Službeni glasnik BiH, broj 45/14

Na osnovu člana 18.4 i 18.5 stav 2. Zakona o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 20/02, 18/05, 100/08, 75/09 i 58/13) te člana 14. i 15. stav 2. Statuta Agencije ("Službeni glasnik BiH", br. 22/03, 79/09 i 75/13), Upravni odbor Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine donosi sljedeću


ODLUKU


O USVAJANJU IZVJEŠTAJA O RADU


I


Usvaja se Izvještaj o radu Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine za 2013. godinu.

II


Izvještaj o radu Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine za 2013. godinu dostaviće se kao informacija Predsjedništvu Bosne i Hercegovine i objaviće se u "Službenom glasniku BiH".

III


Ova odluka stupa na snagu danom donošenja.

Broj 01-1-01-1-75/5-14
31. marta 2014. godine
Sarajevo


Predsjedavajući
Upravnog odbora
Dr. Kemal Kozarić, s. r.




IZVJEŠTAJ O RADU
AGENCIJE ZA OSIGURANJE DEPOZITA BOSNE I HERCEGOVINE ZA 2013. GODINU


I. UVOD


Agencija za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Agencija) konstituirana je u skladu sa Zakonom o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 20/02, 18/05, 100/08, 75/09 i 58/13), (u daljem tekstu: Zakon).
Agencija posluje kao samostalno neprofitno pravno lice s punim ovlastima u skladu sa zakonom države te je pravni sljednik prethodnih entitetskih agencija za osiguranje depozita.
Osnovna djelatnost Agencije je osiguranje prikladnih depozita fizičkih i pravnih lica u bankama članicama u skladu sa Zakonom.
Agencija osigurava sve prikladne depozite fizičkih i pravnih lica u bankama članicama u Bosni i Hercegovini u visini koju odredi Upravni odbor Agencije na osnovu svojih zakonskih ovlasti iz čl. 18.4 stav 1 tačka 11.
Trenutno osigurani depozit iznosi 50.000,00 KM.
Osiguranje depozita kod Agencije je zakonska obaveza banaka koje ispunjavaju uslove regulisane Zakonom (član 6. i 7. Zakona), a odnose se na vlasništvo, kapital banke, likvidnost, kvalitet aktive, upravljanje bankom, profitabilnost, tržišni rizik, računovodstvene standarde te rezerve u odnosu na potencijalne gubitke.
Osnovni ciljevi rada Agencije su zaštita deponenata - fizičkih i pravnih lica, vraćanje povjerenja građana u bankarski sistem, što znači da bi Agencija za slučaj likvidacije neke od banaka članica isplaćivala osigurane depozite deponenata, pa samim tim očuvanje finansijske stabilnosti u Bosni i Hercegovini.


