Službeni glasnik BiH, broj 40/21

Na osnovu člana 15. Zakona o upravi za indirektno oporezivanje ("Službeni glasnik BiH", br. 89/05) i člana 61. stav (2) Zakona o upravi ("Službeni glasnik BiH", br. 32/02, 102/09 i 72/17), direktor Uprave za indirektno oporezivanje donosi


UPUTSTVO


O POJEDNOSTAVLJENOM POSTUPKU PROVOZA ROBE ŽELJEZNICOM


DIO PRVI - OPĆE ODREDBE


Član 1.
(Predmet)

Ovim uputstvom bliže se propisuju uvjeti, postupak odobravanja i provođenja pojednostavljenog provoznog postupka u papirnom obliku za robu koja se prevozi željeznicom.

Član 2.
(Pravni osnov)

Pojednostavljeni postupak provoza za robu koja se prevozi željeznicom reguliran je:

a) odredbama čl. 105. - 114. Zakona o carinskoj politici u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 58/15), (u daljnjem tekstu: Zakon),

b) odredbama čl. 288. - 302. i 319. - 330. Odluke o provođenju Zakona o carinskoj politici u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 13/19, 54/19 i 21/20), (u daljnjem tekstu: Odluka),

c) Konvencijom o međunarodnom željezničkom prijevozu (COTIF) ("Službeni glasnik BiH" - Međunarodni ugovori", br. 2/06).

Član 1.
(Predmet)

Ovim uputstvom bliže se propisuju uvjeti, postupak odobravanja i provođenja pojednostavljenog provoznog postupka u papirnom obliku za robu koja se prevozi željeznicom.

Član 2.
(Pravni osnov)

Pojednostavljeni postupak provoza za robu koja se prevozi željeznicom reguliran je:

a) odredbama čl. 105. - 114. Zakona o carinskoj politici u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 58/15), (u daljnjem tekstu: Zakon),

b) odredbama čl. 288. - 302. i 319. - 330. Odluke o provođenju Zakona o carinskoj politici u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 13/19, 54/19 i 21/20), (u daljnjem tekstu: Odluka),

c) Konvencijom o međunarodnom željezničkom prijevozu (COTIF) ("Službeni glasnik BiH" - Međunarodni ugovori", br. 2/06).

Član 3.
(Upotreba roda)

Izrazi koji su radi preglednosti dati u jednom gramatičkom rodu odnose se bez diskriminacije i na muškarce i na žene.

Član 4.
(Zakoni i drugi propisi)

Ako nije drugačije navedeno, podrazumijeva se da upućivanje u ovom uputstvu na zakone i druge propise uključuje i izmjene i dopune tih zakona i drugih propisa koje stupaju na snagu datumom stupanja na snagu ovog uputstva ili nakon tog datuma.

Član 5.
(Pojmovi i šifre)

U smislu ovog uputstva, pojedini pojmovi i šifre imaju sljedeće značenje:

a) "CIM" - tovarni list u željezničkom prijevozu i isti je dobijen kao skraćeni akronim od francuskog izraza "Règles uniformes concernant le contrat de transport international ferroviaire des marchandises" (Sporazum za međunarodni prijevoz robe željeznicom). Upotreba tovarnog lista CIM i primjenljivi postupci opisani su u CIT priručnicima: Uputstvo za upotrebu tovarnog lista CIM i drugi međunarodni tovarni dokumenti i Uputstvo za upotrebu tovarnog lista CIM/SMGS;

b) "COTIF" ("Convention relative aux transports internationaux ferroviaires") - Konvencija za međunarodni željeznički saobraćaj od 9. maja 1980. godine (u daljnjem tekstu Konvencija). Dodatak B Konvenciji kojim se uspostavljaju zajednička pravila za upotrebu tovarnog lista CIM usvojen je 9. juna 1999. godine, a primjenju se od 1. jula 2006. godine.

c) Nosilac postupka provoza – ovlašteni željeznički prijevoznik koji prihvata robu za prijevoz sa tovarnim listom CIM.

DIO DRUGI - ODOBRENJE ZA POJEDNOSTAVLJENI POSTUPAK PROVOZA ROBE ŽELJEZNICOM


Član 6.
(Uvjeti i kriteriji za izdavanje odobrenja)

Podnosilac zahtjeva za izdavanje odobrenja za pojednostavljeni postupak provoza robe željeznicom (u daljnjem tekstu: podnosilac zahtjeva), mora ispuniti sljedeće uvjete i kriterije:

a) podnosilac zahtjeva je željeznički prijevoznik,

b) podnosilac zahtjeva ima sjedište u carinskom području Bosne i Hercegovine,

c) podnosilac zahtjeva redovno koristi postupak provoza ili nadležni carinski organ raspolaže saznanjima da on može ispuniti obaveze u okviru tog postupka,

d) podnosilac zahtjeva nije izvršio teže povrede ili ponovljene povrede carinskih i/ili poreznih propisa.

Član 7.
(Podnošenje zahtjeva)

(1) Zahtjev za izdavanje odobrenja za pojednostavljeni postupak provoza robe željeznicom podnosi se Sektoru za carine u Središnjem uredu UIO.

(2) Zahtjev se podnosi se na obrascu iz Priloga 1. ovog uputstva. U zahtjev mora biti unijet datum i mora biti potpisan.

(3) Uz zahtjev, podnosilac zahtjeva podnosi u originalu ili ovjerenoj kopiji sljedeće:

a) dokaz o upisu pravnog subjekta u sudski registar,

b) uvjerenje nadležnog suda da li su podnosilac zahtjeva, njegovo odgovorno lice i lice odgovorno za pojednostavljenje, u poslednje tri godine prije podnošenja zahtjeva, pravosnažno kažnjavani i za koje carinske i porezne prekršaje,

c) knjiga ocarinjenih pošiljki K-408, Magacinska knjiga prispijeća K-254, Magacinska knjiga otpravljanja K-117 i Dnevnik primopredaje kola Kol-4,

d) evidencije korisnika o započetim/završenim provoznim postupcima koja mora sadržavati sljedeće podatke: ime željezničke stanice gdje se vodi evidencija, datum i vrijeme unosa u evidencije, broj voza, zemlju otpreme, polazna željeznička stanica, brojeve CIM teretnih listova, datum otpreme, odredišna željeznička stanica, brojeve vagona, brojeve kontejnera, broj koleta (komada), vrstu koleta, bruto masu robe, naziv robe.

Član 8.
(Donošenje odobrenja)

(1) Odluku po zahtjevu za izdavanje odobrenja za pojednostavljeni postupak provoza robe željeznicom donosi Sektor za carine, u roku od tri mjeseca od dana prijema urednog zahtjeva.

(2) U odobrenju se navode uvjeti i obaveze za korištenje pojednostavljenja, te se određuju operativne i kontrolne mjere.

