Službeni glasnik BiH, broj 69/22

Na osnovu člana 17. Zakona o Vijeću ministara Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 30/03, 42/03, 81/06, 76/07, 81/07, 94/07 i 24/08), člana 5. Odluke o imenovanju Koordinacionog tima za razvijanje sistema i procedura povratka i prihvata državljana Bosne i Hercegovine iz zone sukoba Sirije i Iraka ("Službeni glasnik BiH", broj 63/21), Vijeće ministara Bosne i Hercegovine na 55., sjednici održanoj 25. augusta 2022. godine, donijelo je


ODLUKU


O USVAJANJU PLANA REPATRIJACIJE I PROGRAMA REINTEGRACIJE, REHABILITACIJE I RESOCIJALIZACIJE DRŽAVLJANA BOSNE I HERCEGOVINE POVRATNIKA IZ ZONA SUKOBA SIRIJE I IRAKA


Član 1.
(Predmet Odluke)

Ovom odlukom usvaja se Plan repatrijacije koji će detaljno urediti procedure za siguran, human i kontrolisan povratak državljana Bosne i Hercegovine iz Sirije i Iraka, sigurnosne provjere, utvrđivanje identiteta i državljanstva osoba koje su predmet repatrijacije, pružanje diplomatsko-konzularne, pravne i humanitarne pomoći državljanima Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Plan) i Program reintegracije, rehabilitacije i resocijalizacije državljana Bosne i Hercegovine povratnika iz zona sukoba Sirije i Iraka (u daljem tekstu: Program)

Član 2.
(Provedba Plana i Programa)

(1) Plan i Program je sačinjen od strane Koordinacionog tima za razvijanje sistema i procedura povratka i prihvata državljana Bosne i Hercegovine iz zone sukoba Sirije i Iraka (u daljnjem tekstu: Koordinacioni tim) i predstavlja planski i operativni dokument koji je okvir djelovanja za sve pojedince i institucije koji su, u skladu sa svojim nadležnostima, neposredno uključeni u njegovu primjenu.

(2) Primjenu Plana i Programa prati Koordinacioni tim.

(3) Koordinacioni tim ima zadatak pripremiti redovne polugodišnje izvještaje koja razmatra i usvaja Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, prati primjenu, prikuplja informacije i sarađuje s nosiocima aktivnosti koji provode ovaj Plan i Program, te realizuje sve ostale aktivnosti u vezi s njegovim praćenjem.

(4) Sredstva namijenjena za provedbu Plana i Programa osiguravaju se iz budžeta nadležnih institucija u Bosni i Hercegovini i donatorskih sredstava.

Član 3.
(Sastavni dio Odluke)

Sastavni dio ove odluke je Plan i Program.

Član 4.
(Stupanje na snagu)

Ova odluka stupa na snagu danom donošenja i objavljuje se u "Službenom glasniku BiH".

VM broj 104/22
25. augusta 2022. godine
Sarajevo


Predsjedavajući
Vijeća ministara BiH
Dr. Zoran Tegeltija, s. r.




PLAN
REPATRIJACIJE I PROGRAMA REINTEGRACIJE, REHABILITACIJE I RESOCIJALIZACIJE DRŽAVLJANA BOSNE I HERCEGOVINE POVRATNIKA IZ ZONA SUKOBA SIRIJE I IRAKA


