-10-14-II/15 Podnosiocu prijave izdalo Potvrdu o prijemu kompletne i uredne prijave, u smislu člana 30. stav (3) Zakona o konkurenciji.
Na osnovu preliminarne analize podataka iz dokumentacije dostavljene uz Prijavu te zaprimljenih dopuna iste, Konkurencijsko vijeće je ocijenilo da bi provođenje predmetne koncentracije moglo imati za posljedicu negativne efekte koji mogu značajno narušavati konkurenciju na relevantnom tržištu proizvodnje i prodaje betona u Sarajevskom, Srednjobosanskom i Zeničko-dobojskom kantonu.
Slijedom navedenog, Konkurencijsko vijeće je donijelo Zaključak o pokretanju postupka ocjene koncentracije pod brojem: 03-26-1-10-16-II/15 dana 10.09.2015. godine (u daljem tekstu: Zaključak) obzirom da bez provedenog postupka i u roku iz člana 18. tačka (6) Zakona nije bilo moguće utvrditi i analizirati efekte predmetne koncentracije. Zaključak je istog dana aktom broj: 03-26-1-10-20-II/15 dostavljen Podnosiocu prijave.
Podnosilac prijave je naveo, u smislu člana 30. stav (2) Zakona, da nema namjeru podnositi zahtjev za ocjenu koncentracije nekom drugom tijelu van granica Bosne i Hercegovine.
Prijava namjere koncentracije je podnesena u smislu člana 16. stav (2) Zakona u propisanom roku.
1. Učesnici predmetne koncentracije
Učesnici koncentracije su privredni subjekt TBG BH Kakanj i W&P Beton Ilidža
1.1. Privredni subjekt TBG BH d.o.o. za proizvodnju i distribuciju betona Kakanj, Bosna i Hercegovina
Privredni subjekt TBG BH, društvo za proizvodnju i distribuciju betona Kakanj, je osnovano i posluje u skladu sa zakonima Bosne i Hercegovine sa registrovanim sjedištem na adresi, Selima efendije Merdanovića 146, 72240 Kakanj registrovano u registru poslovnih subjekata Općinskog suda u Zenici, pod matičnim brojem 43-01-0246-10, JIB 4218043390007.
Podnosilac prijave u svom vlasništvu trenutno ima tri poslovne jedinice-betonare: PJ Sarajevo, PJ Lukavac i PJ Banja Luka, koje se bave proizvodnjom visokokvalitetnih vrsta betona, betonskih čeličnih vlakana, glazura i maltera, a glavni proizvod je transportni beton.
Privredni subjekt TBG BH je društvo sa ograničenom odgovornošću u 100% vlasništvu privrednog društva Tvornica cementa Kakanj, d.d. Kakanj, Selima efendije Merdanovića 146, 72240 Kakanj (u daljem tekstu: TCK). Privredni subjekt TBG BH je osnovan 2001. godine, od strane privrednog društva TCK, a osnovna djelatnost mu je proizvodnja i prodaja betona, prevoz betona i njegova ugradnja na određenoj destinaciji.
Privredni subjekt TCK je u većinskom vlasništvu društva CEEM INVESTMENT FUND B.V. Pettelaarpark 30, Hertogenbosch, Holandija (u daljem tekstu: CEEM), koje posjeduje 93,2749% dionica, fond ZIF "PROF-PLUS" d.d. Sarajevo ima 3,2463% dionica, a svi ostali dioničari ispod 1%.
Privredni subjekt CEEM je u 100% vlasništvu društva Duna-Drava Cement Kft, Mađarska, koje predstavlja zajedničko ulaganje Heidelberg Cement grupe i grupacije SCHWENK Zement (ove dvije grupacije imaju po 50% udjela). Izuzev prihoda ostvarenih preko privrednog subjekta TCK, a koji prihodi su već iskazani u prijavi namjere koncentracije kod Heidelberg Cement grupe, CEEM nije imao drugih prihoda u BiH tokom relevantnog perioda.
Privredni subjekt Schwenk Zement (u daljem tekstu: Schwenk) je njemačka grupacija aktivna prevashodno u proizvodnji cementa, a prihod ostvaren na svjetskom nivou u 2013. godini iznosio je
1(..)** EUR-a. Izuzev prihoda ostvarenih preko Duna-Drava Cement Kft (a koji prihodi su u prijavi namjere koncentracije već iskazani kod prihoda Heidelberg Cement grupe u BiH), privredni subjekt Schwenk u relevantnom periodu nije imao prihoda u BiH i nema drugih povezanih društava u BiH.
