Službeni glasnik BiH, broj 68/14
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Na osnovu člana 8. tačka A. stav 1. i 2. Zakona o željeznicama BiH ("Službeni glasnik BiH", br. 52/05), Regulatorni odbor željeznica BiH donosi
208
PRAVILNIK
O NAČINU OPREMANJA ŽELJEZNIČKIH ŠINSKIH VOZILA
APARATIMA SA HEMIJSKIM SREDSTVIMA ZA GAŠENJE POŽARA
Član 1.
(Predmet Pravilnika)
(1) Ovim pravilnikom propisuje se način opremanja vozova i željezničkih šinskih vozila aparatima sa hemijskim sredstvima za gašenje požara, broj, vrste, mjesta postavljanja i upotreba ovih aparata.
(2) Željeznička vozila mogu biti opremljena sa automatskim sistemom za detekciju požara i za gašenje požara, na način koji odredi proizvođač vozila a prema uvjetima propisanim standardom BAS EN 45545-6:2014.
Član 2.
(Primjena Pravilnika)
(1) Odredbe ovog pravilnika odnose se na vozove i železnička šinska vozila za normalni kolosijek, koje sačinjavaju:
a) vučna vozila:
1. lokomotive:
- elektro,
- dizel
- lokotraktori, i
- parne;
2. motorni vozovi:
- elektro,
- dizel, i
- motorna kola;
b) vučena vozila:
1. putnička kola:
- kola sa sjedištima,
- kola sa ležajima,
- kola za spavanje,
- kola za ručavanje,
- prtljažna kola,
- poštanska kola,
- salonska kola,
- inspekcijska kola,
- specijalna kola,
- kola za ručavanje sa odjeljkom za prtljag,
- kola sa sjedištima i odjeljkom za ručavanje, bife, bar, prtljag ili poštu,
- prtljažna kola sa odjeljkom za poštu,
- zatvorena jednospratna kola za prevoz automobila, i
- zatvorena dvospratna kola za prevoz automobila;
2. putnička kola stranih željeznica koja saobraćaju na prugama RS;
c) vozila za željezničke svrhe:
1. kola za ispitivanja:
- vučnih vozila,
- kontaktnog voda,
- kolosijeka,
- mostova,
- kočnica, i
- ostala kola za ispitivanje;
d) vozila za posebne željezničke svrhe:
- kola pomoćnog voza,
- kola za stanovanje radnika,
- kola za sanitetske potrebe,
- kola sa parnim kotlom,
- kola sa generatorom pare,
- kola vatrogasnog voza,
- motorne drezine sa i bez prikolica,
- motorna vozila za mehanizovan rad na kolosijeku,
- snježna motorna grtala i snježne ralice,
- dizel-motorne dizalice,
- parne dizalice, i
- ostala kola za posebne željezničke svrhe.
e) vozila za uskotračnu prugu.
(2) Željeznička vozila, pri konstruiranju, moraju zadovoljavati (ispunjavati) zahtjeve zaštite od požara prema standardu BAS EN 45545-4: 2014 kao i zahtjeve sposobnosti vožnje u slučaju požara na voznim sredstvima, prema standardu BAS EN 50553: 2013.
II. APARATI SA HEMIJSKIM SREDSTVIMA ZA GAŠENJE POŽARA
Član 3.
(Vrste aparata i vrste sredstava za gašenje požara)
(1) Željeznička šinska vozila iz člana 2. ovog pravilnika opremaju se ili ručnim aparatima za gašenje prahom, oznake "S", ili ručnim aparatima za gašenje ugljen-dioksidom, oznake C0
2, ili ručnim aparatima za gašenje prahom HFC 227 FM-36.
(2) U slučaju potrebe, pojedina željeznička šinska vozila opremaju se i prevoznim aparatima, odnosno, automatskim sistemima za gašenje ugljen-dioksidom, ili prahom HFC 227 FM-200 ili prahom NOVIC.
(3) Sredstva za gašenje koja djeluju štetno na okolinu (npr. halon) ne smiju se upotrebljavati u željezničkim šinskim vozilima koja su posjednuta putnicima.
Član 4.
(Vrste požara)
Radi procjene upotrebljivosti i efikasnosti aparata za gašenje požara, izvršena je, po BAS EN 45545-1: 2014- Dio 1. i BAS EN 1866-1: 2012. klasifikacija požara. U zavisnosti od materijala koji gori i drugih uvjeta, razlikuju se sljedeće vrste (klase) požara:
1.
Požari vrste A su požari čvrstih materija (izuzev metala) koji gore plamenom ili u vidu žara (drvo, ugalj, tekstil, papir, slama, plastične materije i sl.).
2.
Požari vrste B su požari zapaljivih tečnosti i lakotopljivih materija koji gore plamenom (benzin, benzol, ulja, alkohol, etar, lakovi, masti, vosak, smola, asfalt i sl.).
