Službeni glasnik BiH, broj 10/14

Na osnovu člana 16. i člana 61. stav (1) i (2) Zakona o upravi ("Službeni glasnik BiH", broj 32/02 i 102/09), člana 14. stav (1) i člana 59. do 63. Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 39/09), generalni direktor Direkcije za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine donosi


PRAVILNIK


O REGISTRACIJI I OZNAČAVANJU ZRAKOPLOVA


Član 1.
(Predmet)

Ovim pravilnikom uređuju se zahtjevi za registraciju civilnih zrakoplova u Registru zrakoplova BHDCA, kao i za označavanje.

Član 2.
(Definicije)

(1) Materijal otporan na požar: materijal koji je u stanju da izdrži toplotu i koji je jednako dobar ili bolji od čelika kada su dimenzije u oba slučaja odgovarajuće za specifičnu namjenu.

(2) Jedrilica: zrakoplov bez energetskog pogona koji je teži od zraka i koji postiže svoje podizanje u letu uglavnom usljed djelovanja aerodinamičkih reakcija na površine koje ostaju fiksirane pod datim uvjetima letenja.

(3) Zrakoplov teži od zraka: svaki zrakoplov koji postiže svoje podizanje u letu uglavnom usljed djelovanja aerodinamičkih sila.

(4) Zrakoplov lakši od zraka: svaki zrakoplov koji uglavnom dobija snagu od svoje plovnosti u zraku.

(5) Registar Bosne i Hercegovine: država u čiji je registar upisan zrakoplov.

(6) Mali zrakoplov: zrakoplov maksimalne dozvoljene mase u polijetanju od 5700 kg ili manje (MTOW < 5700 kg).

(7) Veliki zrakoplov: zrakoplov maksimalne dozvoljene mase u polijetanju preko 5700 kg (MTOW > 5700 kg).

(8) Mikrolaki zrakoplov: zrakoplov predviđen da nosi ne više od dvije osobe koji ima:

a) maksimalnu ukupnu dozvoljenu masu koja ne prelazi:

1) 300 kg za jednosjed sa stajnim trapom za slijetanje na zemlju, ili

2) 450 kg za dvosjed sa stajnim trapom za slijetanje na zemlju, ili

3) 330 kg za jednosjed sa kombiniranim stajnim trapom (amfibija) ili za slijetanje na vodu, ili

4) 495 kg za dvosjed sa kombiniranim stajnim trapom (amfibija) ili za slijetanje na vodu;

b) opterećenje krila pri maksimalnoj dozvoljenoj masi ne prelazi 25 kg po kvadratnom metru (25 kg/m2) ili brzina prevlačenja (stalling speed) pri maksimalnoj dozvoljenoj masi ne prelazi 35 čvorova (64,82 km/h) kalibrirane brzine kroz zrak (CAS).

Član 3.
(Podobnost za registraciju)

Zrakoplov se može upisati u Registar Bosne i Hercegovine ako ispunjava uvjete iz člana 60, odnosno, člana 61. Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine.

Član 4.
(Zahtjev)

(1) Vlasnik zrakoplova ili operater zrakoplova uz saglasnost vlasnika, koji želi registrirati zrakoplov u Bosni i Hercegovini, podnosi zahtjev za upis u Registar civilnih zrakoplova Direkciji za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: BHDCA) na obrascu - Zahtjev za registraciju zrakoplova ili promjenu vlasništva, čiji je sadržaj naveden u Prilogu ovog pravilnika i dostupan je na Internet stranici BHDCA.

(2) Svaki zahtjev mora:

a) sadržavati dokaze o ispunjavanju uvjeta navedenih u članu 60, odnosno, članu 61. Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine;

b) sadržavati dokaze o uplaćenoj administrativnoj taksi i naknadi za registraciju zrakoplova i

c) biti potpisan.

(3) Nakon što podnositelj zahtjeva za upis u Registar civilnih zrakoplova dokaže da zrakoplov ispunjava sve uvjete za registraciju, BHDCA će izdati Uvjerenje o registraciji zrakoplova, čiji je sadržaj naveden u Prilogu ovog pravilnika.

