ODLUKU
O USVAJANJU PRIORITETA ZA RAZVOJ VISOKOG OBRAZOVANJA U BOSNI I HERCEGOVINI ZA PERIOD 2016.-2026.
Član 1.
(Predmet Odluke)
Član 2.
(Sadržaj i primjena Odluke)
Član 3.
(Stupanje na snagu)
VM broj 66/16
30. marta 2016. godine
Sarajevo
Predsjedavajući
Vijeća ministara BiH
Dr. Denis Zvizdić, s. r.
Prioriteti za razvoj visokog obrazovanja u BiH za period 2016. - 2026. Jula 2015.
Pregled kratica
BiH |
Bosna i Hercegovina |
CoE |
Vijeće Evrope |
ECTS |
Evropski sistem prijenosa bodova |
EHEA |
Evropski prostor visokog obrazovanja |
ESG |
Evropski standardi i smjernice za osiguranje kvaliteta |
EU |
Evropska unija |
EUROSTAT |
Evropski statistički ured |
EUROSTUDENT |
Istraživanje o kvaliteti studentskog života koje se provodi u 27 evropskih zemalja |
EURYDICE |
Evropska mreža podataka o odgojno-obrazovnim sistemima |
HEA |
Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvaliteta BiH |
HERE |
Ekspert za reformu visokog obrazovanja |
Horizon 2020 |
Okvirni program EU za istraživanja i inovacije |
IPA |
Instrument za predpristupnu pomoć |
JP |
Zajednički projekat |
Komisija za KO BiH |
Komisija za izradu kvalifikacijskog okvira |
QA |
Osiguranje kvaliteta |
SEE 2020 |
"Strategija 2020 Jugoistočne Evrope" - Radna mjesta i prosperitet u evropskoj perspektivi. |
VŠU |
Visokoškolska ustanova |
1. UVOD
2. PRIORITETI ZA RAZVOJ VISOKOG OBRAZOVANJA U BIH
P1. DOBRO UPRAVLJANJE I MENADŽMENT
P1.1. Okviri politika (strateški i zakonodavni okviri)
P1.2. Dobro upravljanje i zakonodavstvo
P1.3. Osiguranje kvaliteta
P1.4. Naučnoistraživački rad
P2. RESURSI
P3. POVEZANOST TRŽIŠTA RADA I VISOKOG OBRAZOVANJA
P4. STANDARDI KVALIFIKACIJA
P5. STUDENTSKO ISKUSTVO
P6. INTERNACIONALIZACIJA
P7. STATISTIKA
3. Tabelarni prikaz svih prioriteta
PERIOD IMPLEMENTACIJE: 2016 – 2026
|
|
Prioritet |
UČESNICI U IMPLEMENTACIJI PRIORITETA |
VREMENSKI PERIOD |
P1. |
P1.1. |
Okviri politika (strateški i zakonodavni okviri) |
|
|
DOBRO UPRAVLJANJE I MENADŽMENT |
P1.1.1. |
Kroz aktivan i kreativan dijalog utvrditi i usaglasiti prioritetna područja te isplanirati potrebne aktivnosti, njihov redosljed i aktere (uključujući akademsku zajednicu i studente, i obezbijediti odgovarajuće konsultacije sa socijalnim partnerima, poslodavcima i širom javnosti) koji se moraju uključiti u visoko obrazovanje kroz zajedničku aktivnost. |
Nadležne obrazovne vlasti, ministarstva nauke, rektorske konferencije, sve visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, akademska zajednica, predstavnici tržišta rada, studentske organizacije i unije, ministarstva rada i zapošljavanja, lokalne vlasti, ministarstva finansija, šira javnost, zajedničkim djelovanjem. |
2016. – 2026. |
P1.1.2. |
Jasno opisati realne ciljeve i odrediti potrebne resurse za njihovu implementaciju i jasno definirati ciljeve koje VŠU trebaju realizirati i indikatore postignuća i aktere za narednih 10 godina. |
Nadležne obrazovne vlasti, sve visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, studentske organizacije i unije. |
2016. – 2026. |
|
P1.1.3. |
a)Uvesti i unaprijediti istraživanje obrazovanja za praćenje sektora kako bi se donošenje politika i strateško planiranje na institucionalnom i sektorskom nivou vršilo na osnovu informacija i dokaza.