3.
Požari vrste C su požari gasovitih materija koji gore plamenom (metan, butan, propan, vodonik, acetilen, gradski plin i sl.).
4.
Požari vrste D su požari lakih metala, koji intenzivno sagorijevaju (aluminijum, magnezijum i njihove legure, titan, elektron i drugi, izuzev natrijuma i kalijuma).
5.
Požari vrste E su požari prethodne četiri vrste ako se razvijaju u neposrednoj blizini električnih instalacija, kao i požari na samim električnim instalacijama.
Član 5.
(Uslovi koje moraju zadovoljiti aparati za gašenje požara)
(1) Ručni aparati za gašenje prahom moraju odgovarati BAS ISO 7165 BAS EN 1866-3:2013 i biti napunjeni prahom kojim se mogu gasiti požari vrste B, C i E.
(2) Ručni i prevozni aparati za gašenje, napunjeni materijom HFC 227 FM-36 ili NOVIC, moraju odgovarati BAS EN 1866-3:2013 kojima se mogu gasiti požari vrste A, B, C i E.
(3) Aparati automatskog sistema za gašenje požara, kod željezničkih vozila, treba da budu napunjeni materijom HFC 227 FM-200 ili NOVIC.
Član 6.
(Upotrebljivost i boja aparata za gašenje požara)
(1) Aparati za gašenje požara, na koje se odnosi ovaj pravilnik, moraju biti sposobni za dejstvo i pri temperaturi od - 20°C, a ne smiju se postavljati na mjesto gdje je temperatura okoline veća od + 43°C.
(2) Aparat za gašenje požara mora imati ugrađenu sigurnosnu napravu koja sprečava porast pritiska iznad dozvoljene vrijednosti.
(3) Aparat za gašenje požara mora biti snabdijeven napravom za puštanje-prekidanje mlaza sredstva za gašenje i odgovarajućom mlaznicom. Kod aparata koji sadrže do 3 kg mase sredstava za gašenje mlaznica je neposredno spojena sa rezervoarom, a kod aparata veće mase ona je spojena sa rezervoarom pomoću savitljive cijevi.
(4) Rezervoari aparata za gašenje požara moraju sa spoljašnje strane biti obojeni crvenom bojom.
Član 7.
(Oznake na aparatima za gašenje požara)
(1) Aparati za gašenje požara, predviđeni ovim pravilnikom, moraju imati na rezervoaru ili nekom privarenom dijelu sljedeće oznake:
a) utisnute:
- fabrički broj,
- godinu izrade, i
- godinu posljednjeg pregleda na hladni vodeni pritisak;
b) ispisane bojom, koja jasno odudara od crvene boje rezervoara, ili na naljepnici:
- oznaku aparata (prema posebnom standardu aparata),
- masu sredstava za gašenje u kg,
- vrijeme neprekidnog pražnjenja,
- vrstu požara za čije je gašenje namijenjen,
- najveću vrijednost napona električne instalacije do koje se aparat smije koristiti,
- temperaturno područje u kome je aparat upotrebljiv,
- pritisak sabijenog gasa, ako se on nalazi u rezervoaru,
- domet mlaza u m,
- naziv i adresu proizvođača,
- broj odobrenja izrade, i
- uputstvo za upotrebu, u sažetoj i jasnoj formi, sa potrebnim slikama.
(2) Na kutije sa prahom za gašenje požara koje se isporučuju za ponovno punjenje aparata za gašenje požara prahom moraju biti ispisane sljedeće oznake:
- naziv i adresa proizvođača,
- tekst "prah za punjenje aparata za gašenje požara" vrsta B, C i E,
- masa praha u kg, i
- datum proizvodnje.
Član 8.
(Provjera ispravnosti aparata za gašenje požara)
(1) Na aparatu za gašenje požara, pripremljenom za upotrebu, plombirana je naprava za aktiviranje aparata.
(2) Na aparatu za gašenje požara mora biti nalijepljena papirna naljepnica na kojoj su ispisane sljedeće oznake:
- tip aparata,
- broj aparata,
- broj vozila u koje je ugrađen aparat,
- mjesec i godina naredne kontrole aparata, i
- potpis i pečat - žig izvršioca punjenja ili kontrole aparata.
(3) Poslije svake propisane kontrole ili punjenja aparata postojeća naljepnica se mora zamijeniti novom.
(4) Aparat za gašenje požara sa nejasnim natpisom na naljepnici, ili sa oštećenom naljepnicom, ili sa pokidanom plombom smatra se neispravnim.
III. MJESTO UGRADNJE, BROJ I VRSTA APARATA SA HEMIJSKIM SREDSTVIMA ZA GAŠENJE POŽARA KOJI SE UGRAĐUJU U ŽELJEZNIČKA ŠINSKA VOZILA
Član 9.