(4) Na poleđini Uvjerenja o registraciji zrakoplova štampa se Zahtjev o promjeni vlasništva nad zrakoplovom, prodaji u inostranstvo, uništenju ili trajnom povlačenju iz upotrebe, da bi se na taj način osiguralo da Uvjerenje o registraciji zrakoplova bude vraćeno u BHDCA u slučaju promjene vlasništva.

(5) Ukoliko nije ispunjen uvjet iz člana 60. stav (1) tačka a) Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine, BHDCA može odobriti, na osnovu saglasnosti vlasnika, upis u Registar zrakoplova koji je uzet pod zakup, prema članu 61. stav (3) Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 39/09).

Član 5.
(Državna pripadnost i registarske oznake zrakoplova)

(1) U skladu sa članom 63. Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine, zrakoplovi koji su upisani u Registar Bosne i Hercegovine moraju biti označeni zastavom Bosne i Hercegovine i oznakom "E7".

(2) Iza ovih oznaka za identificiranje državne pripadnosti dodaje se srednja crtica, a zatim registarska oznaka koju je dodijelila BHDCA.

(3) Registarska oznaka iz prethodnog stava će biti niz slova i/ili brojeva, kako slijedi:

a) jedrilice - četiri broja;

b) mikrolaki zrakoplovi - slovo "D", a zatim tri broja;

c) svi drugi zrakoplovi - tri slova.

(4) Zrakoplovi moraju biti označeni zastavom Bosne i Hercegovine u skladu sa Zakonom o zastavi Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 19/01).

(5) Niko neće stavljati dizajn, znak ili simbol na bilo koji zrakoplov koji mijenja ili dovodi u zabunu državnu pripadnost ili registarsku oznaku Bosne i Hercegovine ukoliko drugačije nije odobrila BHDCA.

(6) Oznake neće unositi zabunu u odnosu na Međunarodni kod signala od pet slova i za stanje opasnosti. Annex 7 nalaže da se prilikom dodjeljivanja registarske oznake ne koriste kombinacije koje bi se mogle pomiješati sa kombinacijama od tri slova, počevši sa Q, korištenim u Q Kod-u, i sa pozivom u pomoć SOS, ili drugim sličnim hitnim signalima, npr. XXX, PAN i TTT.

(7) Trajne oznake države, zastave i registracije Bosne i Hercegovine će:

a) biti nanesene bojom na zrakoplov ili pričvršćene na drugi način, osiguravajući sličan stepen trajnosti;

b) neće imati nikakve ukrase;

c) pokazivati kontrast između boje i podloge;

d) biti uvijek čiste i vidljive; i

e) biti čitljive.

Član 6.
(Isticanje oznaka)

(1) U skladu sa prethodnim članom, svaki vlasnik će na zrakoplovu istaknuti zastavu Bosne i Hercegovine i oznake koje se sastoje od latiničnog velikog štampanog slova "E" i arapskog broja "7", koji označavaju državu Bosnu i Hercegovinu, nakon čega slijedi registarska oznaka zrakoplova ispisana latiničnim velikim štampanim slovom/ima i/ili arapskim brojevima, dodijeljenim od strane BHDCA.

(2) Ukoliko, zbog konfiguracije zrakoplova, nije moguće označiti zrakoplov u skladu sa odredbama iz ovog pravilnika, vlasnik može podnijeti zahtjev BHDCA radi drugačijeg označavanja.

Član 7.
(Veličina i tip oznaka za identificiranje države i registarskih oznaka)

(1) Svaki operator, koji stavlja u pogon zrakoplov, istaći će oznake na zrakoplovu, ispunjavajući zahtjeve iz ovog dijela pravilnika u pogledu veličine i tipa.

(2) Slova moraju biti latinična, velika štampana slova, bez ukrasa.

(3) Brojevi moraju biti arapski brojevi, bez ukrasa.