|
Nadležne obrazovne vlasti, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, agencija i zavodi za statistiku, visokoškolske ustanove, i svi drugi akteri u oblasti visokog obrazovanja u skladu sa temom istraživanja, studentske organizacije i unije. |
2016. – 2026. |
|
b)U razvojne strategije visokog obrazovanja u BiH ugraditi ciljeve politike EHEA (npr. internacionalizacija, učešće studenata i studentsko iskustvo) i uključiti informacije o potrebama na tržištu rada. |
Nadležne obrazovne vlasti, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, agencije i zavodi za statistiku, visokoškolske ustanove, predstavnici tržišta rada, studentske organizacije i unije. |
2016. – 2026. |
||
c)Uspostaviti informacione sisteme za praćenje provedbe i uticaja politika, zakona, ishoda i studija o visokom obrazovanju u BiH i najboljih praksi u ovoj oblasti, tamo gdje isti nisu uspostavljeni; Uspostaviti registre eksperata za razne reformske oblasti visokog obrazovanja unutar BiH, tamo gdje nisu uspostavljeni. |
Nadležne obrazovne vlasti, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, agencije i zavodi za statistiku, studentske organizacije i unije. |
2016. – 2026. |
||
P1.1.4. |
Unaprijediti i uspostaviti jasne veze između politika i ciljeva visokog obrazovanja, nadležnih organa i institucija međusobno i sa ciljevima Bolonjskog procesa. Poboljšati i unaprijediti povjerenje između VŠU i ministarstava (obrazovanja, finansija i drugih ministarstava). |
Nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, ministarstva finansija i druga nadležna ministarstva, studentske organizacije i unije. |
2016. – 2026. |
|
P1.1.5. |
a)Uspostaviti ravnotežu između autonomije i kapaciteta VŠU da upravljaju i planiraju svoje aktivnosti i njihove odgovornosti za efikasno korištenje finansijskih sredstava i ostvarivanja strateških ciljeva; |
Nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove, ministarstva finansija, studentske organizacije i unije. |
2016. – 2026. |
|
b)Unaprijediti upravljanje i odgovornost za efikasno korištenje sredstava, planiranje i kontrolu na nivou VŠU, povezujući planove VŠU sa strategijama na višem nivou. |
Visokoškolske ustanove, nadležna ministarstva i studentske unije i organizacije. |
2016. – 2026. |
||
P1.1.6. |
Uspostaviti koordinaciju za praćenje Bolonjskog procesa u BiH kako bi se unaprijedila svijest, razumijevanje među akterima, redovno ocjenjivao napredak, osigurala razmjena iskustava, primjeri dobre prakse i ekspertize, podržala izgradnja kapaciteta i omogućilo ključnim akterima da sarađuju kako bi se osiguralo aktivno učešće BiH u EHEA. |
Nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH. |
2016. – 2026. |
|
P1. |
P1.2. |
Dobro upravljanje i zakonodavstvo |
|
|
DOBRO UPRAVLJANJE I MENADŽMENT |
P1.2.1. |
Osigurati da se razvoj visokog obrazovanja odvija na transparentan, kooperativan i kreativan način na svim nivoima; unaprijediti širenje informacija o visokom obrazovanju putem medija. |
Nadležne obrazovne vlasti, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, visokoškolske ustanove, studentske organizacije i unije i mediji, rektorske konferencije u BiH. |
2016. – 2026. |
P1.2.2. |
Pojačati aktivnosti u oblasti visokog obrazovanja na organizaciji i održavanju konferencija, radionica, seminara i drugih oblika razmjene dobrih iskustava i praksi svih ključnih aktera u visokom obrazovanju. |
Nadležne obrazovne vlasti, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, visokoškolske ustanove, studentske organizacije i unije, rektorske konferencije u BiH. |
2016. – 2026. |
|
P1.2.3. |
Implementirati član 43. Okvirnog zakona o visokom obrazovanju u BiH koji se odnosi na Rektorsku konferenciju BiH.
