ODLUKU
O ODOBRAVANJU ZAJEDNIČKOG JEZGRA NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA BOSANSKI JEZIK, HRVATSKI JEZIK I SRPSKI JEZIK DEFINISANOG NA ISHODIMA UČENJA
Član 1.
(Predmet Odluke)
Član 2.
(Sadržaj ZJNPP)
Član 3.
(Preporuka obrazovnim vlastima)
Član 4.
(Stupanje na snagu)
Broj 01-07-1-725/14
24. septembra 2014. godine
Predsjedavajući
Franjo Ljubas, s. r.
UVOD
Ishodi učenja za jezik - Bosna i Hercegovina
ČITANJE: književnost |
|||||||||||||||||
Ishodi učenja za književne tekstove |
|||||||||||||||||
Ključne ideje i detalji 1. Pažljivo čita ili sluša tekst u cilju razumijevanja i donošenja logičkih zaključaka; citiranje konkretnih tekstova pri pisanju ili govoru u svrhu argumentovanja zaključaka donesenih na temelju teksta. 2. Prepoznaje i objašnjava ključne ideje teksta i njihove razrade; rezimira ključne ideje na osnovu detalja koji ih dokazuju. 3. Analizira likove, događaje i ideje, te njihove međuodnose u tekstu. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja ključnih ideja i detalja u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
1.Uz poticaj i podršku postavlja pitanja i odgovara na postavljena pitanja u vezi s tekstom |
1. Postavlja pitanja i odgovara na pitanja kako bi pokazao razumijevanje pozivajući se na tekst |
1. Prepričava poznate priče uključujući važne detalje |
1. Analizira tekst i argumentuje analizu dijelovima teksta te donosi zaključke |
1.Citira čvrste i korisne dokaze iz teksta u korist analize onoga što tekst posebno navodi, kao i zaključaka donesenih na temelju teksta, što uključuje i utvrđivanje dijelova teksta u kojima je situacija ostala neizvjesna |
|||||||||||||
2. Uz poticaj i podršku prepričava poznate priče uključujući i važne detalje priče |
2. Prepričava priče iz različitih kultura, utvrđuje glavnu poruku i objašnjava kako se ona prenosi putem važnih detalja u tekstu |
2. Prepričava tekst odvojeno od ličnog mišljenja; određuje temu i ključnu ideju |
2.Određuje temu i ključnu ideju ponuđenog teksta kroz detaljnu analizu teksta |
2. Utvrđuje dvije ili više tema ili centralnih ideja u tekstu i analizira njihovu razradu kroz tekst, uključujući i način na koji ulaze u interakciju i nadograđuju se jedna na drugu kako bi stvorile složen prikaz; daje objektivan sadržaj teksta |
|||||||||||||
3. Uz poticaj i podršku nabraja glavne likove, događaje i mjesto radnje |
3. Opisuje likove u priči (npr. njihove osjećaje, motivacije, osobine) i utvrđuje kako njihovi postupci doprinose razvoju radnje |
3. Određuje kompoziciju -strukturu književnog teksta i prepoznaje ulogu pojedinih likova |
3. Analizira razvoj likova (s višestrukim ili sukobljenim motivima) u tekstu u cilju tumačenja njihovog doprinosa zapletu i raspletu |
3. Analizira efekt izbora autora teksta o tome kako razviti i povezati elemente priče ili drame (npr. mjesto odvijanja priče, red radnji, način uvođenja i razvoja likova) |
|||||||||||||
Vještina i struktura 4. Tumači različita značenja riječi i izraza,tehničkih, osnovnih i prenesenih značenja iz teksta i utvrđuje kako izbor riječi utiče na značenje teksta. 5. Analizira strukturu tekstova uključujući i kako se određene rečenice, pasusi i veći dijelovi teksta (npr. dio, poglavlje, scena ili strofa) odnose jedni prema drugima i prema cjelini. 6. Utvrđuje kako tačka gledišta ili namjera utiču na oblikovanje sadržaja i načina pisanja teksta. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja vještine i strukture u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
4. Uz poticaj i podršku postavlja pitanja i odgovara na pitanja o nepoznatim i manje poznatim riječima |
4. Pojašnjava osnovno značenje riječi i izraza iz teksta |
4. Određuje značenje riječi i izraza kako su upotrijebljene u tekstu, prenesena i osnovna značenja |
4. Određuje prenesena i doslovna značenja riječi i izraza kako su upotrijebljene u tekstu i analizira uticaj određenog izbora riječi na značenje teksta |
4. Utvrđuje značenje riječi i fraza koje se koriste u tekstu, uključujući i preneseno i konotativno značenje; analizira uticaj izbora određenih riječi na značenje i ton, uključujući i višeznačne riječi ili jezik koji je naročito svjež, privlačan i lijep |
|||||||||||||
5. Uz poticaj i podršku prepoznaje i razlikuje vrste tekstova |
5. Prepoznaje/identifikuje pojmove vezane za dijelove teksta (npr. odlomak, poglavlje, scena i strofa), prepoznaje redoslijed događaja |
5. Analizira kako se određena rečenica, poglavlje, scena ili strofa uklapa u sveukupnu strukturu teksta i doprinosi razvoju teme, mjesta radnje ili zapleta |
5. Analizira kako autorov izbor strukturiranja teksta, redoslijed događaja u tekstu (npr. paralelni zapleti) i određivanje tempa, (retrospekcija) stvaraju efekte kao što su tajnovitost, napetost ili iznenađenje |
5. Analizira kako autorovi izbori načina strukturiranja određenih dijelova teksta (npr. izbor mjesta početka ili završetka priče, davanje i komičnog ili tragičnog rješenja) doprinose njegovoj kompletnoj strukturi i značenju, kao i estetskom utisku |
|||||||||||||
6. Uz poticaj i podršku identifikuje ulogu autora/pisca i ilustratora |
6. Razlikuje vlastito gledište od gledišta pripovjedača ili likova |
6. Objašnjava kako autor razrađuje tačku gledišta pripovjedača ili govornika u tekstu |
6. Analizira određeno gledište ili kulturološko iskustvo koje se odražava u književnom djelu iz neke druge države razumijevajući kulturni identitet |
6. Analizira slučaj u kojem prevladavajuće gledište zahtijeva razlikovanje između onog što je neposredno rečeno u tekstu, od onoga što se stvarno mislilo (satira, sarkazam, ironija ili nedorečenost) |
|||||||||||||
Usvajanje i korištenje rječnika 7. Utvrdi ili razjasni značenje nepoznatih i višeznačnih riječi i izraza. 8. Razumije preneseno značenje riječi, veza između riječi i nijanse u značenjima riječi. 9. Usvaja i ispravno koristi nove riječi i izraze. Bogati rječnik. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja usvajanja i korištenja rječnika u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
7. Uz poticaj i podršku prepoznaje značenje nepoznatih, manje poznatih i višeznačnih riječi u sadržaju za predškolski uzrast |
7. Otkriva značenja nepoznatih, manje poznatih ili višeznačnih riječi i izraza |
7. Koristi rječnik značenja nepoznatih, manje poznatih ili višeznačnih riječi i izraza |
7. Analizira/tumači značenja nepoznatih, manje poznatih ili višeznačnih riječi i izraza |
7. Utvrđuje ili pojašnjava značenje nepoznatih ili višeznačnih riječi i izraza na temelju sadržaja za čitanje i učenje na kraju srednjoškolskog obrazovanja, birajući između više strategija |
|||||||||||||
a. Uz poticaj i podršku usvaja i koristi značenja riječi nastalih dodavanjem afiksa poznatoj riječi |
a. Upotrebljava kontekst rečenice pri pojašnjavanju riječi ili izraza |
a. Primjenjuje kontekst dijela književnog teksta u cilju pojašnjenja određenih riječi ili izraza, ukupno značenje riječi ili pasusa, položaj ili ulogu riječi u rečenici |
a. Analizira kontekst književnog teksta u cilju pojašnjenja određenih riječi i izraza, ukupno značenje riječi ili pasusa, položaj ili ulogu riječi u rečenici |
a. Koristi kontekst (npr. sveukupno značenje rečenice, pasusa ili teksta; položaj ili ulogu riječi u rečenici), kao ključ za značenje riječi ili izraza |
|||||||||||||
b. Uz poticaj i podršku otkriva značenje novih riječi kroz igru |
b. Razumije značenja novih riječi i izraza nastalih dodavanjem afiksa poznatoj riječi (npr. ugodno, neugodno) |
b. Uočava i koristi uobičajene afikse i korijene riječi pri tumačenju značenja riječi. |
b. Uočava i pravilno koristi različite vrste riječi nastalih od istog korijena (npr. analizirati, analiza, analitički). |
b. Identifikuje i pravilno koristi uzorke promjena riječi koji označavaju različita značenja ili vrste riječi (npr. pojmiti, pojam, pojmljiv). |
|||||||||||||
Nije primjenjivo |
c. Koristi printane i elektronske rječnike kako bi utvrdili ili pojasnili značenje riječi |
c. Koristi printane i elektronske referentne materijale u svrhu pronalaženja značenja riječi i njihovog izgovora |
c. Koristi printane i elektronske referentne materijale u svrhu pronalaženja značenja riječi, njihovog izgovora i etimologije riječi. |
c. Provjerava i printane i digitalne opće i specijalizirane referentne materijale (npr. rječnike, leksikone, sinonime) da bi pronašao/la izgovor riječi ili utvrdio/la ili pojasnio/la njeno precizno značenje, kojoj vrsti riječi pripada, porijeklu ili standardnu upotrebu |
|||||||||||||
|
d. Koristi korijenski morfem kako bi utvrdili značenje nepoznate ili manje poznate riječi istog korijenskog morfema (npr. druženje, drug)
|
d. Provjerava pretpostavljena značenja riječi ili izraza i ispravno ih koristi (npr. provjerom pretpostavljenog značenja riječi u kontekstu ili u rječniku) |
d. Provjerava pretpostavljena značenja riječi ili izraza i ispravno ih koristi (npr. provjerom pretpostavljenog značenja riječi u kontekstu ili u rječniku) |
d. Potvrđuje preliminarno utvrđeno značenje riječi ili fraze (npr. provjerom pretpostavljenog značenja u kontekstu ili rječniku) |
|||||||||||||
8. Uz poticaj i podršku odraslih istražuje riječi i značenja riječi |
8. Uočava odnose među riječima i nijanse u značenju riječi |
8. Razumije preneseno značenje, međusobni odnos riječi i nijanse u značenjima riječi |
8. Razumije preneseno značenje, međusobni odnos riječi i nijanse u značenjima riječi |
8. Pokazuje razumijevanje figurativnog jezika, odnosa između riječi i nijansi u značenju riječi |
