Službeni glasnik BiH, broj 40/23

Na osnovu člana 15. Zakona o Upravi za indirektno oporezivanje ("Službeni glasnik BiH", broj 89/05) i člana 61. stav (2) Zakona o upravi ("Službeni glasnik BiH", br. 32/02, 102/09 i 72/17), direktor Uprave za indirektno oporezivanje donosi


KORISNIČKO UPUTSTVO


ZA ELEKTRONSKO POSLOVANJE SA UPRAVOM ZA INDIREKTNO OPOREZIVANJE UZ KORIŠTENJE KVALIFICIRANOG ELEKTRONSKOG POTPISA


GLAVA I - OPĆE ODREDBE


Član 1.
(Predmet)

Ovim uputstvom reguliraju se uvjeti za elektronsko poslovanje sa Upravom za indirektno oporezivanje (u daljnjem tekstu: UIO) za elektronske usluge koje UIO pruža obveznicima indirektnih poreza u okviru poslovnih procesa iz njene nadležnosti uz upotrebu kvalificiranog elektronskog potpisa, zaključivanje ugovora i sistem ovlaštenja u korištenju elektronskog poslovanja, a u vezi sa primjenom Zakona o elektronskom potpisu ("Službeni glasnik BiH", broj 91/06) i Zakona o elektronskom dokumentu ("Službeni glasnik BiH", broj 58/14).

Član 2.
(Definicija)

Pojedini izrazi koji se koriste u ovom uputstvu u svrhu korištenja kvalificirane elektronske potvrde u elektronskom poslovanju sa UIO imaju sljedeće značenje:

a) "elektronsko poslovanje (u daljnjem tekstu: e-poslovanje)" je poslovanje kojim se korištenjem informacionog sistema UIO omogućava razmjena podataka i informacija između UIO i korisnika, u skladu sa uvjetima utvrđenim od strane UIO i koje obuhvata usluge i radnje koje su kao e-poslovanje definirane aktima UIO,

b) "korisnik" je fizičko lice, pravno lice, preduzetnik i drugi subjekt koji nema svojstvo pravnog lica, a koji je dužan izvršiti obaveze u vezi sa indirektnim oporezivanjem propisane zakonom,

c) "ovlašteno lice" je zakonski zastupnik pravnog lica ili lice koje korisnik ovlasti,

d) "zastupnik za reguliranje e-poslovanja sa UIO" je lice koje posjeduje kvalificiranu elektronsku potvrdu, koje je korisnik ovlastio da obavlja e-poslovanje sa UIO koje se odnosi na prijavu i odjavu zastupnika, u skladu sa propisima i ugovorom,

e) "zastupnik" je lice koje posjeduje kvalificiranu elektronsku potvrdu, koje je korisnik ovlastio da obavlja e-poslovanje sa UIO, u domenu koji omogućava UIO, osim prijave i odjave zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO i prijave i odjave zastupnika,

f) "prijava" je postupak u kojem se vrši prijava zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO i prijava zastupnika,

g) "odjava" je postupak u kojem se vrši odjava zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO i odjava zastupnika,

h) "deponovanje kvalificirane elektronske potvrde" je radnja kojom se važeća kvalificirana elektronska potvrda dostavlja UIO.

GLAVA II - UVJETI I NAČIN ZAKLJUČIVANJA UGOVORA


Član 3.
(Kvalificirana elektronska potvrda)

(1) Kvalificirana elektronska potvrda je potvrda koja sadrži podatke propisane Zakonom o elektronskom potpisu i koju je izdao ovjerilac koji ispunjava uvjete propisane tim zakonom, po postupku koji obuhvata identifikaciju korisnika prilikom izdavanja potvrde.

(2) UIO prihvata kvalificirane elektronske potvrde izdate od strane ovjerilaca upisanih u evidenciju ovjerilaca kod Ureda za nadzor i akreditaciju ovjerilaca pri Ministarstvu komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine, ukoliko su kompatibilne sa softverom koji UIO koristi u okviru e-poslovanja.