UVOD


Plan repatrijacije i Program reintegracije, rehabilitacije i resocijalizacije državljana Bosne i Hercegovine povratnika iz zona sukoba Sirije i Iraka je rezultat rada Koordinacionog tima za pripremu procesa repatrijacije, reintegracije, rehabilitacije i resocijalizacije državljana Bosne i Hercegovine iz zona sukoba Sirije i Iraka (u daljnjem tekstu: Koordinacioni tim). Sam proces podrazumijeva izradu:
Plana repatrijacije koji detaljno uređuje procedure za siguran, human i kontrolisan povratak državljana Bosne i Hercegovine iz Sirije i Iraka, sigurnosne provjere, utvrđivanje identiteta i državljanstva osoba koje su predmet repatrijacije, pružanje diplomatsko-konzularne, pravne i humanitarne pomoći državljanima Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Plan); i
Programa reintegracije, rehabilitacije i resocijalizacije za sve kategorije državljana Bosne i Hercegovine koji sadrži kratkoročne, srednjoročne i dugoročne mjere sigurnosti, zatim mjere zdravstvene i socijalne zaštite, osiguranje pristupa obrazovanju, ekonomsku podršku i zapošljavanje, pravnu pomoći u lokalnoj zajednici i druge potrebne mjere (u daljnjem tekstu: Program).
Koordinacioni tim se prilikom izrade Plana i Programa rukovodio međunarodnim standardima, vrijedećim zakonskim propisima u Bosni i Hercegovini te Informacijom Vijeća ministara Bosne i Hercegovine o državljanima Bosne i Hercegovine koji se nalaze u zoni sukoba Sirije i Iraka te usvojenim zaključcima u cilju njihove repatrijacije 1, kao i Ključnim preporukama Međunarodnog odbora Crvenog krsta vezano za repatrijaciju i reintegraciju osoba iz Sirije i Iraka.
Također, Koordinacioni tim se u okviru zadataka i podjele resora formirao u podtimove, i to:
- Podtim za sigurnosne aspekte repatrijacije i krivično procesuiranje;
- Podtim za reintegraciju, rehabilitaciju i resocijalizaciju.
Podtimovima su nakon formiranja dodijeljenji konkretni zadaci i rokovi za izvršenje u skladu sa planiranim aktivnostima.
Koordinacioni tim je sastavljen od predstavnika nadležnih institucija/agencija sa svih nivoa vlasti u Bosni i Hercegovini uključujući: Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine, Tužilaštvo Bosne i Hercegovine, Ministarstvo vanjskih poslova Bosne i Hercegovine, Ministarstvo civilnih poslova Bosne i Hercegovine, Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine, Ministarstvo pravde Bosne i Hercegovine, Obavještajno-sigurnosnu agenciju Bosne i Hercegovine, Državnu agenciju za istrage i zaštitu (SIPA), Graničnu policiju Bosne i Hercegovine, Direkciju za koordinaciju policijskih tijela, Federalnu upravu policije, Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Srpske, Policiju Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine te nadležna entitetska i tijela Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine u oblasti zdravlja, socijalne zaštite i obrazovanja.
Plan repatrijacije i Program reintegracije, rehabilitacije i resocijalizacije državljana Bosne i Hercegovine povratnika iz zona sukoba Sirije i Iraka donosi se zbog osiguranja neophodnih uslova za siguran, human i kontrolisan povratak državljana Bosne i Hercegovine iz Sirije i Iraka i njihovu reintegraciju, rehabilitaciju i resocijalizaciju.
Plan repatrijacije detaljno uređuje procedure za siguran, human i kontrolisan povratak državljana Bosne i Hercegovine iz Sirije i Iraka, sigurnosne provjere, utvrđivanje identiteta i državljanstva osoba koje su predmet repatrijacije, pružanje diplomatsko-konzularne, pravne i humanitarne pomoći državljanima Bosne i Hercegovine.
Program reintegracije, rehabilitacije i resocijalizacije za sve kategorije državljana Bosne i Hercegovine sadrži kratkoročne, srednjoročne i dugoročne mjere sigurnosti, zatim mjere zdravstvene i socijalne zaštite, osiguranje pristupa obrazovanju, ekonomske podrške i zapošljavanja, pravne pomoći u lokalnoj zajednici i druge potrebne mjere.
Plan i Program također sadrži pregled dosadašnjih aktivnosti u postupanju s povratnicima iz zona sukoba, napredak i rezultate, kao i mehanizam nadzora i izvještavanja koji će pratiti njihovu implementaciju.


DOSADAŠNJI RAD NA REPATRIJACIJI I REINTEGRACIJI:


Od 2012. do 2016. godine kada je zabilježen posljednji odlazak jedne osobe iz Bosne i Hercegovine, u zone sukoba Sirije i Iraka ukupno je otišlo između 250 i 300 osoba državljana Bosne i Hercegovine. Od ovog broja je oko 55% muškarca, 25% žena i 20% djece (do 18 godina - uz napomenu da su određene maloljetne osobe u međuvremenu postale punoljetne). 2
Prema raspoloživim saznanjima nadležnih institucija smatra se kako su se do sada u Bosnu i Hercegovinu vratile 62 punoljetne osobe i 22 djece (u druge zemlje se vratilo 8 djece čiji su roditelji državljani Bosne i Hercegovine ili su porijeklom iz Bosne i Hercegovine).
Prema operativnim podacima trenutno se na području Sirije i Iraka nalazi 82 punoljenta državljanina Bosne i Hercegovine, od čega 42 muškarca i 40 žena. 3
Od ovog broja u sirijskoj regiji Idlib nalazi se 28 državljana Bosne i Hercegovine i to 10 žena i 18 muškaraca te 11 maloljetne djece, a za dva državljanina Bosne i Hercegovine se ne raspolaže pouzdanim podacima gdje se trenutno nalaze.
U izbjegličkim kampovima Al Hol i Roj i pritvorskim jedinicima na sjeveroistoku Sirije nalazi se 52 državljanina Bosne i Hercegovine, od toga 22 muškarca i 30 žena sa njihovih 66 maloljetne djece (ukupno 118). 4 Jedan maloljetnik bez majke se nalazi u zatvoru.
U navedenim kampovima se nalazi i 24 djece čiji je jedan od roditelja državljanin Bosne i Hercegovine. Radi se o djeci čiji su očevi državljani Bosne i Hercegovine poginuli u Siriji, a djeca se nalaze s majkama, stranim državljankama u pomenutim kampovima.


