Službeni glasnik BiH, broj 76/15

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine, na osnovu člana 25. stav (1) tačka e), člana 42. stav (1) tačka d), a u vezi sa čl. 12., 14., 16., 17. i 18. Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09), rješavajući po Prijavi koncentracije privrednog subjektа "Podravka" prehrambena industrija d.d., Ante Starčevića 32, Koprivnica, Republika Hrvatska, koju zаstupа Marić & Co advokatsko društvo d.o.o., Mehmeda Spahe 26., Sarajevo, Bosna i Hercegovina, nad privrednim subjektom "Žito" prehrambena industrija d.d., Šmartinska cesta 154., Ljubljana, Republika Slovenija, zaprimljenoj 6. maja 2015. godine, pod brojem 06-26-1-017-II/15, na 108. (stotinu osmoj) sjednici održanoj dana 10. septembra 2015. godine, je donijelo


RJEŠENJE








1. Ocjenjuje se dopuštenom koncentracija na tržištu začina, čajeva, tjestenine i riže u Bosni i Hercegovini, koja će nastati sticanjem kontrole privrednog subjektа PODRAVKA prehrambena industrija d.d., Ante Starčevića 32, Koprivnica, Republika Hrvatska nad privrednim subjektom ŽITO prehrambena industrija d.d., Šmartinska cesta 154., Ljubljana, Republika Slovenija, kupovinom (..)** 1% dionica.

2. Ovo Rješenje o koncentraciji se upisuje u Registar koncentracija.

3. Ovo Rješenje će biti objavljeno u "Službenom glasniku BiH", službenim glasilima entiteta i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.

Obrazloženje


Konkurencijsko vijeće je dаnа 6. maja 2015. godine, pod brojem 06-26-1-017-II/15, zаprimilo Prijаvu nаmjere koncentrаcije (u dаljem tekstu: Prijаvа) privrednog subjektа PODRAVKA prehrambena industrija d.d., Ante Starčevića 32, Koprivnica, Republika Hrvatska (u dаljem tekstu: PODRAVKA ili Podnosilac prijаve), koju zаstupа Marić & Co advokatsko društvo d.o.o., Mehmeda Spahe 26., Sarajevo, Bosna i Hercegovina, kojom isti namjerava steći kontrolu nad drugim učesnikom sticanjem (..)**% udjela u privrednom subjektu ŽITO prehrambena industrija d.d., Šmartinska cesta 154., Ljubljana, Republika Slovenija (u dаljem tekstu: ŽITO), u skladu sa člаnom 12. stаv (1), tačkа (b) Zаkonа o konkurenciji ("Službeni glаsnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09) (u dаljem tekstu: Zаkon).

Podnosilac je dana 21. maja 2015. godine samoinicijativno dopunio Prijavu zaprimljeno pod brojem 06-26-1-017-1-II/15.

Konkurencijsko vijeće je uvidom u podnesenu Prijavu utvrdilo da ista nije potpuna i kompletna, u smislu člana 30. stav (1) Zakona i čl. 9. i 11. Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterija za ocjenu koncentracija privrednih subjekata ("Službeni glasnik BiH" broj 34/10), te je zatražilo dopunu iste aktom broj 06-26-1-017-4-II/15 dana 22. juna 2015. godine.

Podnosilac prijave je dostavio traženu dokumentaciju, podneskom broj 06-26-1-017-5-II/15 dana 6. jula 2015. godine.

Po prijemu tražene dokumetacije Konkurnecijsko vijeće je utvrdilo da je Prijava kompletna, te izdalo Potvrdu o prijemu kompletne i uredne Prijave, u skladu sa članom 30. stav (3) Zakona, dana 8. septembra 2015. godine pod brojem 06-26-1-017-6-II/15.

Podnosilac prijave je naveo, u smislu člana 30. stav (2) Zakona, da je podnio Zahtjev za ocjenu koncentracije i ovlaštenim tijelima Slovenije, Srbije, Crne Gore i Mаkedonije.

