ODLUKU
O USVAJANJU DRŽAVNOG GODIŠNJEG PROGRAMA ZA ZAŠTITU POTROŠAČA U BOSNI I HERCEGOVINI ZA 2019. GODINU
Član 1.
(Predmet odluke)
Član 2.
(Stupanje na snagu)
VM broj 98/19
10. juna 2019. godine
Sarajevo
Predsjedavajući
Vijeća ministara BiH
Dr. Denis Zvizdić, s. r.
DRŽAVNI GODIŠNJI PROGRAM
ZA ZAŠTITU POTROŠAČA U BOSNI I HERCEGOVINI ZA 2019. GODINU
DIO PRVI - OPĆE ODREDBE
DIO DRUGI - ZAKONODAVSTVO
DIO TREĆI - NAČELA I CILJEVI DRŽAVNOG PROGRAMA
POGLAVLJE I - Načela politike zaštite potrošača:
POGLAVLJE II - Ciljevi i mjere politike zaštite potrošača
CILJEVI |
MJERE ZA OSTVARENJE CILJEVA |
a) osigurati vladavinu prava demokracije i civilnog društva; dalje usklađivanje zakonodavstva sa zakonodavstvom EU |
1. predlaganje zakonskih i drugih mjera u osiguranju visoke razine zaštite zdravlja, sigurnosti, dostojanstva i prava potrošača; 2. udruživanje u udruge za zaštitu potrošača; 3. pravo na predstavljanje u procesu donošenja odluka |
b) stvoriti uvjete za učinkovito rješavanje uočenih problema na području zaštite potrošača |
1. uvođenje odgovarajućih mjera za zaštitu potrošača (inspekcije, sudovi, Ombudsmen) kako bi se sporovi potrošača i trgovaca riješili prije redovnog suda; 2. pojednostavljenje postupka zaštite potrošača pred sudovima |
c) osvješćivanje potrošača o njihovom stvarnom položaju na tržištu |
1. potpora osnivanju i radu udrugama i savjetovalištima za zaštitu potrošača; 2. osmišljanje i provedba obrazovanja potrošača; 3. primjena osnovnih znanja o zaštiti potrošača u obrazovnim ustanovama |
d) osigurati potporu potrošačima u ostvarenju njihovih prava |
1. osiguranje djelotvorne suradnje vladinih tijela i mjerodavnih institucija za provedbu politike zaštite potrošača; 2. uspostava savjetodavne mreže za razvijanje njihove međusobne suradnje |
e) međusobna povezanost svih nositelja zaštite potrošača |
Jačanje suradnje i razmjena informacija |
f) jačanje položaja potrošača na tržištu i podizanje svijesti potrošača u odnosu na njihova prava i ulogu u tržišnom gospodarstvu |
Obavješćivanje potrošača, različiti vidovi savjetovanja i obrazovanja potrošača |
g) zaštita zdravlja i sigurnost potrošača |
1. uspostava sustava obavješćivanja potrošača o sigurnosti proizvoda na tržištu; 2. izrada tehničkih propisa za tehničke zahtjeve za proizvode koji osiguravaju visoku razinu zaštite zdravlja i sigurnosti potrošača; 3. suradnja svih tijela javne uprave u osiguravanju zaštite zdravlja i sigurnosti potrošača |
h) davanje informacija i upoznavanje javnosti o pravima potrošača u BiH |
Planiranje promotivnih djelovanja na svim razinama i poticanje medijske aktivnosti |
DIO ČETVRTI - NOSITELJI ZAŠTITE POTROŠAČA
POGLAVLJE I - Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Informacija o izvršenju Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH za 2018. godinu |
- prikupiti podatke o izvršenju Programa 2018. od institucija koje su sudjelovale u izradi istog, te sačiniti Informaciju o izvršenju Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH za 2018. godinu koju usvaja Vijeće ministara BiH |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
lipanj 2019. godine |
- poboljšanje kvalitete suradnje između svih institucija - subjekata sustava zaštite potrošača u BiH |
2. |
Koordinacija aktivnosti izrade Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH za 2019. godinu |
- u suradnji sa svim sudionicima izrade Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH za 2019. godinu, prikupljanje i obrada relevantnih podataka koji bi trebali biti sadržaj navedenog programa |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
lipanj 2019. godine |
- podizanje svijesti svih sudionika u izradi Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH na način da pristupe osmišljavanju realno ostvarivih planova aktivnosti svojih institucija u 2019. godini u oblasti zaštite potrošača |
3. |
Pripremne aktivnosti na izradi Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH za 2020. godinu |
- u suradnji sa svim sudionicima izrade Državnog godišnjeg programa za zaštitu potrošača u BiH, prikupljanje relevantnih podataka koji bi trebali biti sadržaj navedenog programa |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
prosinac 2019. godine |
|
4. |
Organizacija sjednica Vijeća za zaštitu potrošača BiH i aktivno sudjelovanje u radu |
- priprema svih materijala za održavanje sjednica, predsjedavanje sjednicama, dostava materijala nakon održanih sjednica te praćenje realizacije donesenih zaključaka |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
kontinuirano |
- rješavanje problema proračunskih sredstava neophodnih za rad Vijeća za zaštitu potrošača BiH, te aktivan pristup svih članova Vijeća prilikom realizacije zaključaka sjednica |
5. |
Informacija o radu Vijeća za zaštitu potrošača BiH za 2018. godinu koja se upućuje Vijeću ministara BiH |
- priprema Informacije od strane mjerodavnog Odjela Ministarstva s obzirom da Vijeće nema status pravne osobe |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa u ime Vijeća za zaštitu potrošača BiH |
lipanj 2019. godine |
|
6. |
Aktivna suradnja i razmjena infomacija i podataka sa svim subjektima u BiH odgovornim za zaštitu potrošača, s ciljem njihovog aktivnog uključivanja u proces uspostave što cjelovitijeg i učinkovitijeg sustava zaštite potrošača u BiH |
- uspostava svih vidova suradnje sa ostalim institucijama i nevladinim sektorom vezanim za oblast zaštite potrošača, - organizacija tematskih okruglih stolova iz oblasti zaštite potrošača |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
kontinuirano |
|
7. |
Savjetodavni servis za potrošače |
- kontinuirano pružanje savjeta i stručnih mišljenja na upite fizičkih i pravnih osoba putem telefona, elektroničke pošte i putem pisanih odgovora |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
kontinuirano |
|
8. |
Suradnja sa akademskom i poslovnom zajednicom |
- predavanja na fakultetima, - sudjelovanje na seminarima gospodarskih komora, udruga poslodavaca |
Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
kontinuirano |
- suradnja sa akademskom i poslovnom zajednicom u cilju promocije politike zaštite potrošača |
POGLAVLJE II - Ured za veterinarstvo Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za pobojšanje |
1. |
Kontrola i prevencija zaraznih bolesti |
- donošenje godišnje Naredbe o mjerama kontrole zaraznih i parazitarnih bolesti životinja i njihovoj provedbi i financiranju u 2019. godini |
Ured za veterinarstvo BiH, mjerodavna tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH$$$Mjerodavna tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH su: Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodnog gospodarstva Republike Srpske, Federalno ministrarstvo poljoprivrede, vodnog gospodarstva i šumarstva i Odjel za poljoprivredu Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.$$$ |
31.1.2019. |
- kontrola provedbe Naredbe (mejrodavno veterinarsko inspekcijsko tijelo) |
2. |
Donošenje propisa o kontroli bolesti |
- donošenje i objavljivanje propisa o kontroli pojedinih bolesti od interesa za BiH |
Ured za veterinarstvo BiH |
kontinuirano tijekom 2019. godine |
|
3. |
Sprečavanje unošenja zaraznih bolesti u BiH |
- donošenje određenih zakonskih i podzakonskih propisa o zabrani uvoza pošiljki životinjskog podrijetla radi sprečavanja unošenja zaraznih bolesti u BiH u slučaju pojave istih |