Prvi val povrataka


Prvi povratci iz zona sukoba Sirije i Iraka bilježe se krajem 2012. godine. Većinom se radilo o osobama koje su kratko boravile u Siriji. Dio tih osoba se vratio u Bosnu i Hercegovinu na kratko – da bi poveli supruge i porodice nazad u Siriju. Uglavnom, radilo se o pojedinačnim, neorganizovanim povratcima i u rijetkim slučajevima izručenjima ili protjerivanju iz Turske. U tom prvom valu, do 2019. godine u Bosnu i Hercegovinu se vratilo i ovdje je ostalo oko tridesetak muškaraca i nekoliko žena i djece. Većina muškaraca je bila lišena slobode i optužena za neko od krivičnih djela povezanih s terorizmom ili za pridruživanje stranim paravojnim i parapolicijskim formacijama. Oni koji su bili osuđeni rijetko su dobili kaznu zatvora dužu od 3 godine (u prosjeku 26 mjeseci, odnosno dvije godine i dva mjeseca).
Zajedničko za sve osobe iz prvog vala je da nisu bile obuhvaćene nikakvim posebnim mjerama ili podrškom za rehabilitaciju i resocijalizaciju u matične zajednice. Te su osobe reintegrisane uglavnom u svoje primarne porodice i lokalne sredine. Rijetko su tražile pomoć centara za socijalni rad, i još rjeđe (skoro nikako) centara za mentalno zdravlje. Može se reći da osim sigurnosnih agencija malo ko zna ili vodi računa o tome gdje su ove osobe, kako žive, s kakvim se problemima susreću i koliko njihove životne okolnosti u Bosni i Hercegovini mogu doprinijeti njihovom mogućem recidivizmu, ili anagažovanju u promociji ideoloških narativa koji su ih svojevremeno odveli u Siriju i Irak.
Naknadnim uvidom u registrovana prebivališta ovih osoba može se zaključiti da je prvi val najviše raspoređen po slijedećim kantonima/općinama u Federaciji Bosne i Hercegovine 5:

ZENIČKO - DOBOJSKI KANTON

Zenica

Kakanj

Žepče/Željezno polje

Maglaj

Tešanj

Doboj jug

Olovo

KANTON SARAJEVO

Ilidža

Hadžići

Vogošća

TUZLANSKI KANTON

Gračanica

Kalesija

SREDNJOBOSANSKI KANTON

Travnik

Vitez

UNSKO-SANSKI KANTON

Bužim

Velika Kladuša

REPUBLIKA SRPSKA

Teslić

Zvornik

BRČKO DISTRIKT BiH

 


Drugi val povrataka


Gore opisani, uglavnom individualni povratci, većinom su okončani tokom 2016. i 2017. godine, kada se i odlazak državljana Bosne i Hercegovine u Siriju potpuno obustavio.
Slijedeća važna etapa u procesu povratka bila je prva organizovana repatrijacija grupe državljana Bosne i Hercegovine iz zona sukoba Sirije i Iraka u decembru 2019. godine.
Nakon što su se stekli uslovi za povratak prve grupe državljana Bosne i Hercegovine iz zona sukoba Sirije i Iraka te nametnula potreba hitne reakcije i osiguranja neophodnih uslova za prihvat istih, dana 29. novembra 2019. godine, Predsjedništvo Bosne i Hercegovine je usvojilo Zaključak o potrebi koordinisanog djelovanja svih nadležnih struktura na osiguranju sigurnog i humanog povratka i resocijalizacije prve grupe žena i djece iz Sirije.
Nakon usvojenog Zaključka, Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine je u saradnji s drugim nadležnim ministarstvima pokrenulo inicijalne aktivnosti u pogledu stvaranja daljnjih pravnih pretpostavki za realizaciju Zaključka Predsjedništva Bosne i Hercegovine.
S obzirom na to da je bilo neophodno osigurati prostor za prihvat ovih osoba po dolasku u Bosnu i Hercegovinu, na zahtjev Minstarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, 6. decembra 2019. godine, održana je vanredna telefonska sjednica Vijeća ministara Bosne i Hercegovine na kojoj je usvojen Zaključak: "Zadužuje se ministar sigurnosti Bosne i Hercegovine da donese Odluku o stavljanju na raspolaganje kapaciteta Azilantskog centra u Delijašu za potrebe prijema i privremenog smještaja građana Bosne i Hercegovine (žena i djece) povratnika iz Sirije", te je navedena Odluka od strane ministra sigurnosti donesena isti dan.
Nakon potvrde o identifikaciji ukupno 6 žena, 12 djece i 7 muškaraca (koji su se nalazili na potjernici te su izručeni Tužilaštvu Bosne i Hercegovine), i osiguranja neophodnih uslova za njihov transport, pokrenute su aktivnosti na uspostavljanju timova za prihvat, identifikaciju, socijalno i zdravstveno zbrinjavanje povratnika uz puno uključenje svih nadležnih struktura u Bosni i Hercegovini u skladu sa zakonom propisanim nadležnostima.