Član 9.
(Važenje odobrenja)

(1) Odobrenje važi od datuma na koji podnosilac zahtjeva, odnosno imalac odobrenja primi odobrenje ili se smatra da ga je primio, a carinski organ odobrenje može primjenjivati od navedenog datuma.

(2) Osim ako je u carinskim propisima drugačije određeno, odobrenje važi bez vremenskog ograničenja.

(3) Odobrenje važi od datuma koji je različit od datuma iz stava (1) ovog člana u sljedećim slučajevima:

a) ako će odobrenje povoljno uticati na podnosioca zahtjeva te je podnosilac zahtjeva zatražio drugi datum od kojeg odobrenje važi, u tom slučaju odobrenje važi od datuma koji je zatražio podnosilac zahtjeva pod uvjetom da je taj datum kasniji od datuma od kojeg bi odobrenje važilo u skladu sa stavom (1) ovog člana,

b) ako je prethodno odobrenje izdato sa vremenskim ograničenjem i jedini je cilj predmetne odluke produžiti njegovo važenje, u tom slučaju odobrenje važi od dana isteka perioda važenja prethodnog odobrenja,

c) ako početak važenja odobrenja ovisi od toga da podnosilac zahtjeva ispuni određene formalnosti, u tom slučaju odobrenje važi od dana na koji podnosilac zahtjeva primi, ili se smatra da je primio, obavještenje od nadležnog carinskog organa u kojem se navodi da su formalnosti uspješno ispunjene.

Član 10.
(Poništenje, ukidanje i izmjena odobrenja)

(1) Na poništenje, ukidanje i izmjenu odobrenja primjenjuju se odredbe čl. 297.-301. Odluke.

(2) Licu kojem je poništeno ili ukinuto odobrenje ne može se izdati novo odobrenje prije isteka tri godine od dana poništenja odnosno prije isteka godinu dana od dana ukidanja odobrenja.

Član 11.
(Osiguranje)

U pojednostavljenom postupku provoza, shodno članu 109. stav (1) tačka c) Zakona ne polaže se osiguranje, osim u slučajevima koje, kada je to potrebno, utvrđuje Upravni odbor UIO.

DIO TREĆI - PRIJEVOZNE ISPRAVE U MEĐUNARODNOM ŽELJEZNIČKOM PROMETU


Član 12.
(Vrste prijevoznih isprava)

(1) Prijevozne isprave koje se koriste u međunarodnom željezničkom prijevozu su CIM teretni list, CIM teretni list za kombinirani prijevoz i teretni list CIM/SMGS (u daljnjem tekstu: teretni list CIM).

(2) Sadržaj teretnog lista i ugovor o prijevozu robe uređen je Jedinstvenim pravilima vezanim uz Ugovor o međunarodnom željezničkom prijevozu robe (CIM). Sve odredbe sadržane u ovom uputstvu koje se odnose na CIM teretni list, ako drugačije nije navedeno, odnose se i na CIM teretni list za kombinirani prijevoz.

(3) U slučaju redovnog prijevoza robe teretni list CIM koristi se kao prijevozna isprava, a u slučaju primjene postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata koristi se kao deklaracija za postupak provoza.

(4) Podaci o korisniku postupka (ex. glavni obveznik) i njegov potpis na provoznoj deklaraciji vidljivi su iz polja 58a i 58b teretnog lista.

(5) Podaci o predajnom mjestu i datum kada je otpremno željezničko preduzeće preuzelo odgovornost za robu vidljivi su iz podataka pošiljaoca u polju 16 "Preuzimanje" i polju 56 "Prijevoznikove izjave", ukoliko željezničko preduzeće koje preuzima robu utvrdi da stvarno preuzimanje odstupa od podataka navedenih u polju 16.

(6) Zemlja otpreme, a time i carinski status robe te broj tovarnog lista navedeni su u polju 62 "Identifikacija pošiljke".

Član 13.
(Teretni list CIM)

(1) Uzorak CIM teretnog lista i uputstvo za njegovo popunjavanje uređeni su Priručnikom o teretnom listu CIM (GLV-CIM). Sastoji se od šest listova označenih brojevima:

Teretni list

Primalac primjerka teretnog lista

Br.

Naziv

1

Original teretnoga lista

Primalac

2

Teretna karta

Prijevoznik (centralno obračunsko mjesto odredišne željeznice – Kontrola prihoda)

3

Izvještaj o prispijeću / carina

Prijevoznik (odredišna stanica)

5

Izvještaj o otpremi

Prijevoznik (izuzima ga izlazna pogranična stanica i šalje u centralno obračunsko mjesto-kontrola prihoda)

4

Duplikat teretnog lista

Pošiljalac

6

Kopija izvještaja o otpremi

Prijevoznik – otpremna stanica

 



(2) Pošiljka iz otpremne stanice otprema se listovima 1, 2, 3 i 5 teretnog lista CIM.

(3) Teretni list CIM se može koristiti kao vagonski list CUV, u skladu sa međunarodnim pravilima za vagone. U tom slučaju označi se polje "Vagonski list CUV" (polje 30.) teretnog lista CIM, a koristi se kada se prazni vagoni prevoze kao prijevozna sredstva i prethodno su bili pušteni u slobodan promet. Ukoliko prazni vagoni nisu prethodno bili pušteni u slobodan promet, broj vagona se upisuje u rubriku 18 - Broj vagona i u rubrici 21 - Opis robe i ne koristi se rubrika 30.

(4) Brojem teretnog lista CIM smatra se 18-cifreni skup podataka iz polja 62 "Identifikacija pošiljke".

Član 14.
(Teretni list CIM za kombinirani prijevoz)

(1) Uzorak teretnog lista CIM za kombinirani prijevoz i uputstvo za njegovo popunjavanje uređeni su Priručnikom o CIM-ovom teretnom listu za kombinirani prijevoz (GLV-TC). Sastoji se od osam listova označenih brojevima:

Teretni list

Primalac primjerka teretnog lista

Br.

Naziv

I

Korisnik/predavalac robe

Korisnik koji robu predaje na prijevoz preduzeću za kombinirani prijevoz

1

Original teretnog lista

Primalac u skladu s ugovorom o prijevozu

II

Korisnik/odvozitelj robe

Korisnik koji odvozi robu iz preduzeća za kombinirani prijevoz

2

Teretna karta

Prijevoznik (centralno obračunsko mjesto odredišne željeznice – Kontrola prihoda)

3

Izvještaj o prispijeću/carina

Prijevoznik (odredišna stanica)

5

Izvještaj o otpremi

Prijevoznik (izuzima ga izlazni pogranična stanica i šalje u centralno obračunsko mjesto i kontrola prihoda)

4

Duplikat teretnoga lista

Pošiljalac u skladu s ugovorom o prijevozu

6

Kopija izvještaja o otpremi

Prijevoznik – otpremna stanica

 



(2) Pošiljka se iz otpremne stanice otprema listovima 1, II, 2, 3 i 5 teretnog lista.