|||||||||||||
a. Definiše jednostavne pojmove povezivanjem i razvrstavanjem predmeta u kategorije |
a. Razlikuje osnovno i preneseno značenje riječi i izraza u tekstu |
a. Interpretira stilske figure |
a. Interpretira i analizira stilske figure u tekstu |
a. Tumači stilske figure (npr. hiperbola, paradoks) u kontekstu i analizira njihovu ulogu u tekstu |
|||||||||||||
b. Pokazuje da razumije i koristi suprotna značenja riječi |
b. Uspostavlja odnos između riječi u svakodnevnom životu i njihovu upotrebu u rečenici |
b. Koristi odnos između određenih riječi (npr. uzrok/posljedica, dio/cjelina, predmet/kategorija) u svrhu boljeg razumijevanja riječi |
b. Analizira nijanse značenja riječi sa sličnim značenjem |
b. Analizira nijanse značenja riječi sličnog osnovnog značenja |
|||||||||||||
c. Razlikuje nijanse značenja glagola koji opisuju istu opću radnju (npr. hodati, marširati, paradirati, poskakivati) |
c. Razlikuje nijanse značenja među srodnim riječima koje opisuju emocije (npr. ljutnja, bijes, srdžba) |
c. Prepoznaje i koristi riječi sličnog značenja (npr. ekonomizira, štedi, razumno troši) |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
9. Uz poticaj ispravno koristi riječi i izraze usvojene slušanjem i razgovorom o tekstu |
9. Usvaja i ispravno koristi riječi i izraze uključujući i one koje označavaju prostorne i vremenske odnose |
9. Usvaja i ispravno koristi riječi i izraze određenog područja i tako obogaćuje rječnik riječima ili izrazima važnim za razumijevanje ili izražavanje |
9. Usvaja i ispravno koristi riječi i izraze određenog područja potrebne za čitanje, pisanje, govor i slušanje, pokazuje neovisnost u sticanju vokabulara pri razmatranju riječi i izraza važnih za razumijevanje i izražavanje |
9. Usvaja i pravilno koristi riječi i izraze iz općeg akademskog i specijaliziranog konteksta, u dovoljnoj mjeri za čitanje, pisanje, usmeno izražavanje i slušanje na nivou spremnosti za fakultet i posao; pokazuje neovisnost u širenju rječnika kada razmatra riječ ili izraz važan za razumijevanje ili izražavanje |
|||||||||||||
Integracija znanja i ideja 10. Integriše i procjenjuje sadržaj predstavljen u različitim medijima i formatima, između ostalog vizualno, audiovizualno, numerički, kao i riječima. 11. Prikazuje i ocjenjuje i konkretne tvrdnje u tekstu koristeći validna objašnjenja i relevantne dokaze. 12. Analizira dva ili više tekstova koji obrađuju sličnu temu ili predmet zanimanja u cilju akumulacije znanja i upoređuje različite pristupe autora. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja integracije znanja i ideja u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
10. Uz poticaj i podršku uočava i uspostavlja vezu između priče i slika koje ilustruju segmente priče (npr. koji trenutak u priči prikazuje neka ilustracija) |
10. Objašnjava kako određeni aspekti ilustracija teksta doprinose onome što se prenosi riječima u priči, npr. stvara atmosferu, naglašava aspekte lika ili mjesta radnje |
10. Upoređuje iskustva čitanja priče, drame ili pjesme i slušanja ili gledanja audio, video verzije ili verzije teksta uživo |
10. Analizira predočenu temu ili ključne scene u dva različita medija uključujući i ono što je naglašeno ili izostavljeno u svakoj od obrada |
10. Analizira višestruka tumačenja priče, drame ili pjesme (npr. snimljenog izvođenja pozorišnog komada ili njegovog izvođenja uživo ili snimljenog romana ili pjesme), procjenjujući kako svaka verzija tumači polazni tekst. (Uključuje bar jedan komad koji je napisao domaći, evropski i svjetski dramatičar) |
|||||||||||||
11.Nije primjenjivo na književnost |
11. Nije primjenjivo na književnost |
11. Iznosi svoj stav o konkretnim tvrdnjama u tekstu i obrazlaže ga |
11. Iznosi svoj stav o tvrdnjama u tekstu i obrazlaže ga |
11. Uočava konkretne tvrdnje u tekstu, iznosi svoj stav o njima i potvrđuje ih dokazima |
|||||||||||||
12. Upoređuje i suprotstavlja iskustva likova u različitim poznatim bajkama i pričama uz poticaj i podršku |
12. Upoređuje najvažnije tačke u ključnim detaljima predstavljene u dva različita teksta na istu temu |
12. Upoređuje načine na koji se slične teme obrađuju u različitim književnim oblicima i žanrovima (priče/ pjesme, historijske romane /naučno-fantastične priče) |
12. Analizira odakle autor crpi inspiraciju i transformiše polazni materijal u konkretno djelo |
12. Pokazuje poznavanje temeljnih književnih djela 18., 19. i 20. vijeka, uključujući i način na koji dva ili više tekstova iz istog perioda obrađuju slične teme |
|||||||||||||
Opseg i nivo složenosti teksta 13. Nepristrasno i stručno čita i razumije složene književne i informativne tekstove. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja opsega i nivoa složenosti teksta u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
13. Aktivno sudjeluje slušajući u grupnom čitanju o raznim temama |
13. Samostalno čita i pokazuje da razumije jednostavna književna djela |
13. Samostalno čita i pokazuje da razumije složenija književna djela |
13. Samostalno čita i pokazuje da razumije složena književna djela |
13. Neovisno i stručno čita i razumije književnost namijenjenu kraju srednjoškolskog obrazovanja, između ostalih, priče, drame i poeziju |
|||||||||||||
ČITANJE: Informativni tekstovi |
|||||||||||||||||
Ishodi učenja za informativne tekstove |
|||||||||||||||||
Ključne ideje i detalji 14. Čita tekst u cilju utvrđivanja navoda teksta,donošenja logičkih zaključaka i citira konkretne tekstualne dokaze argumentujući zaključke donesene na temelju teksta. 15. Određuje ključne ideje i teme teksta i analizira ih naglašavajući važne detalje i ideje koje to dokazuju. 16. Analizira kako i zašto se pojedinci, događaji i ideje razvijaju i ulaze u interakciju kroz tekst. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja ključnih ideja i detalja u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
14. Uz poticaj i podršku postavlja pitanja u vezi sa važnim detaljima i likovima u tekstu i odgovara na postavljena pitanja u vezi s tim |
14. Postavlja pitanja u vezi sa važnim detaljima u tekstu te traži odgovore samostalno u tekstu |
14. Donosi zaključke na temelju teksta i dokazuje ih citatima |
14. Donosi zaključke na temelju teksta i dokazuje ih citatima |
14. Analizira tekst i citira jake i kompletne dokaze iz teksta te donosi zaključke na temelju analize teksta i utvrđuje dijelove teksta u kojima je situacija neizvjesna |
|||||||||||||
15. Uz poticaj i podršku prepoznaje ključnu temu teksta i prepričava kratak sadržaj u pravilnom redoslijedu |
15. Određuje i objašnjava osnovnu temu teksta |
15. Određuje osnovnu temu teksta i kako se ona prenosi putem pojedinačnih detalja i prepričava tekst |
15. Određuje osnovnu temu teksta,analizira kako se ona razvija kroz tekst uključujući i kako se pojavljuje, oblikuje i usavršava određenim detaljima; priprema objektivno prepričavanje teksta |
15. Određuje teme i dvije ili više ideja teksta i analizira njihov razvoj kroz tekst i način njihove interakcije; daje objektivan sadržaj teksta u svrhu kompletne analize |
|||||||||||||
16. Uz poticaj i podršku navodi i opisuje najvažnije događaje i likove iz pročitanog teksta |
16. Pokazuje da razumije odnos između niza događaja, pojmova ili predodžbi koristeći jezik koji se odnosi na vrijeme, redoslijed,uzrok i posljedicu |
16. Analizira kako su pojedinac, događaj ili ideja uključeni, ilustrovani i razrađeni u tekstu |
16. Analizira i objašnjava autorovu razradu, redoslijed iznošenja argumenata, način uvođenja i njihove međuodnose |
16. Analizira složen skup ideja ili niza događaja i objašnjava kako određeni pojedinci, ideje ili događaji stupaju u interakciju i razvijaju se kroz tekst |
|||||||||||||
Vještina i struktura 17. Interpretira i objašnjava način upotrebe riječi i ustaljenih izraza u tekstu i određuje stručna, osnovna i prenesena značenja, te analizira kako izbor riječi doprinosi značenju. 18. Analizira strukturu tekstova i međuodnos rečenica, pasusa i većih dijelova teksta (npr. odlomak, poglavlje). 19. Procjenjuje način oblikovanja sadržaja i stila teksta s vlastite tačke gledišta. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja vještine i strukture u skladu sa uzrastom za |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
17. Uz poticaj i podršku sudjeluje u pojašnjavanju manje poznatih i nepoznatih riječi i njihovoj upotrebi |
17. Prepoznaje i određuje značenja riječi i izraza u tekstu određenog područja |
17. Određuje značenja riječi i izraza korištenih u tekstu, uključujući preneseno i osnovno značenje |
17. Određuje značenja riječi i izraza korištenih u tekstu, uključujući preneseno i osnovno značenje; analizira jasan uticaj određenog izbora riječi na značenje (npr. kako se jezik pravosuđa razlikuje od jezika naučnika) |
17. Određuje značenja riječi i izraza korištenih u tekstu uključujući preneseno, konotativno i tehničko značenje; analizira način na koji autor koristi i precizira značenje ključnog pojma ili pojmova kroz tekst |
|||||||||||||
18. Razlikuje naslovnu stranicu knjige ili časopisa od zadnje stranice |
18. Koristi tekst i alate za efikasno traženje (npr. ključne riječi, trake sa strane i hiperlinkove) važnih informacija o zadatoj temi |
18. Analizira način na koji se određene rečenice, pasusi, poglavlja ili dijelovi uklapaju u strukturu teksta |
18. Analizira razvoj ideje ili tvrdnje nekog autora |
18. Analizira i ocjenjuje efikasnost autorove strukture prezentacije ili argumenta, kao i da li ta struktura iznosi argument jasno, uvjerljivo i zanimljivo |