Konkurencijsko vijeće je, u skladu sa članom 16. stav (4) Zakona, izdalo Obavijest o dostavljenoj Prijavi broj 06-26-1-017-2-II/15 od 11. juna 2015. godine, koja je u dnevnoj štampi objavljena dana 15. juna 2015., i pozvalo sve zainteresovane strane na dostavljanje pisanih komentara o namjeravanoj koncentraciji. Na predmetnu obavijest nisu dostavljeni komentari zainteresovanih strana.

Prijava je podnesena u smislu člana 16. stav (1) Zakona.

1. Učesnici koncentrаcije


Učesnici koncentrаcije su privredni subjekt PODRAVKA prehrambena industrija d.d., Ante Starčevića 32, Koprivnica, Republika Hrvatska i privredni subjekt ŽITO prehrambena industrija d.d., Šmartinska cesta 154., Ljubljana, Republika Slovenija.

1.1. Privredni subjekt PODRAVKA (Podnosilac prijаve)


Podnosilac prijаve, punim nаzivom PODRAVKA prehrambena industrija d.d., Ante Starčevića 32, Koprivnica, Republika Hrvatska, premа аktuelnom Izvodu iz sudskog registra, izdanog od strane javnog notara, Nikole Bakrača, Koprivnica, upisan je pod matičnim brojem 010006549.

Podnosilac prijave je privredni subjekt nastao 1947. godine. PODRAVKA je privatizovana i registrovana kao dioničko društvo 1993. godine, a od 1994. godine se njenim dionicama slobodno trguje na hrvatskom tržištu kapitala. Dionica PODRAVKE se od 1998. godine nalazi u Službenom tržištu Zagrebačke berze pod simbolom PODR-R-A.

Vlasništvo nad dionicama PODRAVKE posjeduje više dioničara:

- 26,5% Republika Hrvatska;

- 33,0% Penzioni fondovi;

- 8,0% Zbirni skrbnički račun za Unicredit Bank Austria AG;

- 3,3% Trezorske dionice;

- 29,3% Ostali;

Pretežna djelatnost PODRAVKE je proizvodnja hrane i pića.

Grupacija PODRAVKA sa sastoji od 20 supsidijarnih društava na svjetskom tržištu u kojima PODRAVKA ima više od (..)**% udjela u vlasništvu.

1.1.1. Povezana privredna društva Podnosioca prijave u Bosni i Hercegovini


Podravka d.o.o. Sarajevo


Privredni subjekt PODRAVKA na tržištu Bosne i Hercegovine ima registrovano društvo Podravka d.o.o., Sarajevo, Safeta Zajke 269., Sarajevo, pretežne djelatnosti trgovina hrane i pića u (..)**% vlasništvu PODRAVKE.

Farmavita d.o.o. Sarajevo


Privredni subjekt PODRAVKA na tržištu Bosne i Hercegovine ima registrovano društvo Farmavita d.o.o., Sarajevo, Igmanska 5a., Vogošća, pretežne djelatnosti proizvodnja i trgovina lijekova, u (..)**% vlasništvu PODRAVKE, a (..)**% u vlasništvu fizičkog lica Seada Babića.

1.2. Privredni subjekt ŽITO (Ciljno društvo)


Privredni subjekt ŽITO prehrambena industrija d.d., Republika Slovenija, osnovano u skladu sa zakonima Republike Slovenije, sa registrovanim sjedištem na adresi Šmartinska cesta 154., Ljubljana, registrovan u sudski poslovni registar pod matičnim brojem 5391814000, kao dioničko društvo u vlasništvu više dioničara.

ŽITO na tržištu Bosne i Hercegovine nema povezanih društava, a na tržištu djeluje na način da svoje proizvode distribuira preko jednog distributera ((..)**), koji koristi svoje distributivne kanale i ima ugovore sa kupcima proizvoda Žito na tržištu BiH, te obavlja i sve marketinške usluge i prodajne aktivnosti za proizvode Žita na tržištu BiH. Također, ŽITO svoje proizvode prodaje i direktno kupcima npr. (..)**.