Vijeće ministara BiH, Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, Ured za veterinarstvo BiH |
kontinuirano tijekom 2019. godine |
|
4. |
Kontrola uvoznih pošiljki |
- kontrola svih pošiljki živih životinja, proizvoda životinjskog podrijetla, veterinarskih lijekova, stočne hrane i otpadaka (nusproizvoda) životinjskog podrijetla na graničnim veterinarskim prijelazima koje se uvoze u BiH, - primjena odredbi Rješenja o nepostojanju veterinarsko-zdravstvenih smetnji za uvoz izdanom od strane Ureda za veterinarstvo, - uzorkovanje uvoznih pošiljki |
Ured za veterinarstvo BiH (granični veterinarski inspektori, kontrola na graničnim veterinar-skim prijelazima), mjerodavna veterinarska inspekcijska tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH$$$Mjerodavna inspekcijskа tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH su: Republička uprava za inspekcijske poslove Republike Srpske, Federalna uprava za inspekcijske poslove, Inspektorat Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine, Kantonalne uprave za inspekcijske poslove i općinske veterinarske inspekcije u Republici Srpskoj.$$$ (kontrola u unutarnjem prometu) |
kontinuirano tijekom 2019. godine |
- po potrebi pojačati veterinarsko inspekcijske kontrole i češće vršenje uzorkovanja |
5. |
Zaštita zdravlja potrošača u unutarnjem prometu/ proizvodnji |
- donošenje godišnjeg plana praćenja rezidua za 2019. godinu, - praćenje i kontrola rezidua određenih tvari u živim životinjama tj. njihovim ekstretima i tjelesnim tekućinama u životinjskim tkivima i proizvodima životinjskog podrijetla kao što su meso, mlijeko, jaja i med, - kontrola se provodi kod fizičkih i pravnih osoba koje se bave proizvodnjom, preradom, pakiranjem i prodajom živih životinja i proizvoda životinjskog podrijetla, - mjesta uzorkovanja su farme, ribogojilišta, objekti za klanje životinja, objekti za sakupljanje i pakiranje primarnih proizvoda (jaja, mlijeko, med) |
Ured za veterinarstvo BiH, mjerodavna tijela entiteta, mjerodavna veterinarska inspekcijska tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH |
Donošenje godišnjeg plana praćenja rezidua do 31.03.2019. Primjena plana kontinuirano tijekom 2019. |
- osigurati provedbu plana kontinuirano tijekom cijele godine, praćenje realizacije plana od strane mjerodavnih tijela i inspektora |
6. |
Jačanje kapaciteta laboratorija |
- organizacija zajedničkih sastanaka u cilju unapređenja rada u skladu sa standardom, - organizacija seminara za laboratorijsko osoblje, - kandidiranje nabavke laboratorijske opreme |
Ured za veterinarstvo BiH, mjerodavna tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH, Institut za akreditaciju BiH i ovlašteni veterinarski laboratoriji |
kontinuirano tijekom 2019. godine |
- izrada operativnih procedura u samim laboratorijama i podnošenje zahtijeva za akreditaciju |
7. |
Suzbijanje bruceloze u 2019. godini |
- cijepljenje i identifikacija malih preživara od 3 do 6 mjeseci |
Ured za veterinarstvo BiH, mjerodavne veterinarske službe i institucije na entitetskoj razini, operativne veterinarske službe i referentni laboratoriji |
najmanje 3 godine |
- poboljšati kontrolu provedbe cijepljenja, - povećati broj edukativnih regionalnih sastanaka |
8. |
Ispunjavanje uvjeta u objektima za klanje životinja, proizvodnju, obradu preradu i skladištenje proizvoda životinjskog podrijetla |
- registracija i odobravanje objekata koji se bave klanjem životinja, proizvodnjom, obradom, preradom i skladištenjem proizvoda životinjskog podrijetla, kao i kontinuirana kontrola istih, - registracija se odnosi na objekte koji nisu registrirani - brisanje iz registra objekata koji ne ispunjavaju uvjete |
Mjerodavna tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH, mjerodavna veterinarska inspekcijska tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano tijekom 2019. godine |
- provedba službenih kontrola u odobrenim objektima |
POGLAVLJE III - Uprava Bosne i Hercegovine za zaštitu zdravlja bilja
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Osigurana proizvodnja krumpira u BiH po procedurama i standardima koje propisuje EU |
- primjena Programa posebnog nadzora (sustavne kontrole) nad karantinskim štetnim organizmima na krumpiru u BiH |
Uprava BiH za zaštitu zdravlja bilja, mjerodavna tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
- zaštita zdravlja bilja i osiguranje uvjeta za nesmetanu trgovinu krumpira, - podizanje svijesti svih zainteresiranih strana, - osiguranje neophodnih financijskih sredstava, - osiguranje izvoza krumpira kako u zemlje EU tako i u zemlje koje nisu članice EU |
2. |
Uspostava sustava certificiranja sjemena i sadnog materijala poljoprivrednog bilja |
- pokretanje procedure za uključivanje u OECD šeme |
Uprava BiH za zaštitu zdravlja bilja, mjerodavna tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
- primjena Pravilnika o službenom nadzoru sadnog materijala ("Službeni glasnik BiH", broj 13/15) i Pravilnika o službenom nadzoru sjemenskih usjeva ("Službeni glasnik BiH", broj 14/15) |
3. |
Uspostava sustava zaštite sorti i prava oplemenjivača |
- Pravilnik o korištenju farnerovog sjemena u BiH, - Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja registara u obavljanju poslova zaštite novih sorti bilja u BiH |
Uprava BiH za zaštitu zdravlja bilja, mjerodavna tijela entiteta i Brčko Distrikta BiH u suradnji sa Ministarstvom vanjske trgovine i ekonomskih odnosa |
kontinuirano |
- primjena Konvencije za zaštitu novih sorti bilja, Zakona o zaštiti novih sorti bilja u BiH i donošenje podzakonskih akata, - podizanje svijesti svih zainteresiranih strana |
4. |
Primjena integralne zaštite bilja |
- edukacija korisnika fitofarmaceutskih sredstava te kreiranje alata za primjenu integralne zaštite bilja |
Uprava BiH za zaštitu zdravlja bilja, mjerodavna tijela i entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
- primjena odredbi Direktive 2009/128/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 21.10.2009. o uspostavi okvira za djelovanje Zajednice u postizanju održive uporabe pesticida |
POGLAVLJE IV - Ombudsmen za zaštitu potrošača u Bosni i Hercegovini
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Informiranje potrošača i potpora udrugama potrošača |
- informiranje putem medija, izdavanje različitih publikacija |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- uzajamne posjete, okrugli stolovi, seminari |
2. |
Praćenje i predlaganje aktivnosti kompanija –potrošač |
- provedba potrošačke legislative |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- odgovori na upite poslovne zajednice |
3. |
Analiza tržišta po pitanju kršenja potrošačkih prava |
- jačanje suradnje sa inspekcijskim tijelima |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- donošenje preporuka i smjernica u posebnim sektorima |
4. |
Primitak i odlučivanje po pojedinačnim pritužbama potrošača |
- djelovanje prema poslovnoj zajednici u smislu poštivanja potrošačkih prava |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- u skladu sa Pravilima rada poduzeti potrebne aktivnosti |
5. |
Predlaganje rješavanja potrošačkih sporova putem mehanizama za alternativno rješavanje sporova (ARS) |
- iniciranje donošenja procedura ARS |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- sudjelovanje u radu Radne skupine za rješavanje zaostalih komunalnih predmeta |
6. |