|||||||||||||
19. Izražava lični stav prema priči |
19. Razlikuje lični stav od stava autora teksta |
19. Određuje svrhu teksta i objašnjava način na koji je autor u tekst ugradio vlastito mišljenje |
19. Određuje i analizira mišljenje autora ili njegovu namjeru u tekstu |
19. Određuje mišljenje autora ili njegovu namjeru u tekstu u kojem je retorika naročito efektna, analizirajući način na koji stil i sadržaj doprinose snazi, uvjerljivosti i ljepoti teksta |
|||||||||||||
Usvaja i koristi rječnik 20. Utvrdi i razjasni značenje nepoznatih, manje poznatih i višeznačnih riječi i izraza korištenjem podataka iz teksta korištenjem konteksta, analizom sadržajnih dijelova riječi i korištenjem općeg i specijalizovanog referentnog materijala po potrebi. 21. Iskazuje razumijevanje prenesenog značenja riječi, veza između riječi i nijansi u značenjima riječi. 22. Usvaja i ispravno koristi niz riječi i izraza iz određene oblasti dovoljnih za čitanje, pisanje i slušanje za nastavak obrazovanja i i životne uloge; pokaže neovisnost u proširivanju rječnika kad naiđe na nepoznatu riječ koja je važna za razumijevanje ili izražavanje. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja usvajanja rječnika i upotrebe u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
20. Učestvuje u tumačenju nepoznatih ili manje poznatih riječi u priči |
20. Utvrdi ili pojasni značenja nepoznatih i manje poznatih višeznačnih riječi i izraza na osnovu pročitanog |
20. Utvrdi ili pojasni značenja nepoznatih i višeznačnih riječi i izraza na osnovu pročitanog |
20. Utvrdi ili pojasni značenja nepoznatih i višeznačnih riječi i izraza na osnovu pročitanog |
20. Utvrdi ili pojasni značenja nepoznatih i višeznačnih riječi i izraza na osnovu tekstova i sadržaja za kraj srednjoškolskog obrazovanja, prilagodljivo praveći izbor između više strategija |
|||||||||||||
a. Uz poticaj i podršku prepoznaje nova značenja poznatih riječi i ispravno ih primjenjuje |
a. Koristi kontekst rečenice za prepoznavanje riječi ili izraza |
a. Koristiti kontekst (npr. ukupno značenje rečenice ili pasusa; položaj ili funkciju riječi u rečenici) kao trag prema značenju riječi ili izraza |
a. Koristiti kontekst (npr. ukupno značenje rečenice ili pasusa; položaj ili funkciju riječi u rečenici) kao trag prema značenju riječi ili izraza |
a. Koristi kontekst (npr. ukupno značenje rečenice ili pasusa; položaj ili funkciju riječi u rečenici) ključ za značenje riječi ili izraza. |
|||||||||||||
b. Uz poticaj i podršku utvrđuje značenje nepoznatih i manje poznatih riječi dodavanjem često korištenih afiksa na poznate riječi |
b. Utvrđuje značenja nove riječi nastale dodavanjem afiksa poznatoj riječi, npr. ugodno, neugodno |
b. Koristi uobičajene afikse i korijene riječi kao načinu pronalaženja značenja riječi |
b. Identifikuje i pravilno koristi promjenjive riječi ukazujući na različita značenja ili vrste riječi, npr. analizirati, analiza, analitički |
b. Identifikuje i pravilno koristi promjenjive riječi koje ukazuju na različita značenja ili vrste riječi (npr. pojmiti, pojam, pojmljiv) |
|||||||||||||
Nije primjenjivo |
c. Koristi poznati korijenski morfem za razumijevanje značenja nepoznate riječi s istim korijenskim morfemom (npr. druženje, drug) |
c. Koristi printane i elektronske referentne materijale u svrhu pronalaženja riječi i njihovog izgovora |
c. Koristi printane i elektronske referentne materijale u svrhu pronalaženja riječi i njihovog izgovora i etimologiju riječi |
c. Provjerava printane, digitalne, opće i specijalizovane referentne materijale (npr. rječnike, leksikone, tezauruse) da bi pronašao/la izgovor riječi ili utvrdio/la ili pojasnio/la njeno precizno značenje, kojoj vrsti riječi pripada, porijeklo ili standardnu upotrebu |
|||||||||||||
Nije primjenjivo |
d. Koristi printani/ digitalni rječnik u svrhu utvrđivanja ili pojašnjenja preciznog značenja ključnih riječi i izraza |
d. Potvrđuje prethodno utvrđeno značenje riječi ili izraze, npr. provjerom pretpostavljenog značenja u tekstu ili rječniku) |
d. Potvrđuje prethodno utvrđena značenja riječi ili izraza, npr. provjerom pretpostavljenog značenja u tekstu ili rječniku |
d. Potvrđuje preliminarno utvrđeno značenje riječi ili fraze (npr. provjerom pretpostavljenog značenja u kontekstu ili rječniku) |
|||||||||||||
21. Uz podršku i pomoć odraslih istražuje odnose između riječi i nijanse u značenju riječi |
21. Utvrđuje odnos između riječi i uočava nijanse u značenju riječi |
21. Objašnjava prenesena značenja riječi i razlike u značenjima riječi |
21. Objašnjava i primjenjuje prenesena značenja riječi i razlike u značenjima riječi |
21. Pokazuje razumijevanje figurativnog jezika, odnosa između riječi i nijansi u značenju riječi |
|||||||||||||
a. Objašnjava jednostavne pojmove, povezuje značenje novih pojmova sa vlastitim iskustvom |
a. Razlikuje književne riječi i izraze i njihovo značenje od neknjiževnih riječi i izraza i njihovog značenja u tekstu |
a. Prepoznaje stilske figure u kontekstu |
a. Prepoznaje stilske figure i analizira njihove uloge u tekstu |
a. Tumači stilske figure (npr. hiperbola, paradoks) u kontekstu i analizira njihovu ulogu u tekstu |
|||||||||||||
b. Uz poticaj i podršku upotrebljava suprotna značenja često korištenih riječi, npr. imati-nemati, crtati-brisati, veliki-mali i sl. (antonimi) |
b. Uočava odnose između riječi i njihove upotrebe u svakodnevnom životu (npr. uzrok/ posljedica, dio/ cjelina, predmet/ kategorija) |
b. Koristi odnose između određenih riječi (npr. uzrok/posljedica, dio/cjelina, predmet/kategorija) kako bi bolje razumjeli svaku riječ |
b. Analizira nijanse značenja riječi sa sličnim osnovnim značenjem |
b. Analizira nijanse značenja riječi sličnog osnovnog značenja |
|||||||||||||
c. Uz poticaj i podršku uspostavlja vezu između značenja riječi i njihove upotrebe u stvarnom životu |
c. Razlikuje riječi koje označavaju osjećanja. |
c. Razlikuje nijanse između značenja riječi sličnog značenja; (ekonomiše, štedi, škrtari, cicijaši) |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
d. Pravi razliku u nijansama značenja glagola koji opisuju istu opću radnju (npr. hodati, marširati, paradirati, poskakivati) |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
22. Koristi riječi i izraze usvojene kroz razgovor ili slušanje čitanog sadržaja i reaguje na tekstove |
22. Usvaja i pravilno koristi uobičajene riječi i izraze koje označavaju prostorne i vremenske odnose |
22. Usvaja i pravilno koristi riječi i izraze iz različitih izvora karakterističnih za određena područja dovoljna za čitanje, pisanje, govor i slušanje |
22. Usvaja i pravilno koristi uobičajene riječi i izraze karakteristične za određena područja, dovoljne za čitanje, pisanje, govor i slušanje kao preduslov za daljnje obrazovanje i spremnost za karijeru |
22. Usvaja i pravilno koristi riječi i izraze iz općeg akademskog i specijalizovanog konteksta u dovoljnoj mjeri za čitanje, pisanje, usmeno izražavanje i slušanje na nivou spremnosti za fakultet i posao; pokazuje neovisnost u širenju rječnika kada razmatra riječ ili izraz važan za razumijevanje ili izražavanje |
|||||||||||||
Integracija znanja i ideja 23. Integriše i ocjenjuje sadržaje predstavljene u različitim medijima i formatima, između ostalog, vizualno, brojčano i riječima. 24. Prikazuje i ocjenjuje argument i konkretne tvrdnje u tekstu koristeći argumentovana objašnjenja i relevantne dokaze. 25. Analizira kako dva ili više tekstova obrađuju slične teme ili predmete zanimanja s ciljem akumulacije znanja ili uporedbe pristupa autora. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja integracije znanja i ideja u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
23. Uz poticaj i podršku opisuje odnos između ilustracije i teksta |
23. Upotrebljava informacije predstavljene u različitim medijima i formatima kako bi pokazao razumijevanje teksta |
23. Integriše informacije predstavljene različitim medijima i formatima (npr. vizualno, brojčano i riječima) kako bi pokazao razumijevanje teme |
23. Analizira različito obrađene teme u različitim medijima (npr. nečija životna priča u printanom obliku i multimedijalnom obliku), utvrđujući koji detalji su naglašeni u svakoj obradi |
23. Integriše i ocjenjuje višestruke izvore informacija iznesenih u različitim medijima i formatima (npr. vizualno, kvantitativno), kao i riječima, kako bi se pozabavio/la nekim pitanjem ili riješio/la problem |
|||||||||||||
Nije primjenjivo |
24. Opisuje logičke veze među određenim rečenicama i pasusima u tekstu (npr. uporedba, uzrok/posljedica, prvi/drugi/treći u nizu) |
24. Pronalazi i procjenjuje argumente i konkretne tvrdnje u tekstu praveći razliku između tvrdnji koje su utvrđene razlozima i dokazima od tvrdnji koje nisu |
24. Prikazuje i ocjenjuje argumente i konkretne tvrdnje u tekstu, procjenjujući da li je objašnjenje validno, a dokazi relevantni, da li identifikuju lažne izjave i obmanjujuća objašnjenja |
24. Prikazuje i ocjenjuje objašnjenja u prvim pisanim tekstovima u BiH, uključujući primjenu ustavnih načela i korištenje pravnih objašnjenja, kao i premisa, ciljeva i argumenata u radovima iz javnog zastupanja |
|||||||||||||
25. Uz poticaj i podršku u uočava iskustva likova u različitim tekstovima |
25. Upoređuje i suprotstavlja najvažnije i važne detalje predstavljene u dva teksta na istu temu |
25. Upoređuje i suprotstavlja događaje prikazane u tekstovima različitih autora (npr. memoari koje je napisala jedna osoba sama i biografija te iste osobe) |
