Službeni glasnik BiH, broj 69/19

Na osnovu člana 17. Zakona o Vijeću ministara Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 30/03, 42/03, 81/06, 76/07, 81/07, 94/07 i 24/08), i člana 6. tačka k) Zakona o Agenciji za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 21/03 i 43/09), na prijedlog Ministarstva civilnih poslova Bosne i Hercegovine, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, na 176. sjednici, održanoj 5. augusta 2019. godine, donijelo je


ODLUKU


O USVAJANJU PLANA O SMJERNICAMA POLITIKA TRŽIŠTA RADA I AKTIVNIM MJERAMA ZAPOŠLJAVANJA U BOSNI I HERCEGOVINI ZA 2019. GODINU


Član 1.
(Predmet Odluke)

(1) Ovom odlukom usvaja se Plan o smjernicama politika tržišta rada i aktivnim mjerama zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2019. godinu.

(2) Sastavni dio odluke čini Plan o smjernicama politika tržišta rada i aktivnim mjerama zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2019. godinu.

Član 2.
(Realizacija Odluke)

Za realizaciju ove odluke o usvajanju, odnosno Plana o smjernicama politika tržišta rada i aktivnim mjerama zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2019. godinu zadužuju se Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine, Federalni zavod za zapošljavanje, JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.

Član 3.
(Stupanje na snagu)

Ova odluka stupa na snagu danom donošenja i objavljuje se u "Službenom glasniku BiH".

VM broj 120/19
5. augusta 2019. godine
Sarajevo


Predsjedavajući
Vijeća ministara BiH
Dr. Denis Zvizdić, s. r.




PLAN
O SMJERNICAMA POLITIKA TRŽIŠTA RADA I AKTIVNIM MJERAMA ZAPOŠLJAVANJA U BOSNI I HERCEGOVINI ZA 2019. GODINU


Sarajevo, maj 2019. godine


1. UVOD


Na osnovu odredbi Zakona o Agenciji za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 21/03 i 43/09), Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine je, u saradnji sa Federalnim zavodom za zapošljavanje, Zavodom za zapošljavanje Republike Srpske i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, izradila prijedlog "Plana o smjernicama politika tržišta rada i aktivnim mjerama zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2019. godinu".
Ovaj dokument predstavlja smjernice politika tržišta rada i aktivne mjere zapošljavanja koje su planirale nadležne državne i entitetske institucije u oblasti zapošljavanja u 2019. godini. Polazne osnove za kreiranje ovog dokumenta predstavljali su prioritetni ciljevi navedeni u programima rada Agencije za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine, Federalnog zavoda za zapošljavanje, Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine za 2019. godinu, koji su prihvaćeni od strane nadležnih ministarstava i institucija.
Izvori finansiranja za realizaciju ovih aktivnosti su prvenstveno odobreni budžeti institucija koje realiziraju ove aktivnosti, uz dodatna sredstva osigurana putem realizacije projekata finansiranih iz stranih kredita i donacija kao i sredstava iz budžeta vlada entiteta i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine namijenjenih podršci realizacije programa aktivnih mjera na tržištu rada.


2.ANALIZA SITUACIJE NA TRŽIŠTU RADA U BOSNI I HERCEGOVINI U 2018. GODINI


Prema statističkim pokazateljima, u 2018. godini nastavljen je pozitivan trend kretanja na tržištu rada, koji je istovremeno bio praćen rastom broja zaposlenih (u 2018. godini prosječan broj zaposlenih iznosio je 804,4 hiljade i bio je veći za 2,6 % u odnosu na 2017. godinu) i opadanjem broja nezaposlenih osoba (prosječan broj nezaposlenih osoba u 2018. godini iznosio je 451,6 hiljada i smanjen je za 7,7% u odnosu na prosjek 2017. godine). Prosječna mjesečna neto plata po zaposlenom za oktobar 2018. godine iznosila je 894 KM 1 i u odnosu na isti period 2017. godine nominalno je veća za 4,8%.


Osnovna kretanja na tržištu rada u Bosni i Hercegovini


Nezaposlenost je jedan od najozbiljnijih ekonomskih i socijalnih izazova sa kojima se suočava savremeno društvo. Njeni efekti direktno pogađaju nezaposlene osobe i njihove porodice, te podjednako slabe i privredu i društvo u cjelini. Nezaposlenost u Bosni i Hercegovini je, bez obzira na nastavak opadajućeg trenda iz prethodnog perioda, još uvijek u velikoj mjeri strukturna i u cjelini visoka. Iako je u protekloj godini postignut određeni napredak u modernizaciji radnog zakonodavstva, kao i poboljšanju poslovnog okruženja za postizanje jačeg i održivog ekonomskog rasta zahtijeva se efikasniji javni sektor i dinamičniji razvoj privatnog sektora.
Bosna i Hercegovina i u 2018. godini bilježi pozitivne promjene na tržištu rada kao što su nastavak trenda smanjenja stope nezaposlenosti i postepeni ekonomski rast. Prema podacima Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine, broj zaposlenih osoba u Bosni i Hercegovini u 2018. godini konstantno je bio u porastu kako pri mjesečnom, tako i pri godišnjem poređenju. Povećanje broja zaposlenih osoba doprinijelo je smanjenju administrativne stope nezaposlenosti koja je u 2018. godini iznosila 36,0% i u odnosu na 2017. godinu manja je za 2,5 postotnih poena.

Tabela 1. Stanje tržišta rada u Bosni i Hercegovini u 2018. godini – prosjek godine

 

Bosna i Hercegovina

Federacija Bosne i Hercegovine

Republika Srpska

Brčko distrikt Bosne i Hercegovine

Ukupno registrovana zaposlenost

804.497

519.799

267.212

17.486

Ukupno registrovana nezaposlenost

451.698

335.611

105.793

10.295

Stopa registrovane nezaposlenosti

36,0%

39,2%

28,4%

37,1%

 


U 2018. godini zabilježen je pad broja nezaposlenih osoba na evidencijama zavoda i službi za zapošljavanje u Bosni i Hercegovini. Prosječan broj nezaposlenih osoba u 2018. godini iznosio je 451.698 i u odnosu na prosjek u 2017. godini smanjio se za 37.662 ili 7,7%. Od ukupnog broja osoba koja traže zaposlenje u 2018. godini, 249.233 ili 55,2% su činile žene. Poredeći stanje u entitetima i Brčko distriktu Bosne i Hercegovine u 2018. godini, broj registrovanih nezaposlenih osoba u Federaciji Bosne i Hercegovine je smanjen za 22.361 ili 6,2%, u Republici Srpskoj manji je za 14.264 ili 11,9%, dok je u Brčko distriktu Bosne i Hercegovine taj broj smanjen za 1.038 osoba ili 9,2%.

Tabela 2. Broj zaposlenih u pravnim osobama u periodu I 2018.- XII 2018. godine u BiH

 

Ukupno zaposleni$$$Izvor: Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine $$$

Index u odnosu

na prethodni mjesec

Index u odnosu na isti

mjesec prethodne godine

I /2018

790.629

99,5

103,1

II /2018

791.115

100,1

103,2

III /2018

794.349

100,4

102,8

IV /2018

797.400

100,4

102,3

V /2018

804.185

100,9

102,6

VI /2018

807.553

100,4

102,7

VII /2018

807.235

100,0

102,4

VIII /2018

802.795

99,4

102,2

IX /2018

810.135

100,9

102,2

X /2018

814.730

100,6

102,4

XI /2018

816.465

100,2

102,4

XII /2018

817.375

100,1

102,9

 


Što se tiče kvalifikacione strukture, najveće učešće u ukupnoj nezaposlenosti u 2018. godini činile su osobe sa trećim stepenom obrazovanja KV radnici 32,3%, zatim radnici sa SSS 28,1%, te NKV radnici 27,4%.


slika 01


Broj korisnika prava po osnovu nezaposlenosti takođe je smanjen u odnosu na 2017. godinu. U 2018. godini prosječan broj korisnika novčane naknade bio je 12.468 ili 2,8% od ukupnog broja registrovanih nezaposlenih osoba. Ovaj broj se u odnosu na 2017. godinu, smanjio za 8,4%. Pravo na zdravstvenu zaštitu po osnovu nezaposlenosti u decembru 2018. godine ostvarilo je 374.264 osoba ili 85,9% od ukupno registrovane nezaposlenosti u Bosni i Hercegovini.


slika 02


U 2018. godini, sa evidencija Federalnog zavoda za zapošljavanje, Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine ukupno je zaposleno 142.025 nezaposlenih osoba. Broj zaposlenih u odnosu na 2017. godinu bio je veći za 1.982 osobe ili 1,4%.


slika 03


Gledajući podatke iz Ankete o radnoj snazi za 2017. godinu 2, od približno 2,4 miliona radno sposobnih osoba, oko milion se kvalifikuje kao ekonomski aktivno, a više od 1,3 miliona kao ekonomski neaktivno. Podaci pokazuju da je manje od polovine radno sposobnog stanovništva iznad 15 godina starosti u Bosni i Hercegovini aktivno. Stopa aktivnosti od 42,1% je vrlo niska po međunarodnim standardima.


slika 04


U okviru radne snage 822.446 je zaposlenih osoba i 185.465 nezaposlenih osoba. Broj zaposlenih osoba veći je za 0,8% u odnosu na 2017. godinu, dok se broj nezaposlenih osoba smanjio za 12,0%. Anketna stopa nezaposlenosti je značajno manja od registrovane i na nivou Bosne i Hercegovine za 2018. godinu iznosila je 18,4%. U odnosu na 2017. godinu manja je za 2,1 postotni poen. Stopa nezaposlenosti bila je najviša među mladima starosti od 15 do 24 godine i iznosila je 38,8%. Stopa nezaposlenosti mladih od 15 do 24 godine se smanjila u odnosu na 2017. godinu (45,8%) za 7 postotnih poena. Stopa zaposlenosti veća je u odnosu na 2017. godinu za 0,4% i u 2018. godini je 34,3%.

Tabela 3. Zaposlenost i nezaposlenost u BiH prema podacima iz Ankete o radnoj snazi

 

2018.

2017.

Indeksi
 2018.
 2017.

ukupno

žene

ukupno

žene

ukupno

žene

 

 

 

 

 

 

 

 Zaposleni

822 446

307 349

815 659

306 779

100,8

100,2

 Nezaposleni

185 456

78 409

210 678

92 334

88,0

84,9

 Stopa anketne nezaposlenosti,%

 18,4

 20,3

 20,5

 23,1

 

 

 


Tabela 4. Anketa o radnoj snazi – mjere aktivnosti stanovništva u Bosni i Hercegovini i entitetima (%)

 

 

Bosna i Hercegovina

Federacija Bosne i Hercegovine

Republika Srpska

Brčko distrikt Bosne i Hercegovine

Stopa aktivnosti (%)

2017.

42,6

40,2

47,2

38,5

2018.