Kontaktiranje sa Ombudsmenima za ljudska prava u vezi problema u oblasti ekonomskih usluga od općeg interesa |
- jačanje suradnje sa Ombudsmenima za ljudska prava |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- uzajamne posjete, zajednički stav o problemima iz oblasti javnih usluga |
7. |
Prijedlozi i inicijative za poboljšanje Zakona o zaštiti potrošača u BiH i druge potrošačke legislative |
- otvoriti raspravu sa udrugama potrošača o predloženim izmjenama zakona |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- šire raspraviti pojedinačne prijedloge i dati zajednički stav |
8. |
Istraživanje drugih mjera tijela vlasti na zaštitu potrošača |
- sudjelovanje u javnoj raspravi za propise iz oblasti potrošačke legislative |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- donošenje podzakonskih akata pružatelja usluga |
9. |
Suradnja sa obrazovnim institucijama u oblasti prava potrošača |
- nastavak suradnje sa obrazovnim institucijama |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
po ukazanoj potrebi i u dogovoru sa obrazovnim institucijama |
- promocija politike zaštite potrošača |
10. |
Izdavanje instrukcija u okviru mjerodavnosti Ombudsmena |
- insistirati na dosljednoj primjeni Zakona o zaštiti potrošača u BiH i entitetskih zakona o obligacijskim odnosima |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
po ukazanoj potrebi |
- davanje instrukcija za prestanak aktivnosti suprotnih potrošačkoj legislativi |
11. |
Praćenje realizacije izdanih Instrukcija |
- insistirati na primjeni izdanih instrukcija |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- redovito izvješćivanje |
12. |
Praćenje realizacije preporuka danih u Posebnim izvješćima |
- insistirati na primjeni izdanih preporuka |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- redovito izvješćivanje |
13. |
Praćenje pokrenutih sudskih postupaka |
- sudjelovanje u sudskim postupcima kao aktivno legitimiran subjekt |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- zastupati kolektivne interese potrošača |
14. |
Pokretanje novih postupaka pred mjerodavnim sudom |
- zaštita kolektivnih interesa potrošača |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
po ukazanoj potrebi |
- podnošenje tužbi za naknade štete nanesene kolektivnom interesu potrošača |
15. |
Inicijativa za usaglašavanje propisa iz oblasti javnih usluga sa Zakonom o zaštiti potrošača u BiH |
- zaštita kolektivnih interesa potrošača |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- uključenost mjerodavnih regulatora |
16. |
Usaglašavanje propisa iz svih značajnih oblasti za potrošače sa Zakonom o zaštiti potrošača u BiH |
- sveobuhvatnija zaštita potrošača |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- uključenost mjerodavnih regulatora i agencija |
17. |
Predlaganje mehanizama za učinkovito konsultiranje i predstavljanje potrošača u donošenju odluka |
- inicirati aktivno sudjelovanje udruga potrošača ili relevantnog nositelja zaštite potrošača u donošenju odluka |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- uspostava regulatora za komunalne djelatnosti ili verifikacija sudjelovanja predstavnika potrošača |
18. |
Jačanje suradnje sa udrugama potrošača i drugim srodnim udrugama |
- pružanje stručne pomoći udrugama u njihovim aktivnostima |
Ombudsmen, pomoćnici ombudsmena |
kontinuirano |
- korištenje svih oblika komunikacije i zajedničko ostvarenje projekata
|
POGLAVLJE V - Konkurencijsko vijeće
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koji se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadatka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Primjena Zakona o konkurenciji i podzakonskih akata s ciljem poboljšanja statusa svih sudionika na tržištu, a najviše krajnjih potrošača i to kroz niže cijene i veću kvalitetu proizvoda i usluga na tržištu BiH |
- provedba postupaka pokrenutih po zahtjevu stranaka ili po službenoj dužnosti pred Konkurencijskim vijećem koji za cilj imaju zaštitu tržišne konkurencije; - davanje mišljenja na nacrte i prijedloge zakona i drugih propisa iz oblasti koje imaju utjecaja na tržišnu konkurenciju; - otklanjanja negativnih ponašanja gospodarskih subjekata na tržištu BiH koji narušavaju konkurenciju i na taj način nanose štetu krajnjim potrošačima |
Konkurencijsko vijeće |
kontinuirano |
- podizanje razine svijesti, znanja i informiranja kako potrošača tako i sudionika na tržištu, kroz promociju tržišne konkurencije (Program Competition Advocacy) približavajući različite aspekte konkurencije poslovnoj zajednici, drugim mjerodavnim institucijama, a s ciljem osiguranja pravile primjene zakonodavstva. - aktivnosti uključuju različite aspekte komunikacije sa gospodarskim subjektima i njihovim udrugama, državnim tijelima uprave i tijelima lokalne samouprave, akademskom zajednicom i širom javnosti s ciljem podizanja kulture tržišne konkurencije |
POGLAVLJE VI - Agencija za sigurnost hrane Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Zaštita zdravlja potrošača |
- iniciranje i izrada provedbenih akata Zakona o hrani kojima se reguliraju pitanja zdravstvene ispravnosti i kvalitete hrane kao i obveze subjekata u poslovanju s hranom |
Agencija za sigurnost hrane BiH u suradnji sa mjerodavnim tijelima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
- jačanje međusobnog razumijevanja i unapređenje suradnje svih nositelja zaštite potrošača |
2. |
Procjena rizika podrijetlom iz hrane u cilju zaštite zdravlja potrošača |
- praćenje i procjena rizika podrijetlom iz hrane |
Agencija za sigurnost hrane BiH u suradnji sa mjerodavnim tijelima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
- osnivanje znanstvenih odbora i znanstvenog vijeća Agencije |
3. |
Jačanje kapaciteta laboratorija u cilju kontrole zdravstvene ispravnosti hrane |
- prikupljanje i analiza podataka o rezultatima laboratorijskih analiza hrane, - prikupljanje podataka o kapacitetima laboratorija |
Agencija za sigurnost hrane BiH u suradnji sa mjerodavnim tijelima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
|
4. |
Pružanje informacija javnosti |
- pravovremeno, objektivno i točno obavješćivanje javnosti u vezi sa rizicima podrijetlom iz hrane |
Agencija za sigurnost hrane BiH u suradnji sa mjerodavnim tijelima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
- edukacija iz oblasti komunikacije rizika |
5. |
Jačanje suradnje sa institucijama u BiH |
- edukacija i doedukacija svih sudionika u sustavu sigurnosti hrane (organiziranje edukativnih skupova, radionica i simpozija) |
Agencija za sigurnost hrane BiH u suradnji sa mjerodavnim tijelima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
- sudjelovanje eminentnih stručnjaka iz oblasti sigurnosti hrane EU i BiH |
6. |
Jačanje suradnje sa domaćim institucijama |
- ostvarivanje suradnje sa mjerodavnim institucijama BiH, entiteta i Brčko Distrikta BiH u smislu odazivanja na inicijative kao i pružanje vlastitog doprinosa od strane svih subjekata odgovornih za zaštitu potrošača |
Agencija za sigurnost hrane BiH u suradnji sa mjerodavnim tijelima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
- osiguranje dodatnih financijskih sredstava za povezivanje i funkcionalno jačanje mreže institucija koje moraju učinkovito djelovati u procesu zaštite zdravlja i interesa potrošača |
7. |
Jačanje suradnje sa međunarodnim institucijama |
