Službeni glasnik BiH, broj 64/20
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine, na osnovu člana 25. stav (1) tačka e), člana 42. stav (2), a u vezi sa članom 14. Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", broj 48/05, 76/07 i 80/09), rješavajući po zajedničkoj Prijavi koncentracije privrednih subjekata JP "Elektroprivreda Srbije", Beograd, Republika Srbija i MH "Elektroprivreda Republike Srpske", Trebinje, Bosna i Hercegovina, podnesenoj putem punomoćnika, advokata Minele Šehović, Maršala Tita 50, 71000 Sarajevo, zaprimljenoj dana 01.07.2020. godine pod brojem: UP-05-26-1-023-1/20, na 73. (sedamdesettrećoj) sjednici održanoj dana 23.09.2020. godine, donijelo je
ZAKLJUČAK
1. Odbacuje se zajednička Prijava koncentracije privrednih subjekata JP "Elektroprivreda Srbije", Beograd, Republika Srbija i MH "Elektroprivreda Republike Srpske", Trebinje, Bosna i Hercegovina, radi nepostojanja obaveze prijave koncentracije u smislu člana 14. stav (1) Zakona o konkurenciji.
2. Podnosilac predmetne prijave, obveznik je plaćanja administrativne takse u iznosu od 1.000,00 KM (slovima: hiljadu konvertibilnih maraka) u korist Budžeta Bosne i Hercegovine.
3. Ovaj Zaključak bit će objavljen u "Službenom glasniku BiH", službenim glasilima entiteta i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.
Obrazloženje
Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine (dalje u tekstu: Konkurencijsko vijeće) je dana 01.07.2020. godine, pod brojem: UP-05-26-1-023-1/20, zaprimilo zajedničku Prijavu koncentracije (dalje u tekstu: Prijava) privrednih subjekata JP "Elektroprivreda Srbije", Beograd, Republika Srbija i MH "Elektroprivreda Republike Srpske", matično preduzeće a.d. Trebinje, Bosna i Hercegovina, zastupani putem advokata Minele Šehović, Maršala Tita 50, 71 000 Sarajevo (dalje u tekstu: Podnosilac prijave). Predmetnom koncentracijom privredni subjekt JP "Elektroprivreda Srbije", Beograd, Republika Srbija, unošenjem novčanog uloga pristupa društvu "Hidroelektroenergetski sistem Gornja Drina" d.o.o. Foča, Nemanjina 19, 73300 Foča, Bosna i Hercegovina (u daljem tekstu: Gornja Drina ili ciljano društvo) i stiče
1(..)**% udjela u istom, dok privredni subjekt MH "Elektroprivreda Republike Srpske", a.d.Trebinje, Bosna i Hercegovina, zadržava (..)** udjela u ciljnom društvu.
Podnosilac prijave je samoinicijativno istu dopunio dana 16.7.2020. godine, podneskom broj: UP-05-26-1-023-3/20, a nakon toga na zahtjeve Konkurencijskog vijeća ponovno dopunio prijavu dana: 12.8.2020., 19.8.2020. i 17.9.2020. godine, podnescima zaprimljenim pod brojevima: UP-05-26-1-023-5/20, UP-05-26-1-023-6/20 i UP-05-26-1-023-8/20.
Podnosilac prijave je naveo, u smislu člana 30. stav (2) Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09) (dalje u tekstu: Zakon) da će predmetna koncentracija biti prijavljena nadležnim organima za ocjenu koncentracije u Republici Srbiji.
Konkurencijsko vijeće je analizom Prijave utvrdilo da je ista podnesena u smislu člana 16. stav (1) Zakona o konkurenciji, obzirom da pravni osnov predmetne koncentracije čine:
- Ugovor o pristupanju novog člana društva i povećanju osnovnog kapitala društva HES Gornja Drina, broj: 12-01-279324/1-20 od 17.6.2020. godine,
- Ugovor o osnivanju HES Gornja Drina, broj: 12-01-279327/1-20 od 17.6.2020. godine, i
- Ugovor članova društva HES Gornja Drina, broj: 12-01-279328/1-20 od 17.6.2020. godine.