2. Obaveza prijave predmetne koncentracije


Obaveza prijave koncentracije postoji ukoliko su ispunjeni uslovi iz člana 14. stav 1) pod a) i b) Zakona, odnosno ako ukupni prihod svih učesnika koncentracije ostvaren prodajom roba i /ili usluga na svjetskom tržištu iznosi 100.000.000,00 KM po završnom računu u godini koja je prethodila koncentraciji i da ukupni godišnji prihod svakog od najmanje dva privredna subjekta učesnika koncentracije ostvaren prodajom roba i /ili usluga na tržištu Bosne i Hercegovine iznosi najmanje 8.000.000,00 KM, ili ako je njihov zajednički tržišni udio na relevantnom tržištu veći od 40%.

Ukupni ostvareni godišnji prihodi učesnika koncentracije na dan 31.12.2014. godine iznosili su:

Tabela 1.

Privredni subjekt

Bosna i Hercegovina (KM*)

Svijet (KM)

PODRAVKA

Grupa**

(..)**

(..)**

ŽITO

(..)**

(..)**

 



Izvor: Prijava; * Podaci u Prijavi dostavljeni u valuti EUR, prema tečaju CBBiH na dan 4.6.2015. godine preračunato u KM; ** Prihod obuhvaća prihode svih društava PODRAVKA grupe u 2014. godini

Godišnji prihodi učesnika koncentracije (Tabela1.) predstavljaju ukupne prihode (bez poreza na dodanu vrijednost i drugih poreza koji se direktno odnose na učesnike koncentracije na tržištu Bosne i Hercegovine), u smislu člana 9. tačka h) Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterijima za ocjenu koncentracija privrednih subjekata.

Konkurencijsko vijeće je, u skladu sa članom 43. stav (7) Zakona, pri izračunavanju ukupnog godišnjeg prihoda učesnika koncentracije, koristilo kriterije i standarde iz Obavijesti Evropske komisije o izračunavanju ukupnog prihoda u skladu sa Uredbom Vijeća (EZ) broj 4046/89 o kontroli koncentracija privrednih subjekata (98/C 66/04).

U vezi sa naprijed navedenim, pri izračunavanju ukupnih godišnjih prihoda privrednih subjekata učesnika koncentracije u obzir su uzeti i prihodi njihovih povezanih privrednih subjekata, te na osnovu navedenog prihod privrednog subjekta PODRAVKA sa prihodom povezanih privrednih subjekata iznosi na tržištu Bosne i Hercegovine (..)**KM, a na svjetskom tržištu (..)**KM, a prihod privrednog subjekta ŽITO iznosi (..)**KM na tržištu Bosne i Hercegovine, a na svjetskom tržištu (..)**KM.

Prema dostavljenim podacima iz Prijave ispunjeni su uslovi za obavezu prijave koncentracije iz čl. 14. st. (1) Zakona.

3. Pravni okvir ocjene koncentracije


Konkurencijsko vijeće je u provedbi postupka ocjene predmetnih koncentracija primijenilo odredbe Zakona, Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta ("Službeni glasnik BiH", br. 18/06 i 34/10), Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterijima za ocjenu koncentracija privrednih subjekata ("Službeni glasnik BiH", broj 34/10), te Zakon o upravnom postupku ("Službeni glasnik BiH", br. 29/02, 12/04, 88/07, 93/07 i 41/13).

Konkurencijsko vijeće može, na osnovu člana 43. stav (7) Zakona, koristiti sudsku praksu Evropskog suda i odluke Evropske komisije, kao i kriterije i standarde iz Obavijesti Evropske komisije o izračunavanju ukupnog prihoda u skladu sa Uredbom Vijeća (EZ) broj 4046/89 o kontroli koncentracija privrednih subjekata (98/C 66/04).

4. Pravni osnov i oblik koncentracije


Pravni osnov predmetne koncentracije je Ugovor (..)**kojeg su dana 21. aprila 2015. godine potpisali Podnosioci prijave kao kupac i grupa društava čiji osnovni podaci su navedeni u Prilogu 1. Ugovora. Podnosilac prijave nakon ispunjenja preduvjeta, namjerava steći (..)**% udjela u ukupnom osnovnom kapitalu ciljanog društva ŽITO.