Član 15.
(Teretni list CIM/SMGS)

(1) Teretni list CIM/SMGS koristi se kao teretni list CIM na područjima gdje se primjenjuju pravila CIM, a kao teretni list SMGS na područjima gdje vrijede pravila SMGS. Sve odredbe koje se odnose na teretni list CIM u vezi sa postupkom provoza u željezničkom prometu odgovarajuće se primjenjuju i na Teretni list CIM/SMGS.

(2) U slučajevima kada se na području ugovornih strana želi koristiti provozni postupak pomoću papirnih dokumenata, a provoz započne u zemlji u kojoj se primjenjuju SMGS pravila, otpremna željeznička kompanija u toj zemlji mora utvrditi da su podaci o ugovornom prijevozniku i korisniku postupka uneseni u teretni list prije nego pošiljka uđe u carinsko područje ugovornih strana.

Član 16.
(Zamjenske prijevozne isprave - popratnica i duplikat teretnog lista)

(1) U posebnim slučajevima umjesto teretnog lista za otpremu izdvojenih vagona iz kompletnog voza ili vagonske kompozicije, zbog popravke, pretovara ili slično, koristi se dokument Propratnica koja služi kao zamjenska prijevozna isprava. Popratnica odgovara uzorku teretnog lista, pri čemu vrijede sljedeća odstupanja:

a) polje 30: oznaka isprave glasi: "Popratnica" pri čemu se odstupa od upozorene klauzule (lijevo od polja 30),

b) predviđena polja za označavanje pojedinih listova teretnog lista ispod polja 59, ostaju rezervirana.

(2) Umjesto obrasca može se koristiti kopija teretnog lista na kojem se u gornjem krajnjem dijelu jasno naznači "Popratnica - Begleitschein". Na toj kopiji podaci u polju 30 i oznake listova ispod polja 59 tada se moraju prekrižiti.

(3) Prijevoznik evidentira ispostavljanje popratnice (kao obrasca ili kopije teretnog lista) u polje 56 "Prijevoznikove izjave" sa sljedećim podacima:

a) šifra i naziv prijevoznika,

b) mjesto i datum ispostavljanja.

(4) Kada otpremna stanica mora ispostaviti duplikat teretnog lista, tada postupa na jedan od dva moguća načina:

a) radi prijepis listova teretnog lista koji prate pošiljku, ili

b) fotokopira teretni list koji je ostao u njegovoj arhivi, u onoliko primjeraka koliko prati pošiljku.

(5) Duplikat teretnog lista mora nositi oznaku "DUPLIKAT" i biti ovjeren žigom stanice i označen istim oznakama kojima je bio označen i originalni teretni list.

DIO ČETVRTI - POSTUPAK PROVOZA NA OSNOVU PAPIRNIH DOKUMENATA U ŽELJEZNIČKOM PROMETU


Član 17.
(Popunjavanje teretnog lista CIM)

(1) Sama upotreba i podnošenje teretnog lista CIM od strane željezničkog prijevoznika nisu dovoljni za upotrebu provoza na osnovu papirnih dokumenata.

(2) Željeznički prijevoznik kome je izdato odobrenje za upotrebu provoza na osnovu papirnih dokumenata, i koji želi koristiti postupak provoza na osnovu papirnih dokumenata, mora korištenje pojednostavnjenog postupka provoza izričito zatražiti popunjavanjem polja 58b teretnog lista CIM (odnosno polja 66 teretnog lista CIM/SMGS, ako se koristi). Polje se popunjava označavanjem polja "DA" (unosom - x) i upisom četverocifrene šifarske oznake korisnika postupka (tzv. UIC oznaka).

(3) Na osnovu takvog zahtjeva polazni carinski ured odlučuje može li se primijeniti traženi postupak. U slučajevima upotrebe provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata, teretni list CIM služi kao prijevozna isprava i kao provozna deklaracija.

(4) Odredišni carinski ured i Odsjek za postupak provoza u Sektoru za carine će ocijeniti je li postupak odgovarajuće primjenjen.

Član 18.
(Uvjeti za upotrebu provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata)

(1) Postupak provoza na osnovu papirnih dokumenata pri prijevozu robe željeznicom može se koristiti samo ako je ovlašteni prijevoznik to na opisani način zatražio.

(2) Nadležni polazni carinski ured će uvidom u polje 57 i 58a teretnog lista CIM utvrditi koliko prijevoznika učestvuje u prijevozu predmetne pošiljke te jesu li svi uključeni prijevoznici korisnici odobrenja za upotrebu ovog postupka provoza.

(3) Upotreba provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata podrazumijeva da je:

a) korisnik postupka (željeznički prijevoznik) korisnik odobrenja za upotrebu pojednostavnjenog postupka provoza pri prijevozu robe željeznicom,

b) da se teretni list CIM koristi kao provozna deklaracija,

c) da je oslobođen obaveze polaganja osiguranja za dug koji može nastati u postupku provoza.

(4) Prilikom upotrebe provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata, korisnik odobrenja je dužan voditi evidencije o započetim postupcima provoza i završenim postupcima provoza, pri čemu nadležni carinski uredi ne vode evidencije o započetim i završenim postupcima provoza.

Član 19.
(Razlozi za uskraćivanje upotrebe

provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata)

(1) Upotreba provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata se neće dopustiti ako je odobrenje za korištenje postupka provoza u pisanoj formi specifičnog za robu koja se prevozi željeznicom iz čl. 288. f) Odluke poništeno, ukinuto ili privremeno ukinuto.

(2) Ako se utvrdi da je odobrenje iz čl. 288. f) Odluke ukinuto imaocu odobrenja, obavezna je upotreba redovnog postupka provoza (NCTS) i polaganje instrumenta za osiguranje mogućeg duga, pri čemu se teretni list CIM koristi samo kao prijevozna isprava.

Član 20.
(Primjena osnovnih pravila u željezničkom prometu)

(1) Ako prijevoznik nije u polju 58b teretnog lista zatražio upotrebu pojednostavljenog provoznog postupka ili je nadležni ured zbog neispunjavanja nekog od propisanih uvjeta uskratio upotrebu provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata, pošiljka se mora staviti u redovan postupak provoza uz upotrebu NCTS deklaracije. U takvom slučaju se teretni list koristi kao prijevozna isprava i prilog provoznoj deklaraciji, a u polje 99 teretnog lista CIM obavezno se upisuje pripadajući broj provozne deklaracije tj. MRN prepisan sa Pratećeg provoznog dokumenta (PPD).