42,1

39,5

46,7

39,3

Stopa zaposlenosti (%)

2017.

33,9

32,2

37,3

28,1

2018.

34,3

31,9

38,7

31,5

Stopa nezaposlenosti (%)

2017.

20,5

20,0

21,0

26,9

2018.

18,4

19,2

17,2

19,8

 


3. SMJERNICE POLITIKA TRŽIŠTA RADA I AKTIVNIH MJERA ZAPOŠLJAVANJA U 2019. GODINI


U 2019. godini planirane su aktivnosti koje su usmjerene na jačanje posredničke uloge zavoda i službi za zapošljavanje u Bosni i Hercegovini, nastavak provođenja reformi tržišta rada kao i povećanje efikasnosti tržišta rada, što podrazumijeva fokusiranje na mjere aktivne politike i usluge koje su usmjerene na skraćivanje perioda nezaposlenosti, te kontinuirano podizanje konkurentnosti i zapošljavanja osoba sa evidencije nezaposlenih. Akcenat se stavlja i na razvoj ljudskih potencijala i administrativnih kapaciteta u kreiranju i davanju novih usluga, kao i ostvarivanje vodeće pozicije zavoda i službi za zapošljavanje u Bosni i Hercegovini, na tržištu rada, uspostavljanjem partnerskih odnosa i jačanjem uticaja na provođenje politika zapošljavanja.
Ono što je važno istaći, je da će se uporedo sa ovim aktivnostima realizovati već započeti reformski zadaci u okviru institucionalnog jačanja zavoda i službi za zapošljavanja u Bosni i Hercegovini, upravo kako bi se stvorili preduslovi za uspješnu realizaciju aktivnih mjera. U okviru toga posebna pažnja posvetiće se savjetodavnom procesu i radu sa nezaposlenim osobama.
Sve aktivnosti u okviru mjera aktivne politike zapošljavanja bit će usmjerene na stvaranje pretpostavki za poboljšanje kvaliteta i povećanje konkurentnosti ponude na tržištu rada, aktivaciju nezaposlenih na tržištu rada i podsticanje potražnje za radnom snagom, kao i na sticanje povjerenja i uspješnu saradnju partnera na tržištu rada. Zavodi i službe za zapošljavanje u Bosni i Hercegovini su se u planiranim aktivnostima u 2019. godini opredijelili za osnovne smjernice politika tržišta rada koje predviđaju:


1. Nastavak modernizacije rada zavoda i službi za zapošljavanje u Bosni i Hercegovini


U cilju jačanja savjetodavne funkcije službi za zapošljavanje u smislu pružanja usluga osobama koje traže posao, u saradnji sa Projektom zapošljavanja mladih u Bosni i Hercegovini (YEP) – III faza, koji finansira Švicarska agencija za razvoj i saradnju (SDC), zavodi i službe za zapošljavanje u Bosni i Hercegovini će nastaviti dalju implementaciju reforme savjetodavnog rada. Planiran je nastavak održavanja obuka za interne trenere zavoda i službi za zapošljavanje, šefove biroa za zapošljavanje i savjetodavaca u skladu sa potrebama. Cilj ovih aktivnosti je povećanje broja nezaposlenih osoba za koje je izrađen individualni plan zapošljavanja (IPZ) u biroima za zapošljavanje, povećan obuhvat nezaposlenih osoba u klubovima za traženje posla i centrima za informisanje, savjetovanje i obuku (CISO), radi povećanja konkurentnosti na tržištu rada i aktivnijem učešću u aktivnim mjerama zapošljavanja. Obuka za zapošljavanje, stručna obuka, nezaposlenih osoba obuhvata aktivnosti odabira, izrade IPZ i upućivanja nezaposlenih osoba u obrazovne programe, praćenje njihove uspješnosti te finansiranje i sufinansiranje obuke i zapošljavanja. Planirano je razvijanje i implementacija programa i mjera stručne obuke nezaposlenih osoba koje će provoditi službe za zapošljavanje u lokalnim partnerstvima u skladu sa iskazanim potrebama.
Također, navedeni programi aktivnih mjera će, svojim ciljevima i ciljnim grupama, biti u pravilu usklađeni sa utvrđenim parametrima i indikatorima Projekta podrške zapošljavanju koji je predmet Sporazuma između Bosne i Hercegovine i entiteta sa Svjetskom bankom tj. Međunarodnom bankom za obnovu i razvoj. Projekat sadrži dvije komponente i to: promocija zapošljavanja putem mjera aktivne politike zapošljavanja i posredovanja u zapošljavanju i podrška za sisteme upravljanja, monitoringa i komunikacije. Cilj Projekta je poboljšanje ishoda zapošljavanja kao i jačanje kapaciteta i unapređenje performansi javnih službi za zapošljavanje u kontekstu savjetodavnih usluga za nezaposlene osobe, profiliranja nezaposlenih osoba i izrade individualnih planova zapošljavanja, posredovanja u zapošljavanju, prikupljanja informacija o slobodnim radnim mjestima i monitoringa mjera aktivne politike zapošljavanja.


2. Preduzimanje mjera na daljem poboljšanju trendova na tržištu rada


Glavne aktivnosti zavoda i službi za zapošljavanje u Bosni i Hercegovini na tržištu rada u 2019. godini biće usmjerene na:
- provođenje zakona o zapošljavanju u dijelu koji se odnosi na ostvarivanje prava po osnovu nezaposlenosti;
- provođenje programa aktivne politike zapošljavanja na ugrožene ciljne grupe na tržištu rada (mladi bez radnog iskustva, žene, povratnici, Romi, demobilisani vojnici, nezaposlena osoba starije starosne dobi);
- unapređenje sadržaja i efikasnosti rada u pružanju usluga klјučnim korisnicima, poslodavcima i nezaposlenim osobama;
- praćenje i analizu stanja i potreba tržišta rada, kretanja zapošlјavanja, zaposlenosti i nezaposlenosti;
- jačanje i razvoj preduzetništva kroz projekte finansiranja i sufinansiranja samozapošljavanja i provođenje programa pripreme za zapošljavanje osoba, kao i programe obuka, prekvalifikacije i dokvalifikacije;
- Unapređenje razmjene infromacija o stanju na tržištu rada i zapošljavanja sa ostalim učesnicima na tržištu rada.


3. Unapređenje aktivnih mjera zapošljavanja


Mjere aktivne politike zapošljavanja realizovaće se kroz kontinuirane aktivnosti u sljedećim područjima rada:
- Posredovanje u zapošljavanju;
- Povećanje aktivnosti na tržištu rada;
- Realizacija mjera u oblasti karijerne orijentacije, informisanja o izboru zanimanja, planiranju karijere i razvoju cjeloživotnog učenja;
- Prikupljanje podataka i analiza i praćenje osnovnih pokazatelja o tržištu rada;
- Pripremu, izradu i realizaciju programa zapošljavanja;
- Realizacija projekata razvoja i jačanja mehanizama rada, unutrašnjih kapaciteta i povećanja konkurentnosti službi za zapošljavanje u saradnji sa drugim partnerima i institucijama.
Projekti zapošlјavanja, kao dio mjera aktivne politike, biće usmjereni na podsticanje zapošlјavanja pretežno u privredi i biće namjenjeni teže zapošlјivim i dugoročno nezaposlenim osobama koja aktivno traže zaposlenje. U 2019. godini planiran je nastavak ranijih i provođenje novih projekata aktivne politike zapošljavanja koji se odnose na zapošljavanje ili samozapošljavanje ciljnih grupa, a svi planirani programi su prikazani u Poglavlju 4. - Planirane mjere aktivnih politika zapošljavanja na tržištu rada u Bosni i Hercegovini.


4. Brzo i efikasno izvršavanje svih poslova vezanih za ostvarivanje prava nezaposlenih, kao i blagovremenu isplatu ostvarenih materijalnih prava


Svako registrovano nezaposleno lice, u skladu sa važećim zakonima o zapošljavanju u Bosni i Hercegovini, ostvaruje i prava za slučaj nezaposlenosti koja podrazumijevaju novčana davanja i to:
- pravo na novčanu naknadu;
- pravo na zdravstveno osiguranje po osnovu nezaposlenosti;
- pravo na penziono osiguranje po osnovu nezaposlenosti;
- uplatu doprinosa za PIO, ukoliko se sa tim stažom osiguranja ispunjavaju uslovi za starosnu penziju.
Osim ovih prava, svako lice koje se prijavi na evidenciju nezaposlenih radi traženja zaposlenja ima pravo i na informiranje o mogućnostima i uslovima zapošljavanja, na posredovanje u zapošljavanju, na savjetovanje o izboru zanimanja i na stručno osposobljavanje i pripremu za zapošljavanje. Zavodi i službe za zapošljavanje su i u 2019. godini planirali sredstva za ispunjavanje ovih zakonskih obaveza.


5. Provođenje funkcije profesionalnog informiranja i usmjeravanja


Zavodi i službe za zapošljavanje imaju značajnu ulogu kada je u pitanju karijerno informiranje i usmjeravanje osoba koje se nalaze pred izborom buduće profesije. Ove aktivnosti imaju za cilj pružanje pomoći i podrške osobama u kreiranju profesionalnog razvoja i usmjeravaju ga u područje rada u kojima ima najviše izgleda za uspjeh i zapošljavanje. Navedene aktivnosti zavoda i službi za zapošljavanje realizirati će se kroz:
- podizanje nivoa svijesti o izboru zanimanja i pronalaženju poslova prema sopstvenim interesovanjima, sposobnostima i sistemom vrijednosti kod pripadnika različitih grupa teže zapošljivih osoba (rad CISO centara i Klubova za traženje posla);
- podršku razvoju cjeloživotnog učenja;
- uspostavljanje konkretnije saradnje sa institucijama iz oblasti obrazovanja, naročito u kreiranju upisne politike;
- organiziranje predavanja za učenike;
- profesionalno informiranje učenika o stanju i potrebama tržišta rada;
- promociju zanimanja iz oblasti proizvodnih i uslužnih djelatnosti za kojima postoje potrebe na tržištu rada.