|
Rektorska konferencija BiH, visokoškolske ustanove. |
2016. – 2026. |
|
P1.2.4. |
Nastaviti istraživanje uticaja postojeće pravne regulative (pravnih propisa) na provedbu strategija, politika, izvještaja i zakona o visokom obrazovanju u BiH, koje provode visokoškolske ustanove u BiH i nadležna tijela na svim razinama, ishodi kojeg istraživanja će dati smjernice o tome kako na najbolji način unaprijediti /modernizirati buduće studije i strategije; te učiniti javno dostupnim strateške dokumente VŠU i nadležnih obrazovnih vlasti. |
Nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, rektorske konferencije. |
2016. – 2026. |
|
P1. |
P1.3. |
Osiguranje kvaliteta |
|
|
DOBRO UPRAVLJANJE I MENADŽMENT |
P1.3.1. |
Unaprijediti mehanizme i dosljedno provesti principe i standarde osiguranja kvaliteta na svim VŠU. |
Visokoškolske ustanove, Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvaliteta BiH i Agencija za akreditaciju visokoškolskih ustanova RS, nadležne obrazovne vlasti. |
2016. – 2026. |
P1.3.2. |
Uspostaviti preduvjete i provesti učinkovit, transparentan i pristupačan proces akreditiranja za studijske programe visokog obrazovanja zasnovan na realnoj procjeni troškova i koristi.
|
Agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove. |
2016. – 2026. |
|
P1.3.3. |
Ocijeniti uticaj prvog kruga institucionalne akreditacije VŠU u BiH na kvalitet, relevantnost i učinkovitost. Obezbijediti analize u oblasti visokog obrazovanja koje će izrađivati HEA i nadležne obrazovne vlasti na osnovu stečenih iskustava o procesu akreditacije kako bi se strateški pristupi zasnivali na relevantnim informacijama. |
Agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, visokoškolske ustanove, komisije stručnjaka, nadležne obrazovne vlasti.
|
2016. – 2026. |
|
P1.3.4. |
Analizirati važeće zakonodavstvo sa aspekta usaglašenosti odredbi o postupku akreditacije sa zahtjevima Evropskih standarda i smjernica za osiguranje kvaliteta u Evropskom prostoru visokog obrazovanja (ESG). |
Nadležne obrazovne vlasti, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH.
|
2016. – 2026. |
|
P1.3.5. |
Preporučiti obrazovnim vlastima razmatranje opcije uvođenja obavezne periodične akreditacije, pojasniti posljedice nedodjeljivanja akreditacije. |
Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvaliteta, nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove. |
2016. – 2026. |
|
P1. |
P1.4. |
Naučno-istraživački rad |
|
|
DOBRO UPRAVLJANJE I MENADŽMENT |
P1.4.1. |
Usaglasiti sektorska prioritetna područja za razvoj naučno-istraživačkog rada na VŠU sa naznakom preferencije prioritetnih istraživačkih područja koja će se finansirati, te uspostaviti institucionalne planove razvoja u tom pogledu. |
Visokoškolske ustanove, nadležna ministarstva. |
2016. – 2026.