(2) Prilikom upotrebe redovnog postupka provoza, korisnik postupka je dužan položiti osiguranje za namirenje duga koji može nastati u postupku provoza.

Član 21.
(Status korisnika postupka)

(1) U skladu sa članom 5. CIM-a pojam "prijevoznik" označava ugovornog prijevoznika koji je sklopio ugovor o prijevozu sa pošiljaocem u skladu sa CIM-om, ili sljedećeg (uzastopnog) prijevoznika, koji je odgovoran pošiljaocu na osnovu ovog ugovora.

(2) Pojam "izvršni prijevoznik" ili "zamjenski prijevoznik", znači željezničko preduzeće koje nije sklopilo ugovor o prijevozu sa pošiljaocem, ali kojem je ugovorni ili uzastopni (sljedeći) prijevoznik povjerio, u cijelosti ili djelomično, obavljanje prijevoza željeznicom.

(3) "Ugovorni prijevoznik" se mora navesti u polje 58a teretnog lista CIM, dok se uzastopni i izvršni prijevoznik upisuju u polje 57 kao "ostali prijevoznici".

(4) S obzirom na svoj poseban položaj u organizaciji prijevoza robe i svoj odnos sa ostalim prijevoznicima, kao i svoja znanja o njima, uopćeno, ugovorni prijevoznik je taj koji treba podnijeti zahtjev za primjenu provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata i popuniti polje 58b teretnog lista CIM. Ugovorni prijevoznik i korisnik postupka su jedna te ista osoba.

Član 22.
(Upis oznake robe iz carinske tarife)

Teretni list CIM ne sadrži nikakvo posebno polje za unos tarifne oznake iz HS-a (Harmonized system) u slučajevima u kojima se ona mora koristiti u primjeni provoznog postupka. Interna željeznička 6-cifrena NHM oznaka može se upisati u polje 24, ali ona u određenim slučajevima ne odgovara oznaci HS-a. Priručnik o CIM teretnom listu (GLV-CIM) sadrži uputstvo da se oznaka HS-a mora unijeti u polje 21, ako to zahtijeva carinsko zakonodavstvo.

Član 23.
(Primjena redovnog postupka i provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata u kombiniranom drumsko-željezničkom prijevozu)

(1) U skladu sa članom 329. Odluke, redovni postupak se može primjeniti za prijevoz robe, ako su istovremeno ispunjeni i uvjeti za postupak provoza na osnovu papirnih dokumenata. To važi uglavnom za kombinirani drumsko-željeznički prijevoz. Privredni subjekat koji se odluči za upotrebu redovnog postupka imat će koristi od postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata koja su odobrena za prijevoz željeznicom, dok za dio prijevoza na drumu mora primjeniti redovni postupak.

(2) U tim slučajevima teretni list CIM (polje 99) mora sadržavati broj provozne deklaracije (MRN) predmetne pošiljke.

(3) Kako sama upotreba teretnog lista CIM nije dovoljan dokaz da je željezničko preduzeće ovlašteno za primjenu provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata, iz teretnog lista CIM mora biti vidljivo da su ispunjeni uvjeti za upotrebu provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata.

(4) Svi prijevoznici i zamjenski prijevoznici iz polja 58a i 57 teretnog lista CIM moraju biti ovlašteni korisnici provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata. Za predmetne pošiljke ne mora se podnositi zahtjev za provozni postupak na osnovu papirnih dokumenata, niti unijeti oznaka korisnika postupka.

DIO PETI - REDOVAN PROVOZNI POSTUPAK


Član 24.
(Postupak u polaznom carinskom uredu)

Postupak provoza na otpremi može započeti u graničnom carinskom uredu u slučaju kad je prijevoz započeo u trećoj zemlji ili u carinskom uredu u unutrašnjosti u slučaju kada prijevoz započinje u ugovornoj strani.

Član 25.
(Postupak otpreme u slučaju kada prijevoz započinje u graničnom carinskom uredu a završava unutar carinskog područja BiH ili na graničnom carinskom uredu)

(1) Ako prijevoz počinje u carinskom uredu nadležnom za graničnu željezničku stanicu kroz koju roba ulazi u carinsko područje BiH, djeluje u svojstvu polaznog carinskog ureda. Ako se koristi provozni postupak na osnovu papirnih dokumenata, polazni carinski ured ne unosi nikakve podatke o početku postupka u svoje evidencije.

(2) Željeznički prijevoznik (korisnik odobrenja) podnosi polaznom carinskom uredu listove 1, 2, 3 i 5 teretnog lista CIM sa popunjenim poljem 58b.

(3) Carinski ured, bez odlaganja, provjerava jesu li ispunjeni svi uvjeti za upotrebu provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata, da li je teretni list CIM ovjeren od strane željezničkog prijevoznika (datum i mjesto preuzimanja robe u rubrici 16 tovarnog lista, naljepnica iz priloga 51 Odluke i broj tovarnog lista u polju 62 tovarnog lista) i jesu li inspekcijske službe, ako je potrebno, izdale propisane suglasnosti (dozvole, certifikate,..) za ulaz robe u carinsko područje. Ako nadležni carinski ured utvrdi da inspekcijske službe nisu izdale propisane suglasnosti (dozvole, certifikate i sl.), zabranit će ulazak robe u carinsko područje.

(4) Ako nadležni carinski ured utvrdi da neki od uvjeta za upotrebu provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata nije ispunjen uskratit će upotrebu postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata, te uputiti željezničkog prijevoznika da podnese redovnu NCTS deklaraciju propisanu za redovni postupak provoza.

(5) Kada se koristi provozni postupak na osnovu papirnih dokumenata, korisnik odobrenja unosi u svoje evidencije sve propisane podatke vezane za postupak provoza. Osnovu evidencija čine podaci o primopredaji voza, razmijenjeni sa željezničkim prijevoznikom susjedne zemlje. Po unosu predmetnih podataka u evidencije korisnika provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata isti moraju biti dostupni nadležnom carinskom uredu. Tek potom predmetna pošiljka/e može napustiti željezničku stanicu.

(6) U slučaju postojanja osnovane sumnje na zloupotrebu postupka, carinski službenici polaznog carinskog ureda mogu pregledati teret (ili njegov dio), što im je željeznički prijevoznik dužan omogućiti.

Član 26.


(Postupak u slučaju kada prijevoz počinje unutar carinskog područja BiH,

a završava unutar ili izvan tog područja)

(1) U slučaju prijevoza na koji se primjenjuje provozni postupak na osnovu papirnih dokumenata koji započinje unutar carinskog područja, a završava takođe unutar carinskog područja ili izvan područja BiH, prijevoznik podnosi polaznom carinskom uredu listove 1., 2., 3. i 5. teretnog lista CIM.

(2) Polazni carinski ured je dužan u polje 99 listova 1., 2. i 3. teretnog lista CIM upisati oznaku VANJSKI PROVOZ u skladu sa članom 324. Odluke.