25. Analizira prve pisane dokumente od historijske i književne važnosti za BiH |
25. Analizira teme, namjene i retoričke osobine osnivačkih dokumenata od historijske i književne važnosti za BiH iz 17., 18., 19. i 20. vijeka |
|||||||||||||
Opseg i nivo složenosti teksta 26. Čita i razumije složene književne i informativne tekstove. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja opsega i nivoa složenosti teksta u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
26. Uz pomoć i podršku učestvuje u grupnom slušanju o raznim temama |
26. Čita i pokazuje razumijevanje informativnih tekstova uključujući i tekstove s različitih naučnih područja |
26. Čita i razumije tekstove koji ne spadaju u beletristiku |
26. Čita i razumije opširne i složene tekstove koji ne spadaju u beletristiku |
26. Samostalno i stručno čita i razumije tekstove koji ne spadaju u beletristiku |
|||||||||||||
ČITANJE |
|||||||||||||||||
Ishodi učenja temeljnih sposobnosti čitanja |
|||||||||||||||||
Pojam velikih štampanih slova 1. Pokazuje razumijevanje organizacije i osnovnih osobina velikih štampanih slova. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja pojma velikih štampanih slova u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
a. Prati riječi slijeva nadesno, od vrha do dna i stranicu po stranicu, lista slikovnicu od naslovne stranice do kraja i ispravno je drži |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
b. Uočava da su izgovorene riječi predstavljene pisanim jezikom određenim nizovima slova |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
c. Uz poticaj i podršku shvata da su riječi razdvojene razmacima |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
d. Uz poticaj i podršku prepoznaje i imenuje slova, uočava razliku između velikih i malih slova |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
Fonološka osviještenost 2. Pokazuje razumijevanje izgovorenih riječi, slogova i glasova (fonema). |
|||||||||||||||||
Indikatori područja fonološke osviještenosti u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
a. Uz poticaj i podršku prepoznaje i izgovara riječi koje se rimuju |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
b. Uz poticaj i podršku pronalazi i izgovora početne, srednje i završne glasove u riječima koje se sastoje od tri fonema |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
c. Uz poticaj i podršku dodaje ili zamjenjuje pojedinačne glasove (foneme) u jednostavnim, jednosložnim riječima kako bi napravili nove riječi |
Pravilno izgovara sve foneme |
Pravilno čita naglasne cjeline |
Pravilno čita riječi posuđene iz drugih jezika uvažavajući njihovo etimološko porijeklo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
Prepoznavanje i foničnost riječi 3. Prepoznaje i primjenjuje vještine foničnosti i analize riječi. |
|||||||||||||||||
Indikatori područja prepoznavanja i foničnosti riječi u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
a. Uz poticaj i podršku prepoznaje i izgovara riječi koje se rimuju |
a. Koristi se dešifriranjem da odgonetne izgovor nepoznate riječi |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
b. Prepoznaje riječi koje se često koriste |
b. Prepoznaje značenje učestalih prefiksa i sufiksa. Prepoznaje riječi koje imaju iste sufikse |
Prepoznaje riječi iz istih porodica riječi |
Prepoznaje složenice, polusloženice i izvedenice |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
c. Razlikuje između riječi koje su slično napisane i prepoznaje glasove po kojima se razlikuju |
c. Prepoznaje riječi koje imaju iste sufikse d. Prepoznaje višesložne riječi |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
Tečno čitanje 11. Čita sa svrhom i razumijevanjem |
|||||||||||||||||
Indikatori područja tečnog čitanja sa svrhom i razumijevanjem u skladu sa uzrastom za: |
|||||||||||||||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|||||||||||||
4. "Čita" naglas prve slikovnice sa svrhom i razumijevanjem |
4. Čita tečno i tačno da se može razumjeti |
Čita tekstove tečno odgovarajućim tempom i izražajno pri višestrukom čitanju, u skladu sa standardima za uzrast |
Čita tekstove tečno odgovarajućim tempom i izražajno, u skladu sa standardima za uzrast |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
Nije primjenjivo |
a. Čita prozu i poeziju sa svrhom i razumijevanjem |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
Nije primjenjivo |
b. Koristi kontekst da potvrdi ili samostalno koriguje prepoznatu riječ i njeno razumijevanje |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
|||||||||||||
PISANJE |
||||
Ishodi učenja za pisanje |
||||
Vrste i namjene teksta 1. Analizira poznate (obrađene) teme i tekstove, piše argumente u korist navedenih tvrdnji koristeći validna objašnjenja i relevantne argumente. 2. Piše informativne tekstove uz objašnjenja kako bi se razmotrile i prenijele složene informacije i ideje jasno i precizno djelotvornim odabirom, organizacijom i analizom sadržaja. 3. Piše pripovijedne tekstove kako bi razvio stvarna ili zamišljena iskustva ili događaje koristeći odgovarajuću tehniku, dobar odabir detalja i dobro strukturiran redoslijed događaja. |
||||
Indikatori područja vrste i namjene teksta u skladu sa uzrastom za: |
||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
1.Uz poticaj i podršku iznosi mišljenje i daje osnovne informacije o nekoj temi ili npr. naziv priče o kojoj govori |
1. Pisano izražava mišljenje o temama ili tekstovima dokazujući ga argumentima |
1. Pisano izražava argumente kojima dokazuje tvrdnje jasnim argumentima i relevantnim dokazima |
1. Pisano izražava argumente koji dokazuju tvrdnje u analizi poznatih (obrađenih) tema ili tekstova, koristeći validno objašnjenje i relevantne i dovoljne dokaze |
1. U pisanom obliku argumentuje i dokazuje tvrdnjama u analizi poznatih (obrađenih)tema ili tekstova, koristeći validno objašnjenje i relevantne i potrebne dokaze |
Nije primjenjivo |
a. Predstavlja temu ili tekst o kojem piše, iznosi mišljenje i gradi organizacionu strukturu navodeći argumente |
a. Predstavi tvrdnju/e i precizno organizuje i navodi dokaze |
a. Predstavlja precizne tvrdnje praveći razliku između tvrdnje i suprotstavljenih tvrdnji i pravi organizaciju koja uspostavlja jasne odnose među tvrdnjama, protutvrdnjama, argumentima i dokazima |
a. Iznosi preciznu tvrdnju/e, utvrđuje značaj tvrdnje/i, razlikuje tvrdnju/e od drugačijih ili suprotstavljenih tvrdnji i stvara organizaciju koja logično reda tvrdnju/e, protutvrdnje, razloge i dokaze |
Nije primjenjivo |
b. Iznosi dokaze koji argumentuju mišljenje |
b. Dokazuje tvrdnje jasnim argumentima i relevantnim dokazima iz vjerodostojnih/ odgovarajućih izvora pokazujući razumijevanje teme ili teksta |
b. Ravnomjerno objašnjava tvrdnje i protutvrdnje argumntujući ih dokazima i ističući prednosti i ograničenja tako što uzima u obzir nivo znanja publike |
b. Potpuno i detaljno iznosi tvrdnje i protutvrdnje argumentirajući ih dokazima i ističući prednosti i ograničenja |
|
c. Koristi riječi i ustaljene izraze (npr.: zato, zato što, naprimjer) kako bi povezao mišljenja i argumente |
c. Koristi odgovarajuće riječi u svrhu pojašnjenja odnosa među pojmovima i percepcijama |
c. Koristi riječi, izraze i rečenice kako bi povezao glavne dijelove teksta, stvorio smisleno povezan tekst i pojasnio odnose između tvrdnji i argumenata, te između tvrdnji i protutvrdnji |
c. Koristi riječi, izraze i rečenice, kao i različitu sintaksu kako bi povezao glavne dijelove teksta, stvorio smisleno povezan tekst i pojasnio odnose između tvrdnji i razloga, razloga i dokaza, te između tvrdnji i protutvrdnji |
Nije primjenjivo |
d. Piše zaključak |
d. Piše zaključak na osnovu predočenih argumenata u formi rečenice ili kratkog odlomka |
d. Pridržava se formalnog stila i objektivnog tona baveći se normama i pravilima discipline o kojoj piše |
d. Uspostavlja i primjenjuje formalan stil i objektivan ton baveći se normama i pravilima discipline o kojoj piše |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
e. Piše zaključak na osnovu predočenih argumenata |
e. Piše zaključak ili odlomak koji proizilazi iz iznesenih argumenata i podržava ih |
2. Uz poticaj i podršku pravi jednostavan informativni tekst u kojem imenuje ono o čemu priča, te daje neke informacije o temi |
2. Piše informativne tekstove s objašnjenjima kako bi razmotrio temu i jasno prenio ideje i informacije |
2. Piše informativne tekstove s objašnjenjima kako bi razmotrio teme i prenio ideje, pojmove i informacije kroz odabir, organizaciju i analizu relevantnog sadržaja |
2. Piše informativne tekstove koji jasno i precizno prenose složene ideje, pojmove i informacije o različitim temama |
2. Piše informativne tekstove s objašnjenjima kako bi jasno i precizno razmotrio i prenio složene ideje, pojmove i informacije kroz efikasan odabir, organizaciju i analizu sadržaja |
Nije primjenjivo |
a. Predstavlja temu i grupiše povezane informacije; ilustruje datu temu da pomogne razumijevanje |
a. Predstavlja temu; organizuje pojmove, percepcije i informacije korištenjem strategija kao što su definicija, klasifikacija, uporedba/kontrast i uzrok/posljedice. Uključuje formatiranje teksta (npr. naslove), grafike (npr. grafikon, tabele) i multimedije ako mogu pomoći razumijevanju (čitanje i pisanje prebaciti za prirodne nauke i društveno-humanističko područje) |