(Mjesto postavljanja i način učvršćivanja)
(1) Aparat za gašenje požara mora biti smješten na vidljivom i lako dostupnom mjestu, a način pričvršćivanja mora biti takav da omogućuje njegovo brzo uzimanje. Aparat za gašenje požara ne smije biti izložen prekomjernom zagrijevanju.
(2) Ručni aparati za gašenje požara na željezničkim šinskim vozilima moraju biti učvršćeni u skladu sa BAS EN 45545-1: 2014- Dio 1. i BAS EN 1866-1: 2012.
Član 10.
(Opremanje elektrolokomotiva i elektromotornih kola aparatima za gašenje požara)
(1) Elektro-lokomotive i elektro-motorna kola moraju biti opremljeni aparatima za gašenje požara ukupne mase sredstava za gašenje ugljen-dioksidom oznake
SO2, od najmanje 14 kg. Kod elektro-lokomotive aparati za gašenje požara postavljaju se u upravljačnicama i, po potrebi, na nekom drugom pogodnom mjestu, a kod elektro-motornih kola u upravljačnicama, ako postoje, ili na nekom drugom pogodnom mjestu.
(2) Vozilo bez sopstvenog pogona u sastavu elektromotornog voza mora biti opremljeno aparatima za gašenje prahom ukupne mase sredstava za gašenje od najmanje 6 kg.
Član 11.
(Opremanje dizel-lokomotiva, dizel-motornih kola i loko-traktora aparatima za gašenje požara)
(1) Dizel-lokomotive, dizel-motorna kola i loko-traktori moraju biti opremljeni aparatima za gašenje prahom ukupne mase sredstava za gašenje od najmanje 14 kg. Kod dizel lokomotive aparati za gašenje prahom namještaju se u upravljačnicama i, po potrebi, na nekom drugom pogodnom mjestu, a kod dizel-motornih kola u upravljačnicama, ako postoje, ili na nekom drugom pogodnom mjestu.
(2) Loko-traktori i slična vozila za manevarski rad, moraju biti opremljena aparatom za gašenje prahom ukupne mase sredstva za gašenje najmanje 3 kg.
(3) Vozilo bez sopstvenog pogona u sastavu dizel-motornog voza mora biti opremljeno aparatima za gašenje prahom ukupne mase sredstava za gašenje od najmanje 6 kg.
Član 12.
(Opremanje putničkih kola aparatima za gašenje požara)
(1) Putnička kola iz člana 2. ovog pravilnika, osim kola za spavanje, kola sa ležajima i kola za ručavanje, moraju biti opremljena najmanje jednim aparatom za gašenje prahom od 6 kg mase sredstava za gašenje. Kola za spavanje, kola sa ležajevima i kola za ručavanje moraju biti opremljeni sa dva aparata za gašenje prahom od po 6 kg mase sredstava za gašenje.
(2) U kolima sa sopstvenim grijanjem na naftu, kao i u kolima u koja su ugrađeni uređaji koji sagorijevaju tečni gas ili ulje za loženje, mora biti svaki uređaj obezbijeđen jednim aparatom za gašenje prahom od 6 kg mase sredstava za gašenje i udaljen od potrošačkih uređaja toliko daleko da bi bilo moguće bezopasno gašenje požara. Ako su kola opremljena aparatima za gašenje požara na način predviđen u stavu 1. ovog člana, onda se i oni uračunavaju prilikom određivanja potrebnog broja aparata za gašenje požara.
Član 13.
(Opremanje vozila za željezničke svrhe i vozila za posebne željezničke svrhe aparatima za gašenje požara)
Vozilo za željezničke svrhe i vozilo za posebne željezničke svrhe iz člana 2. ovog pravilnika moraju biti opremljeni najmanje sa dva aparata za gašenje požara ukupne mase za gašenje od najmanje 12 kg.
Član 14.
(Opremanje putničkih kola stranih željeznica aparatima za gašenje požara)
Putnička kola stranih željeznica koja su u sastavu voza za prevoz putnika u međunarodnom saobraćaju opremaju se aparatima za gašenje požara na način predviđen Pravilnikom o uzajamnoj upotrebi putničkih i prtljažnih kola u međunarodnom saobraćaju
(RIC). Aparati ne smiju da budu napunjeni sredstvom za gašenje koje štetno djeluje na okolinu (npr. halon).
Član 15.
(Mjere zaštite od požara na teretnim kolima i teretnim vozovima)
(1) Mjere zaštite od požara na teretnim kolima preduzimaju se određivanjem uvjetima pakovanja i transporta stvari i sastavom garnitura voza, ali se ne predviđa obaveza postavljanja aparata za gašenje požara.