Premа Podnosiocu prijаve, prаvni oblik koncentrаcije je sticаnje kontrole nаd drugim privrednim subjektom, u skladu sa člаnom 12. stаv (1) tačkа a) i b) Zаkonа.

5. Relevantno tržište


Relevantno tržište koncentracije, u smislu člana 3. Zakona o konkurenciji, te čl. 4. i 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, čini tržište određenih proizvoda /usluga koje su predmet obavljanja djelatnosti na određenom geografskom tržištu.

Prema odredbi člana 4. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, relevantno tržište u proizvodnom smislu obuhvaća sve proizvode i/ili usluge koje potrošači i/ili korisnici smatraju međusobno zamjenjivim, pod prihvatljivim uslovima, imajući u vidu posebno njihove bitne karakteristike, kvalitet, uobičajenu namjenu, način upotrebe, uslove prodaje i cijene.

Nadalje, prema članu 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, relevantno tržište u geografskom smislu obuhvaća cjelokupnu ili dio teritorije Bosne i Hercegovine na kojoj privredni subjekt djeluje u prodaji i/ili kupovini relevantnog proizvoda pod jednakim ili dovoljno ujednačenim uslovima i koji to tržište bitno razlikuje od uvjeta tržišne konkurencije na susjednim geografskim tržištima.

Relevantnim tržištem proizvoda u konkretnom slučaju smatra se tržište proizvodnje: začina, čajeva, tjestenine i riže, kao ukupne kategorije, te tržište kao potkategorije: monozačina, mješavine za pripremu jela, dodaci jelima, biljni čajevi, voćni čajevi, dječiji čajevi, tjestenina i riža.

Relevantnim tržištem u geografskom smislu smatra se tržište na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine.

Slijedom navedenog, relevantnim tržištem predmetne koncentracije smatra se tržište proizvodnje: začina, čajeva, tjestenine i riže, kao ukupne kategorije, te tržište kao potkategorije: monozačina, mješavine za pripremu jela, dodataka jelima, biljnih čajeva, voćnih čajeva, dječijih čajeva, tjestenina i riža, na području Bosne i Hercegovine.

6. Analiza relevantnog tržišta


Posdnosilac prijave je dostavio procjenu tržinih udjela učesnika koncentracije u 2014. godini za četiri osnovne kategorije proizvoda na relevantnom tržištu: začine, čajeve, tjesteninu i rižu. Nadalje, kategorije začina i čajeva podjelio je na slijedeće potkategorije: monozačine, mješavine začina za jela, dodatke jelima, biljne čajeve, voćne čajeve i dječije čajeve.

Za sve navedene kategorije i potkategorije, Podnosilac prijave je dostavio i procjenu tržišnih udjela za svoje konkurente na relevantnom tržištu. Isti su izračunati na osnovu vrijednosnih tržišnih udjela u prodaji.

Svi pomenuti podaci prikazani su tabelama 2 i 3.

Tabela 2.

Red.br.

Naziv

Tržišni udio%

Začini

Mješavina začina

Mono začini

Dodaci jelima

Čajevi

Biljni čajevi

Dječiji čajevi

Voćni čajevi

1.

Podravka

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

2.

Žito

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

3.

Aleva

(..)**

(..)**

(..)**

-

-

-

-

-

4.

Mladegs pak

(..)**

-

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

 

(..)**

5.

Nestle

(..)**

(..)**

-

(..)**

-

-

-

-

6.

As

(..)**

(..)**

-

(..)**

-

-

-

-

7.

Vegamix d.o.o.

(..)**

-

-

(..)**

-

-

-

-

8.

Ostali

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

9.

Ukupno 1+2

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

(..)**

10.

Ukupno

100

100

100

100

100

100

100

100

 



Izvor:Prijava

Tabela 3.

Red.br.

Naziv

Tržišni udio%

Tjestenina

Riža

1.

Podravka

(..)**

(..)**

2.