(3) Informacije koje se odnose na izdavanje i korištenje kvalificirane elektronske potvrde dostupne su na internet stranici ovjerilaca iz stava (2) ovog člana.

(4) Kvalificirani elektronski potpis je elektronski potpis zasnovan na kvalificiranoj elektronskoj potvrdi.

(5) Elektronski dokument potpisan kvalificiranim elektronskim potpisom, u skladu sa odredbama Zakona o elektronskom potpisu i Zakona o elektronskom dokumentu, ima jednaku pravnu važnost i dokaznu snagu kao i svojeručno potpisani papirni dokument.

Član 4.
(Ugovor o međusobnim pravima i obavezama)

(1) Međusobna prava i obaveze u vezi korištenja informacionog sistema za e-poslovanje sa UIO reguliraju se posebnim ugovorom iz Priloga 1. ovog uputstva, kojeg potpisuje korisnik i UIO.

(2) Ako ugovor iz stava (1) ovog člana potpisuje lice ovlašteno od strane zakonskog zastupnika korisnika, potrebno je priložiti punomoć za potpisivanje ugovora.

(3) Ugovor potpisan od strane korisnika podnosi se Grupi za IT u jednom od regionalnih centara UIO (u daljnjem tekstu: Grupa za IT).

(4) U momentu podnošenja ugovora podaci navedeni u istom moraju biti usuglašeni sa podacima iz važećih registara.

(5) UIO zadržava pravo da privremeno onemogući e-poslovanje ili raskine ugovor ukoliko utvrdi postupanje suprotno dozvoljenom.

(6) Privremeno onemogućavanje ili raskid ugovora UIO vrši i po zahtjevu: korisnika, organa koji vrše radnje u vezi krivičnog gonjenja, nadležnog organa za zaštitu podataka i drugog nadležnog organa.

(7) Potpisivanjem ugovora korisnik prihvata prava i obaveze koje proizilaze iz istog.

GLAVA III - SISTEM OVLAŠTENJA


Član 5.
(Svrha sistema ovlaštenja)

Sistem ovlaštenja koristi se za poslove administriranja ovlaštenja učesnika u postupcima e-poslovanja sa UIO uz upotrebu kvalificirane elektronske potvrde.

Član 6.
(UIO u sistemu ovlaštenja)

UIO u sistemu ovlaštenja obavlja sljedeće radnje:

a) određuje spisak elektronskih usluga i grupu korisnika elektronskih usluga,

b) određuje koji korisnici imaju mogućnost upotrebe elektronskih usluga i kojih.

Član 7.
(Korisnik u sistemu ovlaštenja)

(1) Korisnik u sistemu ovlaštenja može, ali nije obavezan, prijaviti i odjaviti zastupnika za reguliranje e-poslovanje sa UIO.

(2) Korisnik i zastupnik za reguliranje e-poslovanja sa UIO mogu vršiti prijavu i odjavu zastupnika.

Član 8.
(Zastupnik za reguliranje e-poslovanja sa UIO)

(1) Zastupnik za reguliranje e-poslovanja sa UIO je lice koje je korisnik ovlastio da vrši prijavu i odjavu zastupnika.

(2) Radnje koje preduzima zastupnik za reguliranje e-poslovanja sa UIO imaju isto pravno dejstvo kao da ih je preduzeo korisnik.

Član 9.
(Prijava zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO)

(1) Prijavu zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO vrši UIO na osnovu zahtjeva ovlaštenog lica korisnika, podnijetog u pisanoj formi na obrascu iz Priloga 2. ovog uputstva.

(2) Zahtjev iz stava (1) ovog člana podnosi se Grupi za IT prilikom dostavljanja ugovora iz člana 4. ovog uputstva, ili naknadno.