(2) U slučaju požara na otvorenoj pruzi koriste se aparati koji već postoje u toj garnituri (lokomotiva, prtljažna kola, poštanska kola), dok se u stanicama mogu koristiti aparati sa staničnih objekata ili vatrogasne službe. U slučaju požara u stanici pozivaju se mjesne vatrogasne jedinice.
(3) Prilikom gašenja požara na teretnim kolima dozvoljena je upotreba svih vrsta aparata i sredstava za gašenje požara, s tim da se posebna pažnja obrati na vrstu robe. Pri gašenju požara na elektrificiranoj pruzi za intervenciju se ne smiju koristiti sredstva koja sprovode elektricitet (voda, hemijska pjena) ako je vozni vod pod električnim naponom.
IV. UPOTREBA APARATA SA HEMIJSKIM SREDSTVIMA ZA GAŠENJE POŽARA
Član 16.
(Dužnosti željezničkih radnika u slučaju požara)
(1) Željeznički radnik koji primijeti neposrednu opasnost od izbijanja požara ili požar na željezničkim šinskim vozilima dužan je da ukloni opasnost, odnosno da ugasi požar koristeći ugrađene aparate bez opasnosti za sebe i druge.
(2) Ako željeznički radnik ne može sam da ukloni opasnost, odnosno da ugasi požar, dužan je da o ovome izvijesti mašinovođu, vozovođu ili neposrednog rukovodioca stanice, ukoliko se opasnost ili požar desio na području stanice.
Član 17.
(Provjera ispravnosti i brojnog stanja aparata za gašenje požara u željezničkim šinskim vozilima)
(1) Kod preuzimanja željezničkih šinskih vozila, iz člana 2. ovog pravilnika, mora se utvrditi da li su ona opremljena ispravnim aparatima za gašenje požara, kao i:
- da li su na određenim mjestima i da li su propisno namješteni,
- da li su ispravni dijelovi i plomba aparata, i
- da li su aparati pregledani u određenom vremenskom roku.
Pregled iz prethodnog stava ovog člana vrši:
- mašinovođa na vučnim vozilima,
- pregledač kola u svim kolima,
- kondukter i pratilac kola u kolima koja nadziru,
- kontrolno-prijemni organ ŽO pri proizvodnji i održavanju vozila, i
- drugi kontrolni i ovlašteni organi.
(2) Ako se prilikom pregleda na aparatima za gašenje požara utvrde bilo kakve neispravnosti, radnik iz prethodnog stava ovog člana je dužan da odmah obavijesti odgovornog radnika u stanici, koji će do polaska voza otkloniti utvrđene nedostatke ili će aparat za gašenje požara zamijeniti ispravnim.
(3) Željezničko šinsko vozilo ne smije se pustiti u saobraćaj ako nema odgovarajući broj ispravnih aparata za gašenje požara.
(4) Ako se u toku vožnje upotrijebi aparat za gašenje požara, po prispijeću željezničkog šinskog vozila u najbližu željezničku stanicu u kojoj postoji organizovana željeznička služba za postavljanje aparata, izvršiće se zamjena upotrebljenog ili oštećenog aparata.
Član 18.
(Radnici koji vrše provjeravanje aparata za gašenje požara)
(1) Pregled ispravnosti aparata za gašenje požara, ovlašteni radnici železničkog operatora - ŽO, moraju da obave kod svakog ulaza vozila u redovni kontrolni pregled.
(2) Ovlašteni radnici iz stava 1. ovog člana moraju voditi odgovarajuću evidenciju o pregledu ispravnosti, servisiranju i punjenju aparata za gašenje požara.
Član 19.
(Rok opremanja vozila aparatima za gašenje požara)
Operatori i vlasnici željezničkih vozila u željezničkom sistemu Bosne i Hercegovine - ŽS BiH, moraju, od dana primjene ovog pravilnika, da opreme željeznička šinska vozila aparatima za gašenje požara na način predviđen ovim pravilnikom.
Član 20.
(Obučavanje radnika)
Operatori i vlasnici željezničkih vozila u željezničkom sistemu Bosne i Hercegovine - ŽS BiH, su dužna da obezbijede da svaki radnik poznaje opasnosti od požara vezane za radno mjesto na koje je raspoređen, kao i mjere i sredstva za gašenje požara, praktičnu upotrebu priručnih aparata za gašenje požara i materijalnu i drugu odgovornost koja može da proistekne zbog nepridržavanja propisanih mjera zaštite od požara.
Član 21.
(Stupanje na snagu)
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH", službenim glasilima entiteta i Brčko Distrikta, a isti će se primjenjivati, nakon što ROŽ BiH od entiteta dobije pismenu potvrdu o prihvatanju i primjeni odredbi ovog pravilnika u svrhu izmjene Priloga I "Instrukcije za sigurnost i interoperabilnost željezničkog sistema u BiH" ("Službeni glasnik BiH", br. 11/12).