(4) Karakteri i crtica moraju biti oblikovani punim linijama i bojom koja jasno pokazuje kontrast između boje i podloge.

(5) Visina se određuje tako da će oznake u svakoj posebnoj grupi biti jednake visine i to:

a) na krilima zrakoplova moraju biti visoke najmanje 50 centimetara;

b) na trupu zrakoplova (ili ekvivalentnoj strukturi) i vertikalnim repnim površinama moraju biti visoke najmanje 30 centimetara;

c) na zrakoplovu koji je lakši od zraka, osim slobodnih balona bez ljudske posade, moraju biti visoke najmanje 50 centimetara.

(6) Širina se određuje tako što svaki karakter i crtica moraju biti široki dvije trećine dimenzija visine, osim za slovo "I" i broj "1", koji moraju biti široki jednu šestinu svoje visine, a slova "M" i "W" mogu biti široka onoliko koliko su i visoka.

(7) Debljina karaktera će biti oblikovana punim linijama, koje su debele jednu šestinu svoje visine.

(8) Razmak između svakog karaktera ne smije biti manji od jedne četvrtine širine tog karaktera.

(9) Oznake, koje se zahtijevaju po ovom pravilniku, moraju imati istu visinu, širinu, debljinu i razmak sa obje strane zrakoplova.

Član 8.
(Odstupanja za veličinu i mjesto oznaka)

(1) Ako je bilo koja od površina dviju strana, koje su odobrene za isticanje traženih oznaka, dovoljno prostrana za isticanje oznaka koje ispunjavaju zahtjeve u odnosu na veličinu iz ovog pravilnika a druga nije, operator koji stavlja u pogon zrakoplov staviće oznake pune veličine na veću površinu.

(2) Ako nijedna površina nije dovoljno velika za oznake pune veličine, BHDCA može odobriti oznake koje su onoliko velike koliko je to izvodljivo za isticanje na većoj od dvije površine.

Član 9.
(Mjesto oznaka na zrakoplovu sa nepokretnim krilima)

Korisnik koji stavlja u pogon zrakoplov sa nepokretnim krilima, mora istaknuti tražene oznake na krilima na vertikalnim repnim površinama ili na bočnim stranama trupa zrakoplova. Oznake koje se traže iz ovog člana biće istaknute na sljedeći način:

a) oznake moraju biti jednom istaknute na donjoj površini strukture krila; moraju biti istaknute na lijevoj polovini donje površine krila, osim kad se protežu preko cijele donje površine strukture krila; oznake trebaju biti postavljene na jednakoj udaljenosti od napadne i izlazne ivice krila koliko god je to moguće; vrhovi slova i brojki moraju biti okrenuti prema napadnoj ivici krila;

b) ako se ističu na vertikalnim površinama repa, horizontalno na obje površine jednog vertikalnog repa ili na vanjskim površinama multi-vertikalnog repa;

c) ako se ističu na površinama trupa, horizontalno na obje strane trupa (ili ekvivalentne strukture) između izlazne ivice krila i napadne ivice horizontalnog stabilizatora;

d) ako su omotači motora ili njihovi pripadajući dodaci smješteni u zoni koja je opisana u tački b) ovog stava i predstavljaju sastavni dio zrakoplova, korisnik zrakoplova može smjestiti oznake horizontalno na te omotače, odnosno, pripadajuće dodatke.

Član 10.
(Mjesto oznaka na helikopteru)

Svaki korisnik helikoptera mora istaknuti oznake horizontalno na obje površine (strane) kabine ili trupa ili nosača ili repa, tako da se helikopter može odmah identificirati.

Član 11.
(Mjesto oznaka na zrakoplovu lakšem od zraka)

(1) Korisnik zračnog broda (dirižabla) mora postaviti oznake na zračnom brodu tako da se one pojave na:

a) trupu, smješteno dužinom na svakoj strani trupa i na njegovoj gornjoj površini na liniji simetrije;

b) ili na površinama horizontalnog i vertikalnog stabilizatora:

1) za horizontalni stabilizator, smješteno na desnoj polovini gornje površine i na lijevoj polovini donje površine, sa vrhovima slova i brojki prema napadnoj ivici i

2) za vertikalni stabilizator, smješteno na svakoj strani donje polovine stabilizatora, sa slovima i brojkama postavljenim horizontalno.