4. PLANIRANE MJERE PROGRAMA AKTIVNIH POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA NA TRŽIŠTU RADA U BOSNI I HERCEGOVINI


Pri utvrđivanju mjera aktivne politike zapošljavanja vodilo se računa o realizaciji zadataka ostvarenih u prethodnoj godini kao i pozitivnim kretanjima na tržištu rada u Bosni i Hercegovini. Mjere iz ovog dokumenta su prilagođene potrebama i zahtjevima tržišta rada i usklađene su sa okvirnim strateškim, zakonskim i planskim dokumentima u oblasti zapošljavanja u Bosni i Hercegovini. Mjerama fokusiranim na podsticanje zapošljavanja kod poslodavaca uticat će se na zadovoljenje potreba za radnicima određenog profila zanimanja u skladu sa dinamikom i poslovnim ciklusima. Također, mjere namijenjene nezaposlenim osobama bit će fokusirane na podizanje razine njihovih znanja i/ili vještina, povećanje stepena zapošljivosti, prekid dugotrajne nezaposlenosti, te kroz sufinansiranje pripreme za rad kroz obuku na radnom mjestu, stručno osposobljavanje i usavršavanje tj. sticanje praktičnih znanja i vještina povećavati njihove šanse za zaposlenjem. Također, navedeni programi će u Federaciji Bosne i Hercegovine i Republici Srpskoj, svojim ciljevima i ciljnim grupama, biti usklađeni sa utvrđenim parametrima i indikatorima Projekta podrške zapošljavanju koji je predmet Sporazuma između Bosne i Hercegovine i entiteta sa Svjetskom bankom, tj. Međunarodnom bankom za obnovu i razvoj, a kako bi se na osnovu izvršenja ciljeva mogla preuzimati finansijska sredstva.
U skladu sa postojećim zakonskim propisima u Bosni i Hercegovini, aktivne politike zapošljavanja sprovode:
- U Federaciji Bosne i Hercegovine - Federalni zavod za zapošljavanje i kantonalne službe za zapošljavanje;
- U Republici Srpskoj - Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i
- U Brčko distriktu Bosne i Hercegovine - Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.
Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine, Federalni zavod za zapošljavanje i kantonalne službe za zapošljavanje, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine realizuju aktivnosti oko koordinacije posredovanja u zapošljavanju državljana Bosne i Hercegovine u drugim državama, iniciraju potrebe aktivnosti kod entitetskih zavoda za zapošljavanje i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine da se zajedno i u saradnji sa poslodavcima, sindikatima, obrazovnim ustanovama i drugim udruženjima organiziraju i sprovode programi profesionalnog usmjerenja i obrazovanja u svrhu većeg zapošljavanja i drugih oblika aktivne politike zapošljavanja.


4.1. FEDERACIJA BOSNE I HERCEGOVINE


Programske aktivnosti za 2019. godinu Federalni zavod za zapošljavanje i kantonalne službe za zapošljavanje utvrdili su na osnovu zakonskih nadležnosti, ali i ključnih strateških dokumenata, prije svega: Strategije zapošljavanja u Federaciji Bosne i Hercegovine 2018-2021 (u proceduri usvajanja) i Strategije jačanja funkcije posredovanja u javnim službama za zapošljavanje u Federaciji Bosne i Hercegovine. Navedene aktivnosti Federalni zavod za zapošljavanje i kantonalne službe za zapošljavanje će provoditi u skladu s raspoloživim kapacitetima, prije svega radi poboljšanja zapošljivosti nezaposlenih osoba, podsticanja potražnje za radnom snagom, promovisanja formalizacije neformalne zaposlenosti, jačanje partnerstva na tržištu rada, ublažavanja negativnih ekonomskih kretanja i uticaja na tržište rada, promovisanja ostvarivanja i održavanja više stope zaposlenosti, čime će se dati doprinos u poboljšanju uvjeta na tržištu rada i ekonomskog osnaživanja stanovništva u Federaciji Bosne i Hercegovine.
U skladu sa zakonskim nadležnostima, strateškim dokumentima, misijom i vizijom, zadaci Federalnog zavoda za zapošljavanje i kantonalnih službi za zapošljavanje za 2019. godinu su: obezbijediti odgovarajuću materijalnu i socijalnu sigurnost nezaposlenim osobama, pripremiti i realizirati odgovarajuće programe i mjere aktivne politike zapošljavanja, provoditi utvrđenu politiku i strateške smjernice u oblasti zapošljavanja u Federaciji Bosne i Hercegovine radi povećanja efikasnosti tržišta rada, s posebnim naglaskom na bržoj integraciji nezaposlenih osoba na tržište rada i izvršavati ostale nadležnosti utvrđene zakonom.


4.1.1. MJERE AKTIVNIH POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA


Ključne aktivnosti Federalnog zavoda za zapošljavanje u 2019. godini, nakon osiguranja sredstava za materijalnu i socijalnu sigurnost nezaposlenih osoba, i dalje će se odnositi na razvoj specifičnih mjera aktivne politike zapošljavanja koje će se realizirati u saradnji sa kantonalnim službama za zapošljavanje i drugim institucijama i organizacijama. Mjerama aktivne politike zapošljavanja nastojaće se, što je više moguće, smanjiti neusklađenost između ponude i potražnje na tržištu rada, koja je prije svega uvjetovana stalnim promjenama (tehnološki napredak, organizacijske promjene itd.), ali i drugim izazovima (nekvalificiranost radne snage, neodgovarajuće vještine i kompetencije i dr.).
Mjere utvrđene ovim programom će se provoditi kroz različite oblike podrške uz omogućavanje jednakog pristupa za sve na tržištu rada i promoviranje rodne ravnopravnosti, a bit će usklađene sa okvirnim strateškim dokumentima u oblasti rada i zapošljavanja, te principima gender odgovornog budžetiranja. Pomenutim dokumentima su utvrđene ciljne grupe nezaposlenih osoba kojima je prvenstveno potrebno pružiti podršku, ali i drugima sa otežanim pristupom tržištu rada. Mjerama fokusiranim na poslodavce nastojat će se zadovoljiti specifični zahtjevi, posebno kad je u pitanju traženje potrebnog profila radnika i obuka na radnom mjestu, a mjerama usmjerenim ka nezaposlenim osobama pružit će se podrška u pronalaženju zaposlenja, kao i pokretanju samostalne djelatnosti (start up).
Posebna pažnja će se posvetiti razvoju mjera koje su više fokusirane na nezaposlene osobe u posebno lošem položaju na tržištu rada, kao i mjera koje će povezati programe sufinansiranja sa aktivnostima nezaposlenih osoba u okviru aktivnog traženja zaposlenja, te utvrđivanju indikatora za praćenje ostvarenih rezultata. Također, u okviru partnerstva sa domaćim i međunarodnim organizacijama i institucijama, Federalni zavod za zapošljavanje će, pored planiranih, provoditi i mjere koje odgovarajućim aktima i dokumentima utvrde Vijeće ministara Bosne i Hercegovine i Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, a koje su usmjerene na poboljšanje uvjeta na tržištu rada i povećanje zaposlenosti u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Planirano je da u 2019. godini navedenim mjerama bude obuhvaćeno oko 16.000 nezaposlenih osoba. Javni pozivi za učešće u realizaciji programa biće otvoreni i produžavani sve do ugovaranja ukupno raspoloživih sredstava, radi mogućnosti češćeg apliciranja poslodavaca u skladu sa njihovim potrebama.


4.1.2. PROGRAMI SUFINANSIRANJA ZAPOŠLJAVANJA I SAMOZAPOŠLJAVANJA


Cilj provođenja ovih programa je zaposliti 16.000 osoba sa evidencije nezaposlenih u Federaciji Bosne i Hercegovine sa posebnom rodnom i socijalnom osjetljivošću radi jačanja njihove konkurentnosti i brže integracije na tržištu rada, sprečavanja dugotrajne nezaposlenosti, te stvaranja uvjeta za sticanje prvog radnog iskustva, samozapošljavanje, tj. registraciju/pokretanje djelatnosti za realizaciju ovih Programa u 2019. godini planirana su sredstva u iznosu od 85.237.923 KM 3. Predviđena je realizacija slijedećih programa:
- Prvo radno iskustvo
- Prilika za sve
- Periodično zapošljavanje
- Zapošljavanje žena i drugih teže zapošljivih kategorija
- Tražim poslodavca
- Doprinos 500
- Javni radovi
- Služba u zajedničkim projektima
- Start up
- Zapošljavanja Roma/Romkinja.
Partneri u provođenju ovog projekta su kantonalne službe za zapošljavanje, poslodavci, Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta i drugi zainteresirani subjekti. Planirano je provođenje slijedećih programa:
- Sufinansiranje zapošljavanja kod poslodavaca, i to nezaposlenih osoba iz ciljne grupe i omogućavanja sticanja prvog radnog iskustva;
- Sufinansiranje samozapošljavanja kroz pokretanje Start up biznisa;
- Sufinansiranje društveno korisnog rada.
Predviđeno je da program obuhvati nezaposlene osobe iz slijedećih ciljnih grupa:
- Mladi bez radnog iskustva
- Žene
- Dugotrajno nezaposlene osobe
- Osobe s invaliditetom, kao i radno sposobne osobe sa lakom i umjerenom retardacijom
- Djeca i supružnici osoba s invaliditetom od 60% i više
- Demobilisani borci i djeca nezaposlenih demobilisanih boraca
- Članovi porodica šehida/poginulih branilaca
- Osobe dobi preko 40 godina
- Članovi domaćinstva u kojem ni jedan član nije zaposlen
- Romi/Romkinje
- Samohrani roditelji, staratelji i hranitelji i njihova djeca, roditelji djeteta sa posebnim potrebama i roditelji teško bolesne djece, bivši štićenici doma za nezbrinutu djecu
Žrtve nasilja, civilne žrtve rata, liječeni ovisnici i dr.