- sudjelovanje u međunarodnim projektima (IPA fond, Svjetska banka, Svjetska zdravstvena organizacija, UN organizacija za poljoprivredu i hranu, Europska agencija za sigurnost hrane) |
Agencija za sigurnost hrane BiH u suradnji sa mjerodavnim tijelima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
|
8. |
Promotivne aktivnosti u cilju zaštite zdravlja i interesa potrošača |
- priprema, izrada i tiskanje edukativnih materijala: letaka, brošura, vodiča, - medijska prezentacija uloge, značaja i poduzetih aktivnosti od strane Agencije |
Agencija za sigurnost hrane BiH u suradnji sa mjerodavnim tijelima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
kontinuirano |
|
POGLAVLJE VII - Agencija za nadzor nad tržištem Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Podizanje razine sigurnosti i zdravlja djece kao najosjetljivije potrošačke skupine |
- provedba projekta proaktivnog nadzora igračaka i proizvoda za djecu u skladu sa Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda ("Službeni glasnik BiH", broj 102/09) |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH u suradnji sa inspekcijskim tijelima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
31.12.2019. |
- Agencija će provesti obuke inspektora u cilju učinkovite provedbe projekata nadzora nad tržištem i uniformnog postupanja inspketora tijekom provedbe aktvinosti nadzora |
2. |
Podizanje razine sigurnosti i zdravlja potrošača |
- provedba slijedećih projekata nadzora: a)potrošačkih proizvoda u skladu sa Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda, |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH u suradnji sa inspekcijskim tijelima entiteta i Brčko Distrikta BiH |
31.12.2019. |
- Agencija će provesti obuke inspektora u cilju učinkovite provedbe projekata nadzora nad tržištem i uniformnog postupanja inspketora tijekom provedbe aktvinosti nadzora |
b) električnih proizvoda u skladu sa Naredbom o električnoj opremi namijenjenoj za uporabu unutar određenih naponskih granica ("Službeni glasnik BiH", broj 98/09), |
31.12.2019. |
||||
c) strojeva u skladu sa Naredbom o sigurnosti strojeva ("Službeni glasnik BiH", broj 04/10), |
31.12.2019. |
||||
d) osobne zaštitne opreme u skladu sa Naredbom o osobnoj zaštitnoj opremi ("Službeni glasnik BiH", broj 75/10), |
31.12.2019. |
||||
e) građevinskih proizvoda u skladu sa entitetskim zakonima o građevinskim proizvodima; - provedba reaktivnog nadzora (uključujući |
31.12.2019. |
||||
prigovore potrošača) u skladu sa Zakonom o općoj sigurnosti proizvoda i podzakonskim aktima |
kontinuirano |
||||
3. |
Unapređenje sustava nadzora nad tržištem i edukacija službenika u području sigurnosti proizvoda i zaštite potrošača |
- sudjelovanje u zajedničkim aktivnostima nadzora nad tržištem s državama članicama Europske unije u okviru Foruma Europe za sigurnost proizvoda - PROSAFE (Product Safety Forum of Europe) i radu ADCO skupina (neovisne ekspertne radne skupine EU s ciljem suradnje i razmjene iskustava u vezi nadzora and tržištem) u skladu sa Zakonom o nadzoru nad tržištem BiH |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH |
kontinuirano |
- proširenje sudjelovanja u ADCO skupinama |
4. |
Informiranje potrošača o nesigurnim proizvodima
|
- objavljivanje informacija o nesigurnim proizvodima pronađenim na tržištu BiH putem internet stranice, Facebook i Twitter profila Agencije, publiciranje Biltena o nesigurnim proizvodima, te prevođenje i objavljivanje RAPEX (sustav brzog uzbunjivanja o neprehrambenim proizvodima koji predstavljaju ozbiljan rizik za zdravlje i sigurnost potrošača u EU) obavijesti o nesigurnim proizvodima pronađenim na tržištu EU |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH |
kontinuirano |
|
5. |
Informiranje i edukacija članova udruga za zaštitu potrošača o nesigurnim proizvodima |
- sudjelovanje predstavnika Agencije kao predavača na seminarima i radionicama u organizaciji udruga za zaštitu potrošača |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH |
kontinuirano |
|
6. |
Podizanje svijesti potrošača u oblasti sigurnosti proizvoda |
- informiranje potrošača putem TV i radio intervjua i emisija te internet portala |
Agencija za nadzor nad tržištem BiH
|
kontinuirano |
|
POGLAVLJE VIII - Agencija za lijekove i medicinska sredstva Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Unapređenje zaštite javnog zdravlja stanovništva BiH osiguranjem kvalitetnih i sigurnih lijekova i medicinskih sredstava |
- primjena podzakonskih akata, te usklađivanje sa propisima EU koji se izravno odnose na oblast zaštite potrošača, u kontekstu lijekova i medicinskih sredstava |
Agencija za lijekove i medicinska sredstva BiH |
kontinuirano |
- izmjene i dopune Zakona o lijekovima i medicinskim sredstvima BiH ("Službeni glasnik BiH" broj 58/08) |
2. |
Edukacija stručnog osoblja Agencije iz oblasti zakonodavstva EU |
- izrada programa edukacija i njihova primjena |
Agencija za lijekove i medicinska sredstva BiH |
kontinuirano |
|
3. |
Primjena Pravilnika o načinu kontrole cijena, naćinu oblikovanja cijena lijekova i načinu izvješćivanja o cijenama lijekova |
- reguliranje tržišta lijekova kroz primjenu Pravilnika, - definiranje maksimalne veleprodajne cijene lijeka |
Vijeće ministara, Agencija za lijekove i medicinska sredstva BiH |
kontinuirano |
|
4. |
Uspostava i nadzor jedinstvnog tržišta lijekova, te njihova dostupnost na cijelom teritoriju BiH |
- primjena sustava primitka dokumentacije za postupke davanja/izmjene/obnove dopuštenja za stavljanje lijeka u promet u elektroničkom formatu |
Agencija za lijekove i medicinska sredstva BiH |
kontinuirano |
POGLAVLJE IX - Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Proizvoditi podatke koji se mogu koristiti za zaštitu potrošača u smislu da ti podaci daju sliku stvarne situacije bosansko-hercegovačkog stanovništva sa aspekta veličine i strukture potrošnje i njihovih potreba, prihoda i siromaštva kao i njihovih socio-ekonomskih i demografskih karakteristika |
- pripremiti metodološki i organizacijski provedbu Ankete o potrošnji kućanstava u BiH u 2020. godini (APD 2020)
|
Agencija za statistiku BiH i entitetski zavodi za statistiku |
31.12.2019.
|
- u svrhu zaštite potrošača u BiH više koristiti podatke oficijelne statistike, posebno one koje proizlaze iz anketa o potrošnji i prihodima kućanstava i statistike cijena i životnog standarda
|
2. |
Redovito u mjesečnoj dinamici proizvoditi i objavljivati podatke o inflaciji u BiH i prosječnim cijenama proizvoda i usluga po gradovima |
- redovito izračunavati i objavljivati indeks potrošačkih cijena za BiH po Međunarodnoj klasifikaciji finalne potrošnje prema namjeni (COICOP)
|
Agencija za statistiku BiH i entitetski zavodi za statistiku |
kontinuirano |
-u svrhu zaštite potrošača u BiH više koristiti podatke oficijelne statistike, posebno one koji proizlaze iz anketa o potrošnji i prihodima kućanstava i statistike cijena i životnog standarda
|
3. |
Uvesti novo istraživanje pod nazivom "Anketa o prihodima i uvjetima života u BIH", usklađeno sa standardima i metodologijom EU, koje će dati bolji uvid u visinu prihoda, kupovnu moć, životni standard i uvjete života stanovništva u BiH. |
-pripremiti organizacijski i metodološki provedbu "Ankete o prihodima i uvjetima života u BIH"
|
Agencija za statistiku BiH i entitetski zavodi za statistiku |
31.12.2019. |
|
POGLAVLJE X - Regulatorna agencija za komunikacije Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