1.2. Privredni subjekt W&P Beton d.o.o. Ilidža, Bosna i Hercegovina
Privredni subjekt W&P Beton sa registrovanim sjedištem na adresi Blažuj 78, 71210 Ilidža, registrovan je u registru privrednih društava Općinskog suda u Sarajevu pod matičnim brojem 51-01-1703-09, JIB 4236102130004. Pretežne registrovane djelatnosti privrednog subjekta W&P Beton su vađenje ukrasnog kamena i kamena za gradnju kamenih agregata, krečnjaka, gipsa, krede i škriljevca, djelatnost kopova šljunka i pijeska, te proizvodnja i prodaja betona.
Privredni subjekt W&P Beton je društvo sa ukupnim osnivačkim kapitalom od 2.292.857,00 KM, i u 100% je vlasništvu privrednog subjekta w&p Baustoffe GmbH, 9020 Klagenfurt, Ferdinand-Jergitsch Strasse 15, Austrija, koje se pretežno bavi upravljanjem i učešćem u drugim privrednim subjektima, a na teritoriji Bosne i Hercegovine takođe je i većinski vlasnik slijedećih privrednih subjekata: (..)**% u privrednom subjektu Baumit d.o.o. Sarajevo, Ilidža, ul. Osik br. 2b (proizvodnja i prodaja fasada, estriha, maltera, termoizolacionih sistema i sl.), (..)**% u kapitalu društva w&p Baumit d.o.o. Sarajevo, Sarajevo-Ilidža, Rudnik broj 121 (proizvodnja ljepila na bazi cementa u građevini, proizvodnja fasada i sl.), a koje je (..)**% vlasnik društva WGPM d.o.o. Sarajevo, sa sjedištem na adresi Sarajevo-Ilidža, Rudnik broj 121 (registrovanom za proizvodnju gipsa, ali istu djelatnost ne obavlja, te se radi o neaktivnom društvu).
2. Obaveza prijave koncentracije
Obaveza prijave koncentracije privrednih subjekata, u smislu člana 14. stav (1) tačke a) i b) Zakona, postoji ako ukupni godišnji prihodi učesnika koncentracije ostvareni prodajom roba i/ili usluga na svjetskom tržištu iznose 100.000.000,00 KM, po završnom računu u godini koja je prethodila predmetnoj koncentraciji, i da ukupan prihod svakog od najmanje dva privredna subjekta učesnika koncentracije ostvaren prodajom roba i/ili usluga na tržištu Bosne i Hercegovine iznosi najmanje 8.000.000,00 KM, ili ako je zajednički tržišni udio učesnika koncentracije na relevantnom tržištu veći od 40,0%.
Ukupni godišnji prihod učesnika predmetne koncentracije i njihovih povezanih društava na dan 31. decembar 2014. godine iznosio je:
Tabela 1.
Red.
br.
|
Učesnici
koncentarcije
|
Tržište
u BiH u KM
|
Svjetsko
tržište u KM
|
1.
|
Heidelberg cement grupa*
|
(..)**
|
(..)**
|
2.
|
TBG BiH
|
(..)**
|
(..)**
|
3.
|
TCK
|
(..)**
|
(..)**
|
4.
|
W&P Beton
|
(..)**
|
(..)**
|
|
-PJ Sarajevo
|
(..)**
|
(..)**
|
|
-PJ Zenica
|
(..)**
|
(..)**
|
|
-PJ Plješevac/Kiseljak
|
(..)**
|
(..)**
|
Izvor: podaci iz Prijave
* Ukupan prihod privrednog subjekta Heidelberg cement grupa prikazan je za 2013. godinu obzirom da u momentu podnošenja prijave, podnosilac nije raspolagao podacima za 2014. godinu
Godišnji prihodi učesnika koncentracije predstavljaju ukupne prihode (bez poreza na dodanu vrijednost i drugih poreza koji se direktno odnose na učesnike koncentracije na tržištu Bosne i Hercegovine) u smislu člana 9. tačka h) Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterijima za ocjenu koncentracija privrednih subjekata ("Službeni glasnik BiH", broj 34/10).
