Službeni glasnik BiH, broj 25/15
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Na osnovu člana 15. Zakona o Upravi za indirektno oporezivanje ("Službeni glasnik BiH", broj 89/05) i člana 18. stav (7) Pravilnika o registraciji i upisu u Jedinstveni registar obveznika indirektnih poreza ("Službeni glasnik BiH", broj 51/12), direktor Uprave za indirektno oporezivanje donosi
UPUTSTVO
O PREDUZIMANJU MJERA OSIGURANJA U POSTUPKU REGISTRACIJE I UPISA U JEDINSTVENI REGISTAR OBVEZNIKA INDIREKTNIH POREZA
GLAVA I. OPŠTE ODREDBE
Član 1.
(Predmet)
Ovim uputstvom se propisuje način i postupak preduzimanja mjera osiguranja u postupku registracije i upisa u Jedinstveni registar obveznika indirektnih poreza pokrenutom po zahtjevu stranke, vrste mjera osiguranja, obrazac bankovne garancije, iznos garancije, uslovi i postupak prihvatanja bankovne garancije, gotovinski depozit, obrazac zahtjeva za polaganje gotovinskog depozita, naplata duga iz garancije ili gotovinskog depozita, povrat položene garancije ili gotovinskog depozita.
Član 2.
(Definicije)
U smislu ovog Uputstva sljedeći pojmovi znače:
a) "garancija" - označava instrument osiguranja plaćanja dospjelog duga po osnovu indirektnih poreza, uvećanog za zateznu kamatu, naknadni teret prinude, ostale zakonom propisane obaveze u vezi sa indirektnim oporezivanjem i sankcije koje su propisane za prekršaje u vezi sa indirektnim oporezivanjem.
b) "indirektni porezi" - označava porez na dodanu vrijednost, akcizu, putarinu i uvozne dažbine utvrđene u postupku naknadne carinske kontrole (koja dugovanja nisu obezbijeđena garancijama u carinskom postupku), koje se pokrivaju garancijom,
c) "korisnik garancije" - označava podnosioca zahtjeva za registraciju i upis u Jedinstveni registar obveznika indirektnih poreza, za kojeg se izdaje bankovna garancija,
d) "izdavalac garancije" - označava banku garanta koja izdaje bankovnu garanciju.
GLAVA II. MJERE OSIGURANJA
Član 3.
(Određivanje mjera osiguranja)
(1) Ukoliko se u postupku registracije i upisa u Jedinstveni registar obveznika indirektnih poreza utvrdi da postoje okolnosti iz člana 18. stav (1) i (2) Pravilnika o registraciji i upisu u Jedinstveni registar obveznika indirektnih poreza (u daljem tekstu Pravilnik), a Sektor za poreze - Odsjek za podršku procijeni da je potrebno preduzeti mjere osiguranja, šef Odsjeka za podršku donosi zaključak o određivanju mjera osiguranja.
(2) Zaključkom iz stava (1) ovog člana nalaže se podnosiocu zahtjeva da podnese bankovnu garanciju, određuje se iznos garancije i važenje garancije, te rok u kojem se garancija mora podnijeti. Protiv ovog zaključka nije dopuštena posebna žalba.
Član 4.
(Oblik garancije)
(1) Garancija se polaže u obliku samostalne bankovne garancije.
(2) Izuzetno od stava (1) ovog člana, podnosilac zahtjeva koji iz opravdanih razloga nije u mogućnosti obezbijediti bankovnu garanciju, može kao garanciju ponuditi polaganje gotovinskog depozita na iznos i rok određen u zaključku iz člana 3. stav (2) ovog uputstva.
Član 5.
(Rok za podnošenje garancije)
(1) Bankovna garancija kao mjera osiguranja u postupku registracije i upisa u Jedinstveni registar obveznika indirektnih poreza se podnosi u roku od deset dana od dana prijema zaključka iz člana 3. ovog uputstva.