Nakon što je utvrdilo da je podnesena prijava uredna i kompletna u smislu odredbi Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09) i Odluke o načinu podnošenja prijave i kriteriji za ocjenu koncentracija privrednih subjekata ("Službeni glasnik BiH", broj 34/10), Konkurencijsko vijeće je dana 21.9.2020.godine, podnosiocu prijave izdalo Potvrdu broj: UP-05-26-1-023-9/20, o urednoj i kompletnoj prijavi u smislu člana 30. stav (3) Zakona.
1. Učesnici predmetne koncentracije
Učesnici predmetne koncentracije su privredni subjekti: JP "Elektroprivreda Srbije", Beograd, Republika Srbija, MH "Elektroprivreda Republike Srpske", a.d. Trebinje, Bosna i Hercegovina i "Hidroelektroenergetski sistem Gornja Drina" d.o.o. Foča, Bosna i Hercegovina
1.1. Privredni subjekt JP "Elektroprivreda Srbije", Beograd, Republika Srbija, kao sticalac
Privredni subjekat JP "Elektroprivreda Srbije", Beograd, Republika Srbija (dalje u tekstu:
EPS), je javno preduzeće čiji je osnivač Republika Srbija i jedna je od najvećih kompanija u Srbiji. Evidentiran je u registru privrednih subjekata Republike Srbije pod matičnim brojem: 20053658.
Pretežna djelatnost EPS-a je energetska djelatnost snabdijevanje električnom energijom (šifra djelatnosti: 35.14 - trgovina električnom energijom). Privredni subjekat EPS je vertikalno integrisano društvo koje pored proizvodnje i snabdjevanja obavlja i djelatnost distribucije električne energije na teritoriji Republike Srbije. Proizvodni proces se obavlja u termoelektranama i hidroelektranama, kojima upravlja EPS. Pored navedenog, EPS je najveći proizvođač lignita u Republici Srbiji i iz uglja koji se koristi u termoelektranama EPS-a se dobije oko 70% električne energije. Djelatnost distribucije je povjerena zavisnom društvu "EPS Distribucija", koji je Operator distributivnog sistema.
Privredni subjekat EPS, u Bosni i Hercegovini nema zavisnih društava, dok prihod ostvaren u 2019. godini na teritoriji Bosne i Hercegovine, predstavlja prihod iz međusobnih transakcija EPS-a i privrednog subjekta MH "Elektroprivreda Republike Srpske", a.d. Trebinje, Bosna i Hercegovina (dalje u tekstu:
ERS) u vezi sa uvozom/izvozom električne energije, obzirom da EPS ne posjeduje licencu za snabdijevanje električnom energijom na tržištu Bosne i Hercegovine.
1.2. Privredni subjekt MH "Elektroprivreda Republike Srpske", Matično preduzeće a.d. Trebinje, Bosna i Hercegovina, kao prodavac
Privredni subjekt ERS je matično holding društvo grupe "Elektroprivreda Republike Srpske" i obavlja djelatnost proizvodnje i snabdijevanja električnom energijom, a takođe upravlja postrojenjima za proizvodnju električne energije u termo i hidro elektranama, kao i planiranjem i izgradnjom tih postrojenja.
Privredno društvo ERS je osnovano 2. juna 1992. godine, a vlasnik ERS-a je Republika Srpska sa 100% vlasničkog udjela. ERS u svom sastavu ima pet preduzeća koja se bave proizvodnjom električne energije iz termo i hidro izvora. Ukupna instalirana snaga proizvodnih kapaciteta iznosi oko 1.348 MW, dok je prosječna godišnja proizvodnja oko 5.000 GWh.
Privredni subjekt ERS upravlja sa pet zavisnih društava koja se bave proizvodnjom električne energije:
- MH ERS, Zavisno preduzeće Hidrolektrane na Trebišnjici, a.d.Trebinje,
- MH ERS, Zavisno preduzeće Hidrolektrane na Drini a.d. Višegrad,
- MH ERS, Zavisno preduzeće Hidrolektrane na Vrbasu a.d. Mrkonjić Grad,
- MH ERS, Zavisno preduzeće Rudnik i TE Gacko a.d. Gacko i
- MH ERS, Zavisno preduzeće Rudnik i TE Ugljevik a.d. Ugljevik,
kao i pet zavisnih društava za distribuciju električne energije:
- ZP Elektrokrajina a.d. Banja Luka,
- ZP Elektro Doboj a.d. Doboj,
- ZP Elektro Bijeljina a.d. Bijeljina,
- ZP Elektrodistribucija a.d. Pale i
- ZP Elektrohercegovina a.d. Trebinje.