Prema prikazanim podacima (Tabela 1.) učesnici koncentracije ispunjavaju uslov ukupnog godišnjeg prihoda iz člana 14. stav (1) tačka b) Zakona, a ujedno ispunjavaju i drugi uslov iz člana 14. stav (1) tačka b) Zakona, jer imaju preko 40,00% udjela na relevantnom tržištu (podaci iz Tabele 2.), te su na osnovu iznesenih podataka učesnici koncentracije bili obavezni prijaviti koncentraciju.
3. Pravni osnov i oblik koncentracije
Od kompanija koje su članice Heidelberg Cement Grupe, predmetnu Prijavu podnio je privredni subjekt TBG BH iz namjere, kako je navedeno u Prijavi, da na strani Heidelberg Cement Grupe upravo to društvo ima svojstvo kupca, kao društvo koje je aktivno na istom relevantnom tržištu kao i ciljni dijelovi privrednog subjekta W&P Beton, a gdje se privredni subjekti TBG BiH, TCK i sve druge portfolio kompanije pod krajnjom kontrolom Heidelberg Cement Grupe smatraju jednim privrednim subjektom u skladu sa Zakonom o konkurenciji.
Predmetnom transakcijom tj. Memorandumom o razumijevanju predviđena je kupovina cjelokupne pokretne i nepokretne imovine, poslovnih jedinica – betonara Sarajevo, Zenica i Plješevac/Kiseljak (trenutno u vlasništvu privrednog subjekta W&P Beton), čime bi vlasnik istih postao Podnosilac prijave, koji bi time stekao isključivu kontrolu nad Ciljnim dijelovima privrednog subjekta W&P Beton.
Slijedom navedenog, pravni oblik predmetne koncentracije je sticanje kontrole jednog privrednog subjekta nad dijelovima drugog privrednog subjekta, u smislu odredbi člana 12. stav (1) tačka b) podtačka 3) Zakona.
4. Pravni okvir ocjene koncentracije
Konkurencijsko vijeće u postupku ocjene koncentracije je primijenilo odredbe Zakona, Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta ("Službeni glasnik BiH", br. 18/06 i 34/10), te Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterijima za ocjenu koncentracija privrednih subjekata ("Službeni glasnik BiH", broj 30/10).
Konkurencijsko vijeće, na osnovu člana 43. stav (7) Zakona, je koristilo sudsku praksu Evropskog suda i odluke Evropske komisije, posebno kriterije i standarde iz Obavijesti Evropske komisije o izračunu ukupnog prihoda u skladu sa Uredbom Vijeća (EEZ) broj: 4064/89 o kontroli koncentracije privrednih subjekata.
5. Relevantno tržište koncentracije
Relevantno tržište, u smislu člana 3. Zakona, te čl. 4. i 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, čini tržište određenih proizvoda i/ili usluga koji su predmet obavljanja djelatnosti na određenom geografskom području.
Prema odredbi člana 4. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, relevantno tržište proizvoda obuhvata sve proizvode i/ili usluge koje potrošači smatraju međusobno zamjenjivim s obzirom na njihove bitne karakteristike, kvalitet, namjenu, cijenu ili način upotrebe.
Prema članu 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, relevantno tržište u geografskom smislu obuhvata cijelu ili dio teritorije Bosne i Hercegovine, na kojoj su tržišni konkurenti aktivni u prodaji i/ili kupovini relevantnog proizvoda pod jednakim ili dovoljno ujednačenim uslovima koji to tržište bitno razlikuju od uslova tržišne konkurencije na susjednim geografskim tržištima.
Slijedom navedenog kao relevantno tržište proizvoda određeno je tržište proizvodnje i prodaje betona, obzirom da će predmetna koncentracija na istom proizvesti efekte, a kao geografsko tržište određuje se Sarajevski kanton, Srednjobosanski i Zeničko-dobojski kanton uzimajući u obzir lokaciju ciljnih društava te uslove otežanog transporta betona, koji je u mješalicama moguć na relativno uskom području do 40-50 kilometara od proizvodnih pogona.
U skladu sa članom 3. Zakona, te čl. 4. i 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, relevantnim tržištem predmetne koncentracije smatra se tržište proizvodnje i prodaje betona na teritoriji Sarajevskog, Srednjobosanskog i Zeničko-dobojskog kantona.