4.1.3 PRIPREMA ZA RAD – RAZVOJ PROFESIONALNE/KARIJERNE ORIJENTACIJE I OBUKA ZA ZAPOŠLJAVANJE


Priprema za rad uključuje profesionalnu/karijernu orijentaciju kroz profesionalno usmjeravanje i razvoj vještina upravljanja karijerom, obrazovanje za zapošljavanje i profesionalnu rehabilitaciju. U okviru svojih nadležnosti, Federalni zavod za zapošljavanje i kanotnalne službe za zapošljavanje će realizovati programe profesionalne/karijerne orijentacije i razvoja vještina upravljanja karijerom, što podrazumijeva: redovno održavanje sastanaka međusektorske i sektorske radne grupe za provedbu Strateških pravaca karijerne orijentacije Federacije Bosne i Hercegovine za period 2015-2020; uspostavljanje protokola o razmjeni informacija relevantnih za ovu oblast radi povećanja informiranosti korisnika usluga; održavanje konferencije; podizanje stepena informiranosti više ciljnih grupa o važnosti cjeloživotnog učenja, izbora daljeg obrazovanja i zapošljavanja kroz štampanje informativnog materijala za učenike, studente i nezaposlene osobe; razvoja portala e-usmjeravanja www.abecedakarijere.ba.
U cilju jačanja savjetodavne funkcije službi za zapošljavanje u smislu pružanja usluga osobama koje traže posao, u saradnji sa službama za zapošljavanje i Projektom zapošljavanja mladih u Bosni i Hercegovini (YEP) koji finansira Švicarska agencija za razvoj i saradnju (SDC), Federalni zavod za zapošljavanje će pratiti, usklađivati i koordinirati dalju implementaciju reforme savjetodavnog rada. Planiran je nastavak održavanja obuka za interne trenere službi za zapošljavanje, šefove biroa za zapošljavanje i savjetodavce u skladu sa potrebama službi za zapošljavanje. Cilj ovih aktivnosti je povećanje broja nezaposlenih osoba za koje je izrađen individualni plan zapošljavanja (IPZ) u biroima za zapošljavanje. Obuka za zapošljavanje/stručna obuka nezaposlenih osoba obuhvata aktivnosti odabira, izrade IPZ i upućivanja nezaposlenih osoba u obrazovne programe, praćenje njihove uspješnosti te finansiranje i sufinansiranje obuke i zapošljavanja. Planirano je razvijanje i implementacija programa i mjera stručne obuke nezaposlenih osoba koje će provoditi službe za zapošljavanje u lokalnim partnerstvima u skladu sa iskazanim potrebama. Cilj je da se u okviru ovih aktivnosti za najmanje 1.000 osoba u Federaciji Bosne i Hercegovine izradi IPZ, te da im se nakon toga omogući učešće u stručnim obukama i ostvari zapošljavanje najmanje 60% osoba. Za ovu namjenu planirana su sredstva u iznosu od 2.000.000 KM.
Također, u okviru ovih aktivnosti planirano je da se u saradnji sa službama za zapošljavanje realizira program stručne obuke nezaposlenih osoba u konkretnom poslovnom okruženju kod poznatog poslodavca radi zapošljavanja. Za ovu namjenu planirana su sredstva u iznosu od 2.000.000 KM, s ciljem sufinansiranja obuke za 1.200 nezaposlenih osoba i zapošljavanje najmanje 840 osoba kod poslodavca koji organizuju obuku.
Program "Savjetovanjem do cilja" je pilot program kojim će se nastojati stvoriti spona između savjetodavnog rada (obuke za aktivno traženje posla, individualni plan zapošljavanja) i učešća nezaposlenih osoba u programima sufinansiranja obuke, zapošljavanja i samozapošljavanja koje provode službe za zapošljavanje u Federaciji Bosne i Hercegovine.


4.1.4 ZAJEDNIČKI PROGRAMI SA DRUGIM INSTITUCIJAMA I USTANOVAMA


PROJEKAT ZAPOŠLJAVANJA MLADIH U BOSNI I HERCEGOVINI (YEP)


U okviru Programa zapošljavanja mladih u Bosni i Hercegovini (YEP), koji finansira Švicarska agencija za razvoj i saradnju (SDC), a realizira njemačka konsultantska firma GOPA u saradnji sa javnim službama za zapošljavanje, nastavit će se sa pružanjem podrške razvoju novih usluga tj. metoda rada sa nezaposlenim osobama i poslodavcima u kantonalnim službama za zapošljavanje. Aktivnosti ovog projekta su velikim dijelom inkorporirane u aktivnosti Projekta podrške zapošljavanju koji podržava Svjetska banka, a koje su usmjerene na ispunjavanje utvrđenih rezultata, tj. indikatora iz Projektnog dokumenta. Za 2019. godinu predviđeno je da se nastavi sa provođenjem aktivnosti na obuci zaposlenika (po principu trening trenera) za rad sa korisnicima usluga (nezaposlenim osobama i poslodavcima) kroz primjenu novih metoda, kao i uspostavi i širenju reformskog paketa i sistema mjerenja učinaka u javnim službama za zapošljavanje u Federaciji Bosne i Hercegovine, izradi individualnih planova zapošljavanja u radu sa nezaposlenim osobama, te provođenju ispitivanja zadovoljstva korisnika usluga. Također nastavit će se i sa podrškom prema klubovima za traženje posla, lokalnim inicijativama i razvoju socijalnog poduzetništva, a u 2019. godini službe za zapošljavanje će implementirati nove savjetodavne usluge u radu osobama koje namjeravaju pokrenuti vlastiti biznis/Start up, s obzirom na do sada provedene edukacije zaposlenika u službama za zapošljavanje.


PROJEKAT PODRŠKE ZAPOŠLJAVANJU U BOSNI I HERCEGOVINI


Projekat podrške zapošljavanju u Bosni i Hercegovini se implementira u periodu 2017–2020, a podržan je od Svjetske banke/Međunarodne banke za obnovu i razvoj. Vrijednost Projekta za Federaciju Bosne i Hercegovine je 25 miliona eura, a nosilac projekta je Federalno ministarstvo rada i socijalne politike. Projekat je primarno orijentiran na ostvarivanje ciljeva, te je povlačenje sredstava uvjetovano ispunjavanjem utvrđenih zadataka iz četiri komponente koje sadrže određene aktivnosti, a koje su ujedno indikatori za praćenje ostvarivanja ciljeva, i to:
1. Povećanje sufinansiranja zapošljavanja putem mjera aktivne politike zapošljavanja (15,3 miliona EUR) – cilj je sufinansirati aktivnu politiku zapošljavanja koju implementira Federalni zavod za zapošljavanje u saradnji sa kantonalnim službama za zapošljavanje, a usmjerena je u sufinansiranje mladih i drugih teže zapošljivih kategorija nezaposlenih.
2. Unapređenje dizajna mjera aktivne politike zapošljavanja radi povećanja zapošljivosti – cilj je kroz kvalitetne izmjene dizajna postojećih mjera aktivne politike zapošljavanja postići veću efikasnost.
3. Jačanje funkcije posredovanja u zapošljavanju radi povećanja zapošljivosti – cilj je unaprijediti osnovnu funkciju kantonalnih službi za zapošljavanje – posredovanje u zapošljavanju. Fokus je na jačanju savjetodavne funkcije u smislu pružanja stručnih usluga osobama koje traže posao i njihovom profiliranju (utvrđivanje stepena zapošljivosti i dalje usmjeravanje) te izrade pripadajućih individualnih planova zapošljavanja (IPZ), što će rezultirati povećanjem njihove zapošljivosti i prikupljanjem informacija o slobodnim radnim mjestima te učinkovitijim posredovanjem u zapošljavanju.
4. Unapređenje sistema upravljanja rezultatima i monitoringa – cilj je unaprijediti postojeći sistem upravljanja i nadgledanja sredstava koja se implementiraju u okviru aktivne politike zapošljavanja, pratiti i analizirati rezultate istih, te ocijeniti njihovu učinkovitost na temelju provedenih stručnih analiza.
U 2019. godini potrebno je ostvariti sljedeće ciljeve: a) sufinansirati zapošljavanje 1.400 mladih (1,1 miliona EUR) te 4.500 osoba iz ostalih kategorija (1,6 miliona EUR), b) unaprijediti jedan program/mjeru (0,5 miliona EUR), c) provesti profiliranje 10.000 osoba sa evidencije nezaposlenih uz izradu pripadajućeg broja individualnih planova zapošljavanja i d) povećati broj prikupljenih slobodnih radnih mjesta za 10% (1,0 miliona EUR).


FINANSIRANJE PROJEKATA SA DRUGIM ORGANIZACIJAMA I INSTITUCIJAMA


Većina zajedničkih projekata u vezi sa tržištem rada, zapošljavanjem i obukom, npr. programi stručnog osposobljavanja i usavršavanja, programi volontiranja, karijerne orijentacije, organiziranje konferencija, sajmova i drugih događaja posvećenih ovoj oblasti, razvojni projekti iz sredstava Instrumenta za pretpristupnu pomoć EU (IPA) – projekti prekogranične saradnje, jačanje institucija i slično, kao i projekti sa drugim organizacijama i institucijama, uključuju učešće zvaničnih institucija u finansiranju određenih komponenti projekata. Oblast zapošljavanja se u IPA II tretira u istom sektoru sa oblastima obrazovanja i socijalne politike. IPA II ima za cilj da se do 2020. godine doprinese učinkovitijem i inkluzivnijem tržištu rada, te se poseban značaj daje razvoju kapaciteta javnih službi za zapošljavanje i mjerama aktivne politike zapošljavanja.
Tako će u 2019. godini Federalni zavod za zapošljavanje, na principu učešća u finansiranju ili obezbjeđenja drugih resursa, a uz podršku domaćih i/ili međunarodnih donatora, zajednički realizirati projekte fokusirane na kategorije teško zapošljivih nezaposlenih osoba, na kategorije osoba koje nisu obuhvaćene pojedinačnim projektima iz ovog programa rada, kao i na projekte koji omogućavaju brzo, efikasno i efektivno djelovanje na tržištu rada u kontekstu zadovoljavanja potreba za zapošljavanjem odgovarajuće radne snage i razvoja njene konkurentnosti.
Planira se i nastavak pružanja podrške organiziranju sajmova zapošljavanja u saradnji sa kantonalnim službama za zapošljavanje, radi jačanja i promoviranja funkcije posredovanja u zapošljavanju i drugih usluga, te olakšavanja komunikacije između ključnih aktera na tržištu rada. U 2019. godini, Federalni zavod za zapošljavanje će uzeti aktivno ućešće u prijavama na pozive u projektima prekogranične saradnje, kao i u jednoj od tri komponente instrumenta IPA (Regionalni razvoj, Razvoj ljudskih kapaciteta i Poljoprivredni i ruralni razvoj). Za troškove učešća u sufinansiranju zajedničkih projekata sa drugim organizacijama i institucijama, a zbog povećanog interesa partnera na tržištu rada Federalni zavod za zapošljavanje planirao je za 2019. godinu sredstva u iznosu od 4.000.000 KM. 4


4.2. REPUBLIKA SRPSKA


Osnov definisanja ciljeva i prioriteta politike zapošljavanja u 2019. godini je Strategija zapošljavanja Republike Srpske 2016-2020. godina (,,Službeni glasnik Republike Srpske", br. 90/16) odnosno ključni strateški i operativni ciljevi utvrđeni Strategijom, kao i Program ekonomskih reformi Republike Srpske za period 2019-2021. godina.
Polazeći od osnovnih funkcija i nadležnosti Zavoda za zapošlјavanje Republike Srpske kao javne ustanove čiji su napori usmjereni na uspostavlјanje ravnoteže na tržištu rada, planiraće se mjere i aktivnosti koje će biti u funkciji integracije što većeg broja nezaposlenih osoba na tržište rada. Imajući u vidu karakteristrike tržišta rada, kao i brzo reflektovanje svih promjena upravo na tržište rada, Zavod za zapošlјavanje Republike Srpske, u skladu sa Akcionim planom zapošlјavanja u Republici Srpskoj, u 2019. godini definiše mjere aktivne politike zapošlјavanja kao prioritete čiji je cilј uklјučivanje što većeg broja aktivnih tražilaca posla u proces rada i povećanje ukupne zapošlјivosti.