II. AKTIVNOSTI UPRAVNOG ODBORA


Upravni odbor Agencije je u skladu sa čl. 18.1 Zakona o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine jedini organ upravljanja Agencijom i svoju zakonsku ulogu ostvaruje kroz nadležnosti iz člana 18.4 Zakona.
Upravni odbor se obavezno sastaje najmanje jednom u tri mjeseca prema članu 18.3 Zakona.
Upravni odbor Agencije je u izvještajnom periodu održao devet sjednica.
Usvojeno je više odluka kojima je usvojen Izvještaj o poslovanju Agencije za prvih šest mjeseci, Finansijski plan za 2014. godinu, donesena Odluka o visini stope premije osiguranja za 2014. godinu, Odluka o visini članarine za 2014. godinu te Odluka o visini iznosa osiguranog depozita.
Razmatrajući aktuelnost visine osiguranog depozita, vršene su potrebne analize te je Upravni odbor zaključio da visina iznosa osiguranog depozita treba da se poveća na iznos od 50.000,00 KM po deponentu po banci članici s primjenom od 01.01.2014. godine. Osigurani depozit je određen realno u skladu s kapacitetima Fonda, te se time istovremeno postiže dalje jačanje povjerenja u bankarski sektor.
Upravni odbor Agencije će i dalje u vezi s ovim pitanjem brižljivo pratiti mogućnosti povećanja iznosa osiguranog depozita. Istovremeno, Upravni odbor je o pogledu visine stope premije osiguranja usvojio odluku da se ista utvrdi u visini od 0,26%. Dovoljna kapitaliziranost Fonda za osiguranje depozita, pokrivenost broja deponenata i depozita su omogućile donošenje ove odluke, te s time održava povjerenje i stabilnost bankarskog sektora.
U 2013. godini okončana je zakonska procedura te je usvojen Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine, isti je objavljen u "Službenom glasniku BiH", broj 58 od 23. jula i stupio na snagu 31. jula 2013. godine. Poboljšanje zakonskih rješenja izvršeno je kako vlastitim prijedlozima tako i prijedlozima Međunarodnog monetarnog fonda. Najznačajnija izmjena Zakona odnosi se na vraćanje u program osiguranja depozita - depozita pravnih lica, a još kao bitne izmjene ističu se odredbe koje omogućavaju bankama članicama, ukoliko se nađu u postupku privremene uprave, da i dalje ostanu članice programa osiguranja depozita te brisanje mogućnosti učešća predstavnika banaka i Udruženja banaka u radu Upravnog odbora Agencije. Određene izmjene Zakona odnose se na poboljšanje odredbi koje regulišu finansiranje Agencije, čime se još više učvršćuje njena nezavisnost i pozicioniranje njene važne uloge u očuvanju sveukupne finansijske stabilnosti.
Kontinuirana aktivnost praćenja ostvarenja prihoda od investiranja je nastavljena kroz redovno izvještavanje Upravnog odbora, raspravu i donošenje odgovarajućih zaključaka, sve u cilju poboljšanja ostvarenja te vrste prihoda. Tako je svojim odlukama Upravni odbor usvojio kvartalne i polugodišnje izvještaje i godišnji izvještaj o radu Investicionog komiteta i razmatrao aktuelnost i usklađenost investicionih akata.
Sve aktivnosti u vezi s ovim pitanjem bile su usmjerene na prioritetne ciljeve: sigurnost investiranja i likvidnost Fonda.
Prateći aktuelnost i usklađenost podzakonskih akata, Upravni odbor Agencije je usvojio izmjene Statuta Agencije te Odluke o kriterijima za učešće banaka u programu osiguranja depozita Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine.
U 2013. godini dovršene su i aktivnosti na izradi Plana za krizne situacije koji će biti sastavni dio Plana koje su dužne sačiniti sve finansijske institucije.
Posebnu pažnju u 2013. godini Upravni odbor je posvetio praćenju realizacije stand-by aranžmana zaključenim s EBRD-om, te u tom pravcu i pribavljanju nedostajućih sredstava kroz IPA fondove za servisiranje aranžmana do kraja njegovog trajanja. Te aktivnosti se i dalje nastavljaju jer u 2013. godini još nisu obezbijeđena kompletna sredstva.
Upravni odbor je u svom radu razmatrao i izvještaje u svrhu jačanja funkcije osiguranja depozita, stanju ispunjenosti kriterija kod banaka koje su članice programa osiguranja depozita, analize mogućnosti povećanja iznosa osiguranog depozita, informacije o ostvarenju prihoda od investiranja, informaciju o stanju depozita kod osiguranih banaka i druge, te kontinuirano pratio realizaciju svojih zaključaka. Posebnu pažnju Upravni odbor je posvetio bankama članicama koje imaju problema u svom tekućem poslovanju, te u tom smislu vodio više rasprava i donosio potrebne zaključke i mjere.
Upravni odbor je usvojio Izvještaj o radu Agencije za 2012. godinu koji je kao informacija prezentiran Predsjedništvu Bosne i Hercegovine koje ga je usvojilo na svojoj sjednici iz maja 2013. godine.


III. OSTVARIVANJE ZAKONSKIH OVLAŠTENJA AGENCIJE


A) Funkcionisanje programa osiguranja depozita


U skladu s odredbom čl. 6. Zakona obaveza je banaka koje su dobile dozvolu za rad od nadležnih entitetskih agencija za bankarstvo da postanu banke članice programa osiguranja depozita, nakon što ispune kriterije za osiguranje depozita iz čl. 7. Zakona.
U svom programu osiguranja na dan 31.12.2013. godine Agencija ima uključeno ukupno 26 banaka članica.
U skladu i na osnovu Zakona i Odluke o kriterijima za učešće banaka u programu osiguranja depozita Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 71/05, 79/09 i 75/13), (u daljem tekstu: Odluka) Agencija je dužna da kontinuirano nadgleda poslovanje banaka u pogledu ispunjenosti kriterija za članstvo, te se s tim u vezi, prate dnevni, mjesečni i kvartalni izvještaji kao i godišnji izvještaji vanjskih revizora koji se dostavljaju Agenciji.
Na osnovu pomenutih izvještaja, u Agenciji se izrađuju kvartalne analize ispunjenosti kriterija kod banaka članica, te se o tome redovno izvještava Upravni odbor Agencije.
Poslovanje banaka u 2013. godini karakteriše dalje prilogođavanje situaciji u kojoj političko- ekonomske prilike u Bosni i Hercegovini i svjetska ekonomska kriza utiču i na cjelokupni bankarski sistem BiH. Sa 31.12.2013. godine četiri banake članice su prema preliminarnim izvještajima iskazale gubitak u svom poslovanju, lako isti nije nastao kao posljedica operativnih gubitaka banaka, nego iz razloga izdvajanja većih iznosa "rezervi" kao odraza pogoršane privredne aktivnosti, slabljenja već lošeg standarda stanovništva, došlo je do smanjenja ukupnog broja zaposlenih, koji su s druge strane uticali na blagovremenost povrata odobrenih kredita od komercijalnih banaka, kako pravnih isto tako i fizičkih lica.
U izvještajnom periodu kod jednog broja banaka došlo je do narušavanja kriterija koje su dužne stalno održavati u propisanim granicama, te je Agencija naložila takvim bankama da dostave sveobuhvatne poslovne planove kojim pojašnjavaju način na koji će prevazići nedostatak kriterija, prije svega profitabilnosti, bez ugrožavanja minimalnih zahtjeva za kapital (član III.7 Odluke). Na osnovu svojih zakonskih ovlasti, Agencija je izvršila ocjenu dostavljenih planova, te neke vratila na dopunu i kontinuirano pratila realizaciju istih. Na taj način Agencija je zadržala stalni nadzor nad bankama članicama i bila u svakom momentu spremna na intervenciju.
Kod jedne banke članice u toku godine je bio imenovan privremeni upravnik u trajanju nepuna dva mjeseca, isključivo iz razloga popunjavanja upravljačke strukture banke, te je mandat istog prestao okončanjem tih aktivnosti - imenovanjem nadzornog odbora i uprave banke.
I pored teških uslova poslovanja u protekloj godini, mora se istaći da su banke članice imale visok stepen likvidnosti, da nije došlo do odliva depozita već do povećanja štednje građana.
U toku 2013. godine nastavljene su redovne aktivnosti zaposlenih u pogledu vršenja kontrole izvještavanja koje su banke u skladu s Ugovorom o osiguranju depozita i Aneksom navedenog ugovora dužne sačinjavati i dostavljati Agenciji na mjesečnom nivou.
Ovo je veoma bitna aktivnost u Agenciji, jer prije svega služi provjeri tačnosti izvještaja banaka, kako bi Agencija bila spremna u svakom momentu izvršiti obavezu isplate osiguranih depozita, ukoliko se desi slučaj osiguranja.
U Agenciji je kontinuirano vršena analiza mogućnosti povećanja iznosa osiguranog depozita i isti je trenutno određen u visini od 50.000,00 KM.