Pored navedenog, ERS je vlasnik 51% udjela u Istraživačko razvojnom centru energetike IRCE a.d. Istočno Sarajevo.
Privredni subjekat ERS je u 2019. godini postao 100% vlasnik društva RUDING d.o.o. Ugljevik, čija je osnovna djelatnost Vađenje ukrasnog kamena i kamena za građevinarstvo, krečnjaka, gipsa, krede i škriljaca.
1.3. Privredni subjekt "Hidroelektroenergetski sistem Gornja Drina" d.o.o. Foča, Bosna i Hercegovina, kao ciljno društvo
Privredni subjekt "HES Gornja Drina" je nastalo 2019. godine ("Odluka Vlade RS o spajanju") statusnom promjenom kojom su integrisane tri planirane (buduće) hidroelektrane, čija izgradnja i poslovanje su predmet ugovora o koncesiji. Vlada Republike Srpske je dana 3. juna 2016. godine zaključila: Ugovor o koncesiji za izgradnju i korišćenje hidroelektrane Buk Bijela na rijeci Drini sa društvom ERS.
Nakon toga, dana 19. februara 2019. godine, s istim privrednim subjektom zaključena su još dva ugovora o koncesiji i to:
- Ugovor o koncesiji za izgradnju i korišćenje hidroelektrane Foča na rijeci Drini, i
- Ugovor o koncesiji za izgradnju i korišćenje hidroelektrane Paunci na rijeci Drini.
Privredni subjekt ERS je potpisao Ugovor o prenosu 80% udjela u društvu HE Buk Bijela d.o.o. Foča, koji je do sada imala HE na Drini a.d. Višegrad, na osnovu čega je ERS postao vlasnik 100% udjela u kapitalu HE Buk Bijela. Potom, Odlukom Vlade Republike Srpske o spajanju, odobreno je spajanje uz pripajanje HE Buk Bijela (sticalac) i HE Foča i Paunci d.o.o. (pripojilac), a nakon toga društvo pripojilac HE Buk Bijela je promijenilo naziv u HES Gornja Drina, te upisano u Registar poslovnih subjekata u Okružnom privrednom sudu u Trebinju, pod matičnim brojem: 11171222 i osnovnom registrovanom djelatnošću - proizvodnja električne energije.
Projekat izgradnje sistema HES Gornja Drina predviđa izgradnju tri hidroelektrane na gornjem toku rijeke Drine, ukupne instalirane snage od 180,9 MW. Društvo će upravljati navedenim hidroelektranama i obavljaće djelatnost proizvodnje i veleprodaje električne energije. Navedena djelatnost ne obuhvata obavezu javnog snabdijevanja, što znači da će električna energija biti plasirana na otvorenom tržištu.
Ciljno društvo je trenutno u 100% vlasništvu privrednog subjekta ERS.
2. Pravni okvir ocjene predmetne koncentracije
Konkurencijsko vijeće je u provođenju postupka ocjene dopuštenosti predmetne koncentracije primijenilo odredbe Zakona i Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterijima za ocjenu koncentracija privrednih subjekata ("Službeni glasnik BiH", broj 34/10) (u daljem tekstu: Odluka).
3. Pravni osnov i oblik koncentracije
U podnesenoj Prijavi, podnosioci prijave su kao pravni osnov predmetne koncentracije dostavili:
- Ugovor o pristupanju novog člana društva i povećanju osnovnog kapitala društva HES Gornja Drina, broj: 12-01-279324/1-20 od 17.6.2020.godine,
- Ugovor o osnivanju HES Gornja Drina, broj: 12-01-279327/1-20 od 17.6.2020. godine, i
- Ugovor članova društva HES Gornja Drina, broj: 12-01-279328/1-20 od 17.6.2020. godine.