4.2.1. MJERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA


U skladu sa usvojenom Strategijom zapošljavanja Republike Srpske 2016-2020. godine i Akcionim planom zapošljavanja za 2019. godinu, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske kao ključne aktivnosti definiše mjere aktivne politike čiji je osnovni cilj da doprinesu podizanju nivoa aktivnosti na tržištu rada, stimulisanju zapošljavanja kao i povećanju ukupne zaposlenosti. Prateći dosadašnja kretanja na tržištu rada kao i ostvarene rezultate tokom 2018. godine, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske se u 2019. godini opredjeljuje za različite oblike aktivnog djelovanja koji za posljedicu imaju realizaciju ključnih funkcija koje su definisane Zakonom, Strategijom i aktima Zavoda. Imajući u vidu ostvareni trend zapošljavanja osoba sa evidencije u 2018. godini, posredničkom funkcijom i mjerama aktivne politike zapošljavanja, planirano je da se u 2019. godini zaposli 37.000 nezaposlenih sa evidencije Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske.


4.2.2. REALIZACIJA, PRAĆENJE I EVALUACIJA PROJEKATA ZAPOŠLJAVANJA USVOJENIH AKCIONIM PLANOM ZAPOŠLJAVANJA ZA 2018. GODINU ČIJA SE REALIZACIJA NASTAVLJA I U 2019. GODINI


Obzirom na to da su prva zapošljavanja po programima najvećim dijelom realizovana sredinom 2018. godine, aktivnosti na realizaciji i praćenju programa nastavljaju se i u 2019. godini. Ukupna potrebna sredstva za programe koji su počeli sa realizacijom u 2017. i 2018. godini, a nastaviće se i u 2019. godini iznose 9.256.249,25 KM. U skladu sa definisanim Akcionim planom zapošlјavanja za 2018. godinu, kao i izmjenama istog, Zavod za zapošlјavanje Republike Srpske provodiće slјedeće projekte i u 2019. godini:


PROGRAM SUFINANSIRANJA ZAPOŠLJAVANJA I SAMOZAPOŠLJAVANJA DJECE POGINULIH BORACA VOJSKE REPUBLIKE SRPSKE, DEMOBILISANIH BORACA I RATNIH VOJNIH INVALIDA VRS U 2018. GODINI, "ZAJEDNO DO POSLA"


Vrijednost Programa je 3.019.000 KM. Program se finansira iz sredstava Budžeta u iznosu od 1.000.000 KM i sredstava zavoda u iznosu od 2.019.000 KM. Očekivani efekti Programa su zapošljavanje 607 osoba sa evidencije nezaposlenih, od čega 265 osoba zaposleno kod poslodavca na neodređeni vremenski period i samozapošljavanje 342 osoba na period od najmanje 12 mjeseci. Potrebna sredstva za 2019. godinu su 1.011.700 KM.


PROGRAM PODRŠKE ZAPOŠLJAVANJU U PRIVREDI PUTEM ISPLATE PODSTICAJA U VISINI UPLAĆENIH POREZA I DOPRINOSA


Vrijednost Programa je 5.000.000 KM za isplatu podsticaja za oko 3000 osoba zaposlenih u 2017. godini. Program je obuhvatio zaposlene osobe koje su bile prijavljene na evidenciju zavoda za zapošljavanje kao aktivni tražioci zaposlenja, a zasnovali su radni odnos u periodu od 1. 1. 2017. do 31. 12. 2017. godine. Program se finansira iz sredstava Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske. Aktivnosti u 2019. godini odnose se na isplatu sredstava poslodavcima, praćenje izvršenja ugovornih obaveza i izvještavanje o istim.


PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA I SAMOZAPOŠLJAVANJA CILJNIH KATEGORIJA U PRIVREDI U 2018. GODINI


Vrijednost Programa je 1.725.000 KM. Očekivani efekti Programa su zapošljavanje 408 osoba sa evidencije nezaposlenih, od čega 315 osoba zaposleno kod poslodavca na neodređeni vremenski period, dok je po komponenti samozapošljavanje zaposleno 93 osoba na period od najmanje 12 mjeseci. Potrebna sredstva za 2019. godinu su 643.500 KM.


PROGRAM PODRŠKE ZAPOŠLJAVANJU ROMA U REPUBLICI SRPSKOJ U 2018. GODINI


Vrijednost Programa je 219.380 KM za zapošljavanje 38 osoba. Program se finansira iz granta Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine za 2017. godinu. Očekivani efekti Programa su zapošljavanje 38 osoba romske nacionalnosti sa evidencije nezaposlenih. Potrebna sredstva za 2019. godinu su 83.100 KM.


PROGRAM PODRŠKE ZAPOŠLJAVANJU MLADIH SA VSS U STATUSU PRIPRAVNIKA U 2018. GODINI


Vrijednost Programa je 8.113.970,40 KM. Program se finansira sredstvima Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske. Očekivani efekti Programa ogledaju se u osposobljavanju 1.228 mladih i stručnih osoba sa VSS za samostalan rad u struci. Potrebna sredstva za 2019. godinu su 7.004.323,75 KM. Takođe, obaveze po Programu podrške sticanju radnog iskustva mladih u statusu pripravnika u Republici Srpskoj u 2017. godini iznose 170.484,50 KM.


PROGRAM OBUKE, DOKVALIFIKACIJE I PREKVALIFIKACIJE U 2018. GODINI


Vrijednost Programa je 563,741.00 KM. Program se finansira sredstvima Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske u iznosu od 463.741,00 KM i sredstvima Republičke agencije za razvoj malih i srednjih preduzeća u iznosu od 100.000 KM. Očekivani efekti Programa su obuka, dokvalifikacija i prekvalifikacija i zapošljavanje kod poznatog poslodavca nakon uspješno provedene obuke, dokvalifikacije i prekvalifikacije za 347 osoba sa evidencije Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske. Potrebna sredstva za 2019. godinu iznose 321.641 KM.


PROGRAM PODSTICANJA SAMOZAPOŠLJAVANJA I RAZVOJA PREDUZETNIŠTVA KOD MLADIH STAROSTI DO 35 GODINA – "STARTAP (START-UP) SRPSKA"


Odlukom br. 04/1-012-2-1399/18 od 30.5.2018. godine, a u skladu sa Odlukom o prihvatanju donatorskih sredstava Vlade Republike Srbije, broj 04/1-012-2-1074/18 od 26.4.2018. godine ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 42/18) predviđeno je da JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske realizuje Program podsticanja samozapošljavanja i razvoja preduzetništva kod mladih starosti do 35 godina - "Startap (start-up) Srpska". Za ovaj Program predviđena su donatorska sredstva Vlade Republike Srbije u iznosu od 500.000 EUR (977.915 KM) i sredstva Zavoda za zapošljavanje u iznosu 1.022.085 KM. Program je usvojen na sjednici Upravnog odbora Zavoda za zapošljavanje održanoj 03.12.2018. godine, a Javni poziv po istom raspisan je 05.12.2018. godine i otvoren 30 dana. Najveći dio aktivnosti po Programu prenosi se u 2019. godinu i potrebna sredstva iznose 2.000.000 KM.


4.2.3. PRIPREMA, IZRADA I REALIZACIJA PROJEKATA ZAPOŠLЈAVANJA KOJI SU UTVRĐENI AKCIONIM PLANOM ZAPOŠLЈAVANJA ZA 2019. GODINU


Akcionim planom zapošljavanja u Republici Srpskoj za 2019. godinu (Odluka o usvajanju Akcionog plana zapošljavanja u Republici Srpskoj broj 04/1-012-2-716/19, "Službeni glasnik Republike Srpske", broj 26/19) definisano je sedam programa zapošljavanja, nosioci aktivnosti, ciljne grupe, indikatori učinka, vremenski okvir i iznos sredstva sa izvorima finansiranja koja su potrebna za svaki pojedinačni program. Sredstva planirana Akcionim planom zapošljavanja za 2019. godinu za programe zapošljavanja iznose 16.126.710KM ( sredstva za programe zapošljavanja koja će provoditi Zavod za zapošljavanje 15.726.710 i sredstva u iznosu od 400.000 KM za program koji će provoditi Fond za profesionalnu rehabilitaciji i zapošljavanje invalida).
Radi se o slijedećim programima i izvorima finansiranja:


1. Program finansiranja zapošljavanja i samozapošljavanja djece poginulih boraca Vojske Republike Srpske, demobilisanih boraca i ratnih vojnih invalida VRS u 2019. godini "Zajedno do posla".


Planirana vrijednost Programa je 1.000.000 KM za zapošljavanje 195 lica.
Izvor sredstava: Budžet Republike Srpske.


2. Program podrške zapošljavanju mladih sa VSS u statusu pripravnika u 2019. godini.


Planirana vrijednost Programa je 1.495.522 KM za zapošljavanje 200 lica.
Izvor sredstava: JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske.


3. Program podrške zapošljavanju Roma u Republici Srpskoj u 2019. godini.


Planirana vrijednost Programa je 203.710 KM za zapošljavanje 35 lica.
Izvor sredstava: Grant Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine za 2018. godinu.


4. Program podsticaja razvoja poduzetništva kod mladih starosti do 35 godina – startap (start-up) Srpska.


Planirana vrijednost Programa je 3.600.000 KM za zapošljavanje 114 lica.
Izvor sredstava: Donacija Vlade Republike Srbije u iznosu od 500.000 EUR (977.915 KM) i sredstva JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske u iznosu od 2.622.085 KM.
Radi se o nastavku realizacije Programa iz 2018. godine, pošto je Akcionim planom zapošljavanja za 2019. godinu za ovaj Program obezbjeđeno dodatnih 1.600.000 KM.


5. Program obuke, dokvalifikacije i prekvalifikacije u 2019. godini.


Planirana vrijednost Programa je 300.000 KM za obuku, dokvalifikaciju i prekvalifikaciju za zapošljavanje lica zavisno od iskazanog interesovanja.
Izvor sredstava: JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske.


6. Program zapošljavanja i samozapošljavanja ciljanih kategorija u privredi u 2019. godini.


Planirana vrijednost Programa je 5.002.478 KM za zapošljavanje 1225 lica.
Izvor sredstava: JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske.


7. Program podrške zapošljavanju u privredi putem isplate podsticaja u visini uplaćenih poreza i doprinosa.


Planirana vrijednost Programa je 4.125.000 KM za isplatu plaćenih poreza i doprinosa za oko 2.700 lica zaposlenih u periodu 01.01. – 31.12.2018. godine.
Izvor sredstava: Budžet Republike Srpske.


4.2.4. POSREDOVANJE U ZAPOŠLJAVANJU


Zavod za zapošljavanje Republike Srpske će i u 2019. godini nastaviti da prilagođava svoje usluge korisnicima u skladu sa promjenama na tržištu rada, raspoloživosti (ne)kvalifikovane radne snage i neophodnostima usklađivanja kompetencija nezaposlenih sa potrebama tržišta rada. Ciljevi ovih aktivnosti su:
- Povećanje broja prijavljenih slobodnih radnih mjesta koje poslodavci dostavljaju radi posredovanja u zapošljavanju, zadovoljenje iskazanih potreba poslodavaca,
- Adekvatna procjena zapošljivosti osoba i njihovih mogućnosti i
- Adekvatan broj tražilaca zaposlenja koji su upućeni na slobodna radna mjesta.