A.1. PODRUČJE EMITIRANJA
A.2. PODRUČJE TELEKOMUNIKACIJA
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Zaštita djece na Internetu |
Uspostaviti mehanizme zaštite djece na Internetu kroz: - donošenje Pravilnika o zaštiti djece na Internetu, - omogućavanje specifične ponude na tržištu pristupa Internetu na način da operatori mogu nuditi pakete usluga koji garantiraju zaštitu djece od neprilagođenog sadržaja na Internetu, - nabavke softvera i hardvera za nadzor |
RAK |
IV kvartal 2019. godine |
|
2. |
Uspostava sustava provjere ispunjavanja kvalitete ugovorenih telekomunikacijskih usluga. |
- nabavka softvera i hardvera za mjerenje i komparaciju kvalitete usluga u mobilnim mrežama u BiH, - nabavka softvera i hardvera za mjerenje kvalitete isporučenih usluga brzine pristupa internetu, (IP) telefonije i IPTV-a u fiksnim mrežama, te izrada pravilnika o kvaliteti usluga |
RAK |
IV kvartal 2019. godine |
|
3. |
Uspostava registra "Ne uznemiravaj!" |
- donošenje Pravilnika o registru, - primjena registra "Ne uznemiravaj!" za korisnike u mobilnim i fiksnim mrežama, da ne dobivaju neželjene pozive, SMS, MMS i e-mailove |
RAK |
III kvartal 2019. godine |
|
4. |
Unapređenje regulatornog okvira u pogledu zaštite korisnika od zračenja |
- izmjene i dopune Pravila 37/08 o ograničavanju emisija elektromagnetnog zračenja ("Službeni glasnik BiH", broj 80/08) i njegovo usklađivanje sa relevantnim propisima, preporukama i najboljim praksama u BiH i EU, - nabavka softvera i hardvera |
RAK |
IV kvartal 2019. godine |
|
5. |
Unapređenje regulatornog okvira u pogledu uvjeta pružanja javnih telekomunikacijskih usluga i odnosa sa krajnjim korisnicima |
Izmjene i dopune Pravila 69/13 o uvjetima pružanja telekomunikacijskih usluga i odnosima s krajnjim korisnicima ("Službeni glasnik BiH", broj 28/13) i njegovo usklađivanje sa relevantnim propisima, preporukama i najboljim praksama u BiH i EU |
RAK |
IV kvartal 2019. godine |
|
POGLAVLJE XI - Institut za intelektualno vlasništvo Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Razvitak sustava zaštite i provedbe prava intelektualnog vlasništva |
- unapređenje sustava infrastrukture kvalitete u Institutu prilikom obrade zahtjeva za priznavanje prava industrijskog vlasništva (patent, žig, industrijski dizajn i geografska oznaka) u skladu sa legislativom i dobrom praksom EU |
Institut u suradnji i uz tehničku pomoć međunarodnih organizacija (WIPO Svjetska organizacija za intelektualno vlasništvo, EPO/Europska patentna organizacija, EUIPO/Ured EU za intelektualno vlasništvo) |
kontinuirano |
|
2. |
Jačanje institucionalnih kapaciteta Instituta |
- dogradnja i unapređenje komunikacijske platforme (ICT) u Institutu za obradu zahtjeva za priznavanje prava industrijskog vlasništva u cilju učinkovitijeg, kvalitetnijeg i bržeg vođenja postupaka za prava intelektualnog vlasništva |
Institut za intelektualno vlasništvo BiH |
kontinuirano |
-poduzimanje mjera i aktivnosti za primjenjivanje novih sustava elektroničkog vođenja postupaka kompatibilnih sa sustavima u državama EU |
3. |
Suradnja sa korisnicima sustava industrijskog vlasništva |
- pružanje edukacijsko-informacijskih usluga pravnim i fizičkim osobama uključujući i mala i srednja poduzeća, tehnološke parkove, udruge za zaštitu potrošača - ostvarivanje suradnje sa gospodarskim subjektima, fakultetima i znanstvenim institucijama, udrugama pronalazača, udrugama za zaštitu potrošača |
Institut u suradnji sa Svjetskom organizacijom za intelektualno vlasništvo i Europskom patentnom organizacijom |
kontinuirano na zahtjev korisnika, uključujući i organiziranje seminara i drugih oblika edukacije |
- organiziranje seminara i drugih oblika edukacije |
POGLAVLJE XII - Institut za mjeriteljstvo Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Priprema nacrta pravilnika za pojedina mjerila |
- izrada pravilnika i mjeriteljskih uputa, - edukacija i obuke uposlenih Instituta |
Institut za mjeriteljstvo BiH |
kontinuirano |
|
2. |
Podizanje kompetencija imenovanih laboratorije koje vrše poslove verifikacije mjernih instrumenata |
- primjena zahtjeva predviđenih donesenim podzakonskim aktima |
Institut za mjeriteljstvo BiH, Institut za akreditiranje BiH i imenovane laboratorije |
kontinuirano |
|
3. |
Unapređenje suradnje sa inspekcijskim tijelima zaduženim za nadzor mjerila u uporabi |
-razmjena podataka o verificiranim mjerilima i kompetencijama imenovanih laboratorija |
Institut za mjeriteljstvo BiH, tijela uprave za inspekcijske poslove |
kontinuirano |
- razmjena iskustava i podataka bitnih za zaštitu potrošača, krajnjih korisnika |
4. |
Uspostava kontinuiranog nadzora nad mjerilima koja su u uporabi kod komunalnih poduzeća (vodomjeri, plinomjeri, mjerila el.energije, mjerila toplotne energije, parking satovi, medicinski instrumenti sa funkcijom mjerenja) |
- provedba redovitih i izvanrednih nadzora nad mjerilima u uporabi |
Institut za mjeriteljstvo BiH, entitetski zavodi za mjeriteljstvo i tržišna inspekcija |
kontinuirano |
|
5. |
Kontinuirano održavanje i dokazivanje kompetencija laboratorija Instituta na međnarodnoj razini i kroz akreditaciju iz oblasti mase i srodnih veličina, temperature, vlažnosti, električnih veličina, vremena i frekvencije, kemije, duljine, volumena i protoka |
- održavanje akreditacije, - sudjelovanje u interkomparacijama |
Laboratoriji Instituta za mjeriteljstvo BiH |
kontinuirano |
|
6. |
Podizanje svijesti o ulozi i značaju mjeriteljstva |
- organiziranje okruglih stolova ili radnih skupova, - izdavanje biltena i drugih piblikacija, - redovno ažuriranje web stranice Instituta, - obilježavanje dana mjeriteljstva |
Institut za mjeriteljstvo BiH i relevantne institucije, predstavnici potrošača |
kontinuirano |
- potreban zajednički nastup svih institucija koje čine infrastrukturu kvalitete |
POGLAVLJE XIII - Institut za standardizaciju Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Usvajanje harmoniziranih europskih (EN) standarda koji podržavaju direktive novog i globalnog pristupa (primjena harmoniziranih standarda omogućava zadovoljenje propisanih sigurnosnih zahtjeva u direktivama za proizvode i usluge) |
- planirati donošenje harmoniziranih i drugih standarda u godišnjim planovima rada tehničkih komiteta i radnih skupina |
Institut za standardiza-ciju BiH (tehnički komiteti i radne skupine kao radna tijela Instituta) |
kontinuirano |
- upućivanje inicijative Institutu za donošenje standarda za područja koja su prioritetna za BiH, - veće uključivanje zainteresiranih strana u radna tijela Instituta kako bi sva područja standardizacije bila pokrivena (npr. predstavnici resornih ministarstava, predstavnici potrošača, industrije, znanstvenih ustanova, itd.) |
2. |
Stvaranje uvjeta za jedinstveni ekonomski prostor na kojem bi bosanskohercegovački potrošači bili zaštićeni i imali ravnopravan status sa potrošačima u regionu, Europi i svijetu |
- pratiti rad europskih i međunarodnih tijela za standardizaciju i usklađivati bosanskohercegovačke (BAS) standarde s europskim i međunarodnim standardima
|
Institut za standardiza-ciju BiH (tehnički komiteti i radne skupine kao radna tijela Instituta) |
kontinuirano
|
- veće uključivanje zainteresiranih strana |
3. |
Uključivanje predstavnika udruga potrošača u rad radnih tijela Instituta za donošenje standarda (tehnički komiteti i radne skupine) |