5.1 Analiza dostavljenih podataka podnosioca prijave o relevantnom tržištu
U predmetnoj prijavi Podnosilac prijave kao relevantno tržište navodi tržište proizvodnje i prodaje betona u Sarajevskom (SK), Srednjobosanskom (SBK) i Zeničko-dobojskom kantonu (ZDK) uzimajući u obzir lokaciju i djelovanje ciljnih društava te uslove oko transporta tzv. živog betona u mješalicama i navodi glavne konkurente sa njihovim tržišnim udjelima na relevantnom tržištu procjenjenim od strane samog Podnosioca prijave, prikazani odvojeno po ciljanim kantonima, ali i na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine, kako slijedi:
Tabela 2.
Red. br.
|
Naziv privrednog subjekta
|
Tržišni udio u SK u %
|
Tržišni udio u ZDK %
|
Tržišni udio u SBK u %
|
Tržišni udio u BiH u %
|
01.
|
TBG BiH
|
17,1
|
41,5
|
1,2
|
8,3
|
02.
|
W&P BiH
|
23,3
|
1,5
|
1,2
|
7,7
|
|
-Betonara Sarajevo
|
12,4
|
0
|
0
|
4,0
|
|
-Betonara Zenica
|
0
|
0
|
1,2
|
0,2
|
|
-Betonara Plješevac*
|
10,9
|
0
|
0
|
3,5
|
03.
|
Almy doo Zenica
|
1,6
|
38,5
|
7,1
|
3,3
|
04.
|
Kalvarija Cop doo Vitez
|
0
|
3,1
|
51,8
|
2,4
|
05.
|
Horizont doo Vitez
|
0
|
2,3
|
18,8
|
1,0
|
06.
|
Trgošped doo Kakanj
|
0
|
12,3
|
1,2
|
0,9
|
07.
|
Cengiz Insaat doo Sarajevo
|
34,2
|
0
|
0
|
11,0
|
08.
|
Nexe Beton doo Sarajevo
|
9,3
|
0
|
0
|
3,0
|
09.
|
Cargo internacional doo Sarajevo
|
3,7
|
0
|
0
|
1,2
|
10.
|
Hidrogradnja d.d. Sarajevo
|
3,1
|
0
|
0
|
1,0
|
11.
|
Cemex BH doo Mostar
|
7,8
|
0
|
0
|
2,5
|
12.
|
Građevinar doo
Novi Travnik
|
0
|
0,8
|
18,8
|
0,9
|
13.
|
Ostali
|
-
|
-
|
-
|
56,8
|
|
Ukupno
|
|
|
|
100,0
|
|
Ukupno 01 + 02
|
40,4
|
43,0
|
2,4
|
16,0
|
Podaci iz prijave
* Betonara se nalazi na granici dva kantona, ali svu svoju prodaju plasira u Sarajevskom kantonu
Na osnovu podataka prikazanih u tabeli 2. vidljivo je da je Podnosilac prijave prisutan na tržištu proizvodnje i prodaje betona u tri kantona Federacije Bosne i Hercegovine, s tim da u ZD kantonu, kako je sam Podnosilac prijave procijenio, i prije namjeravane koncentracije ima tržišno učešće od 41,5%, u SK prije namjeravane koncentracije ima 17,0% te nakon provođenja iste očekuje tržišno učešće od 40,4% dok je u SBK njegovo očekivano tržišno učešće svega 2,4%. Betonare Sarajevo, Zenica i Plješevac/Kiseljak, kao ciljni dijelovi privrednog subjekta W&P Beton aktivni su na istom relevantnom tržištu.
Preliminarnom analizom podataka iz dokumentacije dostavljene uz Prijavu i dopune iste, Konkurencijsko vijeće je odlučilo da bez provedenog postupka i u roku iz člana 18. tačka (6) Zakona nije moguće utvrditi i analizirati efekte predmetne koncentracije.
Stoga je dana 10.09.2015. godine na 108. Sjednici Konkurencijsko vijeće donijelo Zaključak o pokretanju postupka ocjene koncentracije pod brojem: 03-26-1-10-16-II/15.
6. Provođenje postupka za ocjenu koncentracije po Zaključku o pokretanju postupka
Obzirom da Podnosilac prijave na relevantnom geografskom tržištu u ZD kantonu i prije provođenja predmetne koncentracije prema dostavljenim podacima i sopstvenoj procjeni ima 41,5% tržišnog učešća, a po provođenju predmetne koncentracije očekuje 43%, te u SK kantonu očekuje rast tržišnog učešća sa 23,3% na 40,4%, Konkurencijsko vijeće je ocijenilo da bi provođenje predmetne koncentracije moglo imati za posljedicu negativne efekte koji bi mogli značajno narušiti konkurenciju na relevantnom tržištu te je donesen Zaključak o pokretanju postupka ocjene predmetne koncentracije.