RAD SA POSLODAVCIMA


Cilj ove aktivnosti je uspostavljanje neposrednog kontakta sa poslodavcima radi:
- obezbjeđivanja prijavljenih potreba poslodavaca za zapošljavanjem osoba sa evidencije;
- ispitivanja budućih potreba poslodavaca;
- izrađivanja mjesečnog plana posjete poslodavcima na nivou biroa (u lokalnim zajednicama) koji sadrži spisak konkretnih poslodavaca i zaposlenih koji će realizovati ovu aktivnost;
- uspostavljanja saradnje sa novoosnovanim poslodavcima i onima koji ne koriste usluge posredovanja u zapošljavanju;
- informisanja o mjerama APZ i uslugama zavoda usmjerenim na zapošljavanje teže zapošljivih osoba.


RAD SA NEZAPOSLENIM OSOBAMA


Savjetovanje kao ključna usluga Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske je proces čiji je cilj aktiviranje nezaposlenih kako bi isti postali odgovorniji za svoju situaciju, aktivniji u procesu traženja posla i kako bi se brže integrisali u proces rada. Planirane su sljedeće aktivnosti:
- intervju sa nezaposlenom osobom s ciljem prikupljanja osnovnih informacija o nezaposlenom (obrazovanje, radno iskustvo, lični profil, potrebe klijenta),
- procjena zapošljivosti nezaposlenih osoba, odnosno profilisanje nezaposlenih prema stepenu zapošljivosti (lakše ili neposredno zapošljiva osoba, uslovno zapošljiva i teže zapošljiva osoba),
- utvrđivanje nivoa potrebne pomoći i podrške osobama koja traže zaposlenje na osnovu procjene, dodatne mjere, motivacioni seminari,
- uključivanje nezaposlenih osoba u određene mjere aktivne politike zapošljavanja;
- uključivanje i obuka nezaposlenih za otpočinjanje vlastitog biznisa;
- utvrđivanje individualnog plana zapošljavanja, revidiranje po potrebi i praćenje;
- kontinuirana evaluacija individualnih planova zapošljavanja;
- pružanje pomoći kod razvoja primarnih komunikacijskih i drugih vještina,
- razvijanje vještine pisanja biografije, prijave za posao i intervjua sa poslodavcem.


4.2.5. POVEĆANJE AKTIVNOSTI NA TRŽIŠTU RADA


Aktivacija i podsticanje zapošljivosti tražilaca zaposlenja kroz razvoj vještina za aktivno traženje posla će se nastaviti i u 2019. godini kroz rad Centara za informisanje, savjetovanje i obuku (CISO) i Klubova za traženje posla. Ciljevi rada CISO centara su:
- Izrada info-paketa koji podrazumijevaju sve aktuelne informacije o mogućnostima zapošljavanja, edukacije, volontiranja i dodatne prakse, posebno mladih s ciljem bržeg uključivanja u proces rada;
- Korišćenje info-paketa u individualnom i grupnom savjetodavnom radu;
- Razvijanje vještina pisanja radne biografije, prijave za posao i intervjua sa poslodavcem;
- Razvoj motivacije za aktivno traženje posla, dalje obrazovanje i usavršavanje;
- Razvoj vještina za aktivno pozicioniranje na tržištu rada;
- Podrška u identifikovanju i uključivanju nezaposlenih u programe osposobljavanja, dodatnog obrazovanja;
- Organizovanje obuka iz preduzetništva za zainteresovane nezaposlene osobe;
- Uključivanje nezaposlenih osoba iz ciljne grupe u motivacioni seminar;
- Grupno i individualno karijerno usmjeravanje školske djece i omladine.
Klubovi za traženje posla imaju za glavni cilj povećanje motivisanosti i kompetencija za aktivno traženje posla kod mladih i teže zapošljivih osoba. Aktivnosti klubova za traženje posla će biti:
- Unapređenje kompetencija za aktivno traženje posla;
- Podizanje motivisanosti za aktivno traženje posla;
- Stručna podrška u obuci i usvajanju tehnika aktivnog traženja posla i razgovora sa poslodavcem;
- Pružanje informacija za direktno konkurisanje na upražnjena radna mjesta;
- Kontinuirana promocija pozitivnih primjera dobre prakse korisnika usluga;
- Razvijanje vještina korištenja različitih izvora informacija o slobodnim radnim mjestima i poslodavcima;
- Podrška preduzetništva kod mladih;
- Unapređenje i proširenje modela usluga Klubova za traženje posla;
- Evaluacija usluga Klubova za traženje posla;
- Ukazivanje na značaj volonterskog rada kod mladih i neformalnog obrazovanja radi bržeg uključivanja na tržište rada;
- Održavanje tematskih sastanaka i provođenje obuka zaposlenih u Klubovima za traženje posla.


4.2.6. REALIZACIJA MJERA U OBLASTI KARIJERNE ORIJENTACIJE, INFORMISANJA O IZBORU ZANIMANJA, PLANIRANJU KARIJERE I RAZVOJU CJELOŽIVOTNOG UČENJA


Cilj ovih aktivnosti je jačanje svijesti o značaju pravilnog izbora zanimanja i povećanje kompetentnosti korisnika u procesu donošenja karijernih odluka. Profesionalno informisanje će se provoditi na osnovu sljedećih aktivnosti:
- Individualno, neposredno i grupno informisanje učenika završnih razreda osnovnih i srednjih škola putem redovne aktivnosti službe za zapošljavanje i obrazovnih institucija, te na sajmovima profesionalne orijentacije;
- Kontinuirana saradnja sa pedagozima u vezi sa potrebnim podacima koji se odnose na tržište rada i podrška u provođenju Programa za završne razrede srednje škole - ,,Zumiraj zapošljavanje";
- Nastavak saradnje sa Ministarstvom prosvjete i kulture na kreiranju upisne politike kao i neposredna saradnja sa školama;
- Učešće na sastancima, obukama i konferencijama koji za temu imaju profesionalno informisanje i razvoj karijere radi praćenja stanja u ovoj oblasti, kako u Republici Srpskoj, tako i u regionu;
- Prikupljanje i plasiranje informacija o stanju na tržištu rada.


OBRAZOVANJE ODRASLIH I CJELOŽIVOTNO UČENJE


Obrazovanje odraslih je vrlo značajan segment kada je u pitanju zapošljivost, usko je povezan sa tržištem rada, pa polaznici upisuju programe namjeravajući poboljšati vlastiti status zapošljivosti. Takođe, obrazovanje odraslih ima značaj i u balansiranju trenutne neusklađenosti obrazovanja sa tržištem rada. Afirmacija socijalnog partnerstva je poželjna u svim segmentima reforme obrazovnog sistema čime se obezbjeđuju uslovi da socijalno partnerstvo zaživi i bude usko povezano sa tržištem rada. U tom kontekstu, organi lokalnih zajednica imaju izuzetno važno mjesto prilikom određivanja oblasti obrazovanja i obuke mladih i odraslih u skladu sa potrebama privrede i tržišta rada i strateškim pravcima razvoja opštine u narednom periodu. Zavod za zapošljavanje Republike Srpske planira nastavak saradnje sa Zavodom za obrazovanje odraslih Republike Srpske na formiranju lokalnih savjetodavnih tijela za obrazovanje i zapošljavanje.


4.2.7. PRIKUPLJANJE PODATAKA O TRŽIŠTU RADA, PRAĆENJE KRETANJA I POTREBA TRŽIŠTA RADA


Cilj ove mjere je obezbjeđivanje redovnog i kvalitetnog izvještavanja o stanju i kretanjima na tržištu rada, praćenje parametara koji karakterišu tržište rada i preduzimanje odgovarajućih mjera u skladu sa pokazateljima, kao i ostvarivanje većih efekata na usklađivanju ponude i potražnje na tržištu rada. Aktivnosti koje će se provoditi su slijedeće: izrada redovnih mjesečnih izvještaja o stanju i promjenama na tržištu rada u Republici Srpskoj, praćenje i analiza statističkih pokazatelja o stanju nezaposlenosti i aktivnoj ponudi radne snage i analiza stanja nezaposlenosti po strukama i zanimanjima, istraživanje potreba i mogućnosti zapošljavanja u Republici Srpskoj, izrada statističkih izvještaja na zahtjev internih i eksternih korisnika, praćenje i analiza potreba poslodavaca, putem redovnih godišnjih anketnih istraživanja i obrada podataka u STATA softveru, izrada metodologije i instrumenata za istraživanje i praćenje promjena na tržištu rada u skladu sa savremenim statističkim standardima, saradnja sa drugim partnerima, transparentnost i dostupnost informacija iz oblasti tržišta rada i iniciranje aktivnosti kojima se povećava zapošljivost i veće učešće drugih partnera tržišta rada (resorna ministarstva, lokalne zajednice).


4.2.8. REALIZACIJA PROJEKATA RAZVOJA I JAČANJA MEHANIZAMA RADA, UNUTRAŠNJIH KAPACITETA I POVEĆANJA KONKURENTNOSTI SLUŽBE ZAPOŠLЈAVANJA U SARADNJI SA DRUGIM PARTNERIMA I INSTITUCIJAMA