|
P1.4.2. |
Donijeti zakone o naučnoistraživačkom radu tamo gdje ih nema. |
Nadležna izvršna i zakonodavna vlast. |
2016. – 2026. |
|
P1.4.3. |
Povećati investicije za naučno-istraživački rad; dodijeliti posebne stavke budžeta za podršku naučno-istraživačkom radu na svim javnim VŠU, npr. finansiranje za publikacije, pristup elektronskim časopisima, kofinansiranje međunarodne saradnje i umrežavanja, inovacija istraživačkog rada vezanih za Horizon 2020, nabavke ICT opreme i novih laboratorija na svim javnim VŠU. |
Visokoškolske ustanove, nadležna izvršna i zakonodavna vlast. |
2016. – 2026. |
|
P1.4.4. |
Uspostaviti adakvatne programe za usavršavanje akademskog osoblja na institucionalnom nivou, razmotriti provođenje stručnog usavršavanja osoblja na nivou sektora, te obezbijediti potrebne resurse za to. |
Visokoškolske ustanove, nadležne obrazovne vlasti. |
2016. – 2026. |
|
P1.4.5. |
U skladu sa Strategijom mobilnosti EHEA 2020 "Mobilnost za bolje učenje" izraditi dokumente o mobilnosti. |
Agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, visokoškolske ustanove, nadležne obrazovne vlasti. |
2016. – 2026. |
|
P1.4.6. |
Obezbijediti mogućnosti sticanja doktorskih zvanja i kroz naučnoistraživački rad, transfer znanja privredi i praksi, a ne samo putem pohađanja nastave na III ciklusu studija; unaprijediti saradnju između VŠU i industrije u istraživanju. |
Nadležne obrazovne vlasti, rektorske konferencije, sve visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, akademska zajednica, predstavnici tržišta rada, ministarstva rada i zapošljavanja, lokalne vlasti, ministarstva finansija, studentske organizacije i unije, zajedničkim djelovanjem. |
2016. – 2026. |
|
P2. |
|
RESURSI |
|
|
RESURSI |
P2.1. |
Uvesti sisteme finansiranja visokog obrazovanja zasnovane na uspješnosti u postizanju ciljeva; socijalnoj dimenziji visokog obrazovanja; potrebi povećanja finansijske autonomije VŠU; zagarantiranosti osnovnih troškova rada, adekvatnosti i blagovremenosti u plaćanju osoblja; osiguranosti dovoljnih i pouzdanih javnih sredstava bez nadomještanja dopunskim sredstvima koje ostvare VŠU; strategijama razvoja ljudskih resursa na svim VŠU, uključujući i učenje stranih jezika; dogovorenim prioritetima za finansiranje visokog obrazovanja prema strateškim ciljevima; podsticajima VŠU za uspostavljanje partnerstva i stimulaciju donacija; identifikaciji razloga odustajanja od studija i dugih perioda za završetak studija, te praćenju zapošljavanja svršenih studenata. |
Nadležna ministarstva iz oblasti obrazovanja, finansija, rada i zapošljavanja, visokoškolske ustanove, rektorske konferencije, sve visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, akademska zajednica, predstavnici tržišta rada, studentske organizacije i unije, lokalne vlasti, zajedničkim djelovanjem. |
2016. – 2026. |
P2.2. |
Uvesti ili povećati udio javnog budžeta koji se izdvaja za visoko obrazovanje; dugoročno projicirati ciljani procenat BDP za visoko obrazovanje putem kombinacije javnih sredstava i privatnih doprinosa; razmotriti uvođenje zajedničkih principa za raspodjelu budžetskih sredstava koje koriste integrirani univerziteti u Evropi.$$$EU IPA projekt "Reforma finansiranja visokog obrazovanja u BiH";$$$ |
Nadležne obrazovne i zakonodavne vlasti, visokoškolske ustanove. |
2016. – 2026. |
|
P2.3. |
Odrediti potrebne aktivnosti i vremenski okvir za postizanje reforme finansiranja visokog obrazovanja u BiH u tri faze (analiza prikupljenih podataka, odluka o metodologiji finansiranja, implementacija sa definiranim odgovornostima i vremenskim okvirom); putem koordinacije odrediti kako novi sistem provesti u praksi. |
Nadležne obrazovne i zakonodavne vlasti, visokoškolske ustanove. |
2016. – 2026. |
|
P2.4. |