- informirati udruge potrošača kada se formiraju tehnički komiteti kako bi predložili svoje predstavnike za sudjelovanje u radu |
Institut za standardiza-ciju BiH i udruge potrošača |
kontinuirano |
- jačanje suradnje |
4. |
Obuka potrošača vezana za rad na bosansko-hercegovačkoj standardizaciji, europskoj standardizaciji (ANEC-Europska asocijacija za koordinaciju zastupanja potrošača u standardizaciji) i međunarodnoj standardizaciji (COPOLCO-ISO Komitet za politiku potrošača) |
- objavljivati korisne informacije za potrošače u Glasniku Instituta, na web stranici Instituta i društvenim mrežama, te pozivati potrošače da sudjeluju na seminarima, radionicama i sl. |
Institut za standardiza-ciju BiH i predstavnici udruga potrošača |
kontinuirano |
- jačanje uaradnje |
POGLAVLJE XIV - Federalno ministarstvo trgovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Podizanje javne svijesti o potrošačkim pravima |
- organiziranje seminara, okruglih stolova, medijska prezentacija sadržaja iz područja zaštite potrošača, - financiranje projekata iz oblasti zaštite potrošača |
Federalno ministarstvo trgovine, udruge za zaštitu potrošača |
kontinuirano |
|
2. |
Potpora radu i poticanje razvitka i djelovanja udruga za zaštitu potrošača |
- pružanje financijske i stručne potpore udrugama za zaštitu potrošača |
Federalno ministarstvo trgovine |
kontinuirano |
|
3. |
Praćenje rada udruga za zaštitu potrošača |
- analiza i vrednovanje rezultata djelovanja |
Federalno ministarstvo trgovine |
kontinuirano |
|
4. |
Aktivno djelovanje prema poslovnoj zajednici s ciljem poštivanja zakona |
- poduzimanje propisanih mjera u slučajevima kršenja prava potrošača |
Federalno ministarstvo trgovine |
kontinuirano |
|
5. |
Unapređenje suradnje sa ostalim nositeljima zaštite potrošača |
- razmjena informacija i zajedničke aktivnosti na dosljednoj primjeni Zakona o zaštiti potrošača u Bosni i Hercegovini i drugih zakona i propisa koji su povezani sa ovom oblasti |
Federalno ministarstvo trgovine |
kontinuirano |
|
POGLAVLJE XV - Ministarstvo trgovine i turizma Republike Srpske
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Poboljšanje uvjeta za rad i djelovanje udruga potrošača |
-financiranje rada udruga potrošača, kroz sufinanciranje materijalnih troškova rada |
Ministarstvo trgovine i turizma RS |
kontinuirano |
- poticanje razvitka i djelovanja udruga potrošača |
2. |
Podizanje javne svijesti o pravima potrošača i njihovoj zaštiti |
- financiranje i sufinanciranje projekata udruga potrošača |
Ministarstvo trgovine i turizma RS u suradnji sa udrugama za zaštitu potrošača u RS |
III kvartal 2019. |
- informiranje potrošača o načinu ostvarivanja njihovih prava |
3. |
Obilježavanje 15. ožujka - Svjetskog dana zaštite prava potrošača |
- održavanje tematskih konferencija/okruglih stolova, tiskanje edukativnih materijala, nastupi na medijima |
Ministarstvo trgovine i turizma RS, udruge potrošača, ostali nositelji zaštite potrošača u RS, trgovci/davatelji usluga, mediji |
15. ožujak 2019. |
- poticanje svih nositelja zaštite potrošača da ostvare aktivnu ulogu u sustavu zaštite potrošača |
4. |
Jačanje savjetodavne uloge udruga potrošača |
- evidentiranje prigovora potrošača od strane udruga potrošača |
Udruge potrošača, Ministarstvo trgovine i turizma RS |
kontinuirano |
- analiza i vrednovanje rada i učinaka udruga potrošača |
5. |
Razmjena iskustava iz oblasti zaštite prava potrošača sa predstavnicima nositelja zaštite potrošača u okruženju |
- održavanje regionalnog sastanka/konferencije o pravima potrošača u Republici Srpskoj |
Ministarstvo trgovine i turizma RS |
IV kvartal 2019. |
- unaprijediti oblast zaštite prava potrošača u Republici Srpskoj kroz razmjenu informacija |
POGLAVLJE XVI - Vlada Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Provedba projekata u vezi informiranja i edukacije potrošača u cilju zaštite prava potrošača |
- organiziranje okruglih stolova, radio emisija uz angažiranje relevantnih stručnjaka iz oblasti zaštite potrošača, tiskanje i distribucija brošura na temu zaštite potrošača, - osiguranje financijskih sredstava |
Vlada Brčko Distrikta BiH u suradnji sa udrugama za zaštitu potrošača u Brčko Distriktu |
kontinuirano |
- jačanje suradnje svih nositelja zaštite potrošača kroz planiranje ciljeva, zadataka i sredstava za njihovu realizaciju |
2. |
Savjetodavni servis za potrošače |
- pružanje savjeta i stručnih mišljenja na upite fizičkih i pravnih osoba putem telefona, elektroničke pošte i putem pisanih odgovora |
Odjelza gospodarski razvitak, šport i kulturu |
kontinuirano |
|
POGLAVLJE XVII - Federalna uprava za inspekcijske poslove
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozimjera za poboljšanje |
1. |
Utvrđivanje kvalitete poljoprivredno-prehrambenih i industrijskih proizvoda kao i tekućih naftnih goriva koji se uvoze, te utvrđivanje da li proizvodi koji se uvoze ispunjavaju uvjete za stavljanje u promet na tržište Federacije BiH u skladu sa propisima kojima se uređuje kvaliteta proizvoda |
- organoleptičkim pregledom izvršiti slijedeće provjere: identifikaciju pošiljke (podrijetlo, vrstu, količinu, prijevozno sredstvo, uvjete prijevoza i sl.), utvrditi da li je roba na propisan način upakirana, deklarirana i označena, da li roba ima propisane isprave, te da li odgovara propisanim uvjetima kvalitete (opći izgled, boja, miris, okus, konzistencija i sl.), - potvrditi kvalitetu kroz laboratorijsko ispitivanje kada je to određeno posebnim propisima, kada je laboratorijska analiza predviđena posebnim planom te ukoliko postoji određena sumnja na ispravnost proizvoda, - izdati odgovarajući akt |
Federalni tržišni granični inspektori |
kontinuirano |
- unapređenje znanja graničnih inspektora putem seminara i drugih edukacijskih programa, - praćenje i procjena rizika, određivanje monitoringa uzimanja uzoraka službenih kontrola uvoza, -redovito obavješćivanje o procjeni rizika i suradnja sa svim inspekcijskim tijelima, - donošenje Federalnog zakona o hrani, - dobivanje brže analize od ovlaštenih laboratorija za proizvode koji imaju kratak rok uporabe, - donošenje propisa o tehničkom izgledu deklaracije proizvoda, - pojačane kontrole roba iz trećih zemalja, naročito onih koje imaju povećan rizik na prisutnost aflatoksina, - automatizirano alarmiranje o potrebi uzimanja uzoraka u skladu sa propisima i praćenje Sustava brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (RASFF), -donijeti propis od strane Uprave za neizravno oporezivanje BIH, kojim bi se definirao postupak carinskog i inspekcijskog pregleda roba, u smislu gdje se bude vršilo konačno carinjenje robe da se tu i vrši inspekcijski nadzor, i obrnuto. -izmjestiti tržišne i sanitarne inspektore sa graničnih prijelaza gdje se roba ne carini/ na carinske ispostave (mjesta carinjenja), tako da inspektori ne bi radili na dva mjesta i da bi se mogli više posvetiti pregledu pošiljki a time i učinkovitijoj zaštititi i potrošača. |
2. |
Utvrđivanje zdravstvene ispravnosti životnih namirnica, predmeta opće uporabe i kemijskih tvari koje se uvoze radi stavljanja u promet na tržištu Federacije BiH; zaštita javnog zdravlja; osiguranje jemstva sigurnosti; osiguranje poštivanja propisa; |