(2) Gotovinski depozit kao mjera osiguranja polaže se odmah, a najkasnije u roku od tri dana od dana prijema odobrenja kojim se podnosiocu zahtjeva odobrava polaganje istog.
Član 6.
(Iznos garancije)
(1) Visinu zahtijevanog iznosa garancije, Sektor za poreze - Odsjek za podršku određuje u zavisnosti od okolnosti zbog kojih se garancija uvodi.
(2) Ukoliko se okolnosti iz stava (1) ovog člana odnose na neizmirene obaveze iz člana 18. stav (2) tačka a) Pravilnika, iznos garancije je jednak tačnom iznosu neizmirenih obaveza indirektnih poreza, ostalih prihoda i taksi, a u ostalim slučajevima u iznosu 17% od procijenjenog oporezivog prometa podnosioca zahtjeva.
(3) Izuzetno, ukoliko je utvrđeni iznos iz stava (2) ovog člana manji od 8.500,00 KM, garancija se zahtijeva na iznos od 8.500,00 KM.
GLAVA III. BANKOVNA GARANCIJA
Član 7.
(Bankovna garancija)
(1) Bankovna garancija u postupku registracije je sveobuhvatna garancija kojom se osigurava plaćanje dospjelog duga po osnovu indirektnih poreza, uvećanog za zateznu kamatu, naknadni teret prinude, ostale zakonom propisane obaveze u vezi sa indirektnim oporezivanjem i sankcije koje su propisane za prekršaje u vezi sa indirektnim oporezivanjem, kao i dugove koji nastanu u roku važenja garancije.
(2) Bankovna garancija sadrži sljedeće podatke:
- broj garancije
- iznos garancije i period koji se obezbjeđuje garancijom, sa klauzulom koja se odnosi na opoziv iste
- odredbu o primjeni garancije "na prvi poziv" i "bez prigovora"
- podatke o izdavaocu garancije (identifikacioni broj, naziv banke, sjedište, adresa, broj transakcijskog računa kod Centralne banke BiH, ovlašteno lice za ovjeru garancije, potpis ovlaštenog lica i otisak službenog pečata banke garanta)
- podatke o korisniku garancije (naziv korisnika, identifikacioni broj, sjedište, adresa, broj transakcijskog računa koji se vodi kod banke garanta, ovlašteno lice podnosioca)
- mjesto i datum izdavanja garancije
- podaci o prihvatanju garancije od strane Sektora za poreze - Odsjeka za podršku (broj, datum, potpis ovlaštenog lica i otisak službenog pečata).
(3) Bankovna garancija se izdaje na posebnom obrascu PR-G, koji je sastavni dio ovog uputstva.
Član 8.
(Uslov za prihvatanje)
(1) Bankovna garancija može biti prihvaćena od strane Sektora za poreze - Odsjeka za podršku ukoliko je izdata od banke koja ima dozvolu za rad od nadležne Agencije za bankarstvo i sadrži elemente iz člana 7. ovog uputstva.
(2) Bankovna garancija koja je izdata od banke koja se nalazi u postupku privremene uprave, stečaja ili likvidacije ne može se prihvatiti.
Član 9.
(Prihvatanje i ovjera bankovne garancije)
(1) Korisnik garancije Sektoru za poreze - Odsjeku za podršku podnosi tri primjerka bankovne garancije na ovjeru.
(2) Odsjek za podršku cijeneći ispunjenost uslova iz člana 7. i 8. ovog uputstva rješava o prihvatanju garancije. Ukoliko se bankovna garancija prihvata, podaci o prihvatanju upisuju se na sve primjerke bankovne garancije, u tekstu koji se odnosi na prihvatanje.
(3) Poslije prihvatanja i ovjere bankovne garancije, Sektoru za poreze - Odsjek za podršku zadržava jedan primjerak, a dva primjerka garancije vraća korisniku garancije od kojih jedan primjerak isti dostavlja izdavaocu garancije.