Zavod za zapošljavanje Republike Srpske će i u 2019. godini nastaviti saradnju sa domaćim i međunarodnim organizacijama i institucijama, posebno kroz projekte koji imaju za cilj jačanje funkcija i institucionalnih kapaciteta Zavoda, kao i razmjenu iskustava i dobrih praksi s ciljem efikasnijeg korištenja mjera aktivne politike zapošljavanja i smanjivanju stope nezaposlenosti. Putem realizacije određenih projekata kontinuirano će se raditi na sticanju novih znanja, vještina i iskustava zaposlenih u Zavodu za zapošljavanje Republike Srpske.
U 2019. godini nastaviće se aktivnosti u okviru III faze "Projekta zapošljavanja mladih – YEP", koji finansira Vlada Švajcarske, a implementira njemačka organizacija GOPA (GOPA). Aktivnosti koje će u okviru ovog projekta biti realizovane u 2019. godini usmjerene su na: unapređenje rada Zavoda i povećanje zadovoljstva klijenata uslugama, razvoj metodologije za monitoring i evaluaciju IPZ-a, smanjenje stope nezaposlenosti mladih, širenje mreže klubova za traženje posla, stvaranje osnova za razvoj socijalnog preduzetništva. U okviru Projekta i u predstojećem periodu biće pružena stručna podrška u jačanju internih kapaciteta za samostalno provođenje obuka. U 2019. godini obuke će uključivati i nove tematske oblasti u skladu sa iskazanim potrebama. Plan je i da se putem internog mehanizma koordinacije unutar zavoda jačaju interni kapaciteti za provođenje obuka, kao i da se prate sami efekti obuka.
Projekat "Platforma za zapošljavanje i socijalna pitanja (ESAP)"- koji implementira Savjet za regionalnu saradnju (RCC) i Međunarodna organizacija rada (ILO) ima za cilj jačanje regionalne saradnje i institucionalnih kapaciteta nacionalnih službi za zapošljavanje i uspostavljanje regionalne platforme za zapošljavanje i socijalna pitanja. U 2019. godini nastaviće se aktivnosti razmjene znanja i iskustava sa službama za zapošljavanje iz regiona, modelom uzajamnog sticanja znanja, a sve s ciljem unapređenja metoda i sadržaja rada.
Projekat "Promocija inkluzivnih rješenja na tržištu rada u državama Zapadnog Balkana" koji implementira Međunarodna organizacija rada (ILO) ima za cilj da podrži privrede država Zapadnog Balkana u naporima da unaprijede inkluzivnost tržišta rada kroz integrisane pristupe politikama zapošljavanja i socijalne zaštite. Projektom su predviđene aktivnosti razmjene stručnog znanja i iskustava u cilju pružanja usluga ciljnim grupama koje su najudaljenije od tržišta rada (ranjive grupe). Aktivosti će, takođe, biti usmjerene na razvijanje mogućnosti umrežavanja i međusobnog učenja kao i boljeg upravljanja tržištem rada kroz jačanje institucionalnih kapaciteta nacionalnih službi za zapošljavanje, participativnu procjenu inkluzivnosti nezaposlenih osoba iz ranjivih grupa, podsticanje inovacija u njegovanju inkluzivnih tržišta rada kroz nove instrumente i pristupe.
U 2019. godini predviđen je nastavak aktivnosti u okviru projekta Međunarodne organizacije rada (ILO) - "Podrška lokalnim partnerstvima za zapošljavanje u Bosni i Hercegovini " u okviru kojeg se realizuje 9 projekata na nivou lokalnih zajednica gdje su zavodi za zapošljavanje, odnosno biroi partneri u Projektu. Ciljevi projekta su novoformirana i održiva radna mjesta, zapošljavanje osoba sa evidencije zavoda i razvoj lokalnog partnerstva za obrazovanje i zapošljavanje.


4.3. BRČKO DISTRIKT BOSNE I HERCEGOVINE


Polazeći od vlastite uloge na tržištu rada i raspoloživih sredstava u Finansijskom planu za 2019. godinu, Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, uvažavajući Strategiju razvoja Bosne i Hercegovine sa Akcionim planom za Brčko distrikt Bosne i Hercegovine - strateški cilj "Zapošljavanje", radiće na implementaciji:
- Unapređenja organizacije rada Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, primjerene potrebama savremene organizacije na tržištu rada i zapošljavanja,
- Normativno, kroz dogradnju pravnog okvira, unapređivati politike tržišta rada:
- kroz razmjenu infromacija o stanju na tržištu rada i zapošljavanja,
- unapređenje posredovanja u zapošljavanju – kroz jačanje savjetodavne funkcije,
- jačanje funkcije pomoći u profesionalnoj orijentaciji i karijernom usmjeravanju mladih, putem blagovremenog i cjelovitog informisanja o stanju na tržištu rada,
- unapređenje aktivnih mjera zapošljavanja, kroz prekvalifikaciju dokvalifikaciju i doškolovanje, rješavanjem strukturne nezaposlenosti kako za poznatog poslodavca tako i za tržište rada, subvencionisanjem poslodavaca koji obezbjeđuju novo zapošljavanje, i dr.,
- jačanjem socijalne uključenosti nezaposlenih osoba i obuke za aktivnije traženje zaposlenja,
- pripremom za tržište rada kroz obuku iz preduzetništva, informatičke obuke, obuke za vođenje poslovnih knjiga, obuku iz stranih jezika i druge vidove obuka, prema interesima nezaposlenih osoba,
- intenzivnija komunikacija zavoda i poslodavaca kroz uspostavljanje savjetodavnog vijeća.
 Stvaranje tehničkih uslova, obezbjeđenjem adekvatnog poslovnog prostora, za kadrovsko jačanje institucije zavoda,
 Jačanje kapaciteta zavoda kroz permanentnu obuku kadrova zavoda,
 Jačanje informatičkih kapaciteta kako u tehničkom tako i kadrovskom pogledu i
 Provođenje reformskog paketa u saradnji sa Projektom YEP.


4.3.1. MJERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA


Aktivna posrednička uloga zavoda i usklađivanje ponude i potražnje na tržištu rada realizovaće se kroz slijedeće aktivnosti:
- Podjelom na evidentičarske i savjetodavne poslove te provođenjem individualnog i grupnog savjetovanja,
- Rad Mobilnog biroa radi lakšeg pristupa uslugama zavoda nezaposlenih osoba iz ruralnih sredina,
- Daljim dograđivanjem provođenja programa aktivne politike zapošljavanja,
- Unapređenjem funkcije profesionalne orijentacije putem karijernog usmjeravanja kroz blagovremeno i cjelovito informisanje učenika završnih razreda osnovnih i srednjih škola o stanju na tržišu rada,
- Podsticanje razvoja neformalnog obrazovanja, postsekundarnog obrazovanja i organizovanja stručne pripreme radnika prema potrebama tržišta rada,
- Unapređenjem stepena i kvalitete saradnje sa poslodavcima kroz rad Kancelarije za poslodavce,
- Konstantnim oglašavanjem potreba koje iskažu poslodavci putem oglasa, neposrednom komunikacijom sa zavodima ili anketnim ispitivanjem putem Web i Facebook stranice,
- Izdavanje informacija i publikacija o kretanju na tržištu rada kao i publikacija iz oblasti zapošljavanja,
Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine će u 2019. godini, u cilju podsticanja i efikasnijeg funkcionisanja tržišta rada i povećanja stope zaposlenosti, svoje aktivnosti usmjeriti da se postigne što efikasnija aktivna posrednička uloga.


4.3.2. REALIZACIJA, PRAĆENJE I EVALUACIJA PROJEKATA ZAPOŠLJAVANJA USVOJENIH ZA 2018. GODINU A ČIJA ĆE REALIZACIJA BITI U 2019. GODINI


PROGRAM SAMOZAPOŠLJAVANJA U PRIVREDI U 2018. GODINI


Vlada Brčko distrikta Bosne i Hercegovine putem Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine je krajem 2018. godine raspisala Javni poziv za Program samozapošljavanja u privredi. Program će biti realizovan u dvije komponente i to:
- Sredstva u iznosu od 90% (520.020,00 KM) za korisnike koji tek pokreću djelatnost (max 15.000,00 KM po programu);
- Sredstva u iznosu od 10% (57.780,00 KM) za korisnike koji su pokrenuli djelatnost (max 10.000,00 KM po programu).
Cilj provođenja ovog Programa je doprinos privrednom razvoju kroz stvaranje uslova za samozapošljavanje i podizanje preduzetničkog duha na području Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Planirano je da Program obuhvati 50 korisnika, sredstva za ovu namjenu iznose 577.800,00 KM.


PROGRAM SAMOZAPOŠLJAVANJA U POLJOPRIVREDI U 2018. GODINI


Vlada Brčko distrikta Bosne i Hercegovine putem Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine je krajem 2018. godine raspisala Javni poziv za Program samozapošljavanja u poljoprivredi. Program će biti realizovan u dvije komponente i to:
- Sredstva u iznosu od 80 % (400.000,00 KM) za korisnike koji tek pokreću djelatnost (max 20.000,00 KM po programu);
- Sredstva u iznosu od 20 % (100.000,00 KM) za korisnike koji su pokrenuli djelatnost (max 10.000,00 KM po programu ).
Cilj provođenja ovog Programa je doprinos razvoju poljoprivrede kroz stvaranje uslova za samozapošljavanje osoba koja se nalaze na evidenciji Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine u vidu finansijske podrške za osobe koje otpočinju ili su otpočela poljoprivrednu proizvodnju i doprinos privrednom razvoju kroz stvaranje uslova za samozapošljavanje i podizanje preduzetničkog duha na području Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.
Planirano je da Program obuhvati 35 korisnika i planirana su sredstva u iznosu od 500.000,00 KM.


4.3.3. PRIPREMA, IZRADA I REALIZACIJA PROJEKATA ZAPOŠLЈAVANJA KOJI SU PLANIRANI ZA 2019. GODINU


PROGRAMI STRUČNOG USAVRŠAVANJA NEZAPOSLENIH I INVALIDA


Programom rada za 2019. godinu je predviđeno da 100 osoba sa evidencije nezaposlenih prođu neki od programa stručnog osposobljavanja, obuka i priprema za zaposlenje. Ciljevi provođenja ovog programa su:
- Podizanje ukupnih kompetencija u pripremi za pokretanje biznisa i/ili za tržište rada;
- Povećanje socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom;
- Samozapošljavanje/zapošljavanje osoba sa evidencije zavoda, koja su prošla program obuke, koji su pokrenuli i/ili imaju namjeru pokrenuti biznis u tekućoj fiskalnoj godini;
- Povećanje socijalne uključenosti nezaposlenih osoba.


U 2019. godini za realizaciju ovog programa predviđena su sredstva u iznosu od 35.000,00 KM


PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA NEZAPOSLENIH OSOBA IZ KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH SA AKTIVNE EVIDENCIJE ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE BRČKO DISTRIKTA BOSNE I HERCEGOVINE


Cilj ove mjere je podrška zapošljavanju nezaposlenih osoba iz teže zapošljivih kategorija i to:
- NK-SSS - u iznosu od 80% ukupnih sredstava; 6.000,00 KM / po zaposlenom licu za 102 osobe;
- VŠS-VSS - u iznosu od 20% ukupnih sredstava; 8.000,00 KM / po zaposlenom licu za 19 osoba.
Ovaj program dovešće do povećanja socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom i osoba starije životne dobi, dugoročnost u zapošljavanju osoba iz teže zapošljivih kategorija, stvaranje uslova za odlazak u penziju osoba starije životne dobi i smanjenje odliva nezaposlenih mladih osoba usljed odlaska u inostranstvo. Posebna podrška kroz ovaj Program aktivne mjere daje se sljedećim kategorijama osoba:
- Dugoročno nezaposlene osobe;
- Osobe koje trebaju steći prvo radno iskustvo;
- Osobe mlađe životne dobi (mladi do 30 godina starosti);
- Osobe starije životne dobi, 50 ili više godina starosti;
- Osobe sa invaliditetom ( invalidnost 50% ili više);
- Djeca poginulih boraca i RVI ( invalidnost RVI 50% ili više);
- Civilne žrtve rata
- Djeca civilnih žrtava rata
Ukupno je predviđeno ovim programom obuhvatiti 121 osobu iz ciljnih grupa sa evidencije nezaposlenih, a za ovaj program je planirano izdvajanje 770.288,00 KM.


PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA NEZAPOSLENIH OSOBA IZ REDA ROMSKE POPULACIJE


Ovaj Program podrazumjeva sufinansiranje zapošljavanja i samozapošljavanja osoba iz reda Roma. Ukupno su planirana sredstva u iznosu od 164.569,00 KM za 17 osoba i to:
- NK-SSS – za svakog zaposlenog Roma na 12 mjeseci - 6.000,00 KM / po zaposlenom licu;
- NK-SSS – za svakog zaposlenog Roma na 24 mjeseci - 12.000,00 KM / po zaposlenom licu;
- VSS – za svakog zaposlenog Roma na 12 mjeseci - 8.000,00 KM / po zaposlenom licu;
- VSS – za svakog zaposlenog Roma na 24 mjeseci - 16.000,00 KM po zaposlenom licu;
- Samozapošljavanje osoba iz reda Roma na 12 mjeseci u iznosu od 5.000,00 KM po zaposlenom licu.
Cilj programa je podsticaj za zapošljavanje nezaposlenih osoba Roma, evidentiranih u Zavodu za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, odnosno sufinansiranje poslodavaca koji zapošljavaju osobe iz reda Roma i sufinansiranje samozapošljavanja Roma, što za osnovni cilj ima povećanje zaposlenosti osoba iz reda romske populacije.


PROGRAM SAMOZAPOŠLJAVANJA U PRIVREDI U 2019. GODINI


Vlada Brčko distrikta Bosne i Hercegovine planira i u 2019. godini da putem Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine realizuje Program samozapošljavanja u privredi. Program će biti realizovan u dvije komponente i to:
- Sredstva u iznosu od 90% (450.000,00 KM) za korisnike koji tek pokreću djelatnost (max 15.000,00 KM);
- Sredstva u iznosu od 10% (50.000,00 KM) za korisnike koji su pokrenuli djelatnost (max 10.000,00 KM).
Cilj provođenja ovog Programa je doprinos privrednom razvoju kroz stvaranje uslova za samozapošljavanje i podizanje preduzetničkog duha na području Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Planirano je da Program obuhvati 40 korisnika i planirana su sredstva u iznosu od 500.000,00 KM.


PROGRAM SAMOZAPOŠLJAVANJA U POLJOPRIVREDI U 2019.GODINI


Vlada Brčko distrikta Bosne i Hercegovine planira i u 2019. godini da putem Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine realizuje Program samozapošljavanja u poljoprivredi. Program će biti realizovan u dvije komponente i to:
- Sredstva u iznosu od 80 % (400.000,00 KM) za korisnike koji tek pokreću djelatnost (max 20.000,00 KM);
- Sredstva u iznosu od 20 % (100.000,00 KM) za korisnike koji su pokrenuli djelatnost (max 10.000,00 KM).
Cilj provođenja ovog Programa je doprinos razvoju poljoprivrede kroz stvaranje uslova za samozapošljavanje osoba koja se nalaze na evidenciji Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine u vidu finansijske podrške za osobe koja otpočinju ili su otpočela poljoprivrednu proizvodnju i doprinos privrednom razvoju kroz stvaranje uslova za samozapošljavanje i podizanje preduzetničkog duha na području Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Planirano je da Program obuhvati 35 korisnika i planirana su sredstva u iznosu od 500.000,00 KM.


PROGRAM USKLAĐIVANJA TRŽIŠTA RADA I SISTEMA OBRAZOVANJA – KARIJERNO USMJERAVANJE I SAVJETOVANJE


Ciljevi ovog programa su: pomoć mladim u odabiru kvalitetnijeg i konkuretnijeg obrazovanja koje će im obezbijediti da lakše pronađu zaposlenje, pomoć poslodavcima pri odabiru kvalitetnih kadrova, uspostavljanje bolje komunikacije i saradnje sa poslodavcima u cilju dobijanja pravovremenih informacija o potrebama poslodavaca za zaposlenicima određenih profila, uspostava bolje komunikacije i saradnje sa sektorom obrazovanja u cilju obrazovanja kadrova potrebnih za tržište rada i smanjenje broja dugoročno nezaposlenih osoba sa evidencije Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Za ove aktivnosti planirana su sredstva u iznosu od 70.000,00 KM.


4.3.4. REFORMA ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE BRČKO DISTRIKTA BOSNE I HERCEGOVINE


Odlukom Upravnog odbora, 08.12.2015. godine potpisan je Memorandum o razumjevanju sa njemačkom konsultantskom firmom GOPA koja sredstvima Vlade Švajcarske kroz Projekt YEP vrši reformske procese u zavodima i službama za zapošljavanje u Republici Srpskoj i Federaciji Bosne i Hercegovine te je na ovaj način zvanično krenula reforma Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine. Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, ulaskom u reformski proces unaprijedio je procese rada te je svojim korisnicima usluga omogućio veći paket usluga. Nadalje, usvojen je i proveden novi prijedlog sistematizacije radnih mjesta a u konsultaciji sa Projektom YEP, Uputstvo za rad Sektora za posredovanje Zavoda, otvoren je Klub za traženje posla u Brčkom, te je nabavljena nova aplikacija za evidenciju i posredovanje (ProMan aplikacija na IBM platformi), koja je omogućila punu primjenu novih metoda rada, prije svega savjetovanja, izradu Individualnih planova zapošljavanja, njihovo praćenje, pretraživanje kandidata te kvalitetnije posredovanje od kojih će koristi imati, kako nezaposlene osobe, tako i poslodavci. Podizanje kvaliteta rada, na bazi gore navedenog, ostvareno je u sledećim segmentima:
- provođenje informativnih seminara,
- provođenje individualnog savjetovanja,
- provođenje grupnog savjetovanje - Klub za traženje posla,
- rad mobilng biroa,
- služba za rad sa poslodavcima.


4.4. MJERE KOJE SE ODNOSE NA SARADNJU U OBLASTI MEĐUNARODNOG TRŽIŠTA RADA


U skladu sa odredbama Zakona o Agenciji za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik Bosne i Hercegovine ", br. 21/03 i 43/09.), i Programom rada Agencije za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine za 2019. godinu, Agencija će, u saradnji sa Federalnim zavodom za zapošljavanje, Zavodom za zapošljavanje Republike Srpske i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, u 2019. godini:
- Predstavljati Agenciju na međunarodnom planu u oblasti zapošljavanja i sarađivati sa nadležnim agencijama, institucijama i međunarodnim organizacijama u toj oblasti;
- Učestvovati u pregovorima za zaključivanje međunarodnih ugovora u oblasti socijalnog osiguranja u dijelu koji se odnosi na oblast nezaposlenosti;
- Učestvovati u pregovorima za zaključivanje međunarodnih ugovora u oblasti zapošljavanja,
- U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, učestvovati u provođenju zaključenih međunarodnih sporazuma o zapošljavanju sa Republikom Slovenijom, Republikom Srbijom, Državom Katar i Dogovor o posredovanju pri zapošljavanju radnika iz Bosne i Hercegovine u SR Njemačku na određeno vrijeme (njegovatelji);
- U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, učestvovati u realizaciji zaključenih sporazuma o socijalnom osiguranju između Bosne i Hercegovine i drugih država u dijelu koji se odnosi na oblast nezaposlenosti;
- Učestvovati u realizaciji Dogovora o slanju studenata iz Bosne i Hercegovine na stručnu ferijalnu praksu u SR Njemačku u toku ljetnog raspusta, kojeg su potpisali Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine i Savezna Agencija za rad SR Njemačke;
 Koordinirati aktivnosti u domaćim i međunarodnim projektima u oblasti zapošljavanja koji su od interesa za Bosnu i Hercegovinu i u saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine učestvovati u njihovoj realizaciji,
 U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta Bosne i Hercegovine, izraditi Prijedlog kvota za zapošljavanje stranaca u Bosne i Hercegovine za 2020. godinu i dostaviti ga Ministarstvu civilnih poslova Bosne i Hercegovine.


5. ZAKLJUČNA RAZMATRANJA


Uprkos svim izazovima, nastavak trenda ekonomskog rasta u eksternom okruženju (EU i region) uz pojačani doprinos internih dinamika bi trebali rezultirati dodatnim jačanjem ekonomskog rasta u Bosni i Hercegovini. Prema projekciji DEP-a 5 očekuje se da bi prosječna stopa realnog rasta BDP-a u 2019. godini trebala biti 3,5%. S obzirom na to da su oblasti industrije i trgovine u prethodnoj godini dale bitan doprinos rastu broja zaposlenih osoba u Bosne i Hercegovine pretpostavlja se da bi i u 2019. godini pomenute oblasti mogle imati značajan uticaj na broj zaposlenih osoba. Pored toga, tražnja i investicije takođe determinišu dešavanja na tržištu rada. Prema projekcijama DEP-a u 2019. godini se očekuje rast obima industrijske proizvodnje, investicija i trgovine, što ukazuje da bi stopa nezaposlenosti u Bosni i Hercegovini mogla pratiti trend postepenog smanjenja. Kao i prethodne godine, očekuje se da bi doprinos rastu broja zaposlenih u Bosni i Hercegovini bio skromniji u javnom sektoru u odnosu na ostala područja djelatnosti. Generalno, uz pozitivnu poslovnu klimu, kako u Bosni i Hercegovini tako i u okruženju i zemljama EU, očekuje se povećanje broja zaposlenih osoba u Bosni i Hercegovini od 2,5%, smanjenje stope nezaposlenosti, ali i nastavak trenda postepenog uvećanja neto plata od 2,8%. U oblasti tržišta rada srednjoročni scenario vezan je za dešavanja u sektorima koji su prethodnih godina imali značajan uticaj na kreiranje radih mjesta odnosno determinisale nivo plata. Prema projekcijama DEP-a, u periodu 2020-2021. godine, uz pretpostavljeni ekonomski rast očekuje se rast obima trgovine, industrijske proizvodnje, investicija što bi pozitivno uticalo na kreiranje pozitivnog poslovnog ambijenta i zapošljavanje (otvaranje novih radnih mjesta). Uzimajući u obzir pozitivna dešavanja u bh. ekonomiji i okruženju u periodu 2020-2021. godine se može očekivati rast broja zaposlenih osoba, oko 2,5%-2,6% u navedenom periodu, odnosno neto plata 2,7%-2,9% u navedenom periodu.


1 Izvor: Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine

2 Izvor: Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine , Anketa o radnoj snazi 2017.

3 Dio sredstava u procijenjenom iznosu od 29.615.150 KM se odnosi na prenesene obaveze po osnovu mjera aktivne politike zapošljavanja čija je realizacija započela prethodnih godina, a koje dospijevaju na naplatu u 2019. godini. .

4 Dio sredstava u procijenjenom iznosu od 1.640.000 KM se odnosi na prenesene obaveze po osnovu projekata čija je realizacija započela prethodnih godina, a koje dospijevaju na naplatu u 2019. godini

5 Direkcija za ekonomsko planiranje Bosne i Hercegovine, Program ekonomskih reformi za 2019-2021. godinu

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!