(2) Korisnik sferičnog balona (osim slobodnog balona bez ljudske posade) mora postaviti oznake tako da se one pojavljuju na dva mjesta dijametralno suprotno jedna drugoj i smještene blizu maksimalne horizontalne kružnice balona.

(3) Korisnik nesferičnog balona (osim slobodnog balona bez ljudske posade) mora postaviti oznake tako da se one pojave na svakoj strani, smještene blizu maksimalnog poprečnog presjeka balona neposredno iznad ili montažne trake ili tačaka spajanja sajli za ovješavanje korpe.

(4) Korisnik zrakoplova lakšeg od zraka (osim slobodnog balona bez ljudske posade) mora postaviti bočne oznake tako da budu vidljive i sa strane i sa zemlje.

(5) Korisnik slobodnog balona bez ljudske posade mora postaviti oznake tako da se pojavljuju na identifikacijskoj pločici.

Član 12.
(Mjesto i veličina zastave Bosne i Hercegovine na zrakoplovu)

(1) Veliki zrakoplovi sa nepokretnim krilima moraju imati zastavu Bosne i Hercegovine postavljenu horizontalno na objema stranama vertikalnog stabilizatora. Širina (visina) zastave mora biti najmanje 20 cm.

(2) Mali zrakoplovi sa nepokretnim krilima moraju imati zastavu Bosne i Hercegovine postavljenu horizontalno na objema stranama vertikalnog stabilizatora. Širina (visina) zastave mora biti najmanje 10 cm.

(3) Zrakoplovi sa rotacionim krilima moraju imati zastavu Bosne i Hercegovine postavljenu horizontalno na objema stranama vertikalnog stabilizatora ili zadnjeg dijela trupa. Širina (visina) zastave mora biti najmanje 10 cm.

(4) Zrakoplovi lakši od zraka moraju imati zastavu Bosne i Hercegovine postavljenu horizontalno pored registarske oznake čija je pozicija opisana u članu 11. ovog pravilnika. Širina (visina) zastave mora biti najmanje 20 cm.

Član 13.
(Prodaja zrakoplova - uklanjanje oznaka)

U slučaju prodaje zrakoplova koji je registriran u Bosni i Hercegovini, vlasnik zrakoplova je dužan da ukloni sve državne, registarske oznake i zastavu Bosne i Hercegovine prije njegove isporuke kupcu ako kupac nije državljanin Bosne i Hercegovine ili pravno lice registrirano u Bosni i Hercegovini, kako je propisano u članu 3. ovog pravilnika.

Član 14.
(Potrebne identifikacijske pločice)

Korisnik zrakoplova će na svaki zrakoplov, koji je registriran u Bosni i Hercegovini, pričvrstiti identifikacijsku pločicu:

a) koja sadrži najmanje oznake države i registracije;

b) koja je napravljena od metala otpornog na požar i koja ima odgovarajuća fizička svojstva;

c) koja je pričvršćena na zrakoplov na istaknutom mjestu, blizu glavnog ulaza ili, u slučaju da se radi o slobodnom balonu, koja je pričvršćena vidljivo na vanjsku stranu korisnog tereta.

Član 15.
(Brisanje zrakoplova iz Registra)

Brisanje zrakoplova iz Registra Bosne i Hercegovine vrši BHDCA u skladu sa članom 62. Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine, o čemu izdaje Potvrdu čiji je sadržaj dat u Prilogu ovog pravilnika.

Član 16.
(Prijelazne odredbe)

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o registriranju i označavanju zrakoplova ("Službeni glasnik BiH", broj 52/04).

Član 17.
(Završne odredbe)

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH".

Broj 1-3-02-2-102-1/14
30. januara 2014. godine
Banja Luka


Generalni direktor
Đorđe Ratkovica, s. r.



















Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!