U naprijed navedenim aktivnostima, a u skladu sa svojim nadležnostima, učestvovali su predstavnici slijedećih agencija/institucija:

DRŽAVNE INSTITUCIJE

ENTITETSKE INSTITUCIJE

KANTONALNE/LOKALNE INSTITUCIJE

Tužilaštvo BiH

Ured premijera Vlade Federacije BiH

MUP Kantona Sarajevo

Ministarstvo sigurnosti BiH

Federalna uprava policije

MUP Zeničko-dobojskog Kantona

Obavještajno-sigurnosna agencija BiH

Federalno ministarstvo zdravstva

MUP Tuzlanskog Kantona

Granična policija BiH

Federalno ministarstvo za rad i socijalnu politiku

Ministarstvo zdravstva KS (JU Dom zdravlja Sarajevo i JU Zavod za Hitnu Medicinsku pomoć KS)

Državna agencija za istrage i zaštitu - SIPA

Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Srpske

Ministarstvo obrazovanja KS

Direkcija za koordinaciju policijskih tijela

JU Centar za socijalni rad KS

Ministarstvo vanjskih poslova BiH

JU Centar za socijalni rad Zenica

Ministarstvo civilnih poslova BiH

JU Centar za socijalni rad Čelić

 


Profil povratnika


U okviru organizovane repatrijacije 19. decembra 2019. godine, iz zona sukoba Sirije i Iraka vraćeno je ukupno 6 žena koje su se vratile sa svojom biološkom djecom. Prosječna starost povratnica je bila 33 godine. Žene su imale od 2 do 3 maloljetne djece, s tim da je jedna od povratnica bila bez maloljetne djece, međutim bila je majka jedne od povratnica.
Također, 12 maloljetne djece (jedno dijete bez roditeljske pratnje) je bilo uzrasta od 1 do 8 godina. Rodna zastupljenost je bila 58% dječaka i 42% djevojčica.
7 muškaraca koji su se nalazili na potjernici su odmah po dolasku na Međunarodni aerodrom Sarajevo provedeni su u prostorije Tužilaštva Bosne i Hercegovine (5) i u prostorije Državne agencije za istrage i zaštitu (2) te su naknadno pravosnažno osuđeni za neko od krivičnih djela povezanih s terorizmom ili za pridruživanje stranim paravojnim ili parapolicijskim organizacijama (u prosjeku na manje od 3 godine zatvora).
Povratnici su bili iz različitih dijelova Bosne i Hercegovine, raspoređeni po slijedećim kantonima/općinama u Federaciji Bosne i Hercegovine:

UNSKO-SANSKI KANTON

Velika Kladuša

ZENIČKO-DOBOJSKI KANTON

Zenica

Zavidovići

KANTON SARAJEVO

Hadžići

Novi Grad

TUZLANSKI KANTON

Čelić

 


Repatrijacija


1) Prilikom organizovane repatrijacije, odnosno dolaska državljana Bosne i Hercegovine iz zona sukoba na Međunarodni aerodrom Sarajevo nadležne institucije su obavile procedure prihvata i identifikacije, obavljen je zdravstveni pregled svih povratnika i razgovor. S obzirom na to da su se muškarci nalazili na potjernicama, isti su izručeni Tužilaštvu Bosne i Hercegovine, dok su u okviru navedenih procedura socijalni radnici pristupili izradi socijalnih anamneza povratnica.
2) Na samom licu mjesta potvrđen je identitet za sve punoljetne osobe te utvrđeno kako državljani Bosne i Hercegovine, povratnici iz zona sukoba ne predstavljaju opasnost po javno zdravlje niti ima potrebe za njihovom hospitalizacijom. Također, povratnice su dobrovoljno prihvatile smještaj u prihvatnom centru Delijaš zbog daljnjih zdravstvenih pregleda posebno njihove djece koji su uključivali i provedbu vakcinacije i pružanja daljnje psihosocijalne pomoći.
3) Maloljetno dijete bez pratnje čiji su roditelji stradali u Siriji je po dolasku predano u nadležnost Centra za socijalni rad, te je smješteno u porodicu kojoj je dodijeljeno starateljstvo.
4) Isti dan po dolasku, a nakon obavljenih gore navedenih procedura na Međunarodnom aerodromu u Sarajevu, izvršen je prijevoz 6 žena i 11 njihove djece u Azilantski centar Delijaš, u kojem su proveli ukupno 9 dana.
5) Prilikom dolaska u Azilantski centar Delijaš povratnicama i njihovoj djeci je osiguran smještaj, higijenske potreštine i hrana. Tokom boravka svih 9 dana s povratnicama i njihovom djecom kontinuirano je boravila službenica Odjela za borbu protiv terorizma Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine te koordinirala svim aktivnostima koje su se provodile.
6) Tokom boravka u Centru ostvarena je svakodnevna saradnja sa socijalnim službama gdje su izvršene procjene socio-ekonomskih prilika porodice i pripreme istih za povratak u porodicu. Saradnja je ostvarena i sa zdravstvenim radnicima u okviru koje su obavljeni medicinski pregledi i psihološka pomoć povratnica te policijom i obavještajnom službom kroz redovne sastanke i razgovore u Centru.