Žito

(..)**

(..)**

3.

Pasta Zara

(..)**

-

4.

Filliz

(..)**

-

5.

Arrighi

(..)**

-

6.

Barila

(..)**

-

7.

Splendor

-

(..)**

8.

Franck

-

(..)**

9.

Facile

-

(..)**

10.

Uncle Bens

-

(..)**

11.

Ostali

(..)**

(..)**

12.

Ukupno 1+2

(..)**

(..)**

13.

Ukupno

100

100

 



Izvor:Prijava

7. Ocjena koncentracije


Konkurencijsko vijeće je analizom relevantnih podataka, u smislu člana 17. Zakona, ocijenilo da provođenjem predmetne koncentracije neće doći do ograničavanja ili narušavanja tržišne konkurencije.

Predmetnom koncentracijom dolazi do neznatnog povećanja postojećih tržišnih udjela i tržišne moći Podnosiioca prijave, i to samo u pojedinim potkategorijama relevantnih proizvoda. Istovremeno, za ulazak na relevantno tržište nema prepreka, a na istom su već i prisutni dovoljno jaki konkurenti, te je Konkurencijsko vijeće ocijenilo da se isti ne bi mogao ponašati neovisno o svojoj konkurenciji.

Pored toga, Podnosilac prijave očekuje da će provedbom predmetne koncentracije postići određene pogodnosti za potrošače koje se odnose na potencijalni pad cijena roba i/ili usluga, povećanje kvalitete roba i/ili usluga, uvođenje inovativnih funkcija, potencijalni rast u izboru i asortimanu roba i/ili usluga za potrošače, kao i povećanje zastupljenosti proizvoda privrednog subjekta ŽITO na tržištu Bosne i Hercegovine, koji su do sada bili manje zastupljeni na ovom tržištu radi orijentacije privrednog subjekta ŽITO na tržište Slovenije, a što sve zajedno doprinosi dobrobiti krajnjih potrošača.

Naime, povećanjem obima proizvodnje nakon koncentracije i optimizacijom procesa proizvodnje, očekuje se smanjenje proizvodnih troškova. Pored toga, kroz optimizaciju i druge mjere efikasnosti, koje nisu direktno vezane za proizvodnju, učesnici koncentracije bi nakon koncentracije postali isplativiji i bili bi u položaju da prenese određenu dobit potrošačima kao dobro. Također, bili bi u boljoj poziciji da unaprijede proizvodnu opremu kroz kombinovanu inicijativu kapitalnih izdataka koja će dovesti do bolje kvalitete ponuđene robe, kao i bolje radne uslove za postojeće uposlene.

Kombinacijom komplementarnog asortimana, učesnici koncentracije bi nakon koncentracije bili u položaju da ponude inovaciju robe široke potrošnje.

Slijedom navedenog, i analizom svih dostavljenih podataka Konkurencijsko vijeće je uvažilo argumente Podnosioca prijave kao osnovane, te ocijenilo kako predmetnom koncentracijom neće doći do sprječavanja, ograničavanja ili narušavanja konkurencije na tržištu, pa je stoga istu i ocijenilo kao dopuštenu, u smislu člana 18. stav (2) tačka a) Zakona.

8. Administrativna taksa


Podnosilac prijave je na ovo Rješenje, u skladu sa članom 2. stav (1) tarifni broj 107. tačka d) pod 1) Odluke o visini administrativnih taksi u vezi sa procesnim radnjama pred Konkurencijskim vijećem ("Službeni glasnik BiH", br. 30/06 i 18/11) dužan platiti administrativnu taksu u ukupnom iznosu od 2.500,00 KM u korist Budžeta institucija Bosne i Hercegovine.

9. Pouka o pravnom lijeku


Protiv ovoga Rješenja nije dozvoljena žalba.

Nezadovoljna strana može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema, odnosno objave ovoga Rješenja.

Broj 01-26-1-017-8-II/15
10. septembra 2015. godine
Sarajevo


Predsjednica
Maida Čampara, s. r.

1 Podaci predstavljaju poslovnu tajnu.

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!