(3) Ako se na teretnom listu CIM ne upiše oznaka vrste postupka, smatrat će se da se radi o postupku T1.

(4) Polazni carinski ured provjerava postojanje zahtjeva za upotrebu pojednostavnjenja i ispunjavanje uvjeta za upotrebu provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata i da li je teretni list CIM ovjeren od strane željezničkog prijevoznika (datum i mjesto preuzimanja robe u rubrici 16 tovarnog lista, naljepnica iz priloga 51 Odluke i broj tovarnog lista u polju 62 tovarnog lista), te u slučaju ispunjavanja uvjeta okončava prethodni carinski postupak tako što podatke o prethodnom carinskom postupku unosi u polje 99 lista 5 teretnog lista CIM - što ovjerava službenim pečatom i vraća podnesene listove prijevozniku.

(5) Željeznički prijevoznik se, u skladu sa članom 322. Odluke, brine da pošiljke koje se prevoze u provoznom postupku budu označene naljepnicama sa piktogramom, čiji sadržaj i oblik odgovara uzorku iz Priloga 51. Odluke. Umjesto naljepnice može se koristiti žig kojim se reprodukuje piktogram iz Priloga 10. Naljepnice se lijepe na teretni list CIM i na željeznički vagon (ako se radi o vagonskoj pošiljci) ili na pakete.

(6) Polazni carinski ured ne stavlja carinska obilježja na prijevozna sredstva ili paketa, kao opće pravilo i uzimajući u obzir mjere osiguranja prepoznavanja robe koje preduzima željeznički prijevoznik.  TC "1.1.8.1.3. Kennzeichnung" 

(7) Ako neki od propisanih uvjeta nije ispunjen, carinski ured će uputiti željezničkog prijevoznika da robu stavi u redovan postupak provoza uz podnošenje elektronske deklaracije (NCTS).

(8) Imalac odobrenja, u odobrene evidencije unosi propisane podatke. Po unosu predmetnih podataka u evidencije korisnika provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata, isti moraju biti dostupni nadležnom carinskom uredu. Tek potom predmetna pošiljka/e može napustiti željezničku stanicu.

Član 27.
(Postupak u odredišnom carinskom uredu)

Odredišni carinski ured može biti carinski ured na granici ili u unutrašnjosti, a robu iz postupka provoza može primiti i ovlašteni primalac.

Član 28.
(Postupak u odredišnom carinskom uredu pri prijevozu robe prema trećim zemljama)

(1) Carinski ured nadležan za graničnu željezničku stanicu preko kojeg roba u postupku provoza napušta carinsko područje BiH djeluje u svojstvu odredišnog carinskog ureda, te u skladu sa članom 327. Odluke, u tom uredu ne evidentira završavanje postupka provoza, niti obavlja bilo kakve carinske formalnosti.

(2) Kada roba, u provoznom postupku na osnovu papirnih dokumenata, dođe u graničnu željezničku stanicu, korisnik provoznog postupka na osnovu papirnih dokumenata dužan je unijeti u svoje evidencije podatke o pošiljci koja napušta carinsko područje. Osnova evidencija su podaci za primopredaju voza sa željezničkim prijevoznikom susjedne zemlje. Posle unosa podatka u evidenciji, isti moraju biti dostupni nadležnom odredišnom carinskom uredu za eventualnu provjeru sa njene strane.

Član 29.
(Postupak u slučaju kada provoz završava u carinskom uredu unutar carinskog područja)

(1) Odredišni carinski ured je carinski ured nadležan za željezničku stanicu na kojem se prijevoz robe a time i provozni postupak završava.

(2) Radi završetka provoznog postupka i obavljanja potrebnih formalnosti pri odredišnom carinskom uredu, pošiljka se postavlja na carinski kolosjek ili na mjesto koje je sporazumno sa željeznicom odredio nadležni područni carinski ured.

(3) Željeznički prijevoznik predaje odredišnom carinskom uredu listove 2. i 3. i dodatnu kopiju lista 3. teretnog lista CIM, u skladu sa članom 327. Odluke. Dodatna kopija je potrebna samo u slučaju da postupak završava u međustanici.

(4) Odredišni carinski ured evidentira podnesenu ispravu u kontrolnik privremenog smještaja, u polje 99 lista 2. unosi broj iz ovog kontrolnika (po odobrenom modelu), ovjerava listove 2. i 3. službenim pečatom i potpisom carinskog službenika te list 2. vraća željezničkom prijevozniku, a list 3. zadržava. Ovim se za korisnika odobrenja završava postupak provoza.

(5) Nakon što cjelokupnoj pošiljci bude određeno carinski odobreno postupanje ili upotreba carinskog ureda će brojeve odnosnih deklaracija kojim se roba stavlja u novi postupak upisati u polje 99 lista 3. teretnog lista i potom, list 3. ovjeren oznakom "OCARINJENO" vratiti željezničkom prijevozniku. List 3. prema pravilu ostaje u odredišnom carinskom uredu shodno članu 327. stav (2) Odluke. Samo ako postupak završava u međustanici, listovi 2. i 3. se vraćaju željezničkom prijevozniku a odredišni carinski ured zadržava kopiju lista br. 3.

Član 30.
(Postupak kod ovlaštenog primaoca)

(1) Ako korisnik ovakvog odobrenja želi u svojim prostorima primati robu koja se prevozi željeznicom, potrebno je da uz zahtjev za odobrenje statusa ovlaštenog primaoca podnese i posebnu izjavu kojom daje suglasnost UIO, da primjerak odobrenja, kao i sve njegove kasnije izmjene i dopune, dostavi željezničkom prijevozniku na znanje.

(2) Prilikom prijevoza robe namijenjene ovlaštenom primaocu uz upotrebu postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata, moraju biti ispunjeni sljedeći uvjeti:

a) u polju 4 teretnog lista CIM mora biti naveden naziv ovlaštenog primaoca,

b) polje 7 mora sadržavati evidencijski broj odobrenja ovlaštenog primaoca.

(3) Po prispjeću pošiljke u odredišnu željezničku stanicu, željeznica obavještava ovlaštenog primaoca o prispjeću pošiljke. Ovlašteni primalac koji prima robu od željeznice, potvrđuje željeznici prijem robe, upisuje broj knjigovodstvenog zapisa – zahtijevanog postupka po odobrenom modelu u polje 99 listova 1., 2. i 3. tovarnog lista CIM, čime završava provozni postupak i za željeznicu prestaju sve obveze. Izuzetno, u skladu sa članom 330. stav (2) Odluke, carinski organ može odrediti da ovlašteni željeznički prijevoznik ili prijevoznik primjerak 2. i 3. tovarnog lista CIM mora dostaviti neposredno odredišnom carinskom uredu.