U toku provođenja predmetnog postupka Konkurencijsko vijeće je dana 23.09.2015. godine pod brojem: 03-26-1-10-31-II/15, putem punomoćnika Podnosioca prijave, zaprimilo Zahtjev za spajanje stvari u jedan postupak, u smislu člana 118. Zakona o upravnom postupku BiH, a u vezi s članom 26. Zakona.
Zahtjev za spajanje stvari se odnosio na spajanje predmetnog postupka i postupka koji se vodi po Zaključku o pokretanju postupka broj: 03-26-1-031-5-II/15 dana 15.09.2015. godine.
Zaključkom broj: 03-26-1-10-41-II/15 Kоnkurеnciјsko vijeće je nа 110. sјеdnici оdržаnој dana 13.10.2015. gоdinе odbilo navedeni Zahtjev kao neosnovan. Zaključak kojim se navedeni Zahtjev odbija kao neosnovan dostavljen je punomoćniku Podnosioca prijave dana 14.10.2015. godine u prilogu akta broj: 03-26-1-10-42-II/15.
6.1 Prikupljanje podataka u predmetnom postupku ocjene koncentracije
Tokom postupka Konkurencijsko vijeće je s ciljem kompletiranja podataka, tražilo podatke i od drugih učesnika na relevantnom tržištu, drugih nadležnih institucija, kao i trećih osoba, koje su u skladu sa članom 35. Zakona o konkurenciji dužne na zahtjev Konkurencijskog vijeća dostaviti sva potrebna obavještenja u formi pisanih podnesaka ili usmenih izjava te dostaviti na uvid potrebne podatke i dokumentaciju bez obzira na kojem se mediju nalaze, te omogućiti obavljanje drugih neophodnih radnji radi utvrđivanja svih relevantnih činjenica u postupku.
Zahtjevi za dostavu podataka upućeni su na adresu devet privrednih subjekata učesnika na relevantnom tržištu, koji su traženo dostavili u propisanom roku, te samom podnosiocu prijave za dostavu dopunskih podataka (akti br. 03-26-1-10-23-II/15, 03-26-1-10-24-II/15, 03-26-1-10-25-II/15, 03-26-1-10-26-II/15, 03-26-1-10-27-II/15 - svi od 17.9.2015. godine, broj: 03-26-1-10-56-II/15 od 9.11.2015. godine) te samoinicijativna dopuna prijave Podnosioca broj: 03-26-1-10-29-II/15 od 23.09.2015. godine.
Zahtjev za dostavu podataka dostavljen je dva puta i Federalnom Zavodu za statistiku, Zelenih beretki 26, 71000 Sarajevo (akti br: 03-26-1-10-33-II/15 od 29.9.2015.godine i 03-26-1-10-48-II/15 od 20.10.2015. godine). Obzirom da nisu dostavljeni svi traženi podaci Konkurencijsko vijeće je dana 26.11.2015. godine na 113. sjednici donijelo Zaključak broj: 03-26-1-10-65-II/15 o izvršenju naloga za dostavu podataka u roku od 8 dana, upućen Federalnom zavodu za statistiku.
Obzirom da Konkurencijskom vijeću nisu u propisanom roku dostavljeni potrebni i kompletni podaci neophodni za utvrđivanje činjeničnog stanja i ocjenu efekata predmetne koncentracije, Konkurencijsko vijeće je prema stanju stvari procijenilo da neće biti u mogućnosti donijeti konačno rješenje u roku od 3 mjeseca, kako je propisano članom 41. stav (1) tačka d) Zakona te je dana 9.12.2015. godine na 114. sjednici donijelo Zaključak broj: 03-26-1-10-70-II15 o produženju roka za donošenje konačnog rješenja po Zaključku o pokretanju postupka koji se odnosi na postupak ocjene koncentracije u smislu člana 17. i 18. Zakona, za dodatna 3 (tri) mjeseca u smislu člana 41. stav (2) Zakona.
Konkurencijsko vijeće je između ostalih navedenih, Zahtjeve za dostavu potrebnih podataka uputilo i Federalnom zavodu za statistiku služba ZD kantona (zahtjev broj: 03-26-1-10-73-II/15 od 22.12.2015. god), Poreskoj upravi Federacije BiH (zahtjev broj: 03-26-1-10-74-II/15 od 22.12.2015. god) te Upravi za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine (zahtjev broj: 03-26-1-10-76-II/15 od 5.1.2016. god), ali niti na jedan od ovih zahtjeva nije dobila konkretan odgovor odnosno potreban podatak.