(4) Sektor za poreze - Odsjek za podršku za svoje potrebe zadržava primjerak kopije prihvaćene garancije, a original garancije se radi deponovanja, praćenja i postupanja po istoj dostavlja Odsjeku za poslovne usluge u regionalnom centru nadležnom prema sjedištu podnosioca zahtjeva za registraciju,.
(5) Ukoliko Sektor za poreze - Odsjek za podršku ne ovjeri i evidentira bankovnu garanciju, smatra se da ista nije prihvaćena, a razlozi neprihvatanja se navode u rješenju kojim se odlučuje o zahtjevu za registraciju.
Član 10.
(Vođenje evidencija)
(1) Odsjek za podršku vodi evidenciju o prihvaćenim bankovnim garancijama i o dostavljanju originala nadležnom Odsjeku za poslovne usluge.
(2) Odsjek za poslovne usluge u regionalnom centru vodi evidenciju o zaprimljenim garancijama (period koji garancija pokriva, iznos koji se pokriva garancijom, dug nastao po garanciji i dr.), kao i protestiranim garancijama i rezultatima naplate po istim.
Član 11.
(Korištenje bankovne garancije)
Bankovnu garanciju položenu u postupku registracije, Uprava za indirektno oporezivanje/Regionalni centar koristi kao instrument osiguranja za plaćanje dospjelog duga po osnovu indirektnih poreza, uvećanog za zateznu kamatu, naknadni teret prinude, ostale zakonom propisane obaveze u vezi sa indirektnim oporezivanjem i sankcije koje su propisane za prekršaje u vezi sa indirektnim oporezivanjem, osim za dugove koji su obezbijeđeni garancijom izdatom u skladu sa Uputstvom za korištenje bankovnih garancija u carinskom postupku.
Član 12.
(Nalog za naplatu)
(1) Ukoliko dug nastao po nekom od osnova navedenih u članu 11. ovog uputstva nije izmiren u roku, Odsjek za poslovne usluge u regionalnom centru podnosi izdavaocu garancije nalog za naplatu cjelokupnog duga, što podrazumijeva i glavnu i sporedne obaveze. Uz nalog se prilaže dokaz o dugu.
(2) Odsjek iz stava (1) ovog člana, nalog za naplatu duga iz garancije nastalog u roku važenja garancije, podnosi izdavaocu garancije najkasnije u roku od devedeset dana od dana isteka perioda koji se obezbjeđuje garancijom.
(3) Nalog za naplatu duga se izdaje na posebnom obrascu NN-R koji je sastavni dio ovog uputstva.
(4) Banka garant je dužna da izmiri obaveze u roku od pet dana od dana prijema naloga iz stava (1) ovog člana, te izdavaocu naloga predočiti dokaz o izmirenju obaveze.
(5) Ukoliko banka garant ne izmiri obaveze u roku iz stava (4) ovog člana, podnosilac naloga preduzima u skladu sa važećim propisima sve mjere u cilju prinudne naplate potraživanog iznosa.
(6) Jedan primjerak naloga iz stava (1) ovog člana sa pregledom neizmirenog duga se dostavlja i korisniku garancije.
Član 13.
(Vraćanje bankovne garancije i zamjena garancije novom)
(1) Ukoliko je dospjeli dug koji je osiguran garancijom plaćen u cijelosti, Odsjek za poslovne usluge u regionlnom centru vraća garanciju na zahtjev korisnika po isteku roka iz člana 12. stav (2) ovog uputstva propisanog za podnošenje naloga izdavaocu garancije.
(2) Banka garant može povući izdatu bankovnu garanciju prije isteka perioda njenog važenja, samo ukoliko je korisnik garancije obezbijedio novu garanciju na isti iznos i sa važenjem do kraja perioda ranije položene garancije.
(3) Ako korisnik garancije kojom se osigurava plaćanje dospjelog duga iz člana 7. ovog uputstva, umjesto već položene garancije podnosi novu garanciju radi zamjene, nova garancija mora sadržavati i odredbu da se iz nje mogu naplatiti dospjeli dugovi osigurani prethodnom garancijom, sa navođenjem podataka o toj garanciji (broj i datum garancije, izdavalac garancije i dr.).