(4) Ovlašteni primalac mora o dolasku pošiljke u odobrene prostore informirati nadležni odredišni carinskui ured, na način propisan u odobrenju za korištenje statusa ovlaštenog primaoca te mu, najkasnije sljedeći radni dan, dostaviti kopiju primjerka 1. teretnog lista CIM sa podacima unesenim u polje 99. Ovlašteni primalac može sa nadležnim carinskim uredom dogovoriti i drugačiji način i rokove dostave lista 3. CIM-a.

(5) Ako ovlašteni primalac, nakon što mu željeznički prijevoznik uredno preda pošiljku, prilikom istovara utvrdi određene nepravilnosti (manjak ili višak) obavezan je o tome odmah obavijestiti nadležni odredišni carinski ured.

DIO ŠESTI - PRIJEVOZ IZVOZNO OCARINJENE ROBE


Član 31.
(Postupak provoza nakon izvoza)

(1) Roba za izvoz može biti stavljena u redovan postupak provoza ili u postupak provoza na osnovu papirnih dokumenata. Postupak vezan za kretanje izvozne robe u nastavaku se opisuje.

Izlaznim carinskim uredom smatra se carinski ured nadležan za željezničku stanicu na kojoj je željeznički prijevoznik preuzeo robu i jedinstveni ugovor o prijevozu robe izvan carinskog područja, pod uvjetom da će roba napustiti carinsko područje željeznicom te da deklarant ili njegov zastupnik zahtijevaju da se formalnosti izlaznog carinskog ureda provedu na tom uredu.

(2) Ako deklarant ili njegov zastupnik podnese carinskom uredu izvoznu deklaraciju i priloži mu teretni list CIM kojim se roba upućuje izvan carinskog područja, smatra se da je podnio zahtjev da se formalnosti propisane za izlazni ured obave u tom uredu shodno čl. 464. stav (3) tačka b) Odluke. Za pošiljke koje se izvoze carinskom uredu se podnosi izvozna deklaracija i set listova 1., 2., 3. i 5. teretnog lista CIM.

(3) Carinski ured je dužan provjeriti je li priloženi teretni list CIM ovjerio željeznički prijevoznik (datum i mjesto preuzimanja robe u polju 16 teretnog lista, naljepnica iz Priloga 51. Odluke, broj teretnog lista iz polja 62), odgovara li roba navedena na teretnom listu CIM robi deklariranoj za izvoz, te jesu li ispunjeni uvjeti za upotrebu postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata.

(4) Carinski ured dovršava izvozni postupak i potvrđuje izlaz robe na način propisan u stavu (1) pri čemu se u taj sistem unosi broj CIM teretnog lista kao jedinstvenog ugovora o prijevozu robe, kojim se roba prevozi izvan carinskog područja BiH.

(5) Carinski ured označava list 1. teretnog lista CIM oznakom "IZVOZ" crvene boje (rukom ili pečatom), a u polju 99 svih primjeraka teretnog lista upisuje podatke o broju izvozne deklaracije (MRN broj) i ovjerava ga pečatom polaznog carinskog ureda te potpisom carinskog službenika, što za prijevoznika predstavlja znak da pošiljka može napustiti carinsko područje.

(6) CIM je u daljnjem postupku jedinstveni ugovor o prijevozu, sa upisanim brojem MRN i ostalim oznakama.

(7) Ako se roba neposredno izvozi u strano carinsko područje, carinski ured nadležan za željezničku stanicu u kojoj je roba stavljena na zahtjev stranke na prijevoz na osnovu jedinstvenog ugovora o prijevozu, ima ulogu izlaznog carinskog ureda za postupak izvoza.

(8) Ako je postupak izvoznog carinjenja domaće robe obavljen prije predaje robe na prijevoz željeznici, prilikom predaje robe na prijevoz željeznici, pošiljalac robe mora priložiti primjerak Prateće izvozne isprave (dalje u tekstu: PII). Od mjesta izvoznog carinjenja do željezničke stanice gdje se vrši utovar u vagon robu prati primjerak PII. Daljnji postupak s ovakvom pošiljkom opisan je u prethodnim stavovima.

Član 32.
(Odobreni izvoznik)

(1) UIO može odobriti status odobrenog izvoznika (odobrenje za postupak kućnog carinjenja za izvoz) što korisniku omogućava otpremu roba iz prostora izvoznika ili drugih mjesta koje je odobrila UIO uz deklariranje robe za postupak izvoza upotrebom elektronskog sistema izvoza. Uz zahtjev za odobrenje korisnik podnosi i posebnu izjavu kojom daje suglasnost da UIO, primjerak odobrenja, kao i sve izmjene i dopune odobrenja, dostavi željezničkom prijevozniku na znanje.

(2) Robu koju ovlašteni izvoznik otprema iz odobrenih prostora prati primjerak PII.

(3) Za potvrđivanje završetka izvoznog postupka odobrenog izvoznika na odgovarajući način se primjenjuje postupak opisan u članu 31. ovog uputstva.

Član 33.
(Prijevoz više vagona jednim teretnim listom CIM)

Kod prijevoza više vagona jednim teretnim listom CIM (pošiljaočeva vagonska kompozicija i pošiljaočev kompletan voz) teretnom listu CIM prilaže se onoliko primjeraka popisa vagona koliko listova ima teretni list CIM, plus jedan primjerak. Popis vagona sadrži osnovne podatke o pošiljci te podatke koji se tiču vagona i robe.

DIO SEDMI - POSEBNOSTI PRI PRIJEVOZU ROBE ŽELJEZNICOM


Član 34.
(Reekspedicija)

(1) Kada se prijevoz robe koji je trebao biti okončan u određenom carinskom uredu, treba završiti negdje drugdje (bilo u carinskom području BiH ili u trećoj zemlji) pri čemu nije bilo istovara robe u prvobitno deklariranom odredišnom carinskom uredu, provodi se reekspedicija (reeksport), na sljedeći način:

a) primalac ispostavlja novi teretni list (po dolaznom teretnom listu), u polje 99 prvobitnog teretnog lista CIM željeznički prijevoznik unosi oznaku "R" i broj novog teretnog lista, a u polje 99 novog teretnog lista unosi oznaku "R" i broj prvobitnog teretnog lista CIM.