a. Predstavlja temu; organizuje složene pojmove, percepcije i informacije kako bi uspostavili važne veze i objasnili razlike. Formatira tekst (npr. naslove), podatke predstavlja u vidu grafikona i tabela; koristi multimedije u svrhu pomoći pri razumijevanju |
a. Predstavlja temu; organizuje složene pojmove, percepcije i informacije tako da se svaki novi element nadograđuje na prethodni u jedinstvenu cjelinu; uključuje formatiranje (npr. naslove), grafiku (npr. slike, tabele) i multimedije u svrhu pomoći pri razumijevanju |
Nije primjenjivo |
b. Razvija temu uz pomoć činjenica, definicija i detalja |
b. Razvija temu uz pomoć relevantnih činjenica, definicija, konkretnih detalja, citata ili drugih informacija i primjera |
b. Razvija temu uz pomoć dobro odabranih, relevantnih i dovoljnih činjenica, proširenih definicija, konkretnih detalja, citata ili drugih informacija i primjera primjerenih znanju publike o temi |
b. Detaljno razrađuje temu izborom najznačajnijih i najrelevantnijih činjenica, proširenih definicija, konkretnih pojedinosti, citata ili drugih informacija i primjera koji odgovaraju znanju publike o datoj temi |
Nije primjenjivo |
c. Koristi veznike (npr. i, još, ali) da poveže dijelove informacije |
c. Koristi odgovarajuće riječi u svrhu pojašnjenja odnosa među pojmovima i predodžbama |
c. Koristi odgovarajuće i raznolike riječi da poveže glavne dijelove teksta, stvori jedinstvo i objasni odnose među složenim pojmovima i predodžbama |
c. Koristi odgovarajuće i raznolike prijelaze i sintaksu da poveže glavne dijelove teksta, stvori jedinstvo i objasni odnose među složenim pojmovima i predodžbama |
Nije primjenjivo |
d. Piše zaključak |
d. Koristi jasne rečenice i vokabular iz određene oblasti u svrhu objašnjenja informacija o temi |
d. Koristi jasne rečenice i vokabular iz određene oblasti da izrazi složenost teme |
d. Koristi jasne rečenice i vokabular iz određene oblasti, te stilska sredstva kao što su metafora, uporedba i analogija kako bi izrazio/a složenost teme |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
e. Koristi stil i ton pisanja primjeren temi |
e. Koristi i primjenjuje stil i ton pisanja o temi o kojoj piše |
e. Uspostavlja i primjenjuje formalan stil i objektivan ton baveći se normama i pravilima discipline o kojoj piše |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
f. Piše zaključak, u formi kratke izjave ili odlomka, koji proizilazi iz informacija ili predstavljenih objašnjenja |
f. Piše zaključak, u formi kratke izjave ili odlomka, koji proizilazi iz informacija ili predstavljenih objašnjenja i dokazuje ih |
f. Piše zaključak u formi kratke izjave ili odlomka, koji proizilazi iz informacija ili predstavljenih objašnjenja (koji npr. navode implikacije ili značaj teme) |
3. Uz poticaj i podršku prepriča jedan događaj ili nekoliko slabo povezanih događaja, događaje ispriča redom kako su se odigrali i izrazi svoje reakcije na ono što se dogodilo |
3. Piše o stvarnim ili izmišljenim doživljajima ili događajima, slijedi tok radnje i opisuje važne detalje |
3. Piše o stvarnim ili izmišljenim doživljajima ili događajima, koji sadrže dobro strukturiran redoslijed događaja, opise likova i druge važne detalje |
3.Piše s kritičkim osvrtom nasuprot vrijednosti (esej, rasprava, putopis, reportaže, informacije, itd.) |
3. Piše eseje s ciljem razvoja stvarnih ili zamišljenih doživljaja ili događaja koristeći odgovarajuću tehniku, dobro odabrane pojedinosti i strukturu redoslijeda događaja |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
a. Motiviše i orijentiše čitatelja iznošenjem problemske situacije utvrđujući jednu ili više tačaka gledišta, i uvođenjem pripovjedača ili likova; stvara napredovanje doživljaja ili događaja |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
b. Koristi tehnike pripovijedanja, poput dijaloga, tempa, opisa, refleksije i više zapleta da razvije doživljaje, događaje, odnosno, likove |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
c. Koristi različite tehnike u cilju razvoja smjera događaja koji čine smislenu cjelinu i stvaraju određeni osjećaj (npr. osjećaj tajnovitosti, napetosti, rasta ili rješenja) |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
d. Koristi precizne riječi i fraze navodeći pojedinosti i izraze koji opisuju osjećajne doživljaje da prenese živu sliku doživljaja, događanja, mjesta radnje, odnosno likova |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
e. Daje zaključak koji proizilazi iz i odražava se na doživljeno, uočeno ili riješeno tokom pripovijedanja |
Pisanje i distribucija pisanih radova 4. Piše jasne i smislene radove u kojima su sadržaj, organizacija i stil primjereni zadatku, svrsi i publici. 5. Usavršava svoj pisani rad planiranjem, revizijom, redigovanjem ili pokušajem novog pristupa. 6. Koristi savremenu tehnologiju da napiše i objavi radove, te ostvari interakciju i saradnju s drugima. |
||||
Indikatori oblasti pisanja i distribucije pisanih radova u skladu sa uzrastom za: |
||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
Nije primjenjivo |
4. Uz vodstvo i podršku odraslih, piše rad u kojem su sadržaj i organizacija primjereni zadatku i svrsi |
4. Piše jasan i smislen rad u kojem su sadržaj, organizacija i stil primjereni zadatku, svrsi i publici |
4. Piše jasan i smislen rad u kojem su sadržaj, organizacija i stil primjereni zadatku, svrsi i publici |
4. Piše jasan i smislen rad u kojem su razrada, organizacija i stil primjereni zadatku, svrsi i publici za vrste i namjene tekstova |
5. Uz vodstvo i podršku odraslih odgovara na pitanja i prijedloge vršnjaka i dodaje detalje pisanom radu da ga po potrebi ojača |
5. Uz vodstvo i podršku vršnjaka i odraslih, piše rad i po potrebi ga mijenja i usavršava |
5. Uz ograničeno vodstvo i podršku vršnjaka i odraslih, piše rad i po potrebi ga mijenja i usavršava - popravlja već napisani rad ili piše novi s pokušajem drugačijeg pristupa |
5. Piše rad i po potrebi ga mijenja i usavršava - popravlja već napisani rad ili piše novi s drugačijim pristupom, fokusirajući se na rješavanje onog što je najbitnije za određenu svrhu i publiku |
5. Piše po potrebi planiranjem, revizijom, uređenjem, ponovnim pisanjem ili isprobavanjem novog pristupa, fokusirajući se na bavljenje onim što je najznačajnije za određenu svrhu i publiku |
6. Uz vodstvo i podršku odraslih istraži raznolike digitalne alate za pisanje i razmjenu radova, uključujući i saradnju sa vršnjacima |
6. Uz vodstvo i podršku odraslih, koristi tehnologiju da piše i objavljuje radove (koristeći vještine kucanja), kako bi ostvarili interakciju i saradnju s drugima |
6. Koristi informacionu tehnologiju da napiše i predstavi/objavi radove, te ostvari interakciju i saradnju s drugima; pokaže vještinu kucanja i može u kontinuitetu da iskuca pola stranice |
6. Koristi tehnologiju da piše i predstavlja /objavljuje samostalne ili zajedničke pisane radove, koristeći prednosti tehnologije da prikaže informacije na fleksibilan i dinamičan način, te da pronađe pisane radove drugih |
6. Koristi tehnologiju, uključujući i internet da piše, predstavlja/ objavljuje i ažurira samostalne ili zajedničke pisane radove u odgovoru na stalne povratne informacije, uključujući nove argumente ili informacije |
Gramatika i pravopis 7. Pokazuje vladanje pravilima standardne gramatike i njihovom primjenom pri pisanju. 8. Pokazuje vladanje pravopisnim pravilima i interpunkcijom. |
||||
Indikatori oblasti gramatika i pravopis u skladu sa uzrastom za: |
||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
7. Pokazuje vladanje gramatički pravilnim govorom kroz intuitivno poznavanje jezika |
7. Pokazuje vladanje gramatičkim pravilima i koristi ih u pisanju i govoru |
7. Pokazuje vladanje gramatičkim pravilima i koristi ih u pisanju i govoru |
7. Pokazuje vladanje gramatičkim pravilima i primjenjuje ih u pisanju i govoru |
7. Primjenjuje pravila standardne gramatike pri pisanju |
a. Uz poticaj i podršku piše slova i neke riječi, u pisanju pravi razmak među riječima |
a. Pravilno piše često upotrebljavane riječi |
a. Pravilno piše većinu riječi uključujući i stručnu terminologiju. Uoči i ispravi nepravilne promjene u broju i rodu imenice |
a. Pravilno piše riječi uključujući strane riječi i stručnu terminologiju |
a. Pravilno piše sve riječi, uključujući i strane riječi |
b. Uz poticaj i podršku koristi česte imenice i glagole. Koristi upitne i uzvične riječi |
b. Koristi apstraktne imenice (npr. djetinjstvo, ljubav, ljutnja, misao), glagolska vremena, česte priloge i prijedloge |
b. Koristi riječi i oblike riječi (imenice, zamjenice, glagoli), izraze i ustaljene fraze |
b. Koristi različite vrste riječi, izraza i rečenica da prenese posebna značenja, te učini pisanje i prezentaciju zanimljivom |
b. Koristi da je upotreba pravila stvar dogovora, vremenom se može mijenjati i ponekad se osporava |
c. Intuitivno primjenjuje pravila o slaganju riječi |
c. Primjenjuje pravila u slaganju subjekta i predikata, imenica i pridjeva |
c. Primjenjuje pravila kongruencije |
c. Prepoznaje odstupanja od pravila standardnog jezika u vlastitom pisanju i govoru, kao i kod drugih, te poznaje i primjenjuje strategije za poboljšanje izražavanja |
c. Namjerno odstupa od standardne upotrebe kako bi prenio/la određene efekte ili značenja u vlastitom pisanju |
d. Izražava se potpunom rečenicom |
d. Stvara proste, proširene i složene rečenice |
d. Piše razvijene složene rečenice |
d. Rečenice različite dužine organizuje u smislene odlomke i veće smislene cjeline |
d. Efikasno koristi rečenice različitih dužina |
Nije primjenjivo |