Predmetna koncentracija se odnosi na sticanje zajedničke kontrole privrednih subjekata EPS i ERS nad ciljnim društvom "HES Gornja Drina" d.o.o. Foča, Bosna i Hercegovina, na način što će privredni subjekt EPS unošenjem novčanog uloga pristupiti Društvu i steći svojstvo člana Društva sa (..)**% udjela, dok će privredni subjekt ERS zadržati (..)**% udjela. Nakon provođenja koncentracije, privredni subjekti EPS i ERS će vršiti zajedničku kontrolu nad ciljnim društvom.
Slijedom navedenog, pravni oblik predmetne koncentracije jeste sticanje kontrole nad privrednim subjektom, kupovinom većine udjela osnovnog kapitala, u smislu odredbi člana 12. stav (1) tačka b) pod 1) Zakona.
4. Relevantno tržište
Relevantno tržište koncentracije, u smislu člana 3. Zakona, te čl. 4. i 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, čini tržište određenih proizvoda/usluga koje su predmet obavljanja djelatnosti na određenom geografskom tržištu.
Prema odredbi člana 4. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta u proizvodnom smislu, relevantno tržište obuhvata sve proizvode i/ili usluge koje potrošači i/ili korisnici smatraju međusobno zamjenjivim, pod prihvatljivim uslovima, imajući u vidu posebno njihove bitne karakteristike, kvalitet, uobičajenu namjenu, način upotrebe, uslove prodaje i cijene.
Prema članu 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, relevantno tržište u geografskom smislu obuhvata cjelokupnu ili dio teritorije Bosne i Hercegovine na kojem privredni subjekt djeluje u prodaji i/ili kupovini relevantnog proizvoda pod jednakim ili dovoljno ujednačenim uslovima i koji to tržište bitno razlikuje od uslova tržišne konkurencije na susjednim geografskim tržištima.Relevantno tržište predmetne koncentracije, jeste tržište proizvodnje i veleprodaje električne energije na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine.
Kako podnosioci prijave navode u istoj, planirano je da se električna energija, koja bude proizvedena od strane ciljnog društva, plasira na slobodnom organizovanom tržištu, prije svega putem regionalnih berzi. Ciljno društvo neće pružati javne usluge garantovanog i rezervnog snabdijevanja, već će biti u potpunosti tržišno orijentisana kompanija, koja ujedno nema obavezu pružanja javne usluge, što je u skladu sa članom 9. stav 4. Zakona o električnoj energiji RS ("Službeni glasnik RS", br. 8/2008 - prečišćen tekst, 34/2009, 92/2009 i 1/2011).
U oblasti proizvodnje i snabdijevanja električnom energijom, Evropska komisija na konzistentan način definiše relevantno tržište proizvoda kao jedinstveno tržište proizvodnje i veleprodaje. Isto tako, prema Tržišnim pravilima BiH koje je donio NOS BiH, propisano je da licencirani proizvođač proizvodi električnu energiju i ima pravo da proizvedenu električnu energiju prodaje na tržištu. Time se veleprodajno tržište određuje kao tržište proizvodnje, trgovine i snabdjevanja.
U pogledu geografskog obima tržišta, Evropska komisija je uglavnom definisala geografsko tržište kao nacionalno. Tržišna pravila NOS-a BiH u članu 7. propisuju da je tržište električne energije BiH jedinstveno, tako svi učesnici na tržištu mogu, bez ograničenja, snabdijevati električnom energijom bilo kojeg kupca na teritoriji BiH i uslovi konkurencije na toj teritoriji su ujednačeni.
Aktivnosti berzi u regionu i njihova integracija, koja se najavljuje, omogućit će da se intenzivira konkurencija na nadnacionalnom nivou. Visoki stepen međuzavisnosti eleketroenergetskih sistema različitih država i sve veća prekogranična trgovina, do koje dolazi usljed otvaranja veleprodajnog nivoa, čine da se konkurencija odvija i izvan granica pojedinačnih, nacionalnih, tržišta.