6.2 Analiza podataka prikupljenih u postupku ocjene koncentracije
Konkurencijsko vijeće je u toku provedbe postupka ocjene predmetne koncentracije prikupilo potrebne podatke od samih učesnika na relevantnom tržištu, iste analiziralo (podaci prikazani u tabeli 3.) te procijenilo da je tržišno učešće učesnika koncentracije i njhovih konkurenata na relevantnom tržištu u 2013. i 2014. godini približno jednako slijedećem:
Podaci za 2013. godinu
Tabela 3.
Redni broj
|
Naziv privrednog subjekta
|
2013. godina Ukupno
proizvedeno/prodato betona (tona)
|
SK
|
%
|
ZDK
|
%
|
SBK
|
%
|
01.
|
TBG BH
|
$$$(..)** podatak predstavlja poslovnu tajnu$$$(..)**
|
28,7
|
(..)**
|
64,35
|
(..)**
|
-
|
02.
|
W&P BiH*
|
(..)**
|
28,0
|
(..)**
|
17,24
|
(..)**
|
80,22
|
|
-Betonara
Sarajevo
|
(..)**
|
28,0
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
-
|
|
-Betonara
Zenica
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
17,24
|
(..)**
|
-
|
|
-Betonara
Plješevac
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
80,22
|
03.
|
Almy
doo Zenica
|
(..)**
|
2,80
|
(..)**
|
13,76
|
(..)**
|
0,38
|
04.
|
Kalvarija
Cop doo Vitez
|
(..)**
|
0,04
|
(..)**
|
0,15
|
(..)**
|
2,56
|
05.
|
Horizont
doo Vitez
|
(..)**
|
0,03
|
(..)**
|
0,08
|
(..)**
|
0,20
|
06.
|
Trgošped doo Kakanj
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
4,21
|
(..)**
|
0,43
|
07.
|
Nexe
Beton doo Sarajevo
|
(..)**
|
30,29
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
-
|
08.
|
Hidrogradnja
d.d. Sarajevo
|
(..)**
|
3,54
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
-
|
09.
|
Cemex
BH doo Mostar
|
(..)**
|
6,6
|
(..)**
|
0,18
|
(..)**
|
9,70
|
10.
|
Građevinar
doo N. Travnik
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
6,50
|
|
Ostali
|
(..)**
|
|
(..)**
|
|
(..)**
|
|
|
Ukupno
navedeni cca.**
|
(..)**
|
100%
|
(..)**
|
100%
|
(..)**
|
100%
|
Izvor: Podaci prikupljeni direktno od navedenih privrednih subjekata
* Kod podataka za W&P BiH prikazana je samo ukupna proizvodnja/prodaja tri ciljne betonare
** Nisu dostupni zvanični podaci o ukupnoj proizvedenoj/prodatoj količini betona u Federaciji BiH niti u kantonima
Napomena:
- prilikom preračuna m
3 u tone uzeta je prosječna vrijednost od 2,4 t = 1m
3, pri čemu su uzete u obzir proizvedene/prodate količine za tržište veleprodaje, a nisu uzete u obzir količine proizvedene za vlastite projekte privrednih subjekata.
- prodaju privrednog subjekta Cengiz Insaat doo Sarajevo, koga je Podnosilac prijave naveo kao svog glavnog konkurenta sa procijenjenim tržišnim učešćem od 34,2 % na području Sarajevskog kantona, Konkurencijsko vijeće nije uzelo u obračun, obzirom da je ovaj privredni subjekt u toku izgradnje autoputa 5c za potrebe glavnog izvođača radova iz Republike Turske, privremeno uvezao betonaru te je koristio samo na izgradnji dionica autoputa, gdje je projekat izgradnje istih završen sredinom 2014.godine nakon čega je betonara vraćena u Republiku Tursku, te se ne može smatrati da je ovaj privredni subjekt aktivno učestvovao na relevantnom tržištu.
Podaci za 2014. godinu
Tabela 4.