(2) U slučaju kada se pošiljka reekspedira u odredišnu željezničku stanicu u stranom carinskom području postupa se na sljedeći način:

a) ako roba još nije podnesena odredišnom carinskom uredu (nisu predati listovi 2. i 3. dodatna kopija lista 3.), tada se odredišnom carinskom uredu podnosi prvobitni teretni list CIM (dolazni), listovi 2.,3. i DK 3. (koja se koristi samo ako se radi o međustanici) i novi (odlazni) teretni list CIM listovi 1.,2., 3. i 5.. Carinski ured provjerava jesu li ispunjeni uvjeti za daljnju primjenu postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata i dopušta primjenu ovjeravajući teretne listove u polju 99 i to dolazni teretni list na listovima 2. i 3. ,odlazni teretni list na listu 5.

b) kada je roba već podnesena carinskom uredu (list 2. i 3. CIM-a predati odredišnom carinskom uredu) a sljedeći postupak još nije započeo tj. nije podnesena deklaracija za slijedeći postupak, željeznički prijevoznik pitanje reekspedicije rješava sa primaocem robe i carinskim uredom tako da primalac podnosi list 1. prvobitnog teretnog lista CIM (dolazni) i novi (odlazni) teretni list CIM koji se sastoji od listova 1.,2.,3. i 5. Carinski ured provjerava jesu li ispunjeni uvjeti za daljnju primjenu postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata i dopušta primjenu ovjeravajući teretne listove u polju 99 i to dolazni teretni list na listovima 1. i 3., a odlazni teretni list na listu 5.

Član 35.
(Izmjena ugovora o prijevozu)

(1) Ukoliko tokom prijevoza robe u nekom od usputnih željezničkih stanica pošiljalac ili primalac robe odluči promijeniti odredišnu željezničku stanicu, on to pismeno zahtijeva od željezničkog prijevoznika.Zahtjev za izmjenu se podnosi na obrascu CIT 7 iz CIT priručnika. Željeznički prijevoznik dužan je obavijestiti carinski organ na mjesečnom nivou za sve ugovore za prijevoz koji nisu realizirani.

(2) U tom slučaju nije potrebno ispostavljati novi teretni list CIM, već se na postojećem CIM-u mijenja podatak o primaocu robe, željezničkoj stanici odredišta i eventualno oznaka zemlje odredišta.

(3) Izuzetak je slučaj kad se pošiljka vraća u otpremnu zemlju, tada se ispostavlja novi teretni list.

(4) Prijevoznik ne može promijeniti ugovor o prijevozu bez prethodnog odobrenja polaznog carinskog ureda ako se ugovor o prijevozu mijenja na način da:

a) prijevoz koji je trebao završiti izvan carinskog područja BiH završi u njemu, ili

b) prijevoz koji je trebao završiti u carinskom području BiH završi izvan njega,

(5) Ako je roba već podnesena carinskom uredu (predat list 2. i 3. CIM-a odredišnom carinskom uredu), a sljedeći postupak još nije započeo tj. nije podnesena deklaracija za slijedeći postupak, željeznički prijevoznik pitanje izmjene ugovora o prijevozu rješava sa carinskim uredom kojem je roba podnesena.

Član 36.
(Manjak i oštećenje robe)

Za nedostatak, manjak i oštećenje robe željeznički prijevoznik dostavlja zapisnik o uviđaju, čiji primjerak se nalazi u Priručniku za teretni prijevoz CIT (GTM-CIT), nadzornom carinskom uredu predmetnog željezničkog ureda.

DIO OSMI - PROVOĐENJE CARINSKOG NADZORA


Član 37.
(Provođenje nadzora nad upotrebom postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata)

(1) Imalac odobrenja vodi evidencije u vezi sa provozom robe, odnosno o svim započetim i svim završenim postupcima provoza, na način kako mu je propisano odobrenjem za upotrebu postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata. Evidencije se vode na mjestu gdje postupak započinje, odnosno završava i u centralnom obračunskom mjestu (Kontrola prihoda). Mjesto gdje se vode evidencije mora biti konstantno, poznato i dostupno nadležnom carinskom uredu u skladu sa članom 320. Odluke.

(2) U centralnom obračunskom mjestu se, na osnovu Dodatka I Konvencije COTIF i njenih provedbenih propisa, sastavljaju i razmjenjuju obračuni prijevoznih naknada sa stranim željezničkim upravama za pošiljke koje prispjevaju u željezničke stanice prijevoznika, vodi kontrola obračuna stranih željezničkih uprava za otpremljene pošiljke iz željezničkih stanica domaćeg željezničkog prijevoznika te kontrola obračuna drugih željezničkih uprava za pošiljke koje su tranzitirale prugama domaćeg željezničkog prijevoznika.

(3) Ovlašteni željeznički prijevoznik je dužan dostaviti nadležnom polaznom carinskom uredu i Odsjeku za postupak provoza, Grupi za provjere i zaključenje postupka provoza i osiguranje duga u Središnjem uredu UIO pri Sektoru za carine:

a) popis izvozno ocarinjenih pošiljki upućenih iz tog ureda koje nisu napustile carinsko područje,

b) popis provoznih pošiljki upućenih iz tog ureda koje nisu napustile carinsko područje.

(4) Izvještaji se dostavljaju u papirnom obliku ili elektronskim putem (Excell tabela). Za svaku od pošiljki u izvještaju je potrebno navesti sljedeće: polazni carinsi ured, datum otpreme, broj teretnog lista CIM, broj vagona, naziv robe, bruto masa robe, odredišni carinski ured. Izvještaji se dostavljaju mjesečno odnosno najkasnije do 7-og dana tekućeg mjeseca za prethodni mjesec. Ako takvih pošiljki nije bilo, to se u izvještaju navodi.

(5) Oblik i sadržaj periodičnih izvještaja propisani su Prilogom 2. ovog Uputstva.

(6) U svrhu nadzora i kontrole provoza, odobrene evidencije ovlaštenog željezničkog prijevoznika na raspolaganju su carinskom organu. Na zahtjev carinskog organa, ovlašteni željeznički prijevoznik učinit će dostupnim i prateće prijevozne isprave.

(7) Neposredan nadzor nad ispravnim provođenjem postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata provodi nadležni polazni carinsi ured. Odluči li carinski ured izvršiti pregled pošiljke koja se kreće u okviru postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata o tome će informirati željeznicu koja je dužna osigurati provođenja mjera kontrole.

(8) Posredan nadzor nad upotrebom postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata vrši Grupa za provjere i zaključenje postupka provoza i osiguranje duga, koja se nalazi u Središnjem uredu UIO pri Sektoru za carine, Odsjeku za postupak provoza, koja preduzima provjere kod Centralnog obračunskog mjesta (Kontrole prihoda) što uključuje i kontrole po metodi nasumičnog odabira.

(9) Radi efikasnog provođenja mjera iz svoje nadležnosti carinskim službenicima iz Grupe za provjere i zaključenje postupka provoza i osiguranje duga zaduženim za nadzor nad provođenjem postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata ovlaštena željeznička kompanija će omogućiti uvid u svoje elektronske evidencije (npr. "Pregled kretanja vagona").