Reintegracija


OPIS TOKA REINTEGRACIJE:


1) Nakon uspješno obavljenog organizovanog procesa repatrijacije državljana Bosne i Hercegovine iz zona sukoba, te devetodnevnog boravka povratnica u Azilantskom centru Delijaš stekli su se uslovi za njihov povratak u matične porodice, odnosno na adrese stanovanja s kojih su otišle u zone sukoba.
2) Prilikom prihvata osoba (žena i djece) iz drugog vala, povratnice su bile smještene prema posljednjoj prijavi prebivališta i nadležnosti centara za socijalni rad po toj prijavi. Neke od povratnica tražile su da budu smještene s roditeljima svojih muževa, ali bi to značilo da bi izgubile (barem na neko vrijeme) pravo na socijalnu zaštitu izvan svojih prijavljenih prebivališta, pa se zbog toga, kao i zbog činjenice da brakovi na koje su se pozivali nisu bili zaključeni u skladu sa zakonom – sve povratnice vraćene u svoje primarne porodice.
3) Nadležni centri za socijalni rad i mentalno zdravlje su kontinuirano pružali psiho-socijalnu podršku povratnicama i njihovoj djeci, obavljali razgovore te organizovali ciljana stručna savjetovanja.


Treći (očekivani) val povrataka


Na teritoriju pod kontrolom (većinom) kurdskih Sirijskih demokratskih snaga (SDF) u zatvorima i kampovima, nalazi se 52 državljanina Bosne i Hercegovine, od toga 22 muškaraca i 30 žena te njihovih 66 maloljetne djece uzrasta od 2-17 godina (ukupno 118).
Ove osobe čine potencijalni treći val povratnika. Bez obzira što u ovom trenutku još uvijek nije jasno hoće li se, kada, na koji način (u većim ili manjim grupama ili sve odjednom) ove osobe vratiti u Bosnu i Hercegovinu, ova se grupa smatra potencijalnim trećim valom povratnika.
Prema neprovjerenim operativnim saznanjima u naprijed navedenim kampovima nalazi se određeni broj državljana Bosne i Hercegovine koji su u zone sukoba otišli iz zemalja izvan Bosne i Hercegovine, a imajući u vidu da posjeduju državljanstvo Bosne i Hercegovine ne isključuje se mogućnost da isti izraze namjeru povratka u Bosnu i Hercegovinu na nepoznatu lokaciju.
Podtim za sigurnosne aspekte repatrijacije i krivično procesuiranje je na osnovu podataka nadležnih institucija napravio mapiranje lokalnih zajednica u koje će se ove osobe vratiti.

FEDERACIJA BOSNE I HERCEGOVINE

TUZLANSKI KANTON

lokalna zajednica/općina:Tuzla, Srebrenik, Gradačac, Gračanica, Živinice i Kladanj

KANTON SARAJEVO

lokalna zajednica/općina: Sarajevo, Hadžići i Ilidža

ZENIČKO-DOBOJSKI KANTON

lokalna zajednica/općina: Zenica, Maglaj, Tešanj, Kakanj, Breza

UNSKO-SANSKI KANTON

lokalna zajednica/općina: Velika Kladuša, Bosanska Krupa, Cazin i Bužim

SREDNJOBOSANSKI KANTON

lokalna zajednica/općina: Donji Vakuf i Bugojno

REPUBLIKA SRPSKA

Prijedor i Doboj

BRČKO DISTRIKT BiH

Brčko

 


DOSADAŠNJI NAPREDAK I REZULTATI:


Procesuiranje i sankcioniranje


Od ukupnog gore navedenog broja povratnika koji su boravili na sirijskom/iračkom ratištu, jedan dio njih nisu procesuirani zbog nedostatka dokaza o njihovoj pripadnosti terorističkim organizacijama, kao i zbog njihovog povratka u Bosnu i Hercegovinu prije stupanja na snagu dopune Krivičnog zakona Bosne i Hercegovine kojim se sankcioniše učešće na stranim vojnim ratištima.
Žene koje su se vratile iz zona sukoba Sirije i Iraka u Bosnu i Hercegovinu nisu procesuirane zbog nepostojanja dokaza da su učestvovale u borbenim djelovanjima, ali su učestvovale u sudskim procesima pred nadležnim organima u Bosni i Hercegovini u ulozi svjedoka.
Zbog učešća i povezanosti s odlascima na sirijsko/iračko ratište, u Bosni i Hercegovini nakon provedenog krivičnog postupka procesuirano je i pravosnažno osuđeno 28 državljana Bosne i Hercegovine, a za ostale povratnike vođeni su postupci, ali nije bilo pravosnažnih presuda. Također, za neke od njih je još uvijek u tou krivični postupak. Raspon izrečenih zatvorskih kazni je od jedne do šest godina.