8. Primjenjuje pravopisna pravila u pisanju u često korištenim riječima, nazivima i rečenicama, pravilno koristi znakove interpunkcije |
8.Primjenjuje pravopisna pravila u pisanju, pravilno koristi znakove interpunkcije |
8. Primjenjuje pravopisna pravila u pisanju, pravilno koristi znakove za interpunkciju |
8. Pri pisanju pokazuje vladanje pravilima standardnog pisanja velikog slova, interpunkcije i pravopisa |
a. Piše svoje ime i prezime velikim početnim slovom |
a. Piše veliko početno slovo u ličnim imenima, imenima poznatih naselja i ustanova |
a. Piše veliko početno slovo u složenim geografskim imenima, nazivima knjiga i ustanova |
a. Primjenjuje dosljedno pravila pisanja velikog početnog slova |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
b. Piše pravilno negaciju uz glagole u riječima koje se često koriste |
b. Piše pravilno negaciju u glagolima |
b. Poštuje pravila o sastavljenom i rastavljenom pisanju riječi. Prepoznaje odstupanja od pravopisnih pravila u vlastitom pisanju kao i kod drugih, te zna da ih ispravi |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
c. Pravilno piše je/ije u često korištenim riječima |
c. Poštuje pravila zamjene glasa jat u pisanju |
c. Poznaje i primjenjuje odstupanja od osnovnih pravila u zamjeni glasa jat |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
d. Pravilno piše afrikate č, ć, dž, đ u riječima koje često koristi e. Koristi osnovne znake interpunkcije, čitko piše slova |
d.Pravilno izgovara i piše afrikate č,ć,dž,đ u riječima e. Pravilno koristi interpunkcijske oznake u većini rečenica. Piše upravni govor u svim oblicima |
d. Uoči pogrešno napisane afrikate č, ć, dž, đ i ispravlja ih e. Koristi sve interpunkcijske znake na odgovarajući način. Pravilno obilježava citirani tekst |
Nije primjenjivo |
Istraživanje u cilju izgradnje i prezentacije znanja 9. Provodi kratke ali i značajnije istraživačke projekte utemeljene na zadatim pitanjima, pokazujući razumijevanje predmeta istraživanja. 10. Prikupi relevantne informacije iz više printanih i digitalnih izvora, procijeni validnost i preciznost svakog izvora i integriše informacije, u isto vrijeme izbjegavajući plagiranje. 11. Nađe dokaze u književnim ili informativnim tekstovima u svrhu podrške analize, razmišljanja i istraživanja. |
||||
Indikatori oblasti istraživanja u cilju izgradnje i prezentacije znanja u skladu sa uzrastom za: |
||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
9. Uz poticaj i podršku sudjeluje u zajedničkim istraživačkim projektima (npr. istraži/ predstavi crtežom/ temu knjige, glavnog junaka, broj stranica i dr.) |
9. Provodi kratke istraživačke projekte s namjerom da odgovori na postavljena pitanja |
9. Provodi kratke istraživačke projekte koji proširuju znanja o nekoj temi crpeći informacije iz više izvora i pravi bilješke o tome |
9. Provodi kratke ali obimnije istraživačke projekte da odgovori na pitanje (uključujući i vlastito pitanje) ili riješi problem; suzi ili proširi istraživanje po potrebi; spoji više izvora o temi, pokazujući razumijevanje teme istraživanja |
9. Provodi istraživačke projekte da odgovori na pitanje (uključujući i vlastito pitanje) ili riješi problem; suzi ili proširi istraživanje po potrebi; spoji više izvora o temi, pokazujući razumijevanje predmeta istraživanja |
10. Uz vodstvo i podršku odraslih, odgovori na pitanja prisjećajući se vlastitog iskustva ili prikupi informacije iz ponuđenih izvora |
10. Prisjeća se informacija iz svog iskustva ili prikupi informacije iz printanih i digitalnih izvora; napravi kratke bilješke o izvorima i sortira dokaze u ponuđene kategorije |
10. Prikupi relevantne informacije iz više printanih i digitalnih izvora; procijeni kredibilitet svakog izvora i citira ili parafrazira podatke i zaključke drugih, istovremeno izbjegavajući plagiranje; osigurava osnovne bibliografske informacija za izvore |
10. Prikupi relevantne informacije iz više printanih i digitalnih izvora efikasno koristeći naprednu pretragu; ocijeni korisnost svakog izvora pri davanju odgovora na pitanje iz istraživanja; integriše informacije u tekst selektivno kako bi održali protok ideja, izbjegavajući plagiranje i pridržavajući se standardnog formata za citiranje |
10. Prikupi relevantne informacije iz više pouzdanih printanih i digitalnih izvora efiksano koristeći naprednu pretragu; ocijeni prednosti i ograničenja svakog izvora u smislu zadatka, namjene i publike; integriše informacije u tekst selektivno kako bi održali protok ideja, izbjegavajući plagiranje i pretjerano oslanjanje na određeni izvor i pridržavajući se standardnog formata za citiranje |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
11. Pronalazi dokaze u književnim ili informativnim tekstovima u svrhu podrške analize, razmišljanja i istraživanja |
11. Pronalazi dokaze u književnim ili informativnim tekstovima za analize, razmišljanja i istraživanja |
11. U književnim ili informativnim tekstovima pronalazi dokaze za analize, razmišljanja i istraživanja |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
a. Primjenjuje ishode učenja za čitanje u oblasti književnosti |
a. Primjenjuje ishode učenja za čitanje u oblasti književnosti |
a. Primjenjuje ishode čitanja u oblasti književnosti |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
b. Primjenjuje ishode učenja za čitanje informativnih, naučnih i dokumentarnih tekstova |
b. Primjenjuje ishode učenja za čitanje informativnih, naučnih i dokumentarnih tekstova |
b. Primjenjuje ishode čitanja na tekstove koji ne spadaju u beletristiku |
Poznavanje jezika 12. Pokazuje razumijevanje kako jezik funkcioniše u različitim kontekstima i zna odabrati odgovarajući izbor forme, rječnika i stila pri pisanju. |
||||
Indikatori oblasti poznavanja jezika u skladu sa uzrastom za: |
||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
Nije primjenjivo |
12. Koristi znanje jezika i njegovih pravila pri pisanju |
12. Koristi znanje jezika i njegovih pravila pri pisanju |
12. Koristi znanje jezika i njegovih pravila pri pisanju sastava koji pripadaju različitim funkcionalnim stilovima |
12. Piše u dužim vremenskim okvirima (vrijeme za istraživanje, razmišljanje i reviziju) i kraćim vremenskim okvirima (u jednom komadu ili dan-dva) različite vrste zadataka, namjena i publike |
Nije primjenjivo |
a. Bira riječi ili fraze radi efekta |
a. Koristi različite forme rečenica da sastav učini zanimljivim |
a. Piše rasprave, eseje, putopise koristeći retrospekciju, dijalog i deskripciju |
a) Piše rasprave, eseje, putopise koristeći retrospekciju, dijalog i deskripciju |
Nije primjenjivo |
b. Prepoznaje i uočava razlike između govornog i pisanog jezika |
b. Održava dosljednost u stilu i tonu |
Nije primjenjivo |
Nije primjenjivo |
Opseg pisanja 13.13. Piše jednostavne i kraće ili složene i obimnije pisane radove za koje je potrebno vrijeme za istraživanje, razmišljanje i reviziju u različite namjene. |
||||
Indikatori oblasti opsega pisanja u skladu sa uzrastom za: |
||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
Nije primjenjivo |
13. Piše jednostavne pisane radove (pisma, čestitke, pozivnice...) |
13. Piše složenije pisane radove (izvještaje, pisma, plakate...) |
13. Piše složene i obimne pisane radove iz različitih oblasti za koje je potrebno vrijeme za istraživanje, razmišljanje i reviziju, za različite namjene i publiku |
13. Piše složene pisane radove za koje je potrebno vrijeme za razmišljanje i reviziju, za različite namjene i publiku |
USMENO IZRAŽAVANJE I SLUŠANJE |
||||
Ishodi učenja za usmeno izražavanje i slušanje |
||||
Razumijevanje i suradnja 1. Priprema se i sudjeluje efikasno u nizu razgovora i saradnji s različitim sagovornicima, nadogradnji na idejama drugih i izražavanju vlastitih ideja jasno i uvjerljivo. 2. Integriše i ocjenjuje informacije prezentirane u različitim medijima i formatima, uključujući vizualno, kvantitativno i usmeno. 3. Procjenjuje govornikovo stajalište, argumentaciju i korištenje dokaza i retorike. |
||||
Indikatori oblasti razumijevanja i saradnje u skladu sa uzrastom za: |
||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
1. Učestvuje u razgovorima o različitim predškolskim temama s vršnjacima i odraslima, s različitim sagovornicima, u malim i većim grupama ili u paru |
1. Učestvuje efikasno u nizu razgovora i saradnji (jedan na jedan, u grupama, predvođen nastavnikom) s različitim sagovornicima o temama i tekstovima na nivou razreda, nadogradnji na idejama drugih i jasnom izražavanju vlastitih ideja |
1. Učestvuje efikasno u nizu razgovora i saradnji (jedan na jedan, u grupama, predvođen nastavnikom) s različitim sagovornicima o temama i tekstovima na nivou razreda, nadogradnji na idejama drugih i jasnom izražavanju vlastitih ideja |
1. Učestvuje efikasno u nizu razgovora i saradnji (jedan na jedan, u grupama, predvođen nastavnikom) s različitim sagovornicima o temama i tekstovima na nivou razreda, nadogradnji na idejama drugih i jasnom izražavanju vlastitih ideja |
1. Efikasno inicira i efiksano u nizu rasprava utemeljenih na saradnji (jedan na jedan, u grupama i onim koje vodi nastavnik) s različitim sagovornicima o temama, tekstovima i pitanjima, nadograđuje na ideje drugih i izražava vlastite jasno i uvjerljivo |
a. Prati dogovorena pravila za diskusiju (npr. slušanje drugih i naizmjenično pričanje) |
a. Priprema se za diskusiju, nakon što se pročita ili prouči traženi materijal; isključivo se oslanja na tu pripremu i druge informacije koje ima o temi radi istraživanja ideja o kojima se raspravlja |
