Službeni glasnik BiH, broj 77/15
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Na osnovu člana 8. i 10. Zakona o Agenciji za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje ("Službeni glasnik BiH", broj 88/07), na prijedlog direktorice Agencije, Odbor Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje, na 30. sastanku održanom 26.8.2015. godine, donio je
ODLUKU
O ODOBRAVANJU ZAJEDNIČKE JEZGRE NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA MATEMATIČKO PODRUČJE DEFINISANE NA ISHODIMA UČENJA
1.
(Predmet Odluke)
Odobrava se Zajednička jezgra nastavnih planova i programa za matematičko područje definisana na ishodima učenja (u daljem tekstu ZJNPP), koja čini sastavni dio Odluke.
2.
(Sadržaj i primjena Odluke)
ZJNPP sadrži definisane ishode učenja za matematičko područje i primjenjivat će se u svim predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama u Bosni i Hercegovini.
3.
(Preporuka obrazovnim vlastima)
Daje se preporuka nadležnim obrazovnim vlastima da izvrše usklađivanje primjene odobrene ZJNPP u nastavne planove i programe, tj. primarni i obavezni predškolski program, programe za osnovno i srednje obrazovanje, te osiguraju da se isti primjenjuju u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama na području iz svoje nadležnosti.
4.
(Stupanje na snagu)
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH".
ZAJEDNIČKA JEZGRA
NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA MATEMATIČKO PODRUČJE DEFINISANА NA ISHODIMA UČENJA
Anto Bunoza
Mostar, 2015.
ZJNPP za matematičko područje definisana na ishodima učenja
Voditeljica projekta:
mr. sc. Žaneta Džumhur
Vanjska saradnica:
dr. sc. Ivana Zubac
Projektni tim:
Maja Stojkić, direktorica Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje
Marija Naletilić, šefica Odjeljenja za Zajedničku jezgru nastavnih planova i programa
Žaneta Džumhur, šefica Odsjeka za analizu, statistiku i IT podršku
Branka Popić, zamjenica voditeljice, stručna savjetnica za društvene nauke
Jasminka Nalo, stručna savjetnica za materinji jezik
Radna grupa:
mr. sc. Žaneta Džumhur
mr. sc. Branka Popić
dr. sc. Karmelita Lipovača-Pjanić
dr. sc. Tamara Pribišev Beleslin
dr. sc. Hariz Agić
Benjamin Zerem
Romela Šunjić
Milisav Knežević
Mijo Babić Mićanović
Mara Šapina
Marina Marinković
Sanja Miljuš
Zvjezdana Šlehta
Sead Softić
Amela Mešić
Enesa Silić
Staka Nikolić
Projekt podržao Save the Children u BiH
NapomenaIzrazi koji su napisani u samo jednom gramatičkom rodu odnose se podjednako na ženski i muški rod.
UVOD
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) izradila je
Zajedničku jezgru nastavnih planova i programa (ZJNPP) za matematičko područje definisanu na ishodima učenja.
Zajednička jezgra nastavnih planova i programa za matematičko područje definisana na ishodima učenja urađena je po već utvrđenoj metodologiji razvoja Zajedničke jezgre nastavnih planova i programa. Uvažavajući specifičnosti matematičkog područja, najprije su definisane oblasti i komponente za svaku oblast, potom su za svaku komponentu definisani ishodi učenja
1 i na kraju su za svaki ishod učenja definisani pokazatelji. Pokazatelji su definisani u skladu s razvojnim uzrastom djeteta na kraju predškolskog odgoja i obrazovanja (uzrast od 5-6 godina), na kraju trećeg razreda (uzrast od 8-9 godina), na kraju šestog razreda (uzrast od 11-12 godina), na kraju devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (uzrast od 14-15 godina) i na kraju srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (uzrast od 18-19 godina). Proces izrade Dokumenta trajao je od jula 2014. do juna 2015. godine. Krajem aprila 2015. godine završene su javne rasprave u Bosni i Hercegovini, na kojima su odgajatelji, učitelji, nastavnici i profesori, koji su direktno uključeni u odgojno-obrazovni proces, predlagali izmjene, dopune i sugestije za poboljšanje ishoda učenja i pripadajućih pokazatelja, na osnovu čega je provedena revizija i pripremljena konačna verzija ZJNPP za matematičko područje.