Redni broj
|
Naziv privrednog subjekta
|
2014. godina Ukupno
proizvedeno/prodato betona (tona)
|
SK
|
%
|
ZDK
|
%
|
SBK
|
%
|
01.
|
TBG BH
|
$$$(..)** podatak predstavlja poslovnu tajnu$$$(..)**
|
25,53
|
(..)**
|
44,89
|
(..)**
|
0,34
|
02.
|
W&P BiH*
|
(..)**
|
25,69
|
(..)**
|
2,10
|
(..)**
|
71,84
|
|
-Betonara
Sarajevo
|
(..)**
|
25,69
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
-
|
|
-Betonara
Zenica
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
2,10
|
(..)**
|
-
|
|
-Betonara
Plješevac
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
71,84
|
03.
|
Almy
doo Zenica
|
(..)**
|
3,96
|
(..)**
|
29,09
|
(..)**
|
0,72
|
04.
|
Kalvarija
Cop doo Vitez
|
(..)**
|
0,10
|
(..)**
|
0,48
|
(..)**
|
2,30
|
05.
|
Horizont
doo Vitez
|
(..)**
|
0
|
(..)**
|
0,20
|
(..)**
|
0,10
|
06.
|
Trgošped doo Kakanj
|
(..)**
|
0
|
(..)**
|
14,64
|
(..)**
|
-
|
07.
|
Nexe
Beton doo Sarajevo
|
(..)**
|
17,08
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
-
|
08.
|
Hidrogradnja
d.d. Sarajevo
|
(..)**
|
1,74
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
-
|
09.
|
Cemex
BH doo Mostar
|
(..)**
|
25,90
|
(..)**
|
8,60
|
(..)**
|
17,37
|
10.
|
Građevinar
doo N.Travnik
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
-
|
(..)**
|
7,32
|
|
Ukupno 1+2
|
(..)**
|
51,22
|
(..)**
|
46,99
|
(..)**
|
72,18
|
|
Ostali
|
(..)**
|
|
(..)**
|
|
(..)**
|
|
|
Ukupno
navedeni cca.*
|
(..)**
|
100%
|
(..)**
|
100%
|
(..)**
|
100%
|
Izvor: Podaci prikupljeni direktno od navedenih privrednih subjekata
* Nisu dostupni zvanični podaci o ukupnoj proizvedenoj/prodatoj količini betona u Federaciji BiH niti u kantonima
Analizom podataka (Tabele 3. i 4.) uočeno je da oba učesnika koncentracije na relevantnom tržištu u 2014. godini bilježe određeni pad tržišnog učešća u odnosu na 2013.godinu i to: u SK 3,17% i 2,31%, u ZDK 19,46 i 15,14% i u SBK oko 8%.
Istovremeno glavni konkurenti u sva tri relevantna kantona bilježe uglavnom rast tržišnog učešća (u SK jedan od glavnih konkurenata ostvaruje rast 19,3% dok drugi konkurent bilježi pad tržišnog učešća za 13%, u ZDK jedan od glavnih konkurenata ostvaruje rast od 15,33%, u SBK glavni konkurent bilježi rast od 7,67%).
Analizirajući relevantno tržište u svakom od relevantnih kantona pojedinačno u smislu tržišnog učešća učesnika koncentracije i njihovih konkurenata, te budućeg položaja na relevantnom tržištu može se reći da će provođenjem predmetne koncentracije:
- na relevantnom tržištu u SK njihovo zajedničko tržišno učešće iznositi 51,22%, ali gdje su oba u 2014. ostvarili pad tržišnog učešća u odnosu na 2013.godinu od ukupno 5,48%, dok je istovremeno zabilježen rast jednog od glavnih konkurenata od 19,3%, ali i pad drugog konkurenta od 13%;
- u ZDK neće doći do bitnih promjena, obzirom da se radi o svega 2,10% povećanja tržišnog učešća, koliko je drugi učesnik bio prisutan na istom, obzirom da su oba učesnika u 2014. ostvarili pad tržišnog učešća u odnosu na 2013.godinu od ukupno 34,6%, a gdje za isti period konkurentsko tržišno učešće ima tendenciju rasta (najveći rast je od 15,33%);
- u SBK također neće doći do bitnih promjena, obzirom da se radi o svega 0,34% povećanja tržišnog učešća, koliko iznosi učešće drugog učesnika koncentracije, obzirom da su oba učesnika u 2014. ostvarili pad tržišnog učešća u odnosu na 2013.godinu od ukupno 8%, a gdje za isti period tržišno učešće glavnog konkurenta ima tendenciju rasta (najveći rast je od 7,67%).