- aspekt provjere zdravstvene ispravnosti životnih namirnica, predmeta opće uporabe i kemijskih tvari propisanom metodologijom, - kontrola zdravstvene ispravnosti životnih namirnica i predmeta opće uporabe organoleptičkim pregledom, - kontrola proizvoda putem laboratorijskog uzorkovanja, - izdavanje odgovarajućih akata kojim se dopušta uvoz kao i akata kojim se zabranjuje uvoz u BiH u slučaju zdravstvene neispravnosti proizvoda, - kontrole putem monitoringa, - pojačane kontrole za proizvode za koje su propisani posebni uvjeti prilikom uvoza tih proizvoda u BiH (proizvodi koji sadrže aflatoksin koji se uvoze iz posebnih zemalja), - osiguravanje da hrana ispunjava zahtjeve propisa o higijeni hrane uključujući mikrobiološku kvalitetu i sigurnost za konzumiranje, - osiguranje da hrana ispunjava zahtjeve propisa o prehrambenim standardima uključujući odgovarajuće predstavljanje, etiketiranje, reklamu i standarde sastava, - osigurati provedbu propisa u oblastima visokog rizika, - indentifikacija hrane koja se smatra neprikladnom za prehranu ljudi i poduzimanje potrebnih korektivnih mjera |
Federalni sanitarni granični inspektori |
kontinuirano |
- usklađivanje propisa o hrani sa zakonodavstvom EU, - razrada strateškog plana za hranu, - razrada državnog plana vršenja kontrola kojeg treba donijeti Agencija za sigurnost hrane BiH, - potpora inspekcijskim tijelima, - standardizirane smjernice, - struktuirani program obuke zasnovan na potrebama, - razrada državnog plana uzorkovanja kojeg treba donijeti Agencija za sigurnost hrane BiH, - razvijanje mreže akreditiranih laboratorija, - međuentitetska suradnja inspektorata, - inspekcijski nadzor zasnovati na procjeni rizika, - standardizirati format izvješćivanja, - uvesti interni monitoring, - pojačati suradnju sa Agencijom za sigurnost hrane i drugim agencijama i laboratorijima, - poboljšane suradnje sa udrugama potrošača, - pojačati suradnju sa znanstvenim ustanovama, - potreba za daljnji razvitak i korištenje HACCP-a i drugih alata upravljanja rizicima |
3. |
Utvrđivanje zdravstvene ispravnosti uvezenih biljnih vrsta, sadnog materijala u cilju zaštite proizvođača biljnih kultura a time i potrošača |
- izvršiti provjeru zdravstvene ispravnosti bilja, sadnica i sl. propisanom metodologijom |
Federalni granični fitosanitarni nspektori |
kontinuirano |
|
4. |
Osigurati potrošačima korištenje kvalitetnih tekućih naftnih goriva |
- provjere kvalitete goriva laboratorijskim ispitivanjem putem uzimanja uzoraka na benzinskim crpkama |
Federalni inspektor za tekuća naftna goriva |
kontinuirano i po zahtjevu stranke |
- kontrolne kuće trebaju decidno provoditi monitoring uzimanja uzoraka goriva, propisan od strane mjerodavnog državnog ministarstva |
5. |
Obezbijediti sigurnost korištenja dodataka prehrani - dijetetskih proizvoda kroz registraciju u Federalnom ministarstvu zdravstva |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole dodataka prehrani - dijetetskih proizvoda
|
Federalni inspektori za hranu |
kontinuirano |
- edukacija uvoznika i proizvođača dodataka prehrani, - suradnja sa Federalnim ministarstvom zdravstva i Povjerenstvom za registraciju |
6. |
Obezbijediti sigurnost korištenja vode koja se upotrebljava za piće kroz registraciju prirodnih mineralnih i prirodnih izvorskih voda te stonih voda u Agenciji za sigurnost hrane BiH |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole prirodnih mineralnih, izvorskih te stonih voda |
Federalni inspektori za hranu |
kontinuirano |
- edukacija proizvođača i uvoznika o kontroli prirodnih mineralnih, izvorskih te stonih voda, - suradnja sa Agencijom za sigurnost hrane BiH |
7. |
Osigurati veću informiranost potrošača o hrani, usklađivanjem deklaracija životnih namirnica sa Pravilnikom o pružanju informacija potrošačima o hrani ("Službeni glasnik BiH" broj 68/13) |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole usklađenosti sa Pravilnikom o pružanju informacija potrošačima o hrani, sa posebnim aspektom na označavanje hranjive (energetske) vrijednosti |
Federalni inspektori za hranu |
kontinuirano |
- edukacija proizvođača i uvoznika subjekata u poslovanju s hranom u pogledu navedenog Pravilnika, - suradnja sa Agencijom za sigurnost hrane BiH |
8. |
Pružiti potrošačima veću sigurnost kod uporabe registriranih lijekova |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole registriranih lijekova |
Federalni farmaceutski inspektori |
kontinuirano |
- ostvariti suradnju sa Agencijom za lijekove i medicinska sredstva BiH |
9. |
Pružiti veću informiranost potrošača o sigurnosti uporabe registriranih lijekova koji se uvoze interventno |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole registriranih lijekova |
Federalni farmaceutski inspektori |
kontinuirano |
- edukacija subjekata maloprodaje, - ostvariti suradnju sa Agencijom za lijekove i medicinska sredstva BiH |
10. |
Obezbijediti sigurnu uporabu kozmetike sa posebnom namjenom |
- pojačati inspekcijske nadzore iz oblasti kontrole kozmetike sa posebnom namjenom |
Federalni farmaceutski inspektori |
kontinuirano |
- edukacija subjekata maloprodaje, - ostvariti suradnju sa Federalnim ministarstvom zdravstva |
11. |
Omogućiti sigurno korištenje dječijih igračaka i flašica za bebe sa zdravstvenog aspekta |
- monitoring i pojačani inspekcijski nadzori iz oblasti kontrole dječijih igračaka i flašica za bebe |
Glavni federalni zdravstveni inspektor i kantonalni sanitarni inspektori |
svibanj/lipanj 2019. godine |
- kontinuirani monitorinzi sa Agencijom za nadzor nad tržištem BiH, - suradnja sa mjerodavnim kantonalnim sanitarnim inspektorima |
12. |
Omogućiti da potrošačima u BiH budu dostupni podaci o zdravstvenom stanju objekata na području Federacije BiH u kojima je proizeden proizvod/hrana životinjskog podrijetla |
- pojačati inspekcijsku kontrolu označavanja proizvoda (veterinarska oznaka), hrane životinjskog podrijetla u maloprodajnim i ugostiteljskim objektima, - na web stranici Federalne uprave za inspekcijske poslove upisati veterinarske oznake-veterinarski kontrolni broj bez naziva firme, a sa rezultatima inspekcijskih i laboratorijskih nalaza, - povećati broj službenih uzoraka |
Federalni veterinarski inspektorat i kantonalni veterinarski inspektori Federalna uprava za inspekcijske poslove/FUZIP FUZIP |
kontinuirano ožujak 2019. godine ovisno od proračuna za 2019. godinu |
- da FUZIP donese plan za kantonalnu veterinarsku inspekciju - ostvariti suradnju sa udrugama za zaštitu potrošača, - iskoordinirati sličnu aktivnost sa tijelima uprave Republike Srpske i Brčko Distrikta BiH - usvojiti pravilnik o naknadama za službene kontrole |
13. |
Povećati svijest vlasnika životinja kao i proizvođača hrane o značaju uporabe lijekova koji se koriste u veterinarstvu |
- anketiranje vlasnika životinja čiji se proizvodi koriste za ishranu ljudi |
FUZIP putem web stranice |
ožujak 2019. godine |
- ostvariti kontakt sa stručnjacima u oblasti ispitivanja javnog mijenja radi izrade programa za 2019. godinu - angažirati eksterne eksperte kao trenere - osigurati veće nagrade kada se koordinira aktivnost sa općinama i kantonima |
- edukacije vlasnika životinja |
FUZIP |
kontinuirano |
|||
- nagradna igra - mjesečno u svakoj općini jednom vlasniku životinje/a, koji dostavi fiskalni račun o veterinarskoj usluzi, refundirati iznos |
FUZIP |
kontinuirano |
|||
14. |
Povećati razinu primjene službenih kontrola baziranih na analizi rizika i rezultatima reprezentativnog broja službenih uzoraka |