Na osnovu podataka dostavljenih u predmetnoj prijavi, konkurencija na relevantnom tržištu proizvodnje i snabdijevanja električnom energijom u BiH je umjerena i uslovljena visokim stepenom regulacije, kao i naslijeđenim pozicijama vodećih učesnika na tržištu iz perioda prije liberalizacije. Na tržištu postoje četiri vodeća učesnika: ERS, Elektroprivreda BiH, Elektroprivreda HZHB i RiTE Stanari, dok ostali nezavisni učesnici sve više doprinose ukupnoj ponudi električne energije i očekuje se da oni u budućnosti postanu sve značajniji učesnici na tržištu. Takođe, otvaranje tržišta i integrisanje regionalnog tržišta doprinijeće većem učešću nezavisnih snabdjevača električnom energijom na tržištu BiH, kao i ulasku novih društava na ovo tržište.
Kada je riječ o uticaju predmetne koncentracije na intenzitet konkurencije u BiH, on neće biti značajan. Prije svega, EPS nije prisutan na relevantnom tržištu BiH, odnosno ne vrši snabdijevanje električnom energijom kupcima iz BiH. Procjene su da će ukupna prosječna proizvodnja u hidroelektranama HES Gornja Drina iznositi oko 675,0 GWh, te ukoliko taj iznos uporedimo sa ukupnom proizvodnjom u BIH u 2019. godini (15.322GWh), udio proizvodnje iz navedenih elektrana bi bio neznatan.
Već duže vrijeme u BiH je otvoreno veleprodajno tržište električne energije koje se zasniva na bilateralnim ugovorima i električna energija se prodaje na transparentan način na dnevnom, sedmičnom, mjesečnom i godišnjem nivou.
5. Ocjena koncentracije
Obaveza prijave koncentracije privrednih subjekata, u smislu člana 14. stav (1) tačke a) i b) Zakona, postoji ako ukupni godišnji prihod učesnika koncentracije ostvareni prodajom roba i/ili usluga na svjetskom tržištu iznosi 100.000.000,00 KM, po završnom računu u godini koja je prethodila predmetnoj koncentraciji, i da ukupan prihod svakog od najmanje dva privredna subjekta učesnika koncentracije ostvaren prodajom roba i/ili usluga na tržištu Bosne i Hercegovine iznosi najmanje 8.000.000,00 KM, ili ako je zajednički tržišni udio učesnika koncentracije na relevantnom tržištu veći od 40 %.
U skladu sa članom 14. Zakona, ukupni godišnji prihodi privrednih subjekata učesnika koncentracije i povezanih društava, na dan 31. decembra 2019. godine, prikazani su u tabeli 1. radi utvrđivanja postojanja uslova za obavezu prijave predmetne koncentracije:
Tabela 1.
Red.br.
|
Naziv privrednog subjekta
|
Prihod u BiH (KM)
|
Prihod u svijetu (KM)
|
01.
|
EPS – Srbija
|
(..)**
|
(..)**
|
02.
|
ERS grupa BiH
|
(..)**
|
(..)**
|
03.
|
HES Gornja Drina
|
(..)**
|
(..)**
|
Izvor: podaci iz Prijave/dopune Prijave
*iznos preračunat po srednjem kursu Centralne banke BiH na dan 31.12.2019. godine: 100 RSD=1,663257 KM
Godišnji prihodi učesnika koncentracije predstavljaju ukupne prihode (bez poreza na dodanu vrijednost i drugih poreza koji se direktno odnose na učesnike koncentracije na tržištu Bosne i Hercegovine), u smislu člana 9. tačka h) Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterijima za ocjenu koncentracija privrednih subjekata.
U gore iskazanim podacima o prihodu u Tabeli 1. naveden je podatak o prihodu EPS u BiH, gdje nije u pitanju prihod od prodaje električne energije kupcima u BiH (..)**. Privredni subjekat EPS ne posjeduje licence za snabdijevanje električnom energijom na tržištu BiH.
Prema podacima iz Prijave (Tabela 1.) učesnici koncentracije nisu ispunili uslov ukupnog godišnjeg prihoda, tj. nemaju ostvaren ukupni godišnji prihod na tržištu u Bosni i Hercegovini u smislu člana 14. stav (1) tačka b) Zakona.