(10) U svrhu kvalitetnog nadzora carinskog ureda aktivno surađuju sa Grupom za provjere i zaključenje postupka provoza i osiguranje duga, pri čemu Grupa za provjere i zaključenje postupka provoza i osiguranje duga koordinira mjere kontrole upotrebe postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata na području čitave zemlje.

(11) Kada nadležni polazni carinski ured na osnovu izvještaja korisnika odobrenja ili na drugi način (slučaj osnovane sumnje itd.) dođe do saznanja da pojedina roba otpremljena u postupku provoza na osnovu papirnih dokumenata nije napustila carinsko područje o tome će bez odlaganja dopisom izvijestiti Grupu za provjere i zaključenje postupka provoza i osiguranje duga radi provjere istupa, odnosno radi pokretanja postupka potrage. Postupak potrage provodit će se tako što će Grupa za provjere i zaključenje postupka provoza i osiguranje duga u pisanom obliku zatražiti od imaoca odobrenja da dostavi podatke o završetku predmetnih provoznih postupaka, što uključuje i dokaze koje posjeduje Centralno obračunsko mjesto željezničkog prijevoznika. Rok za dostavu tih podataka je 28 dana.

(12) Pri provođenju postupka provjere nadležni carinski ured, Grupa za provjere i zaključenje postupka provoza i osiguranje duga i ovlašteni željeznički pijevoznik odgovarajuće primjenjuju odredbe i obrasce propisane uputstvom kojim je uređen postupak provjere.

(13) Nadleži polazni carinski uredi će posebno kontrolirati jesu li sve provozne pošiljke koje su u određenom periodu ušle u carinsko područje unesene u evidencije ovlaštenog željezničkog prijevoznika na mjestu otpreme (ulaza u carinsko područje), odnosno odredišta (izlaza iz carinskog područja). Osnov za takvu provjeru trebaju biti isprave o primopredaji sa željezničkim kompanijama susjednih zemalja. Provjere je potrebno zasnivati i na (ne)slaganju podataka koji proizilaze iz usklađivanja obračuna izvršenih sa drugim željezničkim prijevoznicima.

(14) U slučajevima kada ovlašteni primalac prima robu željeznicom Grupa za provjere i zaključenje postupka provoza i osiguranje duga je ovlaštena, da u suradnji sa nadzornim carinskim uredom, izvrši i kontrolu carinskih postupaka provedenih sa robom koja je prispjela željeznicom.

Član 38.
(Mjere carinskog nadzora nad robom koja ulazi u carinsko područje i izlazi iz njega u željezničkom prometu)

(1) Sva roba koja se unosi u carinsko područje i iznosi iz carinskog područja predmet je carinskog nadzora i stoga podliježe carinskoj provjeri, pa tako i robe koje se kreću u sklopu postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata.

(2) Carinski ured nadležan za mjesto ulaza robe u carinsko područje može na osnovu reda vožnje ili obavijesti o dolasku robe zatražiti predočenje svih ili samo nekih teretnih listova. Predočenje teretnih listova može biti dogovoreno unapred ili može biti naloženo nakon uvida nadležnog carinskog ureda u evidencije željezničkog prigevoznika. Prilikom dostave teretnog lista željeznički prigevoznik je dužan dostaviti i sve druge carinske isprave koje se odnose na kretanje predmetnih roba.

(3) Neovisno od odredbi iz prethodnog stava, nadležna tijela UIO mogu radi naknadne kontrole zatražiti dostavu teretnog lista i/ili uvid u evidencije koje vodi ovlašteni željeznički prijevoznik, što je korisnik odobrenja dužan učiniti.

(4) Cilj uvida u teretne listove je:

a) provjera određivanja robi carinski odobrenog postupanja ili upotrebe robe, zasnovanost upotrebe postupka provoza na osnovu papirnih dokumenata,

b) provjera završetka carinskih postupaka provoza,

c) provjera stvarnog izlaza izvozno ocarinjene robe uz primjenu odredbi o jedinstvenoj prijevoznoj ispravi.

(5) Ako nadležni carinski ured traži kontrolu robe i/ili prijevoznog sredstava željeznica je dužna osigurati siguran prostor i uvjete za provođenje kontrole.

(6) Pregled robe vršit će se u slučajevima kad provedena analiza rizika ukazuje na mogućnost zloupotreba. Prilikom vršenja kontrola nad robama koje se kreću u postupku provoza na osnovu papirnih dokumenata, potrebno je voditi računa da broj preduzetih kontrola treba biti u preporučenim granicama (%) kontrole roba.

(7) Prilikom ulaska robe u carinsko područje, odnosno prilikom početka postupka provoza na graničnom prijelazu, ovlašteni željeznički pijevoznik je dužan voditi računa da robe koje se unose u carinsko područje moraju zadovoljiti sve propisane uvjete. Na primjer, ako roba podliježe inspekcijskom nadzoru neke od inspekcijskih službi (veterinarska, fito-sanitarna, sanitarna i dr.) željeznički prijevoznik je dužan, organizirati da se propisane kontrole nadležnih službi izvedu u skladu sa važećim propisima.

(8) Nadzor nad ispravnom primjenom ovih mjera vrši carinska služba kod polaznog carinskog ureda koji je dužan u slučaju kršenja propisa postupiti u skladu sa odnosnim propisima, što uključuje i zabranu ulaska robe u zemlju.

DIO DEVETI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE


Član 39.
(Ostale odredbe )

(1) Pravila primjene redovnog postupka provoza i postupka osiguranja kontinuiteta poslovanja (rezervnog postupka provoza), detaljno su opisana posebnim uputstvima i odgovarajuće se primjenjuju u željezničkom prometu.

(2) Kod upotrebe redovnog postupka, rezervnog postupka, karneta ATA, Obrasca 302, odmah po dolasku robe u odredišni carinski ured, prijevoznik je dužan podnijeti primjerak Prateće provozne isprave/Provozne bezbjedonosne isprave (karnet ATA, Obrazac 302, odnosno listove 4. i 5. JCI-a ako se koristi rezervni postupak), a odredišni carinski ured je dužan bez odlaganja okončati formalnosti propisane za odredišni carinski ured.

(3) Prilikom provođenja formalnosti u odredišnom carinskom uredu u redovnom ili rezervnom postupku, primjerci teretnog lista CIM koriste se na način opisan u ovom uputstvu.

Član 40.
(Sastavni dio uputstva)

Prilog 1 - Zahtjev za odobrenje pojednostavljenog postupka provoza robe željeznicom,

Prilog 2. - Popis provoznih pošiljki koje nisu istupile iz carinskog područja,

Član 41.
(Stupanje na snagu)

Ovo uputstvo stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH", a primjenjivat će se od dana početka primjene Odluke o provođenju Zakona o carinskoj politici u Bosni i Hercegovini.

Broj 01-02-2-240-60/21
16. juna 2021. godine
Banja Luka


Direktor
Dr. Miro Džakula





Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!