Postignuća i naučene lekcije u procesu reintegracije, rehabilitacije i resocijalizacije povratnika iz zona sukoba


- Tokom priprema za repatrijaciju preostalih državljana Bosne i Hercegovine iz Sirije Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine je sačinilo i dostavilo Vijeću ministara Bosne i Hercegovine Informaciju o državljanima Bosne i Hercegovine koji se nalaze u kampovima u Siriji i Iraku, s prijedlogom zaključaka u cilju njihove repatrijacije. Navedena Informacija je usvojena u martu 2021. godine te je započet proces realizacije zaključaka i priprema aktivnosti za repatrijaciju;
- Prijedlogom Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine, a Odlukom Vijeća ministara Bosne i Hercegovine imenovan je Koordinacioni tim kao međuresorno, stručno tijelo Vijeća ministara Bosne i Hercegovine za razvijanje sistema i procedura za siguran, human i kontrolisan povratak i prihvat državljana Bosne i Hercegovine iz zone sukoba Sirije i Iraka te koordinisanje procesa njihove repatrijacije;
- Koordinacioni tim je izradio Plan repatrijacije koji detaljno uređuje procedure za siguran, human i kontrolisan povratak državljana Bosne i Hercegovine iz Sirije i Iraka, sigurnosne provjere, utvrđivanje identiteta i državljanstva osoba koje su predmet repatrijacije, pružanje diplomatsko-konzularne, pravne i humanitarne pomoći državljanima Bosne i Hercegovine;
- Koordinacioni tim je izradio i Program reintegracije, rehabilitacije i resocijalizacije za sve kategorije državljana Bosne i Hercegovine koji su se vratili iz zona sukoba Sirije i Iraka koji sadrži kratkoročne, srednjoročne i dugoročne mjere sigurnosti, zatim mjere zdravstvene i socijalne zaštite, osiguranje pristupa obrazovanju, ekonomske podrške i zapošljavanja, pravne pomoći u lokalnoj zajednici i druge potrebne mjere;
- Povratnicama iz decembra 2019. godine u proteklom periodu osigurana je socio-ekonomska i psihološka pomoć i podrška;
- U Federaciji Bosne i Hercegovine je usvojen Zakon o dopunama Zakona o vanparničnom postupku ("Službene novine Federcije BiH", broj 11/21) kojim je omogućena procedura utvrđivanja neophodnih činjenica za upis u matične knjige rođenih djece rođene van Bosne i Hercegovine, bez relevatnog Rodnog lista.
- U cilju osiguranja sigurnog, humanog i kontrolisanog povratka državljana Bosne i Hercegovine iz Sirije i Iraka Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine, u skladu sa procedurama definiranim u "Protokolu o saradnji i načinu razmjene informacija za reintegraciju državljana Bosne i Hercegovine prihvaćenih po sporazumima o readmisiji", stavilo je na raspolaganje svoje kapacitete uspostavljene za potrebe prihvata državljana Bosne i Hercegovine koji se vraćaju u Bosnu i Hercegovinu na osnovu sporazuma o readmisiji.
Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine raspolaže državnim Readmisionim centrom u Salakovcu kod Mostara, kapaciteta za smještaj 80-100 korisnika. Tokom perioda od 30 dana, koliko, prema Zakonu o ministarstvima i drugim tijelima uprave Bosne i Hercegovine, traje privremeni prihvat u Readmisionom centru, Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine, u saradnji s drugim nadležnim institucijama, poduzima aktivnosti koje su usmjerene ka adekvatnom prihvatu i integraciji readmisiranih osoba u lokalnim zajednicama.
Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine je uspostavilo djelotvorne mehanizme koordinacije između svih uključenih institucija, ustanova i organizacija te osnažio jedan broj jedinica lokalne uprave, u institucionalnom, ali i finansijskom smislu, kako bi bile osposobljene odgovoriti svim zahtjevima readmisiranih osoba, a posebno u osiguranju osnovnih prava u oblasti stanovanja, socijalne i zdravstvene zaštite, obrazovanja i zapošljavanja, kao i specifične informacije za posebno ranjive kategorije korisnika.
U sklopu uspostave funkcionalnog sistema prihvata i integracije readmisiranih osoba, imenovani su entitetski koordinatori, Republički sekretarijat za raseljena lica i migracije i Federalno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica te kantonalni koordinatori zaduženi za poslove readmisije u svih 10 Kantona.
Lokalne zajednice koje su prepoznate kao moguće zajednice povratka ove populacije uključene su u sistem readmisije i to, kako slijedi:
- Tuzlanski kanton s Lokalnim readmisijskim timovima (Tuzla, Gradačac, Gračanica i Živinice) i povjerenikom (Srebrenik)
- Kanton Sarajevo s Lokalnim readmisijskim timovima (Stari Grad, Novi Grad, Centar, Ilidža i Ilijaš)
- Zeničko-dobojski Kanton s Lokalnim readmisijskim timovima (Zenica, Kakanj i Maglaj) i s povjerenicima (Tešanj i Breza)
- Unsko-sanski Kanton s Lokalnim readmisijskim timom (Bosanska Krupa) i povjerenicima (Cazin i Bužim)
- Srednjebosanski Kanton s Lokalnim readmisijskim timom (Bugojno) i povjerenikom (Donji Vakuf)
- Regija Republike Srpske s Lokalnim readmisijskim timovima (Prijedor i Doboj)
- Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine s Lokalnim readmisijskim timom
U Lokalne readmisijske timove administracija općine/grada imenovala je šefa readmisijskog tima ili povjernika, a ostali članovi su predstavnici Centra za socijalni rad, Ministarstva unutrašnjih poslova, Službe za zapošljavanje i Službe zdravstvene zaštite.