a. Učestvuje u diskusiji nakon što pročita ili prouči traženi materijal; isključivo se oslanja na tu pripremu pozivajući se na dokaze o temi, tekstu ili pitanju koje treba razmotriti i razmisliti o idejama o kojima se raspravlja |
a. Učestvuje u diskusiji pripremljen, nakon što je pročitao ili proučio traženi materijal; isključivo se oslanja na tu pripremu pozivajući se na dokaze o temi, tekstu ili pitanju radi poticanja pažljive, dobro obrazložene razmjene ideja |
a. Učestvuje u diskusiji pripremljen, nakon što je pročitao ili proučio traženi materijal; isključivo se oslanja na tu pripremu pozivajući se na dokaze iz tekstova ili drugih vrsta istraživanja o temi ili pitanju radi poticanja pažljive, dobro obrazložene razmjene ideja |
b. Prati i nastavlja razgovor uz uvažavanje sagovornika |
b. Prati dogovorena pravila za dijalog i diskusiju na uvažavajući način |
b. Prati pravila kolegijalne diskusije, postavlja određene ciljeve i rokove, te definiše pojedinačne uloge po potrebi. |
b. Sarađuje s kolegama s ciljem postavljanja pravila za kolegijalnu diskusiju i odlučivanje (npr. neformalni konsenzus, glasanje o ključnim pitanjima, iznošenje alternativnih stavova), uz jasne ciljeve i rokove, te pojedinačne uloge po potrebi |
b. Sarađuje s vršnjacima na promociji građanskih, demokratskih razgovora i odlučivanja, postavlja jasne ciljeve i rokove i utvrđuje pojedinačne uloge po potrebi |
Nije primjenjivo |
c. Postavlja pitanja da provjeri razumijevanje prezentiranih informacija, drži se teme i povezuje njihove komentare s primjedbama ostalih |
c. Postavlja konkretna pitanja i odgovora na njih uz objašnjenje i iznošenje detalja, stavljajući komentare koji doprinose temi, tekstu ili pitanju koje se razmatra |
c. Potiče razgovore postavljanjem i odgovaranjem na pitanja koja povezuju trenutnu diskusiju sa širim temama ili većim idejama; aktivno uključuje druge u diskusiju; te pojašnjava, potvrđuje ili osporava ideje i zaključke |
c. Potiče razgovore postavljanjem i odgovaranjem na pitanja koja tragaju za objašnjenjem i dokazima; brine se da se saslušaju svi stavovi o nekoj temi ili pitanju; pojašnjava, potvrđuje ili osporava ideje i zaključke; i promoviše različita i kreativna stajališta |
Nije primjenjivo |
d. Izražava i brani vlastite ideje u svjetlu diskusije |
d. Razmatra ključne ideje koje su iznesene i pokazuje da su razumjeli različita gledišta kroz razmišljanje i parafraziranje |
d. Odgovara pažljivo na različita gledišta, sumira usaglašena i neusaglašena pitanja, te kad je to opravdano, opisuje ili opravdava vlastite stavove i poimanja i mijenja vlastita mišljenja u svjetlu argumenata i dokaza |
d. Odgovara pažljivo na različita gledišta; sintetizira komentare, tvrdnje i dokaze svih strana o predmetu rasprave; gdje je moguće razrješava kontradiktornosti i utvrđuje koje su dodatne informacije ili istraživanje potrebni da bi se produbila istraga ili zadatak završio do kraja |
2. Provjerava i traži objašnjenja za razumijevanje teksta ili informacije prezentirane usmeno ili putem različitih medija postavljanjem i odgovaranjem na pitanja o ključnim detaljima |
2. Određuje glavne ideje i detalje u tekstu pročitanom naglas ili informacije prezentirane u različitim medijima i formatima |
2. Objasni informacije prezentirane u različitim medijima i formatima, (npr. vizualno, brojčano i usmeno) i objasni kako one doprinose temi, tekstu ili pitanju koje se proučava |
2. Integriše više izvora informacija prezentiranih u različitim medijima i formatima, (npr. vizualno, brojčano i usmeno), ocjenjujući kredibilnost i preciznost svakog izvora |
2. Integriše više izvora informacija prezentiranih u različitim medijima i formatima (npr. vizualno, kvantitativno i usmeno) kako bi mogao/la donositi odluke i rješavati probleme, procjenjujući vjerodostojnost i tačnost svakog izvora i zapisivajući bilo kakvo neslaganje podataka |
3. Postavlja pitanja i odgovara na pitanja tražeći pomoć, informaciju ili pojašnjenje u cilju boljeg razumijevanja prezentiranog |
3. Pita i odgovara na pitanja o informacijama govorniku. Nudi odgovarajuće objašnjenje i pojedinosti |
3. Pravi razliku između tvrdnji koje su argumentovane dokazima i onih koje nisu |
3. Ocjenjuje govornikovo stajalište, objašnjenje i korištenje dokaza i retorike, identifikujući obmanjujuća objašnjenja ili pretjerane ili iskrivljene dokaze |
3. Ocjenjuje govornikovo mišljenje, objašnjenje i korištenje dokaza i retorike, ocjenjujući stav, premise, povezanost predodžbi, izbor riječi, naglašene cjeline i ton koji govornik koristi |
Prezentacija znanja i ideja 4. Prezentira informacije, nalaze i dokaze tako da slušatelji mogu slijediti tok obrazlaganja, a organizacija, razvoj i stil primjereni su zadatku, svrsi i publici. 5. Koristi digitalne medije i vizualno izlaganje podataka da strateški prikaže informacije i ojača razumijevanje rezentacija. 6. Prilagodi govor različitim kontekstima i komunikacijskim zadacima. |
||||
Indikatori oblasti prezentacije znanja i ideja u skladu sa uzrastom za: |
||||
kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
4. Opisuje poznate ljude, mjesta, stvari i uz poticaj i podršku navede dodatne pojedinosti |
4. Izvještava o temi ili tekstu, ispriča priču ili detaljno prepričava iskustvo uz odgovarajuće činjenice i relevantne, opisne detalje, govoreći jasno, odgovarajućim ritmom |
4. Iznosi tvrdnje i nalaze, navodeći ideje logičkim redoslijedom i korištenjem primjerenih opisa, činjenica i detalja da naglasi glavne ideje ili teme; održava primjeren kontakt očima, adekvatnu glasnoću i jasan izgovor |
4. Iznosi tvrdnje, nalaze i dokaze u korist toga jasno, sažeto i logično, tako da slušaoci mogu slijediti tok obrazlaganja, a organizacija, razrada, suština i stil primjereni su svrsi, publici i zadatku |
4. Iznosi informacije, nalaze i dokaze u korist toga s jasne i precizne tačke gledišta tako da slušaoci mogu slijediti tok obrazlaganja, razmatraju se drugačija ili suprotna stajališta, a organizacija, razrada, suština i stil primjereni su svrsi, publici i opsegu formalnih i neformalnih zadataka |
5. Dodaje po želji crteže ili druga vizualna izlaganja opisima kako bi time osigurali više pojedinosti |
5. Pravi zanimljive i dinamične audio snimke priča ili pjesama koje ilustruju tečno čitanje razumljivim ritmom; dodaje vizualne efekte gdje je to prikladno da naglase ili podvuku određene činjenice ili pojedinosti |
5. Uključi multimedijalne komponente (npr. grafiku, slike, zvuk) i vizualne efekte tokom prezentacija kako bi pojasnili informacije |
5. Strateški koristi digitalne medije (npr. tekstualne, grafičke, audio, vizualne i interaktivne elemente) kako bi unaprijedio razumijevanje nalaza, objašnjenje dokaza, te pojačali interes |
5. Strateški koristi digitalne medije (npr. tekstualne, grafičke, audio, vizualne i interaktivne elemente) tokom prezentacije kako bi unaprijedili razumijevanje nalaza objašnjenja i dokaza, te pojačao/la zanimanje |
6.Izražava se govorom i glasovnim kvalitetima govora kao što su visina, tempo i boja glasa kako bi osjećaje, misli i ideje jasno izrazili |
6. Izražava se punim rečenicama |
6. Prilagođava govor različitim kontekstima i zadacima, pokazuje da vlada standardnim jezikom kad je potrebno ili primjereno |
6. Prilagođava govor različitim kontekstima i zadacima, pokazuje da vlada standardnim jezikom kad je potrebno ili primjereno |
6. Prilagođava govor različitim kontekstima i zadacima, pokazuje da vlada standardnim jezikom kad je potrebno ili primjereno |
UČESTVOVANJE
PONAVLJANJE
UJEDNAČENOST
Leksikon ključnih termina
Pismenost za 21. vijek:
Oblasti:
Komponente:
Kompetencije:
Shematski prikaz plana aktivnosti razvoja ishoda učenja u 21. vijeku
SLIKA 2 str. 44
Literatura:
TRANSPARENTNOST
ZNANJE
Principi definisanja ishoda učenja
Ishodi učenja |
Prožimajući pokazatelji |
Ishodi učenja za jezik koji utiču na razvijanje a odnose se na Komunikacijsku kompetenciju na maternjem jeziku |
Čita, razumije i analizira književne i informativne tekstove. Piše razne vrste teksta za različite namjene i publiku. Priča i sluša radi prenosa i razumijevanja informacija s poštovanjem i efikasno u različitim situacijama i u različite svrhe u konstruktivnom i kritičkom dijalogu. Piše složene tekstove. Kritički ocjenjuje komunikacije u različitim oblicima. Izražava pozitivne stavove i pokazuje vještine za efiksanu međukulturalnu komunikaciju. |
Ishodi učenja za pismenost koja se odnosi na Informatičku pismenost (Informacijska, medijska, tehnološka) |
Koristi multimedije za traženje, nalaženje, pristupanje, izradu, prikaz i razmjenu informacija i komunikacije. Sudjeluje odgovorno u virtualnim društvenim mrežama. Koristi kompjuterske pismenosti za podršku kritičkom načinu razmišljanja, inovacijama i kreativnosti. |
Ishodi učenja za pismenost koja se odnosi na Učiti kako se uči |
Organizuje i uređuje vlastito učenje. Pokazuje upornost i samoprocjenu pri učenju. Traži prilike za podršku, pomoć i učenje. Izrađuje plan za učenje radi upravljanja vremenom. Radi pojedinačno i s drugima. |
Ishodi učenja za pismenost koja se odnosi na Društvenu i građansku kompetenciju |
Poznaje općeprihvaćene norme i pravila ponašanja. Komuniciranje konstruktivno i s poštovanjem u društvenim situacijama. Izgrađuje povjerenje i empatiju prema drugima. Izražava frustracije na konstruktivan način. Razvija i razumije nacionalni kulturni identitet u interakciji s kulturnim identitetom Evrope i ostatkom svijeta. Uviđa i razumije različita stajališta koja su posljedica različitosti i koja konstruktivno doprinose vlastitim stavovima. Razvija vještine grupnog rada. |