Polazišta za izradu
Zajedničke jezgre nastavnih planova i programa za matematičko područje definisane na ishodima učenja bila su
Identifikacija ključnih kompetencija i životnih vještina u BiH (2011), Nastavni planovi i programi iz matematike u BiH, važeći NPP u Sloveniji, Hrvatskoj, Velikoj Britaniji, Australiji, Singapuru, Japanu, Holandiji, te rezultati međunarodnog istraživanja TIMSS, kao i odabrani stručni i naučni tekstovi.
Tokom definisanja
Zajedničke jezgre nastavnih planova i programa za matematičko područje definisane na ishodima učenja učestvovali su predstavnici pedagoških zavoda, Zavoda za školstvo Mostar, Pedagoške institucije Brčko distrikta BiH, odgajatelji, učitelji, nastavnici, srednjoškolski profesori, univerzitetski profesori i stručni savjetnici Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje.
Radna grupa je pristup definisanju ishoda učenja i pokazatelja
2 zasnivala na razvoju ključnih kompetencija, kako bi se opisala postignuća na kraju naprijed navedenih procesa učenja identifikacijom znanja, vještina i stavova. Radna grupa se na početku odlučila za
Bloomovu taksonomiju
3 obrazovnih ciljeva, kao osnovu za daljnju nadogradnju. Ovo je jedan od najzastupljenijih teoretskih okvira za planiranje, pripremu i vrednovanje osnovnoškolskog, srednjoškolskog i visokoškolskog obrazovanja
.Temelji učenja za matematičko područje koji su utkani u
Zajedničku jezgru nastavnih planova i programa za matematičko područje definisanu na ishodima učenja su sljedeći:
- matematičke kompetencije u EU smatraju se jednim od ključnih kompetencija za lični razvoj, aktivno građanstvo, socijalnu uključivost i zapošljivost u 21. vijeku
4,
- naglasak usmjerenosti na kompetencije, kroskurikularne veze i primjenu matematike u svakodnevnom životu - ovakav pristup temeljen na ishodima učenja je potpuniji i fleksibilniji u načinu na koji odgovara potrebama učenika,
- promjena uloge nastavnika i načina podučavanja matematike - podučavanje učenika različitih potreba i interesa, primjena poželjnih metoda, kao što su problemsko učenje, istraživanje i kontekstualizacija, a koje su veoma efikasne u podizanju postignuća i poboljšavanju učeničkih stavova prema matematici,
- mogućnost fleksibilnijeg planiranja podučavanja, različitih stilova učenja i oblika promišljanja,
- naglasak na aktivnom učenju i kritičkom mišljenju,
- naglasak na primjeni informacijsko-komunikacijskih tehnologija na časovima matematike,
- unapređenje ocjenjivanja učenika u matematici - naglasak na pružanje relevantne povratne informacije učenicima, uvođenje inovativnih oblika ocjenjivanja kao što je ocjenjivanje temeljeno na projektu ili međusobno ocjenjivanje učenika i
- rješavanje problema loših rezultata u matematici.
Zajednička jezgra nastavnih planova i programa za matematičko područje definisana na ishodima učenja je priređena imajući na umu višestruke izazove koji stoje pred nastavnicima i učenicima Bosne i Hercegovine. Učenje je cjeloživotni proces pa su, u skladu s tim, u Dokument integrisane ključne kompetencije za cjeloživotno učenje: matematička pismenost i kompetencija u nauci i tehnologiji, jezičko-komunikacijska, informatička pismenost, učiti kako se uči, te kreativna i produktivna kompetencija. One u Dokumentu predstavljaju prožimajuće teme matematičkog područja u definisanim pokazateljima.