GLAVA IV. GOTOVINSKI DEPOZIT
Član 14.
(Zahtjev za polaganje gotovinskog depozita)
(1) Ukoliko podnosilac zahtjeva za registraciju iz opravdanih razloga ne može obezbijediti bankovnu garanciju, isti može tražiti da kao mjeru osiguranja izvrši polog gotovinskog depozita.
(2) Zahtjev za polaganje gotovinskog depozita se podnosi u tri primjerka na obrascu GD-R, koji je sastavni dio ovog uputstva.
(3) U zahtjevu za polaganje gotovinskog depozita podnosilac zahtjeva je dužan iznijeti razloge zbog kojih nije u mogućnosti dostaviti bankovnu garanciju.
Član 15.
(Odobravanje polaganja gotovinskog depozita)
(1) Ukoliko zahtjev za odobravanje polaganja gotovinskog depozita ocijeni opravdanim, Sektor za poreze - Odsjek za podršku prihvata polaganje gotovinskog depozita kao mjeru osiguranja, upisujući podatke i ovjerom u dijelu zahtjeva koji se odnosi na odobravanje. Nakon ovjere, jedan primjerak se vraća podnosiocu zahtjeva, a dva primjerka Uprava zadržava za svoje potrebe.
(2) Sektor za poreze - Odsjek za podršku za svoju evidenciju zadržava kopiju akta o prihvatanju polaganja gotovinskog depozita, jedan primjerak originala dostavlja Sektoru za poslovne usluge - Odsjeku za finansijsko upravljanje, a drugi primjerak originala dostavlja Odsjeku za poslovne usluge nadležnog regionalnog centra.
(3) Ukoliko Sektor za poreze - Odsjek za podršku ne ovjeri zahtjev za odobravanje polaganja gotovinskog depozita, smatra se da isti nije prihvaćen, a razlozi ne prihvatanja se navode u rješenju kojim se odlučuje o zahtjevu za registraciju.
Član 16.
(Uplata gotovinskog depozita)
(1) Po prijemu ovjerenog primjerka o odobravanju polaganja gotovinskog depozita kao mjere osiguranja, podnosilac zahtjeva je dužan odmah, a najkasnije u roku od tri dana od prijema odobrenja, da izvrši polog gotovinskog depozita u punom iznosu.
(2) Polog gotovinskog depozita se vrši na jedan od računa koje je UIO otvorila kod komercijalnih banaka za uplatu gotovinskog depozita.
(3) Ukoliko se polog gotovinskog depozita ne izvrši u roku iz stava (1) ovog člana, smatra se da se odustalo od zahtjeva za polaganje gotovinskog depozita i dato odobrenje za polaganje gotovinskog depozita prestaje da važi.
Član 17.
(Izvještavanje o uplatama gotovinskog depozita)
(1) Odmah po saznanju o izvršenoj uplati na depozitni račun, Sektor za poslovne usluge - Odsjek za finansijsko upravljanje, o navedenom obavještava Sektor za poreze - Odsjek za podršku i Odsjek za poslovne usluge nadležnog regionalnog centra, kako bi isti mogli preduzimati radnje iz svoje nadležnosti.
(2) Ukoliko u propisanom roku podnosilac zahtjeva ne izvrši polog gotovinskog depozita, Sektor za poslovne usluge - Odsjek za finansijsko upravljanje je dužan, uzimajući u obzir period potreban za saznanje podatka o uplati, o istom odmah obavijestiti organizacione jedinice iz stava (1) ovog člana.
Član 18.
(Korištenje gotovinskog depozita)
Gotovinski depozit položen na depozitni račun u postupku registracije, Uprava za indirektno oporezivanje/Regionalni centar koristi kao instrument osiguranja za plaćanje dospjelog duga po osnovu indirektnih poreza, uvećanog za zateznu kamatu, naknadni teret prinude, ostale zakonom propisane obaveze u vezi sa indirektnim oporezivanjem i sankcije koje su propisane za prekršaje u vezi sa indirektnim oporezivanjem, osim za dugove koji su obezbjeđeni garancijom izdatom u skladu sa Uputstvom za korištenje bankovnih garancija u carinskom postupku.