Podnosioci prijave su učesnici na tržištu proizvodnje i veleprodaje električne energije. Oba društva su vertikalno integrisani operatori, koji u svom sastavu imaju zavisna društva koja se bave proizvodnjom, distribucijom i snabdjevanjem električnom energijom.
Proizvodni kapaciteti Podnosilaca su bazirani na termo i hidro izvorima, a oba društva obavljaju javnu uslugu garantovanog i rezervnog snabdijevanja električnom energijom. Realizacija predmete koncentracije kroz izgradnju i puštanje u rad novih hidroelektrana na teritoriji BiH ima za cilj da se poveća stepen energetske nezavisnosti i poveća udio električne energije iz obnovljivih izvora energije.
Društvo HES Gornja Drina još uvijek nije aktivan učesnik na tržištu proizvodnje i distribucije električne energije, već je u pitanju projekat koji će biti sproveden u dvije faze, te se aktivnost na navedenom tržištu očekuje tek za nekoliko godina, kada se izgrade i puste u pogon hidroelektrane. Društvo HES Gornja Drina će biti aktivno na tržištu proizvodnje i snabdijevanja električnom energijom na slobodnom tržištu.
Podnosioci nisu aktivni na istim geografskim tržištima, već svoje djelatnosti pružaju na teritoriji Srbije (EPS), odnosno BiH (ERS).
U narednim tabelama prikazani su podaci NOS-a BiH o količinama električne energije i tržišnim udjelima proizvođača električne energije u BiH.
Tabela 2.
Proizvodnja električne energije u
BiH na prenosnoj mreži u 2019. godini
|
Naziv društva
|
Proizvodnja (GWh)
|
Tržišni udio (%)
|
MH Elektroprivreda RS
|
4.609
|
30%
|
JP "Elektroprivreda BiH"
d.d. Sarajevo
|
5.887
|
38%
|
JP "Elektroprivreda HZHB"
d.d. Mostar
|
2.758
|
18%
|
EFT RiTE Stanari
|
2.068
|
14%
|
Ukupno:
|
15.322
|
100%
|
Tabela 3.
Potrošnja
električne energije u BiH na prenosnoj mreži i udjeli snabdjevača u 2019.
godini
|
Naziv društva
|
Proizvodnja (GWh)
|
Tržišni udio (%)
|
MH Elektroprivreda RS
|
4.394
|
38%
|
JP "Elektroprivreda BiH"
d.d. Sarajevo
|
4.901
|
43%
|
JP "Elektroprivreda HZHB"
d.d. Mostar
|
2.063
|
18%
|
EFT RiTE Stanari
|
80
|
1%
|
Ukupno:
|
11.439
|
100%
|
Izvor: podaci iz Prijave/dopune Prijave
Uzimajući u obzir sve naprijed navedeno, ocijenjeno je da predmetna koncentracija neće rezultirati promjenama u već postojećem tržišnom učešću učesnika koncentracije, odnosno neće doći do povećanja zajedničkog tržišnog učešća na definisanom relevantnom tržištu.
Smatra se da učesnici koncentracije nisu ispunili uslov iz člana 14. stav (1) tačka b) niti u pogledu zajedničkog tržišnog udjela na relevantnom tržištu u Bosni i Hercegovini.
Na osnovu naprijed navedenog, utvrđeno je da privredni subjekti nisu bili u obavezi podnijeti prijavu koncentracije u smislu člana 14. stav (1) Zakona, te je odlučeno kao u dispozitivu ovog Zaključka.
6. Administrativna taksa
Podnosilac Prijave na ovaj Zaključak, u skladu sa članom 2. Tarifni broj 108. tačka c) Odluke o visini administrativnih taksi u vezi sa procesnim radnjama pred Konkurencijskim vijećem ("Službeni glasnik BiH", broj 30/06, 18/11 i 75/18) dužan je platiti administrativnu taksu u ukupnom iznosu od 1.000,00 KM u korist Budžeta institucija Bosne i Hercegovine.
7. Pouka o pravnom lijeku
Protiv ovog Zaključka nije dozvoljena žalba.
Nezadovoljna strana može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema, odnosno objave ovoga Zaključka.