Odrediti prioritete za finansiranje visokog obrazovanja u BiH prema strateškim ciljevima; uspostaviti fondove za razvoj visokog obrazovanja u BiH od strane nadležnih obrazovnih vlasti sa osnovnim ciljem da podrže dogovorene prioritete za razvoj visokog obrazovanja. $$$EU IPA projekt "Reforma finansiranja visokog obrazovanja u BiH";$$$
|
Nadležne obrazovne i zakonodavne vlasti, visokoškolske ustanove. |
2016. – 2026. |
|
P2.5. |
Uvesti informacione sisteme od strane nadležnih obrazovnih vlasti u entitetima, kantonima, Brčko distriktu BiH i VŠU koji će služiti internom upravljanju visokoškolskim ustanovama, statistici na nivou oblasti, kao i za potrebe pružanja informacija EUROSTAT-u i EUROSTUDENT-u, itd. |
Agencija i zavodi za statistiku, nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove. |
2016. – 2026. |
|
P2.6. |
Uspostaviti redovan dijalog VŠU i vlasti na temu reforme finansiranja visokog obrazovanja pri čemu bi ministarstva obrazovanja trebala imati aktivniju ulogu u smislu zagovaranja kod finansijskih vlasti. |
Nadležna ministarstva, visokoškolske ustanove, rektorske konferencije u BiH. |
2016. – 2026. |
|
P2.7. |
Unaprijediti kapacitete za liderstvo, upravljanje i administraciju na nivou nadležnih obrazovnih vlasti i osigurati više kontinuiteta u pogledu osoblja. |
Nadležne obrazovne vlasti. |
2016. – 2026. |
|
P3. |
|
POVEZANOST TRŽIŠTA RADA I VISOKOG OBRAZOVANJA |
|
|
POVEZANOST TRŽIŠTA RADA I VISOKOG OBRAZOVANJA |
P3.1. |
Modernizirati postojeće i povećati broj studijskih programa za kvalifikacije koje se traže na tržištu rada; izraditi savjete o karijeri i javno promovirati informacije kao stimulans na upis za tražene kvalifikacije; obezbijediti stipendije za deficitarne studijske programe; ograničiti broj studenata na programima gdje je došlo do hiperprodukcije kadra; jasno definirati ciljeve koje VŠU trebaju realizirati u odnosu na tržište rada, kao i indikatore postignuća; harmonizirati nova zvanja kako bi se mogla bez problema koristiti na cijeloj teritoriji BiH. |
Nadležne obrazovne vlasti, ministarstva rada i zapošljavanja, ministarstva finansija, rektorske konferencije, sve visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, akademska zajednica, predstavnici tržišta rada, studentske organizacije i unije, lokalne vlasti, šira javnost zajedničkim djelovanjem. |
2016. – 2026.
|
P3.2. |
Uspostaviti konsultativne konzorcije na svim VŠU (poslodavci, zavodi za zapošljavanje, privredne komore, dr) kako bi koordinirali svoje strateške ciljeve. |
Nadležne obrazovne vlasti, ministarstva rada i zapošljavanja, ministarstva finansija, rektorske konferencije, sve visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, akademska zajednica, predstavnici tržišta rada, studentske organizacije i unije, lokalne vlasti, šira javnost. |
2016. – 2026. |
|
P3.3. |
Istraživačkom radu i inovacijama na VŠU dati visok prioritet - što treba biti podržano od vlada - te fokusirati inovacije na prioritetna područja (nove industrije, Horizon 2020, itd); značajno povećati nivo prakse i primjene naučenog, posebno u programima vezanim za struke i industriju, koristeći pri tome i iskustva stručnjaka iz privrede kao predavača; izgraditi programe cijeloživotnog učenja na svim VŠU koji uključuju i stručno usavršavanje. |
Visokoškolske ustanove, nadležna ministarstva, predstavnici tržišta rada, studentske organizacije i unije, ministarstva rada i zapošljavanja, lokalne vlasti, ministarstva finansija. |
2016. – 2026. |
|
P3.4. |
Unaprijediti zakonodavstvo i praksu u oblasti priznavanja visokoškolskih kvalifikacija u svrhu zapošljavanja; inicirati rješavanje problema zloupotrebe neplaćenog privremenog rada, mita i korupcije pri zapošljavanju; inicirati i izraditi propise za jednake mogućnosti pri zapošljavanju. |
Centar za informisanje i priznavanje dokumenta iz oblasti visokog obrazovanja, nadležna ministarstva, zavodi za zapošljavanje, visokoškolske ustanove. |