5Zajednička jezgra nastavnih planova i programa za matematičko područje definisana na ishodima učenja predstavlja pedagoško-didaktičko-metodički referentni okvir za individualni i kreativni rad škola, nastavnika i drugih uposlenika u odgoju i obrazovanju, kako bi se zajednički doprinijelo postepenom novom konceptu vođenja i upravljanja kvalitetom obrazovanja u Bosni i Hercegovini.
Cilj
Zajedničke jezgre nastavnih planova i programa za matematičko područje definisane na ishodima učenja je uvođenje konzistentnosti među obrazovnim nivoima, ostvarivanje primjene matematike u okruženju stvarnog života, sticanje znanja i vještina analiziranjem i rješavanjem postavljenih problema, a da pri sticanju novog znanja bude zastupljeno samousmjereno učenje. Za učenike je to jasan okvir i jasna su očekivanja, a roditeljima daje konkretniju sliku o radu svoje djece i osnova je za praćenje njihovog napretka u učenju. Princip, struktura i primijenjena metodologija ove Zajedničke jezgre je podsticaj za nastavnike da podučavanje matematike zasnivaju na velikom opusu nastavnih materijala za učenje matematike, a koji se temelje na samostalnim aktivnostima učenika sa posebno konstruisanim materijalima, tako da svaki učenik u svakom momentu može shvatiti koliko ispravo radi, odnosno uči. To je i konačni cilj definisanja ishoda učenja zasnivanih na kompetencijskom pristupu - osigurati proces sticanja matematičke pismenosti i drugih povezanih kompetencija planiranim aktivnostima, u kojim su učenici aktivniji od nastavnika, u kojim se vježba, rješavaju problemi i uči u različitim iskustvenim situacijama.
LiteraturaBloom, B.S. (Ed.), Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals:Handbook I, Cognitive domain, Longmans, Green, New York, 1956.Framework for 21st Century Competencies and Student Outcomes, Ministry of Education, Singapore (2014)Kraljević, H., Čizmešij. A., Matematika u nacionalnom okvirnom kurikulumu - ishodi učenja, Zagreb (2009)Ključne kompetencije i životne vještine u Bosni i Hercegovini, Sarajevo (2011)Matematičko obrazovanje u Evropi: Zajednički izazovi i nacionalne politike, Izvršna agencija za obrazovanje, audiovizuеlnu politiku i kulturu (2011)Model NPP za maternji jezik i matematiku, grupa autora, Reforma općeg obrazovanja u Bosni i Hercegovini (novembar 2005)Model okvirnog nastavnog plana i programa Curriculum (2005)Nacionalni okvirni kurikulum za predškolski odgoj i obrazovanje te opće obavezno i srednjoškolsko obrazovanje Hrvatske (2010)NPP gimnazije Slovenije (1998, 2006),NPP osnovne škole Slovenije (1999, 2006)O-&N(A)-Level Mathematics Teching and Learning Syllabus, Ministry of Education, Singapore (2012)Okvir kurikuluma za preduniverzitetsko obrazovanje u Republici Kosovo (2011)Okvirni zakon o osnovnom i srednjem obrazovanju u BiH (2003)Okvirni zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju u BiH (2007)Okvirni zakon o srednjem stručnom obrazovanju i obuci u BiH (2008)PISA 2012 Results in Focus: What 15-year-olds know and what they can do with what they know,OECD 2014The Australian Curriculum Mathematics (2013)The National Curriculum for England (1999)Zajedničko jezgro cjelovitih razvojnih programa za rad u predškolskim ustanovama (2009)Zakon o Agenciji za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (2007)AGENCIJA ZA PREDŠKOLSKO, OSNOVNO I SREDNJE OBRAZOVANJE
Izdavač:
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje
Za izdavača:
Maja Stojkić, direktorica Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje
Lektura:
Roman Ivanković
DTP:
APOSO