Izazovi


- Reintegracija, rehabilitacija i resocijalizacija su dugoročni i složeni procesi, te je prepoznata potreba za poboljšanjem saradnje većeg broja aktera i sektora na svim nivoima vlasti u Bosni i Hercegovini te kontinuiranim radom na jačanju profesionalaca koji rade s povratnicama i njihovom djecom, kao i potreba za kreiranjem politika i održivih programa u svrhu što djelotvornije provedbe navedenih procesa;
- Također, uspostava mehanizma koordinacije je prepoznata kao ključna karika u provedbi procesa repatrijacije te reintegracije, rehabilitacije i resocijalizacije. S tim u vezi je Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine u saradnji s drugim nadležnim institucijama na svim nivoima vlasti u Bosni i Hercegovini radilo na jačanju ovog mehanizma i njegovoj konačnoj formalno pravnoj uspostavi;
- Nakon uspostave koorinacionog mehanizama na nivou Bosne i Hercegovine isti ima zadatak stvoriti djelotvoran sistem i razviti procedure za siguran, human i kontrolisan povratak državljana Bosne i Hercegovine iz zone sukoba Sirije i Iraka te koordinirati daljnje procese njihove reintegracije, resocijalizacije i rehabilitacije;
- Kreirati okruženje na nivou lokalne zajednice i u krugu porodice prihvata koje će doprinjeti djelotvornijem procesu reintegracije, resocijalizacije i rehabilitacije;
- Sektoru obrazovanja je veoma važna podrška i dodatna edukacija zaposlenog osoblja u ovim procesima, karakteristikama djece povratnika i načinu postupanja prema djeci i njihovim porodicama;
- Iskazivanje potrebe za angažmanom teologa koji bi se ogledao u vidu stručno-savjetodavne pomoći svim profesionalcima u provedbi procesa repatrijacije te reintegracije, rehabilitacije i resocijalizacije;
- Kao izazov se nameće čuvanje tajnosti prošlosti djece povratnika, kao i zaštita povratnica od medijskog izlaganja, a sve u svrhu doprinosa sposobnosti da se isti nesmetano integrišu u bosanskohercegovačko društvo i oporave od svojih iskustava;
- Dodatno obrazovanje, kako za djecu povratnica da sustignu svoje vršnjake, tako i za same povratnice te sticanje stručnih vještina za njihov izlazak na tržište rada;
- U kontekstu rada psihologa s državljanima Bosne i Hercegovine koje su povratnice iz zona sukoba Sirije i Iraka kao izazov se nameće proces pripreme za eventualno svjedočenje pred Sudom Bosne i Hercegovine, te je potrebno uključivanje Odjela za podršku rada svjedocima Tužilaštva Bosne i Hercegovine;
- Potreba za ekonomskom integracijom i samostalnošću također predstavljaju izazov za povratnice i zahtjevaju dodatnu podršku;
- Kao izazov u daljnjem procesu se ukazuje i potreba za upisom djece povratnika rođene u Siriji u matične knjige rođenih zbog daljnjeg procesa ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu, kao i upisa u škole i drugih prava koja se ne mogu ostvariti bez adekvatne dokumentacije;
- Socijalni radnici u službama za Socijalni rad pored redovnih aktivnosti se moraju i dodatno angažovati na ovim jako složenim i specifičnim uslovima rada;
- Također se ukazuje i potreba Centara za socijalni rad za dodatnim angažmanom kadrova i edukacijom postojećih u njihovim službama zbog povećanog obima posla koji se nametnuo povAratkom državljana i aktivnostima koje su u njihovim nadležnostima.
SLIKE 104 b


5. Uloga i Angažman teologa


Pored nadležnih institucija iz sigurnosnog sektora, centara za socijalni rad, centara za mentalno zdravlje i odgojno-obrazovnih ustanova u procesu povratka, procjenjuje se kako svoj doprinos mogu pružiti teolozi, odnosno vjerski službenici, s obzirom na iskustva drugih zemalja u Europskoj uniji i u regiji gdje su teolozi već uključeni u proces resocijalizacije i reintegracije povratnika iz zona sukoba.
Planirani angažman teologa bi se ogledao u vidu stručno-savjetodavne pomoći službenim osobama koji će raditi u procesu povratka državljana Bosne i Hercegovine iz zona sukoba Sirije i Iraka te kasnije, po potrebi i u direktnom radu s ovim osobama, kada bi angažman teologa bio isključivo dijaloškog karaktera s ciljem razvijanja kritičkog mišljenja kod osoba koje se vraćaju iz zona sukoba, a ne izražavanja svojih ili nametanja drugih vjerskih uvjerenja.