7. Ocjena predmetne koncentracije
Na osnovu kriterija utvrđenih članom 17. Zakona, Konkurencijsko vijeće je tokom postupka ocijenilo efekte predmetne koncentracije, analiziralo uticaje istih na strukturu relevantnog tržišta kao i da li će predmetna koncentracija stvoriti ili ojačati postojeći dominantan položaj Podnosioca prijave, koji za posljedicu ima značajno narušavanje efikasne tržišne konkurencije, u smislu člana 13. Zakona o konkurenciji, odnosno da li će ista proizvesti pozitivne efekte koji se ogledaju u jačanju postojeće konkurencije na relevantnom tržištu.
Podnosilac prijave navodi da planira tehničko i kadrovsko jačanje centralne laboratorije, koje će omogućiti istraživanja interno sa sopstvenim resursima, što treba rezultirati boljoj kontroli kvaliteta proizvoda i unapređenju samog kvaliteta proizvoda u svim betonarama koje će poslovati u sastavu Podnosioca prijave.
Ovom koncentracijom Heidelberg Cement Grupa kroz optimizaciju troškova, planira dovesti do povećanja konkurentnosti i volumena proizvodnje učesnika koncentracije, a sve skupa u najboljem interesu potrošača iz razloga očekivanog i planiranog:
- postepenog smanjenja cijena na bazi optimizacije troškova (zajednička administracija, nabavka većih količina pod povoljnijim uvjetima, smanjenje troškova transporta usljed većeg izbora otpreme sa povoljnjije lokacije i td.);
- povećanje kvaliteta proizvoda i povećanje asortimana;
- kvalitetnija usluga;
- skraćenje roka isporuke, i
- mogućnost kontinuirane isporuke veće količine betona.
Konkurencijsko vijeće je analizom zaprimljenih i prikupljenih podataka, te analizom relevantnog tržišta u smislu člana 17. Zakona, ocijenilo da ne postoje pravne i druge zapreke za ulazak drugih privrednih subjekata na relevantno tržište, da ulazak novih učesnika na relevantno tržište ne iziskuje visoka tehnološka niti finasijska ulaganja, obzirom da se isti pravi miješanjem osnovnih sastojaka: cement, voda, pijesak i zrnje stijena, te se može proizvoditi kako u centralnim betonarama tako i direktno na gradilištima, da se relevantno tržište razvija i širi obzirom da danas beton kao građevinski materijal pokriva preko 70% potreba građenja i primjenjuje se u najrazličitijim i sve složenijim i smjelijim konstrukcijama, a proizvodnja i primjena betona u građevinarstvu postaje neminovna i neizbježna.
Budući da je proizvodnja betona u direktnoj vezi s potražnjom, tim je i odluka u dispozitivu ovog rješenja utemeljenija.
Također je ustanovljeno da na relevantnom tržištu postoji konkurencija sa respektabilnim tržišnim učešćem sa tendecijom laganog rasta, te da provođenjem predmetne koncentracije neće doći do isključenja konkurencije niti do značajnijeg slabljenja funkcioniranja slobodne tržišne konkurencije na relevantnom tržištu iz razloga, posebice da će podnosilac prijave tehnološki podići nivo proizvodnje relevantnog proizvoda kako u kvalitativnom, tehnološkom smislu, tako i u kvantitativnom, što nužno vodi dobrobiti odnosno boljitku korisnika relevantnog proizvoda, kako u smislu cijene tako i u smislu poticanja, tzv. tehnološke konkurencije.
Konkurencijsko vijeće je s toga utvrdilo da predmetna koncentracija ne sprječava, ograničava niti narušava tržišnu konkurenciju na relevantnom tržištu, te je u smislu člana 18. stav (2) tačka a) Zakona donijelo odluku kao u dispozitivu ovoga Rješenja.
7. Administrativna taksa
Podnosilac prijave u skladu s članom 2. tarifni broj 107. stav (1) tačka d) pod 2) Odluke o visini administrativnih taksi u vezi sa procesnim radnjama pred Konkurencijskim vijećem ("Službeni glasnik BiH", br. 30/06 i 18/11), dužan je platiti administrativnu taksu na ovo Rješenje u iznosu od 25.000,00 KM u korist Budžeta institucija Bosne i Hercegovine.
8. Pouka o pravnom lijeku
Protiv ovog Rješenja nije dozvoljena žalba.
Nezadovoljna stranka može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema ovog Rješenja, odnosno od dana njegovog objavljivanja.