- izmjeniti Zakon o inspekcijama F BiH u smislu omogućavanja zakonskog osnova za donošenje pravilnika o službenim kontrolama |
FUZIP, Federalno ministarstvo pravde i Vlada F BiH |
siječanj 2019. godine |
- usvojiti Zakon o veterinarstvu i Zakon o sigurnosti hrane u F BiH |
15. |
Povećati sigurnost potrošača kod uporabe predmeta i proizvoda opće uporabe kroz jačanje suradnje sa nositeljima zaštite potrošača |
- nastavak suradnje sa Agencijom za nadzor nad tržištem BiH i proširenje suradnje sa ostalim nositeljima zaštite potrošača, Ombudsmenom za zaštitu potrošača i udrugama za zaštitu potrošača, - razmjena informacija i pozitivnih iskustava u primjeni propisa iz oblasti zaštite potrošača u EU |
FUZIP i kantonalne uprave - inspektorati tržišno-turističke inspekcije, Agencija za nadzor nad tržištem BiH |
kontinuirano i/ili po potrebi |
- primjena propisa za zaštitu potrošača svih nositelja zaštite potrošača |
16. |
Nastavak suradnje sa Agencijom za nadzor nad tržištem BiH i proširenje suradnje sa ostalim nositeljima zaštite potrošača, Ombudsmenom za zaštitu potrošača i udrugama za zaštitu potrošača |
- uspostaviti učinkovitije metode u pogledu ažurne razmjene informacija sa mjerodavnim tijelima i institucijama koji se bave zaštitom potrošača |
Federalni tržišni inspektorat i kantonalni inspektorati tržišno-turističke inspekcije |
kontinuirano i/ili po potrebi |
- primjena propisa za zaštitu potrošača svih nositelja zaštite potrošača
|
17. |
Povećanje discipline u primjeni propisa iz oblasti zaštite potrošača |
- izvršiti planirane kontrole po planu i programu za 2019. godunu, - vršiti kontinuirane ili povremene kontrole i nadzore po zahtjevima potrošača |
Federalni tržišni inspektorat i kantonalni inspektorati tržišno-turističke inspekcije |
kontinuirano |
- jača suradnja svih nositelja zaštite potrošača |
18. |
Laboratorijsko ispitivanje prehrambenih i neprehrambenih proizvoda s ciljem provjere da li isti zadovoljavaju propisane uvjete kvalitete, odnosno sigurnosne zahtjeve; Nastavak suradnje sa Agencijom za nadzor nad tržištem BiH s ciljem administrativne, vizuelne i laboratorijske provjere neprehrambenih proizvoda |
- uzimanje uzoraka proizvoda koji su u prometu (prehrambeni i neprehrambeni proizvodi) kao i na mjestima proizvodnje (prehrambeni proizvodi) - dostavljanje istih u ispitne laboratorije |
Federalni tržišni inspektorat |
povremeno i po potrebi a u skladu sa raspoloživim sredstvima predviđenim za ovu namjenu |
- obezbjeđenje financijskih sredstava za realizaciju navedenih zadataka |
19. |
Stvaranje zakonskih pretpostavki za učinkovitiji rad inspekcija u cilju bolje zaštite potrošača |
- pokrenuti inicijativu za izmjenama i dopunama zakona i podzakonskih akata, - aktivno sudjelovati u donošenju novih propisa |
FUZIP, kantonalne uprave za inspekcijske poslove |
po potrebi |
- aktivno se uključiti u izradu propisa iz oblasti zaštite potrošača i na zahtjev obrađivača propisa |
20. |
Edukacija iz oblasti zaštite potrošača i informiranje potrošača |
- sudjelovanje na seminarima, okruglim stolovima na temu zaštite potrošača, - informiranje potrošača o izvršenim inspekcijskim nadzorima nad primjenom propisa koji se odnose na zaštitu potrošača |
Federalni tržišni inspektorat |
povremeno i po potrebi |
- suradnja sa drugim nositeljima zaštite potrošača, educiranje te usklađivanje propisa sa propisima EU |
POGLAVLJE XVIII - Republička uprava za inspekcijske poslove
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju. zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Jačanje discipline u primjeni propisa iz oblasti zaštite potrošača |
- redovite i izvanredne kontrole (planirane kontrole i kontrole po dojavama i reklamacijama potrošača) |
Inspektorat RS i inspekcije u sastavu tijela lokalne samouprave |
kontinuirano |
- jačanje suradnje svih nositelja zaštite potrošača kroz planiranje ciljeva, zadataka i sredstava za njihovu realizaciju |
2. |
Laboratorijska provjera usaglašenosti proizvoda sa definiranim zahtjevima |
- uzorkovanje i dostavljanje na laboratorijsko ispitivanje |
Inspektorat RS, inspekcije u sastavu tijela lokalne samouprave i ovlaštene laboratorije |
Povremeno prema procjeni rizika i u skladu sa raspoloživim financijskim sredstvima |
- jačanje laboratorijskih kapaciteta i veća financijska sredstva |
3. |
Jačanje komunikacije i razmjena informacija sa svim nositeljima zaštite potrošača |
- suradnja sa udrugama potrošača, Agencijom za nadzor nad tržištem BiH, inspekcijskim tijelima FBiH, inspekcijskim tijelima Brčko Distrikta BiH i drugim mjerodavnim institucijama, - razmjena informacija putem međunarodnih sustava za brzo obavješćivanje (RASFF, RAPEX) |
Inspektorat RS i inspekcije u sastavu tijela lokalne samouprave |
kontinuirano |
- održavanje stalne komunikacije i intenziviranje iste u određenim okolnostima |
4. |
Informiranje potrošača |
- medijsko predstavljanje planiranih i realiziranih inspekcijskih aktivnosti |
Inspektorat RS i inspekcije u sastavu tijela lokalne samouprave |
Povremeno po potrebi |
- objektivno i pravovremeno informiranje |
5. |
Potpuno primjenjivi propisi |
- davanje mišljenja i inicijativa za izmjenu propisa iz oblasti zaštite potrošača |
Inspektorat RS i inspekcije u sastavu tijela lokalne samouprave |
Po potrebi |
- bolja suradnja između predlagača propisa i inspekcijskih tijela |
6. |
Edukacija i podizanje svijesti potrošača |
- sudjelovanje u kampanjama |
Mjerodavna tijela |
Po potrebi |
- veća učestalost i obuhvatnost provedbe kampanja putem masovnih sredstava informiranja |
POGLAVLJE XIX - Inspektorat Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga institucije u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
R.b. |
Ciljevi |
Zadaci |
Nositelji |
Rok za realizaciju zadataka |
Prijedlozi mjera za poboljšanje |
1. |
Jačanje društvene discipline i odgovornosti u primjeni propisa čime se postiže zaštita potrošača i smanjuje nelojalna konkurencija |
- vršenje inspekcijskog nadzora uz davanje prioriteta manje uređenim oblastima, - inspekcijski nadzor će se vršiti u skladu sa Planom i programom rada za 2019. godinu pojedinih inspekcija, - po potrebi inspekcijski nadzor će biti usmjeren prema oblastima sa pojavom većeg rizika, - pored proaktivnog, vršit će se i reaktivni nadzor koji obuhvaća aktivnosti pokrenute na temelju prigovora potrošača, obavijesti i informacija od mjerodavnih agencija i dr. |
Mjerodavne inspekcije u sastavu Inspektorata Brčko Distrikta BiH
|
kontinuirano
|
- usklađivanje propisa sa propisima EU, - donošenje novih, te izmjene i dopune postojećih pravnih propisa u cilju podizanja kvalitete zaštite potrošača, - jačanje laboratorijskih kapaciteta i ovlašćivanje laboratorija za pojedina ispitivanja, - suradnja između svih nositelja aktivnosti zaštite potrošača, - provedba aktivnosti uzorkovanja pojedinih vrsta roba na tržištu |
ODJELJAK B. - Planirane aktivnosti u 2019. godini koje se odnose na oblast zaštite potrošača
POGLAVLJE XX - Udruge potrošača i Savez udruga potrošača Bosne i Hercegovine
ODJELJAK A. - Uloga udruga potrošača u sustavu zaštite potrošača i trenutačno stanje
POGLAVLJE XXI - Obrazovne institucije i mediji
DIO PETI - OKVIRNI OBUJAM FINANCIJSKIH SREDSTAVA ZA OSTVARIVANJE
ZADATAKA IZ PROGRAMA
DIO ŠESTI - OKVIRNI OBUJAM FINANCIJSKIH SREDSTAVA ZA POTICANJE RAZVITKA I DJELOVANJA UDRUGA ZA ZAŠTITU POTROŠAČA
DIO SEDMI - ZAKLJUČAK
2014 © JP NIO Službeni list Bosne i Hercegovine. Sva Prava Pridržana.