(3) Grupa za IT vrši provjeru podataka iz dostavljenog ugovora i prijave.

(4) Ako Grupa za IT utvrdi neusuglašenost podataka, poziva korisnika da otkloni nedostatke u roku koji mu za to bude određen, uz upozorenje da će se smatrati da prijava nije ni podnijeta ako ne otkloni nedostatke.

(5) Obavještenje o prihvatanju prijave Grupa za IT dostavlja ovlaštenom licu korisnika i zastupniku za reguliranje e-poslovanja sa UIO na adrese elektronske pošte navedene u obrascu Prijave iz Priloga 2. ovog uputstva.

(6) Nakon prihvatanja Prijave zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO, zastupnik za reguliranje e-poslovanja sa UIO je dužan deponovati kvalificiranu elektronsku potvrdu Grupi za IT, od kojeg momenta može, u tom svojstvu, vršiti prijavu i odjavu zastupnika.

Član 10.
(Odjava zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO)

(1) Odjavu zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO vrši UIO na osnovu zahtjeva ovlaštenog lica korisnika, podnijetog u pisanoj formi na obrascu iz Priloga 3. ovog uputstva.

(2) Zahtjev iz stava (1) ovog člana podnosi se Grupi za IT.

(3) Odjavu zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO Grupa za IT vrši najkasnije u roku od tri dana od dana zaprimanja zahtjeva za odjavu. Obavještenje o datumu i vremenu odjavljivanja dostavlja ovlaštenom licu korisnika na adresu elektronske pošte navedene u obrascu Odjave iz Priloga 3. ovog uputstva.

(4) Odjava zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO stupa na snagu momentom odjavljivanja, od kojeg momenta preduzete radnje nemaju pravnu važnost i UIO ne snosi odgovornost za eventualne posljedice.

Član 11.
(Prijava zastupnika)

(1) Prijavu zastupnika vrši UIO na osnovu zahtjeva ovlaštenog lica korisnika ili zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO, podnijetog na obrascu iz Priloga 4. ovog uputstva.

(2) Zahtjev iz stava (1) ovog člana podnosi se Grupi za IT.

(3) Prijava zastupnika koju podnosi ovlašteno lice korisnika dostavlja se Grupi za IT u pisanoj formi.

(4) Prijava zastupnika koju podnosi i potpisuje svojom kvalificiranom elektronskom potvrdom zastupnik za reguliranje e-poslovanja sa UIO dostavlja se u elektronskoj formi na e-mail adresu: eposlovanje@uino.gov.ba .

(5) U Prijavi zastupnika, pored ostalih podataka, navode se elektronske usluge za koje se zastupnik prijavljuje.

(6) Ako Grupa za IT utvrdi neusuglašenost podataka, poziva podnosioca prijave da otkloni nedostatke u roku koji mu za to bude određen, uz upozorenje da će se smatrati da prijava nije ni podnijeta ako ne otkloni nedostatke.

(7) Obavještenje o prihvatanju prijave Grupa za IT dostavlja podnosiocu prijave i zastupniku na adrese elektronske pošte navedene u obrascu Prijave iz Priloga 4. ovog uputstva.

(8) Nakon prihvatanja prijave zastunika, obavezno je deponovanje kvalificirane elektronske potvrde zastupnika Grupi za IT, od kojeg momenta zastupnik može, u tom svojstvu, preduzimati radnje pred UIO.

Član 12.
(Odjava zastupnika)

(1) Odjavu zastupnika vrši UIO na osnovu zahtjeva ovlaštenog lica korisnika ili zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO, podnijetog na obrascu iz Priloga 5. ovog uputstva.

(2) Zahtjev iz stava (1) ovog člana podnosi se Grupi za IT.

(3) Odjava zastupnika koju podnosi ovlašteno lice korisnika dostavlja se Grupi za IT u pisanoj formi.