Član 19.
(Vođenje evidencije)
(1) Sektor za poreze - Odsjek za podršku vodi evidenciju o datim odobrenjima za polaganje gotovinskog depozita i o dostavljanju originala Sektoru za poslovne usluge - Odsjeku za finansijsko upravljanje i Odsjeku za poslovne usluge u nadležnom regionalnom centru.
(2) Odsjek za poslovne usluge u regionalnom centru vodi evidenciju o gotovinskim depozitima (iznos, period važenja i dr.), donesenim rješenjima za naplatu duga iz sredstava depozita, kao i rezultatima naplate po istim i visini sredstava koja su ostala deponovana.
Član 20.
(Naplata duga iz gotovinskog depozita)
(1) Ukoliko obveznik indirektnih poreza ima dospjelog, a neizmirenog duga, nastalog po nekom od osnova navedenih u članu 18. ovog uputstva u periodu za koji je položen gotovinski depozit, Odsjek za poslovne usluge nadležnog regionalnog centra donosi rješenje o naplati istog iz deponovanih sredstava i dostavlja ga Sektoru za poslovne usluge - Odsjeku za finansijsko upravljanje radi izvršenja.
(2) O donošenju rješenja i naplati iz stava (1) ovog člana, obavještava se Sektor za poreze i Odjeljenje za analizu i upravljanje rizicima.
Član 21.
(Zamjena gotovinskog depozita)
(1) Ukoliko je obezbijedio i prihvaćena mu je bankovna garancija na isti iznos i sa važenjem do kraja perioda za koji je ranije položen gotovinski depozit, deponent može u toku perioda za koji je položen gotovinski depozit na ime garancije, tražiti njegov povrat.
(2) U slučaju iz stava (1) ovog člana, bankovna garancija koja se polaže mora sadržavati klauzulu da se iz iste mogu naplatiti dospjeli dugovi nastali u periodu koji je bio osiguran deponovanim sredstvima, uz označenje perioda koji je bio obezbijeđen gotovinskim depozitom.
Član 22.
(Postupak povrata gotovinskog depozita)
(1) Povrat gotovinskog depozita se vrši na zahtjev deponenta podnesenog Odsjeku za poslovne usluge nadležnog regionalnog centra ili po službenoj dužnosti ukoliko deponent ne podnese zahtjev za povrat gotovinskog depozita, a protekao je rok od devedeset dana od dana isteka perioda za koji je gotovinski depozit položen.
(2) Rješenje o povratu gotovinskog depozita, Odsjek za poslovne usluge nadležnog regionalnog centra donosi najkasnije u roku od tri dana po proteku roka od devedeset dana od dana isteka roka za koji je položen gotovinski depozit, ukoliko utvrdi da obveznik indirektnih poreza nema dospjelog, a neizmirenog duga.
(3) Izuzetno od stava (2) ovog člana, ukoliko Odsjek za poslovne usluge utvrdi da nema osnova za nastajanje duga koji bi se mogao naplatiti iz deponovanih sredstava, može po zahtjevu deponenta, donijeti odluku da se deponovana sredstva vrate i prije isteka roka od devedeset dana.
(4) Odsjek za poslovne usluge nadležnog regionalnog centra po izvršnosti rješenja o povratu gotovinskog depozita, jedan primjerak istog dostavlja Sektoru za poslovne usluge - Odsjeku za finansijsko upravljanje radi povrata depozita.
GLAVA V. ZAVRŠNE ODREDBE
Član 23.
(Sastavni dio Uputstva)
Sastavni dio uputstva čine obrazac PR-G iz člana 7., obrazac NN-R iz člana 12. i obrazac GD-R iz člana 14. ovog uputstva.
Član 24.
(Stupanje na snagu)
Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH".