ODLUKU
O ODOBRAVANJU ZAJEDNIČKE JEZGRE NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA TEHNIKU I INFORMACIONE TEHNOLOGIJE DEFINISANA NA ISHODIMA UČENJA
Član 1.
(Predmet Odluke)
Član 2.
(Sadržaj i primjena Odluke)
Član 3.
(Preporuka obrazovnim vlastima)
Član 4.
(Stupanje na snagu)
Broj 01-07-1-279/16
25. februara 2016. godine
Mostar
Predsjednica
Milijana Lale, s. r.
ZAJEDNIČKA JEZGRA
NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA TEHNIKU I INFORMACIONE TEHNOLOGIJE DEFINISANA NA ISHODIMA UČENJA
ZJNPP za tehniku i informacione tehnologije definisana na ishodima učenja
Voditeljica projekta:
Konsultantice:
Projektni tim:
Prijevod s engleskog jezika:
Radna grupa:
UVOD
ZJNPP za tehniku i informacione tehnologije definisana na ishodima učenja
ZJNPP za tehniku i informacione tehnologije definisana na ishodima učenja
Oblast: |
1. Tehničko znanje i stvaralaštvo |
||||||
Komponenta: |
1. Materijali |
||||||
Ishodi učenja: 1. Analizira materijale po osobinama i namjeni. 2. Procjenjuje mogućnost primjene materijala u proizvodnji i svakodnevnom životu. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
1.a. Prepoznaje vrste lako obradivih materijala (drvo, papir, koža, tekstil, plastični materijali). |
1.a. Razlikuje materijale prema nastanku (prirodne i vještačke). 1.b. Opisuje vrste i karakteristične osobine lako obradivih materijala (drvo, papir, koža, tekstil). 1.c. Razlikuje vrste i namjenu građevinskih materijala. |
1.a. Objašnjava postupak proizvodnje materijala. 1.b. Objašnjava fizička, hemijska, mehanička i tehnološka svojstva materijala. 1.c. Razlikuje električna svojstva materijala. |
|
||||
2.a. Koristi lako obradive materijale u oblikovanju različitih rukotvorina (jednostavni suveniri, prigodni radovi, upotrebni predmeti). |
2.a. Navodi pojedine materijale složenog proizvoda. 2.b. Odabire odgovarajući materijal za izradu makete ili modela. 2.c. Procjenjuje mogućnosti primjene materijala (npr. građevinski materijali). |
2.a. Na osnovu fizičkih, hemijskih i tehnoloških svojstava bira odgovarajući materijal za model, maketu ili upotrebni proizvod. 2.b. Procjenjuje mogućnosti primjene materijala (npr. u mašinstvu i elektrotehnici). 2.c. Analizira mogućnosti zaštite materijala (korozija,...). |
|
||||
Oblast: |
1. Tehničko znanje i stvaralaštvo |
||||||
Komponenta: |
2. Pribor, alati i mašine |
||||||
Ishodi učenja: 3. Razvrstava pribor, alate i mašine prema namjeni i radnim postupcima. 4. Koristi se priborom, alatom i mašinama u proizvodnji i svakodnevnom životu. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
3.a. Navodi alate koje su ljudi u prošlosti izrađivali kako bi poboljšali i olakšali život. |
3.a. Prepoznaje vrste pribora, alata i mašina prema složenosti i namjeni. 3.b. Prepoznaje energetske, radne i informacione mašine. 3.c. Objašnjava namjenu i radne postupke jednostavnijih mašina. |
3.a.Objašnjava principe rada alata i mašina. 3.b. Objašnjava namjenu i radne postupke mašina. 3.c. Razlikuje osnovne dijelove aparata i uređaja u domaćinstvu. |
|
||||
4.a. Objašnjava tehničke simbole i znakove koje sreće u svakodnevnom životu. 4.b. Opisuje kako rade određene sprave. |
4.a. Služi se priborom za mjerenje, crtanje i obilježavanje. 4.b. Rukuje jednostavnim alatima i mašinama koji se koriste u domaćinstvu. 4.c. Koristi analogne i digitalne mjerne instrumente. |
4.a. Služi se složenom mjernom opremom. 4.b. Pravilno koristi uređaje i aparate u domaćinstvu. 4.c. Pravilno rukuje alatom, priborom i mašinama za obradu materijala. |
|
||||
Oblast: |
1. Tehničko znanje i stvaralaštvo |
||||||
Komponenta: |
3.Od ideje do realizacije |
||||||
Ishodi učenja: 5. Poznaje i primjenjuje pravila tehničkog crtanja. 6. Samostalno ili timski razvija osmišljenu ideju u tehničku dokumentaciju za izradu proizvoda. 7. Ocjenjuje značaj i vrijednost proizvoda na tržištu. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
5.a. Imenuje dijelove pribora za crtanje koje koristi u svakodnevnom životu. 5.b. Koristi pribor za crtanje za crtanje osnovnih geometrijskih likova. |
5.a.Pravilno koristi pribor za tehničko crtanje (TC). 5.b. Primjenjuje osnovne standarde TC-a. 5.c. Prepoznaje normirane simbole. 5.d.Čita jednostavne tehničke crteže. 5.e. Crta jednostavan tehnički crtež. |
5.a.Primjenjuje standarde TC-a. 5.b. Čita složenije tehničke crteže. 5.c.Koristi normirane simbole 5.d.Crta tehnički crtež pomoću pribora za TC i/ili pomoću kompjutera. |
|
||||
|
6.a.Opisuje put od ideje do realizacije. 6.b. Osmišljava rješenja zadatog problema razmatrajući više ideja. 6.c. Bira prikladno rješenje s obzirom na raspoložive mogućnosti. |
6.a. Izrađuje plan projekta. 6.b. Osmišljava kreativna i originalna rješenja zadatog problema razmatrajući više ideja. 6.c. Kritički ocjenjuje ponuđena rješenja s obzirom na izbor materijala i postupak izrade. |
|
||||
|
6.d. Izrađuje skicu ili jednostavan tehnički crtež modela ili proizvoda. 6.e. Prezentuje projekat od ideje do realizacije. |
6.d. Komunicira na jeziku tehnike (tehnička terminologija i standardi u tehničkoj dokumentaciji). 6.e.Izrađuje tehničku dokumentaciju za izradu određenog proizvoda. |
|
||||
|
|
6.f. Prezentuje projekat od ideje do realizacije. |
|
||||
7.a. Procjenjuje estetsku i upotrebnu vrijednost jednostavnog proizvoda. |
7.a. Procjenjuje estetsku i upotrebnu vrijednost izrađenog proizvoda s obzirom napostavljene zadatke. |
7.a. Kritički vrednuje svoj rad i radove drugih. |
|
||||
|
7.b. Vrednuje svoj rad i radove drugih. 7.c. Procjenjuje vrijednost proizvoda s obzirom na utrošeni materijal i rad. |
7.b. Određuje cijenu za moguće stavljanje proizvoda na tržište. 7.c. Izrađuje plan predstavljanja proizvoda na tržištu. 7.d. Objasnjava pojam intelektualnog vlasništva. |
|
||||
Oblast: |
1. Tehničko znanje i stvaralaštvo |
||||||
Komponenta: |
4. Praktičan rad |
||||||
Ishodi učenja: 8. Planira i uređuje radno mjesto. 9. Izrađuje i sklapa različite modele samostalno ili prema tehničkoj dokumentaciji. 10. Pravilno i sigurno rukuje materijalima i sredstvima za rad. |
|||||||
Indikatorii, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
8.a. Opisuje redoslijed postupaka jednostavnijeg praktičnog rada. 8.b. Održava radni prostor urednim. 8.c. Održava pribor ispravnim i čistim. |
8.a. Opisuje redoslijed postupaka praktičnog rada. 8.b. Organizuje radno mjesto u skladu s postavljenim zadatkom. 8.c. Objašnjava zašto je potrebno održavati pribor, alat i uređaje ispravnima i čistima. |
8.a. Planira redoslijed aktivnosti praktičnog rada. 8.b. Funkcionalno organizuje radno mjesto s obzirom na potrebne materijale i alate. |
|
||||
9.a. Oblikuje rukotvorine ili upotrebne predmete od različitih materijala. 9.b. Opisuje postupak izrade rukotvorine. |
9.a. Koristi tehnički crtež kao osnovu za realizaciju praktičnog rada. 9.b. Samostalno izrađuje jednostavne predmete prema svojoj ideji i pomoću gotovih elemenata (npr. konstruktorske kutije). 9.c. Izrađuje model (maketu) prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji. 9.d. Bira alate i mašine za odgovarajuće materijale. 9.e. Bira alate i mašine prema vrsti obrade. |
9.a Koristi tehnički crtež kao osnovu za realizaciju praktičnog rada. 9.b. Izrađuje složene modele (makete) prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji. 9.c. Koristi pravilno pribor, alate i mašine, objekte tehnike. 9.d. Upravlja tehnološkim procesima. 9.e. Poznaje električne sheme i postupke spajanja elemenata u funkcionalnu cjelinu. |
|
||||
|
9.f. Samostalno izrađuje jednostavne predmete prema svojoj ideji pomoću ručnog alata. |
9.f. Sastavlja električna strujna kola prema zadanoj shemi. 9.g. Prepoznaje važnost tehničkih znanja u rješavanju problema i sveprisutnosti tehnike u životu. 9.h. Obrazlaže važost racionalnog ulaganja sredstava, vremena, materijala, energije u izradu proizvoda. |
|
||||
10.a. Pravilno koristi jednostavne ručne alate. 10.b. Pridržava se nastavnikovih uputstava o mogućim opasnostima od pojedinih alata. |
10.a.Pravilno koristi alate za obradu različitih materijala. 10.b.Razlikuje alate prema vrsti materijala. 10.c.Razlikuje alate prema vrsti obrade. |
10.a.Pravilno koristi električne uređaje pri obradi materijala. |
|
||||
Oblast: |
1. Tehničko znanje i stvaralaštvo |
||||||
Komponenta: |
5. Saobraćajna kultura |
||||||
Ishodi učenja: 11. Analizira vrste saobraćaja i saobraćajnih sredstava. 12. Poznaje saobraćajne propise, pravila i signalizaciju. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
11.a. Razlikuje kategorije (vrste) osnovnih vidova saobraćaja. 11.b.. Razlikuje saobraćajna sredstva. |
11.a. Poznaje vrste i asastavne dijelove puteva u sobraćaju. |
11.a. Analizira historiju razvoja saobraćaja. 11.b. Objašnjava principe rada i funkcionalne komponente saobraćajnih sredstava. |
|
||||
12.a. Primjenjuje propise i pravila za pješake u javnom saobraćaju. |
12.a. Objašnjava osnovna pravila i propise kretanja pješaka u javnom saobraćaju. 12.b. Objašnjava osnovna pravila i propise kretanja biciklista u javnom saobraćaju. |
2.a. Kritički sagledava uzroke saobraćajnih nezgoda. 12.b. Analizira dobre i loše strane ubrzanog razvoja saobraćaja. |
|
||||
|
12.c. Poznaje horizontalnu, vertikalnu i svjetlosnu saobraćajnu signalizaciju. |
12.c. Poznaje signalizaciju koju daju službena lica u saobraćaju. |
|
||||
Oblast: |
1. Tehničko znanje i stvaralaštvo |
||||||
Komponenta: |
6. Sigurnost i zaštita na radu |
||||||
Ishodi učenja: 13. Uređuje radno mjesto s aspekta sigurnosti i zaštite na radu 14. Primjenjuje mjere higijensko-tehničke zaštite pri radu sa alatima, mašinama i materijalima. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
13.a. Opisuje važnost sigurnosti radnog prostora. 13.b. Održava radni prostor čistim i urednim. |
13.a. Objašnjava važnost sigurnosti radnog prostora. 13.b. Održava radno mjesto čistim i urednim. |
13.a. Provjerava sigurnost radnog prostora s aspekta zaštite na radu. 13.b. Obrazlaže važnost urednog održavanja radnog mjesta, sredsta-va i materijala za rad. |
|
||||
14.a. Usvaja pravila zaštite u radu tako da ne ugrožava vlastitu sigurnost i sigurnost drugih. |
14.a. Poznaje mjere higijensko-tehničke zaštite. 14.b. Pridržava se pravila zaštite u radu tako da ne ugrožava vlastitu sigurnost i sigurnost drugih. 14.c. Prepoznaje važnost primjene uputstava i propisa za održavanje pribora, alata i mašina s aspekta sigurnosti i zaštite na radu. |
14.a. Primjenjuje odgovarajuća zaštitna sredstva pri korištenju alata, mašina i materijala. 14.b. Koristi uputstva i propise za održavanje pribora, alata i mašina s aspekta sigurnosti i zaštite na radu. |
|
||||
Oblast: |
2. Tehnika i tehnologija |
||||||
Komponenta: |
1. Osnove tehnike i tehnologije |
||||||
Ishodi učenja: 1. Analizira ulogu tehnike kao bitnog faktora u naučnom, društvenom i privrednom razvoju. 2. Obrazlaže funkcionalnu povezanost tehnike i tehnologije. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
1.a. Prepoznaje razliku svijeta prirode od svijeta tehnike, koji je stvorio čovjek. |
1.a. Prepoznaje ulogu tehnike u razvoju društva. |
1.a. Objašnjava važnost tehničkih dostignuća za kvalitet i način življenja. |
|
||||
|
1.b. Opisuje uticaj tehnike na razvoj poljoprivrede, građevinarstva, saobraćaja, itd. 1.c. Opisuje tipična zanimanja, svojstvena pojedinim područjima proizvodnje i usluga. |
1.b. Kritički razmatra tehnička dostignuća u različitim društvenim i vremenskim kontekstima. |
|
||||
2.a. Opisuje zanimanja i obrte s kojima se susreće u svakodnevnomu životu. |
2.a. Razlikuje pojmove tehnika i tehnologija. 2.b. Prepoznaje funkcionalnu povezanost tehnike i tehnologije. 2.c. Objašnjava razlike obrtničke i industrijske, te pojedinačne, serijske i masovne proizvodnje. |
2.a. Prepoznaje važnost nauke u razvoju tehnologije i tehnike. 2.b. Razlikuje odgovarajuće tehnološke procese i proizvode različitih tehnologija. |
|
||||
Oblast: |
2. Tehnika i tehnologija |
||||||
Komponenta: |
2. Savremene tehnologije |
||||||
Ishodi učenja: 3. Analizira ulogu savremene tehnologije u društvu. 4. Analizira složene tehničke sisteme. 5. Primjenjuje savremene tehnologije. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
3.a. Razlikuje tradicionalne i savremene tehnologije. |
3.a. Razlikuje tradicionalne i savremene tehnologije. |
3.a. Objašnjava princip rada određenih uređaja savremene tehnologije. |
|
||||
3.b. Uočava primjenu jednostavnih savremenih tehnologija u svom okruženju. |
3.b. Objašnjava primjenu savremenih tehnologija. 3.c. Prepoznaje pozitivne i negativne učinke savremenih tehnologija. 3.d. Opisuje kako savremeni tehnički alati i uređaji služe ljudima u svakodnevnom životu. |
3.b. Prosuđuje da su napretkom tehnologija stvoreni mnogi tehnički sistemi koji otkrivaju bolesti, liječenje i održavanje zdravlja ljudi. 3.c. Analizira kako napredak u tehnologiji neposredno utječe na smanjenje ljudskog rada u proizvodnji. |
|
||||
|
3.e. Prepoznaje važnost uključivanja IT-a u tehničko-tehnološki razvoj. |
|
|
||||
4.1 Imenuje savremene proizvode u svakodnevnom životu. |
4.a. Razlikuje jednostavne i složene tehničke sisteme. 4.b. Uočava ulogu čovjeka u stvaranju umjetnih ekosistema u kojima uzgaja biljke i životinje. 4.c. Utvrđuje da su saobraćajna vozila složeni tehnički sistemi koji se sastoje od više podsistema koji moraju skladno djelovati. 4.d. Prosuđuje da su građevinski objekti složeni tehnički objekti u koje se ugrađuje više sistema i podsistema, te da se moraju održavati. |
4.a. Opisuje princip rada složenog tehničkog sistema. 4.b Opisuje historijski razvoj robotike. 4.c. Objašnjava sisteme upravljanja, geometrijske principe kretanja i mehaničku osnovu robota. 4.d. Demonstrira rad složenog tehničkog sistema. 4.e. Kombinuje više jednostavnih sistema u sistem višeg nivoa (složeniji sistem). 4.f. Prepoznaje da se u savremenim tehničkim sistemima koristi informaciona i komunikaciona tehnologija. |
|
||||
5.a. Opisuje korištenje savremenih proizvoda u svakodnevnom životu. |
5.a. Koristi se jednostavnim softverskim alatima za skladištenje nacrta, skica i popisa materijala. 5.b. Služi se različitim izvorima informacija u rješavanju tehničkih zadataka (Internet i sl.) |
5.a. Koristi se računarom u tehničkom crtanju. 5.b. Služi se različitim izvorima informacija pri rješavanju zadataka (Internet, i sl.). |
|
||||
Oblast: |
2. Tehnika i tehnologija |
||||||
Komponenta: |
3. Energija |
||||||
Ishodi učenja: 6. Poznaje različite izvore, prijenose i transformacije energije. 7. Analizira energetske potrebe u svim područjima ljudske djelatnosti. 8. Prosuđuje važnost racionalnog korištenja energije. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
6.a. Navodi vrste energije koje se koriste u domaćinstvu. |
6.a. Navodi temeljne oblike energije. 6.b.Razlikuje izvore temeljnih oblika energije. 6.c. Uočava prirodne zakonitosti u transformaciji energije. 6.d. Navodi primjere korištenja energije vode. |
6.a Razlikuje obnovljive i neobnovljive izvore energije. 6.b. Objašnjava načine korištenja energije vode. 6.c. Objašnjava pretvaranje energije iz jednog oblika u drugi. 6.d. Razlikuje načine prijenosa i transformacije energije. 6.e. Obrazlaže tri osnovna uslova izgaranja. 6.f. Objašnjava način proizvodnje električne energije u elektranama. 6.g. Objašnjava na primjerima pretvaranje izmjenične u istosmjernu električnu struju. |
|
||||
7.a. Utvrđuje da energija može poprimati različite oblike. |
7.a. Povezuje obavljeni rad s potrošnjom energije. 7.b. Navodi oblike energije koje se koriste u domaćinstvu. 7.c. Obrazlaže ekonomsko i društveno značenje energije. |
7.a. Opisuje razliku pogonskih i radnih mašina. 7.b. Obrazlaže porast potrošnje električne energije. 7.c. Objašnjava kako su energetske potrebe tokom historije uticale na ekonomske, društvene i političke odnose u svijetu. 7.d. Prepoznaje potrebe korištenja alternativnih izvora energije. |
|
||||
8.a. Objašnjava zašto treba čuvati i štedjeti energiju. 8.b. Stječe naviku čuvanja i štednje energije. |
8.a. Analizira proizvodnju i potrošnju energije s ekološkog aspekta. 8.b Primjenjuje mjere štednje energije u svakodnevnom životu. |
8.a. Obrazlaže potrebu racionalne potrošnje energije u svim područjima ljudske djelatnosti. 8.b.Objašnjava važnost korištenja obnovljivih izvora energije. |
|
||||
Oblast: |
2. Tehnika i tehnologija |
||||||
Komponenta: |
4. Tehnika u zaštiti okoliša |
||||||
Ishodi učenja: 9. procjenjuje utjecaj tehničkog i tehnološkog razvoja na okoliš i zdravlje ljudi 10. utvrđuje važnost gospodarenja otpadom |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
9.a. Prepoznaje uzročnike onečišćenja (vode, zraka, tla...). |
9.a. Prepoznaje prirodne resurse i njihovu ograničenost. 9.b. Objašnjava utjecaj razvoja suvremenog društva na okoliš i zdravlje ljudi. |
9.a. Uočava Isustrira prednosti novih tehničkih rješenja u zaštiti životne sredine. 9.b. Vrjednuje štetne učinke pojedinih tehničkih i tehnoloških dostignuća na okoliš i zdravlje ljudi. |
|
||||
|
9.c. Spoznaje da tehnologije, pored koristi za čovjeka, imaju i štetne učinke na ekosistem i zdravlje ljudi. |
9.c. Izražava ekološku osviještenost u svakodnevnoj primjeni tehnike i tehnologije. |
|
||||
|
9.d. Uočava da tehnologije znatno pomažu u sprječavanju ili uklanjanju šteta koje uzrokuju prirodne katastrofe. |
9.d. Kritički razmatra kompromis između koristi za gospodarski razvoj i štetnosti za okoliš i ljudsko zdravlje. |
|
||||
10.a. Razlikuje smeće od otpada. 10.b. Pravilno odlaže otpad iz škole i vlastitoga doma. |
10.a. Objašnjava opasnosti koje prijete onečišćenjem okoliša izazvanog nebrigom pojedinca u društvu. 10.b. Razlikuje vrste otpada prema svojstvu i mjestu nastanka (opasni i neopasni, komunalni, industrijski, medicinski,...). |
|
|
||||
10.c. Uočava važnost sudjelovanja u školskim ekološkim akcijama sakupljanja otpada i održavanja urednog okoliša. 10.d. Izražava ekološku osviještenost pri kupovini i korištenju proizvoda u svakodnevnom životu. |
10.c. Uočava da otpad, ako se njime dobro gospodari, može donijeti gospodarsku i ekološku korist. 10.d. Uočava potrebu sakupljanja, razvrstavanja i pravilnog odlaganja otpada iz vlastitog doma ili škole. |
10.a. Analizira različite aktivnosti gospodarenja otpadom (smanjenje otpada na izvoru, reciklaža, transformacija otpada, konačno odlaganje). 10.b. Pravilno raspoređuje različite vrste otpada radi recikliranja. 10.c. Obrazlaže potrebu očuvanja prirode i planskoga gospodarenja prirodnim zalihama kao preduvjetom održiva razvoja. |
|
||||
|
10.e. Prosuđuje važnost sudjelovanja u školskim ekološkim akcijama sakupljanja otpada i održavanja čistog okoliša. 10.f. Izražava ekološku osviještenost pri kupovini i korištenju proizvoda u svakodnevnom životu. |
|
|
||||
Oblast: |
3. Informacione i komunikacione tehnologije |
||||||
Komponenta: |
1. IKT osnove |
||||||
Ishodi učenja: 1. Razlikuje i povezuje pojmove IKT-a. 2. Razlikuje vrste podataka koje se koriste u radu i komunikaciji. 3. Primjenjuje različite vrste IKT usluga, uređaja i medija. 4. Procjenjuje važnost korištenja IKT-a u svakodnevnom životu. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
1.a. Prepoznaje razliku između podatka i informacije. 1.b. Navodi primjere za podatak i informaciju. |
1.a. Obrazlaže razliku između pojmova: znanje, informacija i podatak. 1.b. Koristi osnovnu IKT terminologiju ispravno (npr. monitor, miš, tastatura,…) |
1.a. Povezuje pojmove: znanje, informacija i podatak. 1.b. Primjenjuje IKT pojmove u komunikaciji. |
1.a. Tumači IKT pojmove. 1.b. Povezuje pojmove sa računarskim sistemom (hardverom i softverom). |
||||
2.a. Prepoznaje oblike komunikacije (govorni, pisani i slikovni). 2.b.Opisuje način komunikacije računarom. |
2.a. Opisuje načine prenošenja podataka. 2.b. Nabraja i razlikuje brojne sisteme kao vrstu podataka. |
2.a. Upotrebljava različite vrste podataka u radu sa računarom. 2.b. Opisuje komunikacioni kanal između pošijaoca i primaoca poruke. |
2.a.Primjereno koristi različite vrste podataka (za programiranje, baze podataka i sl.). |
||||
|
|
|
2.b. Provodi računske operacije u brojčanim sistemima |
||||
2.c. Razlikuje vrste podataka (tekstualni, slikovni, numerički). |
2.c. Prepoznaje osnovne formate tekstualnih i slikovnih podataka. |
2.c. Pretvara brojeve iz jednog brojčanog sistema u drugi. |
2.c. Procjenjuje utjecaj elemenata na komunikacioni proces (Shannonov model). |
||||
3.a. Prepoznaje i imenuje IKT uređaje i medije koji se koriste u svakodnevnom životu (npr. mobitel, digitalni fotoaparat, tablet, CD, DVD, itd.). |
3.a. Pravilno upotrebljava IKT uređaje i medije u svakodnevnom životu (npr. mobitel, digitalni fotoaparat, tablet, CD, DVD, itd.). |
3.a.Bira IKT uređaje i medije u skladu sa njihovom namjenom. 3.b.Uspoređuje karakteristike IKT uređaja i medija. |
3.a. Stvara sadržaje pomoću odgovarajućih IKT uređaja. 3.b.Upotrebljava različite uređaje za razne aplikacije(web usluge). 3.c. Procjenjuje koju IKT uslugu treba koristiti u zavisnosti od potreba. |
||||
4.a.Identifikuje i diskutuje o upotrebi IKT u kući, školi i svakodnevnom životu. 4.b. Navodi potrebe zaIKT-om. |
4.a.Uočava prednosti korištenja IKT-a u savremenom komuniciranju (Wi-Fi, LAN, Internet, pametni telefon, telefon). |
4.a. Analizira upotrebu IKT-a u različitim sferama života (kućanski uređaji, prijevozna sredstva, medicina,...). |
4.a. Vrednuje i odabire IKT za određene potrebe (referate, prezentacije). |
||||
Oblast: |
3. Informacione i komunikacione tehnologije |
||||||
Komponenta: |
2. Komponente računarskih sistema |
||||||
Ishodi učenja: 5. Analizira i povezuje HW dijelove i njihove karakteristike. 6. Analizira i povezuje elemente SW i njihove karakteristike. 7. Bira i koristi komponente računarskog sistema. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
5.a.Navodi i prepoznaje vanjske dijelove računara (i što se sve može priključiti na računar: USB, kamera, pisač, joystick,…). |
5.a. Nabraja i objašnjava osnovne funkcije i dijelove hardvera (npr. radna memorija, procesor, U/I uređaji,…). |
5.a.Objašnjava standardni interface (konektore) koji se koristi za uvezivanje komponenti sistema. |
5.a. Analizira utjecaj pojedinih HW komponenti na performanse sistema. |
||||
6.a.Prepoznaje programe za određene namjene (crtanje, pisanje, računanje – kalkulator, igrice, edukativne igrice, muzika,…) |
6.a. Razlikuje sistemski i aplikativni softver. 6.b. Samostalno instalira softver. |
6.a. Razlikuje licence softvera (licencirani, trial, open source,…). |
6.a.Analizira softver prema njegovim karakteristikama. |
||||
7.a.Pravilno uključuje/isključuje računar. 7.b.Pravilno pokreće i zatvara softver. |
7.a.Samostalno koristi operacijski sistem (podešava radno okruženje, snima, premješta i kopira datoteku ili mapu na određenu lokaciju). |
7.a.Samostalno povezuje hardverske komponente računarskog sistema (printer, skener, fotoaparat, mobilni telefon, projektor,…). 7.b. Samostalno koristi mrežni operacijski sistem (snima, premješta i kopira datoteku ili mapu na određenu mrežnu lokaciju). |
7.a.Primjenjuje hardver i softver za konkretnu namjenu. |
||||
Oblast: |
3. Informacione i komunikacione tehnologije |
||||||
Komponenta: |
3. Računarske mreže |
||||||
Ishodi učenja: 8. Analizira i povezuje elemente računarskih mreža i njihove karakteristike. 9. Procjenjuje hardver i protokole za umrežavanje računarskih sistema. 10. Bira, kombinuje i upotrebljava Internet servise (usluge). |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
8.a. Prepoznaje funkciju računarske mreže. |
8.a. Objašnjava strukturu Interneta (klijent-sever). 8.b. Uspoređuje načine povezivanja računara na Internet (žičani i bežični pristup). |
8.a. Objašnjava pojam računarske mreže. 8.b. Pojašnjava pojmove: dijeljeni folder i dijeljeni štampač. 8.c.Uspoređuje različite mreže prema arhitekturi i principu rada. |
8.a. Procjenjuje elemente umrežavanja i primjenjuje ih u različitim situacijama. 8.b.Klasifikuje mreže u odnosu na učinkovitost uz primjenu novih tehnologija. |
||||
9.a.Razlikuje uređaje koji mogu i koji ne mogu pristupiti Internetu. |
9.a.Prepoznaje komponente mrežnog hardvera potrebne za povezivanje uređaja na Internet. |
9. a.Analizira odnos komponenti mrežnog hardvera i softvera. 9. b. Objašnjava namjenu IP adrese. |
9.a. Upoređuje načine prijenosa podataka u računarskoj mreži. 9.b.Objašnjava različite mrežne protokole i njihov odnos sa hardverom i softverom. 9.c.Analizira značaj mrežnog protokola u računarskoj mreži. |
||||
10.a. Prepoznaje internetski preglednik. |
10.a. Prepoznaje i koristi internetske servise (chat, e-mail, portale, mrežne igrice,…). 10.b. Razlikuje pojmove i strukturu URL, simboličke (web) i e-mail adrese. 10.c. Samostalno koristi web preglednik (web adresa, linkovi ključne riječi,…). |
10.a. Pretvara web sadržaje u druge oblike (sprema web stranice na disk, izdvaja dijelove stranica, priprema stranice za štampu). 10.b. Samostalno otvara e-mail nalog, koristeći web mail. 10.c. Koristi program za slanje i primanje elektronske pošte (šalje mailove na grupu adresa, prosljeđuje poštu, premješta poruke u drugi folder, izrađuje i ažurira adresar, šalje i prima priloge). 10.d. Komunicira u i izvan škole povezivanjem različitih srevisa (razmjena pomoću dijeljenog foldera, e-maila, web-a, video-konferencije, bloga). |
10.a. Kritički razmatra internetske servise različite namjene. 10.b. Koristi internetske alate za komunikaciju i rad na zajedničkom zadatku. 10.c. Kreira postavke preglednika i napredno pretraživanje. |
||||
Oblast: |
3. Informacione i komunikacione tehnologije |
||||||
Komponenta: |
4. Obrada podataka |
||||||
Ishodi učenja: 11. Upotrebljava softver za obradu teksta, tabelarni proračun i prezentacije. 12. Modeluje, izrađuje i primjenjuje baze podataka. 13. Upotrebljava softver za crtanje i obradu slika, zvuka i audio-vizuelnih zapisa. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
11.a. Prepoznaje softver za obradu teksta, za crtanje i audio-vizuelne zapise. |
11.a.Razlikuje softver i pripadajuće datoteke za obradu teksta, tabelarni proračun i prezentacije. 11.b.Koristi osnovne naredbe softvera za obradu teksta, tabelarni proračun i prezentacije (npr. prilagođavanje radnog okruženja, oblikovanje teksta, tablica i slajdova). 11.c.Predočava rezultate rada u softveru za obradu teksta, tabelarni proračun i prezentacije. 11.d. Primjenjuje ispis dokumenta. |
11.a. Koristi napredne mogućnosti softvera za obradu teksta (formatiranje teksta, rad s tabelama, grafikom,...). 11.b. Koristi grafikone,funkcije i formule softvera za tabelarni proračun (SUM, MAX, MIN, AVERAGE, COUNT,…) 11.c. Predočava i tumači tabele i grafikone korištene u softveru za tabelarni proračun. 11.d. Primjenjuje i povezuje animaciju, tranzicijske efekte i postavke za prikaz prezentacije. |
11.a. Izrađuje tekstualni dokument povezujući tekst, slike, tablice, formule, fusnote, reference i sl. 11.b. Izrađuje proračunske tabele povezujući više tabela, grafikona, formula i funkcija (logičke, datumske,…). 11.c. Izrađuje prezentacije povezujući tekst, sliku, zvuk, hipertekst, video, animacije i sl. 11.d. Predočava rezultate svog rada iz softvera za obradu teksta, tabelarni proračun i prezentacije. |
||||
|
|
12.a. Objašnjava pojam i svrhu baza podataka. 12.b. Kreira jednostavne objekte u bazi podataka. 12.c. Određuje tipove podataka koji se koriste u bazi. 12.d. Koristi sortiranje i filtriranje podataka u bazi. |
12.a. Razlikuje modele podataka. 12.b. Kreira relacijsku bazu podataka. 12.c. Kreira obrasce, izvještaje i upite nad bazom podataka. 12.d. Primjenjuje ispis izvještaja prema definisanim zahtjevima. |
||||
13.a. Pregledava/reprodukuje slikovne, audio i video- zapise na računaru. |
13.a. Primjenjuje alate programa za crtanje (kist, brisač, izreži, kopiraj, zalijepi, zakreni, visina, širina…. |
13.a. Razlikuje kvalitet crteža, audio i video- zapisa. 13.b. Prepoznaje i uspoređuje različite audio i video-zapise. |
13.a. Razlikuje rasterski vektorski sadržaj. 13.b. Primjenjuje sažimanje datoteka. |
||||
13.b. Koristi softver za crtanje (crtanje, brisanje, bojenje osnovnih oblika). |
13.b. Kombinuje crteže iz dvije datoteke. 13.c. Prepoznaje i uspoređuje različite slikovne formate. |
13.b. Samostalno primjenjuje programe za multimedijalnu obradu. |
13.c. Kreira kratki film s kritičkim osvrtom na određenu temu. |
||||
Oblast: |
4. Rješavanje problema primjenom IT |
||||||
Komponenta: |
1. Algoritmi i strukture podataka |
||||||
Ishodi učenja: 1. Procjenjuje značaj algoritama u rješavanju problema. 2. Analizira strukture podataka u algoritamskom pristupu rješavanju problema. 3. Odabire i upotrabljava algoritme i algoritamske strukture za rješenje problema. |
|||||||
Indikatori, u sladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
1.a. Opisuje šta je algoritam. 1.b. Prepoznaje algoritme koje koristi u svakodnevnom životu. 1.c. Navodi primjere algoritama. |
1.a. Objašnjava kako se algoritmi implementiraju kao računarski programi. 1.b. Razlikuje korake i pravila za kreiranje algoritama. |
1.a. Raspravlja o upotrebi algoritama u rješavanju problema. |
1.a. Procjenjuje prednosti i ograničenja algoritamskog pristupa u rješavanju problema. |
||||
2. a. Prepoznaje elementarne tipove podataka (znakovni i numerički). |
2.a. Razlikuje osnovne algoritamske strukture (sekvenciju, selekciju, iteraciju). 2.b. Koristi dijagram (dijagram toka) za prikaz algoritma. 2.c. Povezuje elementarne tipove podataka i algoritme. |
2.a. Koristi dekompoziciju, sekvenciju, selekciju i iteraciju pri izradi algoritma. 2.b. Koristi varijable. 2.c. Povezuje strukturu jednodimenzionalnog polja (lista) s algoritmima. |
2.a. Odabire algoritam koji podržava odgovarajuću strukturu podataka. 2.b. Povezuje strukturu višedimenzionalnog polja (matrica) s algoritmima. |
||||
3.a. Opisuje postupak za rješavanje nekog problema metodom korak po korak. |
3.a) Rješava probleme rastavljajući ih na komponente (module, procedure) od kojih svaka sadrži algoritam. 3.b) Izrađuje plan za razvoj i testiranje algoritma. |
3.a) Analizira i razlikuje algoritme pogodne za rješavanje nekog problema. 3.b) Koristi logičko razmišljanje za otkrivanje i korigovanje grešaka u algoritmima. |
3.b) Odabire odgovarajući algoritam za rješenje konkretnog problema. 3.a) Analizira performase različitih algoritama za isti problem. |
||||
Oblast: |
4. Rješavanje problema primjenom IT |
||||||
Komponenta: |
2. Programiranje |
||||||
Ishodi učenja: 4. Analizira i povezuje elemente programiranja. 5. Rješava probleme upotrebom programskog jezika. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
4.a. Prepoznaje da se algoritmi implementi-raju kao programi na digitalnim uređajima uključujući programi-bilne igračke, telefone, igraće konzole, PC,...). |
4.a. Razlikuje tipove podataka. |
4.a. Stvara programe koji provode algoritme za postizanje datih ciljeva. |
4.a. Koristi jezike visoke razine, uključujući korištenje standardnih biblioteka kod programiranja. |
||||
4.b. Opisuje osnovne elemente programa (podaci, izrazi, operatori). |
4.b. Upotrebljava operatore i izraze u programskom jeziku. 4.c. Prepoznaje i povezuje algoritamske i programske strukture. 4.d. Koristi osnovne naredbe programskog jezika. |
4.b. Određuje i dodjeljuje varijable. 4.c. Razlikuje i primjereno koristi naredbe uvjeta, logičke operatore i petlje. 4.d. Upotrebljava u programima ključne algoritme koji odražavaju računarski način razmišljanja (naprimjer, sortiranje i pretraživanje.. |
4.b. Povezuje odgovarajuće vrste podataka sa njihovom namjenom u programu. 4.c. Objašnjava kako program radi i kako se dokumentuje. |
||||
5.a. Upotrebljava osnovne naredbe jednostavnih programskih jezika (LOGO, Kodu,...) za rješavanje jednostavnih zadataka (kre-tanje lika, crtanje, …). 5.b. Izvršava, provjerava i mijenja jednostavne programe i predviđa ponašanje programa. |
5.a. Opisuje da se programi izvršavaju slijedeći precizne i nedvosmislene upute, te da korisnici mogu razvijati vlastite programe. 5.b. Opisuje generacije programskih jezika. 5.c. Razlaže problem na manje dijelove i upotrebljava pseudojezik za rješavanje problema. 5.d. Upotrebljava vizuelni jezik za rješavanje problema i kreiranje programa. |
5.a. Razlikuje i koristi sekvenicju, selekciju i iteraciju u programu. 5.b. Otkriva i ispravlja sintaktičke greške. 5.c. Koristi se i manipuliše sa jednodimenzionalnim strukturama podataka. 5.d. Objašnjava ulogu kompajlera i interpretera 5.e. Koristi skript jezik |
5.a. Dizajnira, piše i otklanja greške (debugira. u programima). 5.b. Pojašnjava principe OOP u rješavanju problema. 5.c. Koristi dvodimenzionalne strukture podataka. 5.d. Koristi web orijentisani programski jezik. 5.e. Koristi neproceduralni programski jezik |
||||
|
|
5.d. Objašnjava Booleovu logiku i primjenu u logičkim sklopovima, programiranju i robotici. |
|
||||
Oblast: |
5. Digitalno društvo |
||||||
Komponenta: |
1. Virtuelni svijet |
||||||
Ishodi učenja: 1. Istražuje i analiza informacije prikupljene putem web-a. 2. Primjereno upotrebljava Internet u svrhu predstavljanja sebe ili drugih. 3. Primjenjuje cloud tehnologije u svakodnevnom životu. 4. Primjenjuje digitalne tehnologije pri učenju. |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
1.a. Koristi i pretražuje web stranice pod roditeljskim nadzorom. |
1.a. Prikuplja informacije putem web-a potrebne za svakodnevni život i za učenje. 1.b. Pravilno odabire informacije koje su korisne i u skladu s njima se ponaša. |
1.a. Razlikuje pouzdane od nepouzdanih internetskih izvora. 1.b. Izrađuje seminarske i druge radove na zadatu temu uz pomoć informacija prikupljenih na web-u. |
1.a. Koristi web pri izradi seminarskih, maturskih i drugih radova na zadanu temu. 1.b. Prosuđuje kritički informacije koje pronalazi na web-u. |
||||
2.a. Prepoznaje i opisuje opasnosti korištenja društvenih mreža. |
2.a. Procjenjuje važnost predstavljanja pojedinaca, skupina ili preduzeća na Internetu. |
2.a. Primjenjuje pravila ponašanja na Internetu u skladu sa normama ponašanja na društvenim mrežama. 2.b. Odabire prikladne načine predstavljanja sebe ili drugih putem Interneta. |
2.a. Osmišljava web stranicu, stranicu društvene mreže, prezentaciju, video-zapis ili katalog kojim će putem Interneta promovisati vlastiti hobi ili posao. 2.b. Kritički procjenjuje aktivnosti koje drugi prezentuju putem Interneta. |
||||
|
|
3.a. Objašnjava osnovne pojmove cloud tehnologije. 3.b. Koristi usluge koje omogućava cloud okruženje. 3.c. Prepoznaje prednosti i opasnosti koristenja cloud okruzenja |
3.a. Koristi usluge cloud tehnologije za čuvanje, umrežavanje i virtuelne baze podataka. 3.b. Analizira prednosti i opasnosti korištenja cloud okruženja. 3.c. Procjenjuje situacije iz svakodnevnog života u kojima se može koristiti cloud tehnologija. |
||||
4.a. Koristi video-zapise, web stranice, edukativne igre i aplikacije u svrhu učenja, uz nadzor učitelja i roditelja. |
4.a. Koristi digitalne tehnologije za učenje koje su primjerene njegovoj dobi. 4.b. Navodi prednosti i nedostatke digitalne tehnologije pri učenju. |
4. a. Objašnjava tehnologiju e-učenja. 4.b. Primjenjuje free online alate za komunikaciju i saradnju pri izradi timskog zadatka. |
4. a. Primjereno koristi tehnologiju e-učenja. 4.b. Utvrđuje važnost razvoja digitalnih tehnologija u svrhu cjeloživotnog učenja i usavršavanja. |
||||
Oblast: |
5. Digitalno društvo |
||||||
Komponenta: |
2. Sigurnost i zaštita |
||||||
Ishodi učenja: 5. Procjenjuje utjecaj IKT na pojedinca i društvo 6. Upotrebljava mjere zaštite prilikom korištenja IKT-a 7. Prepoznaje i primjenjuje regulativu o autorskim pravima i privatnosti 8. Analizira pravila ponašanja u digitalnom društvu |
|||||||
Indikatori, u skladu sa uzrastom učenika, za: |
|||||||
kraj 3. razreda (8/9 god.) |
kraj 6. razreda (11/12 god.) |
kraj 9. razreda (14/15 god.) |
kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
||||
5.a. Prepoznaje različite načine komuniciranja i prikupljanja informacija u suvremenom društvu (VOIP programi, messenger, e-pošta). |
5.a. Razlikuje način života sa i bez IKT-a. |
5.a. Analizira pozitivan i negativan utjecajIKT-a na društvo. |
5.a. Kritički prosuđuje promjene u društvu koje nastaju pod utjecajem IKT-a. 5.b. Istražuje utjecaj IKT-a na vlastiti život (npr. provodi određeni broj dana bez Interneta i tehnoloških uređaja i iznosi zaključke). |
||||
6.a.Primjenjuje ergonomske smjernice u radu s računarom (pravilno sjedenje, udaljenost glave od monitora, ne sjediti dugo za računarom, itd.). |
6.a. Pojašnjava posljedice nepravilnog položaja tijela prilikom rada za računarom. |
6.a. Provodi vježbe i upute za prevenciju zdravstvenih problema koji se javljaju nakon dugog rada za računarom. |
6.a. Odabire adekvatnu hardversku i softversku zaštitu. |
||||
|
6.b. Objašnjava ergonomski hardver i softver. |
6.b. Prepoznaje vrste štetnog softvera. 6.c. Primjenjuje antivirusni program na računaru. 6.d. Pravilno koristi i održava digitalne uređaje. |
|
||||
7.a. Opisuje pojmove autorsko pravo i privatnost. 7.b. Procjenjuje odnos prema ličnim podacima (s kim (ne)treba dijeliti svoje lične podatke, neke tajne ili lozinke). |
7.a. Razlikuje načine i posljedice kršenja autorskih prava. |
7.a. Provodi mjere zaštite privatnosti prilikom koristenja internetskih servisa (postavljanje svojih i tuđih fotografija na Internet, ostavljanje ličnih podataka na Internetu, lozinke, izbjegavanje sumnjivih stranica). 7.b.Povezuje autorska prava, privatnost i lične podatke u stvarnom svijetu s istima u virtuelnom svijetu. |
7.a. Primjereno upotrebljava regulativu o autorskim pravima (navođenje izvora u svojim djelima, nepredstavljanje tuđih djela kao svojih, odobrenje autora za korištenje njegovog djela, nekorištenje piratskih softvera,…). 7.b. Provodi mjere zaštite privatnosti prilikom korištenja internetskih servisa pri sigurnoj kupovini preko Interneta. |
||||
8.a. Prepoznaje važnost primjene pravila ponašanja u svakodnevnom životu. |
8.a. Povezuje pravila ponašanja iz stvarnog svijeta s pravilima ponašanja u virtuelnom svijetu. 8.b. Prepoznaje neprimjerene oblike ponašanja u digitalnom društvu i načine zaštite od istih. |
8.a. Analizira i primjenjuje pravila korištenja e-maila. 8.b. Analizira i primjenjuje pravila ponašanja na Internetu unutar grupe ljudi (chatovi, forumi…). 8.c. Upotrebljava bonton digitalnog društva (informatička etika-moral). |
8.a. Prosuđuje kojim web stranicama (ne)pristupiti (virusi, lažne/sumnjive ponude za posao, lažne promocije, upoznavanje osoba, itd…). |
||||
Oblasti, komponente i ishodi učenja za područje tehnike i informacionih tehnologija u BiH
TEHNIČKO ZNANJE I STVARALAŠTVO |
Ishodi učenja za: |
Materijali 1. Analizira materijale po svojstvima i namjeni. 2. Procjenjuje mogućnost primjene materijala u proizvodnji i svakodnevnom životu. |
Pribor, alati i mašine 3. Razvrstava pribor, alate i mašine prema namjeni i radnim postupcima. 4. Koristi se priborom, alatom i mašinama u proizvodnji i svakodnevnom životu. |
Od ideje do realizacije 5. Poznaje i primjenjuje pravila tehničkog crtanja. 6. Samostalno ili timski razvija osmišljenu ideju u tehničku dokumentaciju za izradu proizvoda. 7. Ocjenjuje značaj i vrijednost proizvoda na tržištu. |
Praktičan rad 8. Planira i uređuje radno mjesto. 9. Izrađuje i sklapa različite modele samostalno ili prema tehničkoj dokumentaciji. 10. Pravilno i sigurno rukuje materijalima i sredstvima za rad. |
Prometna kultura 11. Analizira vrste saobraćaja i saobraćajnih sredstava. 12. Poznaje saobraćajne propise, pravila i signalizaciju. |
Sigurnost i zaštita na radu 13. Uređuje radno mjesto s aspekta sigurnosti i zaštite na radu. 14. Primjenjuje mjere higijensko-tehničke zaštite pri radu sa alatima, mašinama i materijalima. |
TEHNIKA I TEHNOLOGIJA |
Ishodi učenja za: |
Osnove tehnike i tehnologije 1. Analizira ulogu tehnike kao bitnog faktora u naučnom, društvenom i ekonomskom razvoju. 2. Obrazlaže funkcionalnu povezanost tehnike i tehnologije. |
Savremene tehnologije 3. Analizira ulogu savremene tehnologije u društvu. 4. Analizira složene tehničke sisteme. 5. Primjenjuje savremene tehnologije. |
Energija 6. Poznaje različite izvore, prijenose i transformacije energije. 7. Analizira energetske potrebe u svim područjima ljudske djelatnosti. 8. Prosuđuje važnost racionalnog korištenja energije. |
Tehnika u zaštiti okoliša 9. Procjenjuje utjecaj tehničkog i tehnološkog razvoja na okoliš i zdravlje ljudi. 10. Utvrđuje važnost gospodarenja otpadom. |
INFORMACIONE I KOMUNIKACIONE TEHNOLOGIJE |
Ishodi učenja za: |
IKT osnov 1. Razlikuje i povezuje pojmove IKT-a. 2. Razlikuje vrste podataka koje se koriste u radu i komunikaciji. 3. Primjenjuje različite vrste IKT usluga, uređaja i medija. 4. Procjenjuje važnost korištenja IKT-a u svakodnevnom životu. |
Komponente računarskih sistema 5. Analizira i povezuje HW dijelove i njihove karakteristike. 6. Analizira i povezuje elemente SW i njihove karakteristike. 7. Odabire i koristi komponente računarskog sistema. |
Računarske mreže 8. Analizira i povezuje elemente računarskih mreža i njihove karakteristike. 9. Procjenjuje hardver i protokole za umrežavanje računarskih sistema. 10. Odabire, kombinuje i upotrebljava internetske servise (usluge). |
Obrada podataka 11. Upotrebljava softver za obradu teksta, tabelarni proračun i prezentacije. 12. Modeluje, izrađuje i primjenjuje baze podataka. 13. Upotrebljava softver za crtanje i obradu slika, zvuka i audio-vizuelnih zapisa. |
RJEŠAVANJE PROBLEMA PRIMJENOM IT-a |
Ishodi učenja za: |
Algoritmi i strukture podataka 1. Procjenjuje značaj algoritama u rješavanju problema. 2. Analizira strukture podataka u algoritamskom pristupu rješavanju problema. 3. Odabire i upotrebljava algoritme i algoritamske strukture za rješenje problema. |
Programiranje 4. Analizira i povezuje elemente programiranja. 5. Rješava probleme upotrebom programskog jezika. |
DIGITALNO DRUŠTVO |
Ishodi učenja za: |
Virtuelni svijet 1. Istražuje i analiza informacije prikupljene putem web-a. 2. Primjereno upotrebljava Internet u svrhu predstavljanja sebe ili drugih. 3. Primjenjuje cloud tehnologije u svakodnevnom životu. 4. Primjenjuje digitalne tehnologije pri učenju. |
Sigurnost i zaštita 5. Procjenjuje utjecaj IKT-a na pojedinca i društvo. 6. Upotrebljava mjere zaštite prilikom korištenja IKT-a. 7. Prepoznaje i primjenjuje regulativu o autorskim pravima i privatnosti. 8. Analizira pravila ponašanja u digitalnom društvu. |
Oblasti i komponente
SLIKA
Ključne kompetencije - prožimajuće teme za tehniku i informacione tehnologije
Ključna kompetencija |
Prožimajući pokazatelji (indikatori) |
Jezičko-komunikaciona kompetencija na maternjem jeziku |
- Čita, razumije i analizira književne i informativne tekstove. - Piše razne vrste teksta za različite namjene i publiku. - Priča i sluša radi prijenosa i razumijevanja informacija s uvažavanjem, djelotvorno, u različitim situacijama i u različite svrhe u konstruktivnom i kritičkom dijalogu. - Piše složene tekstove. - Kritički ocjenjuje komunikacije u različitim oblicima. - Izražava pozitivne stavove i pokazuje vještine za djelotvornu međukulturalnu komunikaciju. |
a) Matematička pismenost |
- sposobnost i spremnost korištenja matematičkih oblika mišljenja (logičko i prostorno razmišljanje) i prikazivanja (formula, modela, konstrukcija, grafikona/dijagrama) koji imaju univerzalnu primjenu kod objašnjavanja i opisivanja stvarnosti; - poznavanje matematičkih pojmova i koncepata, uključujući najvažnije geometrijske i algebarske teoreme; - poštivanje istine kao temelja matematičkog razmišljanja. |
b) Kompetencija u nauci i tehnologiji |
- sposobnost razumijevanja i primjene (dekodiranje, tumačenje i razlikovanje) raznih vrsta prikazivanja matematičkih elemenata, fenomena i situacija; odabir i zamjena načina prikazivanja ako i kada je to potrebno; - sposobnost i spremnost da se upotrijebe znanja i metodologija da bi se objasnila priroda; kompetencija u tehnologiji se tumači kao primjena znanja da bi se promijenilo prirodno okruženje u skladu sa ljudskim potrebama; - razumijevanje odnosa između tehnologije i drugih područja: naučni napredak (npr. u medicini), društvu (vrijednosti, moralna pitanja), kulturi (npr. multimediji), ili okruženju (zagađenost, održivi razvoj); - spremnost sticanja znanja iz prirodnih nauka i interes za nauku, te naučnu i tehnološku karijeru. |
Informatička pismenost (informacijska, medijska, tehnološka) |
- kritičko korištenje informacijsko-komnikacijske tehnologije za prikupljanje, vrednovanje i pohranjivanje informacija, za produkciju, predstavljanje i razmjene informacija i za ušešće u virtuelnim društvenim mrežama; - savjest o razlikama između realnog i virtuelnog svijeta; - upotreba tehnologije u svrhu razvoja kreativnosti, inovativnosti i uključivanja u društvo; korištenje tehnologije za podršku kritičkog načina razmišljanja; - poštovanje privatnosti kod korištenja društvenih mreža, poštivanje etičkih načela, prepoznavanje pouzdanosti i valjanosti dobijenih informacija, upotreba mreža za širenje horizonta. |
Tjelesno-zdravstvena kompetencija |
- Tjelesno-zdravstvene kompetencije podrazumijevaju prihvatanje i promovisanje zdravih stilova ponašanja, adekvatnih prehrambenih navika i tjelesnih aktivnosti koje omogućavaju pojedincu kvalitetan i zdrav život. U krajnjem cilju se odnose na formiranje pozitivne slike o sebi, sposobnost da se sebi omogući zdrav život i da se u vlastitom okruženju promoviše zdrav život. |
Socijalna i građanska kompetencija |
- prepoznavanje vlastitih emocija, zanimanje za i poštovanje drugih kultura; - razumijevanje vlastitog narodnog identiteta i sebe kao pripadnika određene zajednice u interakciji s kulturnim identitetom Evrope i ostatka svijeta; - svijest o evropskom i svjetovnom kulturnom nasljedstvu i o kulturnoj i jezičkoj raznolikosti svijeta; - poznavanje lingvističkih i kulturnih posebnosti društva i zajednica u kojima se govori određeni strani jezik; - razvijanje svjesnosti i razumijevanja sociokulturnih i međukulturnih pravila i normi upotrebe stranog jezika i razvijanje odgovarajućih strategija za komunikaciju, interpretaciju i korištenje poruka u skladu sa ovim pravilima i normama (sociolingvistička kompetencija); - uvažavanje karakterističkih crta društvenih odnosa (pozdravi, način obraćanja); - uvažavanje pravila lijepog ponašanja (izraziti zahvalnost, naklonost, podijeliti brigu, radost, itd.); - uvažavanje razlika u jezičkim registrima (nivoi formalizma); - sposobnost prepoznavanja dijalekta i akcenta (naglaska) kroz leksičke, gramatičke, fonološke, glasovne, paralingvističke (npr. govor tijelom) elemente; - konstruktivno komuniciranje i poštovanje u društvenim situacijama; kvalitetna međusobna komunikacija. |
Samoinicijativa i poduzetnička kompetencija |
- upravljanje projektima; - prepoznavanje vlastitih jakih i slabih strana; - rad u timovima na kooperativan i fleksibilan način; - konstruktivno sarađivanje u aktivnostima i upotreba vještina grupnog rada - upravljanje rizikom i razvijanje svijesti o odgovornosti. |
Kreativno-produktivna kompetencija |
- razvijanje kompleksnog mišljenja: - sažimanje, generalizacija, podrška upotrebi viših kognitivnih sposobnosti, kao što su analiza, sinteza, vrednovanje, upotreba kritičkog mišljenje (razlikovanje između činjenica i mišljenja, argumentovanje teza); - upotreba logičnog strukturiranja i nizanja argumenata. - razvijanje kreativnosti i potrebe za izraživanjem, te osjećaj za estetske vrijednosti: - proizvodnja i povezivanje različitih ideja, proizvodnja pretpostavki i različitih proizvoda; - razvijanje otvorenosti različitog kulturnog izražavanja i pripremljenosti za razvijanje vlastite kreativnosti i sposobnosti izražavanja: - sposobnost tolerisanja suprotnih ideja; - donošenje zaključaka nezavisno; - razvijanje pozitivnog stava i spremnosti za relativiziranje sopstvenog stanovišta i sistema vrijednosti, razvijanje spremnosti za otklon u odnosu na ustaljena ponašanja prema drugim kulturama. - podrška radoznalosti, želji za novim znanjima: - omogućavanje izražavanja vlastitih misli, ideja, emocija; - razvijanje sposobnosti posmatranja, učestvovanja i integrisanja novih iskustava i spremnosti za mijenjanje prethodnih. |
Literatura:
Izdavač:
Za izdavača:
Lektura:
DTP:
1 Vidjeti u prilogu 1.Oblasti, komponente i ishodi učenja i prilog 1.1 Shema oblasti i komponente.
2 Brojevi definisanih ishoda u Dokumentu prate pokazatelje pod istim brojem, ali za različit uzrast .
3 Vidjeti u prilogu 2. Ključne kompetencije – prožimajuće teme za tehniku i informacijske tehnologije.
2014 © JP NIO Službeni list Bosne i Hercegovine. Sva Prava Pridržana.