2016. – 2026. |
|
P3.5. |
U javnim budžetima predvidjeti stavke za finansiranje svršenih studenata – poduzetnika; izraditi programe za sticanje iskustva u inozemstvu za svršene studente u oblasti rasta i inovacija uz uvjet da se vrate i primijene svoja znanja u BiH. |
Nadležne izvršne i zakonodavne vlasti, agencije za zapošljavanje, visokoškolske ustanove, alumni asocijacije/organizacije, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, poslodavci. |
2016. – 2026. |
|
P4. |
|
STANDARDI KVALIFIKACIJA |
|
|
STANDARDI KVALIFIKACIJA |
P4.1. |
Implementirati Akcioni plan za izradu i provedbu Kvalifikacijskog okvira u BiH za period 2014-2020; koristiti Priručnik za dalji razvoj i upotrebu standarda kvalifikacija i zanimanja u BiH$$$Zajednički projekat EU i VE "Strateški razvoj visokog obrazovanja i standarda kvalifikacija" (2013-2015)$$$, Vodič o sticanju i korištenju akademskih i naučnih zvanja u BiH, Vodič dobre prakse za izradu nastavnih planova i programa; uvesti praksu kontinuiranog stručnog usavršavanja akademskog i administrativnog osoblja na VŠU. |
Sektorska vijeća, visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti obrazovanja u BiH, nadležna ministarstva, profesionalna udruženja, komore, projekti i škole, Konferencija ministara obrazovanja u BiH. |
2016. – 2026. |
P4.2. |
Predvidjeti posebnu budžetsku stavku za inovacije nastavnih planova i programa na javnim VŠU; uspostaviti mehanizme za konsultacije sa studentima i subjektima poslovnog okruženja o izradi programa i pratiti realizaciju promjena; obezbijediti podršku nadležnih obrazovnih vlasti i Agencije za razvoj visokog obrazovanja i osiguranja kvaliteta BiH i Agencije za akreditaciju visokoškolskih ustanova RS u primjeni kriterija i standarda za izradu i odobravanje studijskih programa i njihovo mjesto u procesu internog osiguranja kvaliteta; |
Nadležne obrazovne vlasti, rektorske konferencije, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, akademska zajednica, predstavnici tržišta rada, studentske organizacije i unije, ministarstva rada i zapošljavanja, lokalne vlasti, ministarstva finansija, šira javnost, zajedničkim djelovanjem. |
2016. – 2026. |
|
P4.3. |
a) Osigurati da svaki studijski program bude osmišljen sa dva izlaza – za tržiste i za nastavak obrazovanja. |
Nadležne obrazovne vlasti, rektorske konferencije, sve visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, akademska zajednica, predstavnici tržista rada, studentske organizacije i unije, ministarstva rada i zapošljavanja, lokalne vlasti, ministarstva finansija, šira javnost, zajedničkim djelovanjem. |
2016 – 2026. |
|
b) Identificirati srednjoročne i dugoročne efekte primjene revidiranih nastavnih planova i programa za akademske strukture, resurse, proces osiguranja kvaliteta i dugoročnu infrastrukturu. |
Nadležne obrazovne vlasti, rektorske konferencije, sve visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, akademska zajednica, predstavnici tržista rada, studentske organizacije i unije, ministarstva rada i zapošljavanja, lokalne vlasti, ministarstva finansija, šira javnost, zajedničkim djelovanjem. |
2016. – 2026. |
||
P4.4. |
Unaprijediti zakonodavstvo i praksu u oblasti priznavanja kvalifikacija u svrhu zapošljavanja ili nastavka školovanja. |
Centar za informisanje i priznavanje dokumenta iz oblasti visokog obrazovanja, visokoškolske ustanove, nadležna ministarstva, predstavnici tržišta rada, studentske organizacije i unije. |
2016. – 2026. |
|
P4.5. |
Uspostaviti standarde kvalifikacija u skladu sa Osnovama kvalifikacijskog okvira u BiH i Akcionim planom za izradu i provedbu Kvalifikacijskog okvira u BiH za period 2014-2020. |
Visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti obrazovanja u BiH, nadležna ministarstva, profesionalna udruženja, komore, projekti i škole.
|
2016 – 2026. |
|
P5. |
|
STUDENTSKO ISKUSTVO |
|
|
STUDENTSKO ISKUSTVO |
P5.1. |
Postaviti ciljeve o jednakosti pristupa visokom obrazovanju pripadnika ciljnih grupa; dodijeliti posebnu stavku budžeta za VŠU sa ciljem obezbjeđenja stipendija za njih (npr. prilagođeni nastavn plan i program za ove grupe). |
Visokoškolske ustanove, nadležna ministarstva, studentske organizacije i unije, organizacije/udruženja pripadnika ciljnih grupa. |
2016 – 2026. |
P5.2. |
Povećati obuhvat visokim obrazovanjem; uvesti i/ili povećati sufinansiranje troškova studija na II i III ciklusu; uspostaviti odgovarajući omjer broja studenata i profesora; osigurati kvalificiranost i redovno izvršavanje obaveza akademskog i drugog osoblja; uvesti moderne načine podučavanja usmjerene na studenta i unaprijediti kvalitet nastave i mjeriti zadovoljstvo studenata; uspostaviti transparentne žalbene procedure; konstruktivno odgovarati na nezadovoljstvo studenata; ugraditi poduzetničke vještine u nastavne planove i programe; unaprijediti efikasnost ishoda VŠU, uključujući dužinu studiranja i zapošljivost svršenih studenata; uspostaviti centralnu evidenciju na VŠU i kod nadležnih obrazovnih vlasti koja će obuhvatiti stope ispisa, prelaska u druge institucije i dužine studiranja. |
Visokoškolske ustanove, nadležna ministarstva, studentske organizacije i unije. |
2016 - 2026. |
|
P5.3. |
U budžetima dodijeliti stavku za finansiranje sportskih i drugih aktivnosti studenata i za uspostavljanje programa za podršku studentima u svim aspektima studentskog života; izraditi program društvenog angažmana u zajednici koji nosi ECTS bodove; razmotriti organizaciju smještaja pod okriljem VŠU; smanjiti troškove za studente i uvesti sistem grantova i/ili kredita, vaučera. |
Visokoškolske ustanove, nadležna ministarstva, studentske organizacije i unije.
|
2016 - 2026. |
|
P5.4. |
Analizirati rad studentskih organizacija (posebnu pažnju obratiti na nezavisnost u radu i trajanje mandata rukovodstva studentskih organizacija); obezbijediti stavku u budžetu VŠU za rad studentskih organizacija; unaprijediti saradnju studentskih organizacija u BiH, razmotriti mogućnost osnivanja studentske asocijacije na nivou FBiH; izraditi kampanju nulte tolerancije i procedure u slučaju zastrašivanja i korupcije u visokom obrazovanju; pozvati Evropsku studentsku uniju da provede studiju izvodljivosti o saradnji sa studentskim organizacijama u BiH. |
Studentske organizacije i unije, visokoškolske ustanove, Evropska studentska unija (ESU), nadležna ministarstva. |
2016 – 2026. |
|
P6. |
|
INTERNACIONALIZACIJA |
|
|
INTERNACIONALIZACIJA |
P6.1. |
Dodijeliti stavku budžeta za podršku internacionalizaciji na VŠU; dodijeliti stavke budžeta namijenjene međunarodnom umrežavanju, posebno istraživačkom (međunarodne konferencije, seminari, gostujući profesori i dr), kao i prijavljivanje na međunarodne projekte (održavanje veza sa partnerima, početno finansiranje, itd). |
Nadležna ministarstva, visokoškolske ustanove, studentske organizacije i unije |
|
P6.2. |
Unaprijediti regionalnu i prekograničnu saradnju putem zajedničkih prijava i učešća na projektima; aktivno podržavati međunarodnu mobilnosti osoblja VŠU i to dovesti u vezu sa napredovanjem u karijeri; podržati izradu studijskih programa na stranim jezicima; podržavati međunarodnu mobilnost studenata; stvarati uvjete za smještajne i druge infrastrukturne kapacitete za međunarodnu razmjenu; obezbijediti obuku iz stranih jezika osoblju na VŠU, te omogućiti učenje zvaničnih jezika u BiH gostujućem osoblju; kadrovski i finansijski osnažiti kapacitete službi za međunarodnu saradnju na VŠU; stvoriti zakonske i druge uvjete za razvoj programa za sticanje zajedničkih diploma (joint degree); izraditi programe i (su)finansiratisticanje iskustva u inozemstvu za svršene studente u oblasti rasta i inovacija, uz uvjet da se vrate i primijene svoja znanja u BiH. |
Nadležna ministarstva, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, visokoškolske ustanove, studentske organizacije i unije. |
2016 - 2026. |
|
P6.3. |
Putem programa obuke osigurati da svi akteri u visokom obrazovanju razumiju razvoj Bolonjskog procesa i ispravno ga provode, posebno u pogledu pedagogije, kvaliteta i akreditacije; promijeniti fokus internacionalizacije – mobilnost mora biti dvosmjerna; stvoriti povoljan normativni ambijent za priznavanje perioda mobilnosti svih vrsta na VŠU u inozemstvu; uz diplomu obavezno izdavati i dodatak diplomi na svim VŠU bez posebne naknade; uspostaviti udruženja svršenih studenata (Alumni) na svim VŠU. |
Nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, BiH predstavnici u Bolonja grupi (BFUG), HERE eksperti, studentske organizacije i unije, ured ERASMUS +
|
2016 – 2026. |
|
P7. |
|
STATISTIKA |
|
|
STATISTIKA |
P7.1. |
Unaprijediti prikupljanje, dostupnost i kvalitet podataka relevantnih za ciljeve politika visokog obrazovanja. |
Agencija i zavodi za statistiku u BiH, nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, akademska zajednica, predstavnici tržišta rada, studentske organizacije i unije, ministarstva rada i zapošljavanja, lokalne vlasti, ministarstva finansija, šira javnost, zajedničkim djelovanjem. |
2016 – 2026. |
P7.2. |
Razviti i uspostaviti statističke sisteme kod nadležnih obrazovnih vlasti u entitetima, kantonima i Brčko distriktu BiH te na VŠU, koji mogu odgovoriti međunarodnim zahtjevima (EUROSTAT-a, EUROSTUDENT-a, EURYDICE, i dr). |
Nadležne obrazovne vlasti, agencije i zavodi za statistiku, visokoškolske ustanove, agencije iz oblasti visokog obrazovanja u BiH, akademska zajednica, predstavnici tržišta rada, studentske organizacije i unije, ministarstva rada i zapošljavanja, lokalne vlasti, ministarstva finansija, šira javnost. |
2016 – 2026. |
1 Preliminarne studije za analizu visokog obrazovanja u BiH 2013; EU IPA Projekat: "Podrška reformi visokog obrazovanja u Bosni i Hercegovini";
2 EU IPA projekt "Reforma finansiranja visokog obrazovanja u BiH"
3 EU IPA Projekat: "Podrška reformi visokog obrazovanja u Bosni i Hercegovini"
4 EU IPA Projekat: "Podrška reformi visokog obrazovanja u Bosni i Hercegovini"
5 Npr. Intenzivno stručno usavršavanje osoblja će biti potrebno za pisanje ishoda učenja na institucionalnom nivou za svo akademsko osoblje i za osoblje zaduženo za osiguranje kvaliteta
6 EU IPA projekt "Reforma finansiranja visokog obrazovanja u BiH"
7 Zajednički projekat EU i VE "Strateški razvoj visokog obrazovanja i standarda kvalifikacija" (2013-2015)
8 Izlaz predstavlja mogućnosti za dalji nastavak karijere nakon završetka studija
9 Ciljna grupa su studenti sa invaliditetom, studenti iz porodica s niskim primanjima, studenti iz udaljenih ruralnih područja, studenti stariji od 25 godina, te drugi studenti kojima je otežan pristup visokom obrazovanju
10 Ovo je obaveza BiH prema strategiji SEE 2020 koja se zasniva na strategiji EU 2020.
2014 © JP NIO Službeni list Bosne i Hercegovine. Sva Prava Pridržana.