(4) Odjava zastupnika koju podnosi i potpisuje svojom kvalificiranom elektronskom potvrdom zastupnik za reguliranje e-poslovanja sa UIO dostavlja se u elektronskoj formi na e-mail adresu: eposlovanje@uino.gov.ba .

(5) U Odjavi zastupnika, pored ostalih podataka, navode se elektronske usluge za koje se zastupnik odjavljuje.

(6) Odjava zastupnika vrši se najkasnije u roku od tri dana od dana zaprimanja obrasca Odjave iz Priloga 5. ovog uputstva. Obavještenje o izvršenoj odjavi Grupa za IT dostavlja podnosiocu odjave i zastupniku na adrese elektronske pošte navedene u obrascu Odjave iz Priloga 5. ovog uputstva.

(7) Odjava zastupnika stupa na snagu momentom odjavljivanja, od kojeg momenta preduzete radnje nemaju pravnu važnost i UIO ne snosi odgovornost za eventualne posljedice.

Član 13.
(Deponovanje kvalificirane elektronske potvrde)

(1) Deponovanje kvalificirane elektronske potvrde zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO vrši zastupnik za reguliranje e-poslovanja sa UIO.

(2) Deponovanje kvalificirane elektronske potvrde zastupnika može izvršiti zastupnik za reguliranje e-poslovanja sa UIO ili zastupnik.

(3) Deponovanje kvalificirane elektronske potvrde iz st. (1) i (2) ovog člana vrši se njenim dostavljanjem na e-mail adresu: eposlovanje@uino.gov.ba ili lično Grupi za IT.

(4) O deponovanju kvalificirane elektronske potvrde Grupa za IT dostavlja obavještenje zastupniku za reguliranje e-poslovanja sa UIO iz stava (1) ovog člana, odnosno zastupniku za reguliranje e-poslovanja sa UIO i zastupniku iz stava (2) ovog člana na adresu elektronske pošte navedene u Prijavi.

(5) Kvalificiranu elektronsku potvrdu je potrebno deponovati i u slučaju izdavanja nove kvalificirane elektronske potvrde ukoliko će se ista koristiti za e-poslovanje sa UIO.

GLAVA IV - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE


Član 14.
(Važenje ugovora)

Ugovori o korištenju informacionog sistema za elektronsko poslovanje sa Upravom za indirektno oporezivanje zaključeni sa UIO do dana stupanja na snagu ovog uputstva ostaju da važe.

Član 15.
(Nezavršeni postupci)

Zahtjevi za prijavu i zahtjevi za odjavu zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO, kao i zahtjevi za prijavu i zahtjevi za odjavu zastupnika koji su zaprimljeni a nisu riješeni do dana stupanja na snagu ovog uputstva rješiće se u skladu sa ovim uputstvom.

Član 16.
(Prestanak važenja)

Stupanjem na snagu ovog uputstva prestaje važiti Korisničko uputstvo za elektronsko poslovanje sa Upravom za indirektno oporezivanje uz korištenje kvalificiranog elektronskog potpisa ("Službeni glasnik BiH", broj 33/21).

Član 17.
(Sastavni dio uputstva)

Sastavni dio ovog uputstva čine:

a)

Prilog 1.

Ugovor o korištenju informacionog sistema za elektronsko poslovanje sa UIO - obrazac, iz člana 4. stav (1),

b)

Prilog 2.

Prijava zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO - obrazac, iz člana 9. stav (1),

c)

Prilog 3.

Odjava zastupnika za reguliranje e-poslovanja sa UIO - obrazac, iz člana 10. stav (1),

d)

Prilog 4.

Prijava zastupnika - obrazac, iz člana 11. stav (1),

e)

Prilog 5.

Odjava zastupnika - obrazac, iz člana 12. stav (1) ovog uputstva.

 



Član 18.
(Stupanje na snagu)

Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH".

Broj 01-02-2-611-7/23
24. maja 2023. godine
Banja Luka


Direktor
Dr. Miro Džakula, s. r.,