6. Multisektorska suradnja i zajednička procjena rizika


U procesima repatrijacije, resocijalizacije i rehabilitacije državljana Bosne i Hercegovine iz zona sukoba Sirije i Iraka neophodna je multisektorska saradnja. Svaki sektor, nivo vlasti, institucija i profesionalac ima važnu ulogu u ovim procesima u skladu sa aktivnostima i identifikovanim institucijama u Planu i Programu, a u skladu sa zakonskim nadležnostima.
Obveza svih je da se, uz maksimalnu spremnost i angažman, profesionalan odnos u postupanju, svrsishodne i koordinisane aktivnosti, sinergiju institucija lokalnih i državnih vlasti, vladinog i nevladinog sektora, osigura neometano i valjano odvijanje ovih procesa.
Država Bosna i Hercegovina opredijeljena je da svojim državljanima koji se vraćaju iz zona sukoba Sirije i Iraka, omogući povratak u matičnu državu poštujući dignitet i integritet povratnika, štiteći prava i slobode ljudi i primjenjujući vladavinu prava.


MEHANIZAM KOORDINACIJE, KOMUNIKACIJE I IZVJEŠTAVANJA KOJI ĆE PRATITI IMPLEMENTACIJU PLANA I PROGRAMA


Pri izvršenju mjera iz Plana i Programa mjerodavne institucije će se rukovodi pozitivnim zakonskim propisima u Bosni i Hercegovini, međunarodnim standardima, Informacijom Vijeća ministara Bosne i Hercegovine o državljanima Bosne i Hercegovine koji se nalaze u zoni sukoba Sirije i Iraka te usvojenim zaključcima u cilju njihove repatrijacije.
Mjere iz Plana i Programa realizirati će se prema postavljenim vremenskim okvirima i indikatorima za realizaciju.
Implementacija mjera iz Plana i Programa će se odvijati kroz sve nivoe vlasti u skladu sa ustavnim i zakonskim nadležnostima institucija Bosne i Hercegovine, Federacije Bosne i Hercegovine, Republike Srpske i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.
Prilikom implementacije predviđenih mjera posebna pažnja će se posvetiti monitoringu i evaluaciji napretka u implementaciji o čemu će mjerodavne institucije izvještavati Koordinacioni tim najmanje dva puta godišnje. Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine će objedinjavati izvještaje te o napretku izvještavati Predsjedništvo Bosne i Hercegovine, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine kao i relevantne međunarodne organizacije.
Implementacija mjera iz Plana i Programa će se odvijati uz punu koordinaciju s državnim, entitetskim institucijama i institucijama Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.
U cilju djelotvornije implementacije međunarodnih standarda i obaveza iz Plana i Programa, a u saradnji s međunarodnim organizacijama i državama partnerima, Koordinacioni tim može samostalno planirati i razvijati posebne projekte za ispunjenje pojedinih zadataka i pratiti implementaciju istih.
Predsjedavajući Koordinacijskog tima može unutar Koordinacionog tima uspostaviti Operativni tim za pojedine aktivnosti i međusektorsku komunikaciju kako bi se osigurao horizontalni protok informacija među akterima na državnom nivou, odnosno vertikalni za komunikaciju s oba entiteta i Distriktom.


FINANSIJSKI ASPEKT REALIZACIJE PLANA I PROGARAMA


Mjere i aktivnosti iz Plana i Programa realizirati će se sredstvima iz budžeta nadležnih institucija i donatorskim sredstvima planiranim u projektima koji se provode od strane Međunarodnih organizacija u Bosni i Hercegovini.


1 29. sjednica Vijeća ministara Bosne i Hercegovine, održana 04. marta 2021. godine.

2 Pregled statističkih podataka na temelju informacija koje je Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine zaprimilo od nadležnih agencija u proteklom periodu te obzirom na činjenicu kako se radi o operativnim podacima koji se zbog vrlo kompleksne situacije često mijenjaju, Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine ukazuje na mogućnost promjene istih. Više na: Usvojena Informacija Vijeća ministara Bosne i Hercegovine o državljanima Bosne i Hercegovine koji se nalaze u zoni sukoba Sirije i Iraka te usvojenim zaključcima u cilju njihove repatrijacije na 29. sjednici Vijeća ministara Bosne i Hercegovine, održanoj 4. marta 2021. godine.

3 Podaci koji se odnose na broj državljana Bosne i Hercegovine u zonama sukoba odnosi se na nepotvrđena operativna saznanja te isti su promjenjivog karaktera.

4 Plan i Program će obuhvatiti povratak državljana Bosne i Hercegovine iz kampova i pritvorskih jedinica.

5 Mapiranje izazova u procesu povratka bh državljana sa stranih ratišta i zona sukoba u Bosnu i Hercegovinu (specifično za FBiH) i raspoloživih resursa za njihov prijem, rehabilitaciju, reintegraciju i resocijalizaciju, PC2 - A2 iz Akcijskog plana Vlade FBiH za prevenciju i borbu protiv terorizma.

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!