Ishodi učenja za pismenost koja se odnosi na Samoinicijativu i poduzetničku kompetenciju |
Planira, organizuje, analizira, komunicira, izvodi, izvještava, procjenjuje i vodi evidencije. Upravlja projektima. Radi s timovima na kooperativan i fleksibilan način. Prepoznaje vlastite jake i slabe strane. |
Ishodi učenja za pismenost koja se odnosi na Kulturnu svijest |
Poznaje domaće i međunarodno kulturno naslijeđe (muzika, vizualne umjetnosti, ples, književnost). Uvažavanje i uživanje u umjetničkim djelima i izvođenjima i razvijanje osjećaja za lijepo. |
Ishodi učenja za pismenost koja se odnosi na Kreativno-produktivnu kompetenciju |
Proizvodnja mnogih ideja, proizvoda, pretpostavki. Povezivanje ideja. Donošenje zaključaka nezavisno. Zamišljanje, vizualizacija alternativnih rješenja. Kritičko razmišljanje pri rješavanju problema. Kognitivna sposobnost tolerisanja suprotnih ideja. Efikasno korištenje informacija, znanja i činjenica pri rješavanju problema. |
Definicije i legenda za prožimajuće pokazatelje $$$Iz dokumenta: Ključne kompetencije i životne vještine za Bosnu i Hercegovinu. Program zapošljavanja i zadržavanja mladih. (2011. god.)$$$
SLIKA 1 str. 38
ČITANJE: KNJIŽEVNOST (predškolski odgoj i obrazovanje - kraj srednjoškolskog obrazovanja) |
Ishodi učenja za čitanje (književnost) |
Ključne ideje i detalji 1. Pažljivo čita ili sluša tekst u cilju razumijevanja i donošenja logičkih zaključaka; citira konkretne tekstove pri pisanju ili govoru u svrhu argumentovanja zaključaka donesenih na temelju teksta. 2. Prepoznaje i objašnjava ključne ideje teksta i njihovih razrada; rezimira ključne ideje na osnovu detalja koji ih dokazuju. 3. Analizira likove, događaje i ideje, te njihove međuodnose u tekstu. |
Vještina i struktura 4. Tumači različita značenja riječi i izraza, tehničkih, osnovnih i prenesenih značenja iz teksta i utvrđuje kako izbor riječi utiče na značenje teksta. 5. Analizira strukturu tekstova uključujući i kako se određene rečenice, pasusi i veći dijelovi teksta (npr. odlomak, poglavlje, scena ili strofa) odnose jedni prema drugima i prema cjelini. 6. Utvrđuje kako tačka gledišta ili namjera utiču na oblikovanje sadržaja i načina pisanja teksta. |
Usvajanje i korištenje rječnika 7. Utvrdi ili razjasni značenje nepoznatih i višeznačnih riječi i izraza. 8. Razumije preneseno značenje riječi, veza između riječi i nijanse u značenjima riječi. 9. Usvaja i ispravno koristi nove riječi i izraze. Bogati rječnik. |
Integracija znanja i ideja 10. Integriše i procjenjuje sadržaj predstavljen u različitim medijima i formatima, između ostalog, vizualno, kvalitativno, kao i riječima. 11. Prikazuje i ocjenjuje i konkretne tvrdnje u tekstu koristeći validna objašnjenja i relevantne dokaze. 12. Analizira dva ili više tekstova koji obrađuju sličnu temu ili predmet zanimanja u cilju akumulacije znanja i upoređuje različite pristupe autora. |
Opseg i nivo složenosti teksta 13. Nepristrasno i stručno čita i razumije složene književne tekstove. |
ČITANJE: INFORMATIVNI TEKSTOVI (predškolski odgoj i obrazovanje - kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja) |
Ishodi učenja za čitanje informativnih tekstova |
Ključne ideje i detalji 14. Čita tekst u cilju utvrđivanja navoda teksta, donošenja logičkih zaključaka i citira konkretne tekstualne dokaze argumentujući zaključke donesene na temelju teksta. 15. Određuje ključne ideje i teme teksta i analizira njihovu razradu rezimirajući ključne detalje i ideje koji to dokazuju. 16. Analizira kako i zašto se pojedinci, događaji i ideje razvijaju i ulaze u interakciju kroz tekst. |
Vještina i struktura 17. Interpretira i objašnjava način upotrebe riječi i ustaljenih izraza u tekstu i određuje tehnička, osnovna i prenesena značenja, te analizira različita značenja pri izboru riječi. 18. Analizira strukturu tekstova i međuodnos rečenica, pasusa i većih dijelova teksta (npr. odlomak, poglavlje). 19. Procjenjuje način oblikovanja sadržaja i stila teksta s vlastite tačke gledišta. |
Usvaja i koristi rječnik 20. Utvrđuje i razjašnjava značenje nepoznatih, manje poznatih i višeznačnih riječi i izraza korištenjem kontekstualnih indicija, analizom sadržajnih dijelova riječi i korištenjem općeg i specijalizovanog referentnog materijala po potrebi. 21. Iskazuje razumijevanje prenesenog jezika, veza između riječi i nijansi u značenjima riječi. 22. Usvaja i ispravno koristi niz riječi i fraza iz određene oblasti dovoljnih za čitanje, pisanje i slušanje za nastavak obrazovanja i i životne uloge; pokaže neovisnost u sticanju rječnika kad naiđe na nepoznatu riječ koja je važna za razumijevanje ili izražavanje. |
Integracija znanja i ideja 23. Integriše i ocjenjuje sadržaje predstavljene u različitim medijima i formatima, između ostalog, vizualno, kvantitativno i riječima. 24. Prikazuje i ocjenjuje argument i konkretne tvrdnje u tekstu koristeći validna objašnjenja i relevantne dokaze. 25. Analizira kako dva ili više tekstova obrađuju slične teme ili predmete zanimanja s ciljem akumulacije znanja ili uporedbe pristupa autora. |
Opseg i nivo složenosti teksta 26. Čita i razumije složene informativne tekstove. |
TEMELJNE VJEŠTINE ČITANJA (predškolski odgoj i obrazovanje - 3. razreda (9 god.) |
Ishodi učenja temeljnih vještina čitanja |
Pojam velikih štampanih slova 27. Pokazuje razumijevanje organizacije i osnovnih osobina velikih printanih slova. |
Fonološka osviještenost 28. Pokazuje razumijevanje izgovorenih riječi, slogova i glasova (fonema). |
Prepoznavanje i foničnost riječi 29. Prepoznaje i primjenjuje vještine foničnosti i analize riječi. |
Tečno čitanje 30. Čita sa svrhom i razumijevanjem. |
PISANJE (predškolski odgoj i obrazovanje - kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja) |
Ishodi učenja za pisanje |
Vrste i namjene teksta 1. Analizira bitne teme i tekstove, piše argumente u korist navedenih tvrdnji koristeći validna objašnjenja i relevantne argumente. 2. Piše informativne tekstove uz pojašnjenja kako bi se razmotrile i prenijele složene informacije i ideje jasno i precizno efektnim odabirom, organizacijom i analizom sadržaja. 3. Piše pripovijedne tekstove kako bi razvio stvarna ili zamišljena iskustva ili događaje koristeći efikasnu tehniku, dobar izbor detalja i dobro strukturiran redoslijed događaja. |
Pisanje i distribucija pisanih radova 4. Piše jasne i smislene radove u kojima su sadržaj, organizacija i stil primjereni zadatku, svrsi i publici. 5. Usavršava svoj pisani rad planiranjem, revizijom, redigovanjem, ponovnim pisanjem ili pokušajem novog pristupa. 6. Koristi savremenu tehnologiju da napiše i objavi radove, te ostvari interakciju i saradnju s drugima. |
Gramatika i pravopis 7. Pokazuje vladanje pravilima standardne gramatike i njihovom upotrebom pri pisanju. 8. Pokazuje vladanje pravopisnim pravilima i interpunkcijom. |
Istraživanje u cilju izgradnje i prezentacije znanja 9. Provodi kratke ali i značajnije istraživačke projekte utemeljene na fokusiranim pitanjima, pokazujući razumijevanje predmeta istraživanja. 10. Prikupi relevantne informacije iz više printanih i digitalnih izvora, procijeni kredibilitet i preciznost svakog izvora i integriše informacije, u isto vrijeme izbjegavajući plagiranje. 11. Pronalazi dokaze u književnim ili informativnim tekstovima u svrhu podrške analize, razmišljanja i istraživanja. |
Poznavanje jezika 12. Razumije kako jezik funkcioniše u različitim kontekstima i zna napraviti odgovarajući izbor forme, rječnika i stila pri pisanju. |
Opseg pisanja 13. Piše jednostavne i kraće ili složene i obimnije pisane radove za koje je potrebno vrijeme za istraživanje, razmišljanje i reviziju u različite namjene. |
USMENO IZRAŽAVANJE I SLUŠANJE (predškolsko obrazovanje - kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja) |
Ishodi učenja za usmeno izražavanje i slušanje |
Razumijevanje i saradnja 1. Priprema se i sudjeluje efikasno u nizu razgovora i saradnji s različitim sagovornicima, nadogradnji na idejama drugih i izražavanju vlastitih ideja jasno i uvjerljivo. 2. Integriše i ocjenjuje informacije prezentirane u različitim medijima i formatima, uključujući vizualno, kvantitativno i usmeno. 3. Procjenjuje govornikovo stajalište, argumentaciju i korištenje dokaza i retorike. |
Prezentacija znanja i ideja 4. Prezentira informacije, nalaze i dokaze tako da slušaoci mogu slijediti tok obrazlaganja, a organizacija, razvoj i stil primjereni su zadatku, svrsi i publici. 5. Koristi digitalne medije i vizualno izlaganje podataka da strateški prikaže informacije i ojača razumijevanje prezentacija. 6. Prilagodi govor različitim kontekstima i komunikacijskim zadacima. |
Oblasti, komponente i ishodi učenja za bosanski jezik, hrvatski jezik i srpski jezik u BiH
Ishodi učenja (IU) za 21. vijek:
Indikatori ishoda učenja:
Lektura:
Štampa:
DTP:
Tiraž:
Izdavač:
Za izdavača:
1 Nalazi se pod rezolucijom UN-a o Kosovu Vidjeti Oblasti, komponente i ishodi učenja za jezik u BiH (str. 34), zatim vidjeti Shematski prikaz oblasti i komponenti za jezik u Bosni i Hercegovini (str. 37)
2 Vidjeti Definicije i legenda za prožimajuće pokazatelje (str. 38)
3 Vidjeti Principi definisanja ishoda učenja (str. 40)
4 Vidjeti Leksikon ključnih termina (str. 42)
5 Vidjeti Shematski prikaz plana aktivnosti razvoja ishoda učenja u 21. vijeku (str. 43)
2014 © JP NIO Službeni list Bosne i Hercegovine. Sva Prava Pridržana.