B) Kretanje depozita u bankarskom sektoru Bosne i Hercegovine i bankama članicama programa osiguranja depozita 1. Banke u Bosni i Hercegovini


Sa 31.12.2013. godine ukupno 26 banaka iz Bosne i Hercegovine se nalazilo u programu osiguranja depozita.
U toku 2013. godine nije bilo novih prijema u članstvo.
Privredna banka d.d. Sarajevo nalazi se u proceduri pripreme za članstvo u programu osiguranja depozita kao potencijalna banka članica. Dana 20.06.2013. godine pokrenut je likvidacioni postupak nad Postbank BH d.d. koja se nalazila u privremenoj upravi. Samim tim Banka nema pravni subjektivitet te ne ulazi u ukupan broj banaka u BiH.
Kretanje broja banaka u BiH

Banke

12/02

12/11

12/12

12/13

Indeks

1

2

3

4

5

5/4

5/2

Federacija BiH

29

19

18

17

94

59

Republika Srpska

10

10

10

10

100

100

Bosna i Hercegovina

39

29

28

27

96

69

Državne

3

2

2

2

100

67

Privremena uprava

3

2

1

0

0

0

Članice AOD BiH

10

26

26

26

100

260

 


2. Depoziti


Ukupni depoziti imali su rast od 5,7% u 2013. godini. S obzirom da je za 2012. godinu zabilježen rast ukupnih depozita od 1,8% u odnosu na 2011. godinu, te da je za 2011. godinu rast ukupnih depozita iznosio svega 0,3%, može se konstatovati da je rast ukupnih depozita bio značajan u 2013. godini. Manje zaduživanje banaka u inostranstvu, zbog uticaja finansijske i ekonomske krize, dovelo je do situacije da depoziti predstavljaju najznačajniji izvor finansiranja banaka u BiH. U depozitnom potencijalu banaka u BiH, gledano sa stanovišta sektorske strukture tokom 2013. godine, najviše je učešće depozita stanovništva. Drugi po visini i učešću sektorski izvor su depoziti privatnih preduzeća koji su imali veće oscilacije tokom 2013. godine (pad u prvoj polovini godine te veći rast u drugoj polovini 2013. godine). Depoziti javnih preduzeća, kao treći sektorski izvor, u bankama BiH bilježe blagi rast tokom 2013. godine. Pod uticajem krize, smanjenog obima kreditiranja i viška likvidnosti došlo je do povlačenja depozitnih sredstava matičnih grupacija, što je rezultiralo padom depozita bankarskih institucija na četvrto mjesto po visini sektorskih izvora. Finansijska podrška grupacije i dalje je prisutna u bankama BiH, a najviše je koncentrisana u pet banaka. Na ovaj način banke u većinskom stranom vlasništvu imaju osiguran priliv sredstava za finansiranje od strane grupe čije su članice. Smanjenje stranih izvora finansiranja, otežan pristup novčanim sredstvima na tržištu u uslovima ekonomske krize, rast rizika likvidnosti kao rezultata pogoršanja naplativosti kredita..., samo su neki od razloga da se u fokusu banaka primarno nađe prikupljanje i rast ukupnih depozita i u narednom periodu.


3. Štednja


Depoziti stanovništva imali su kontinuiran rast i tokom 2013. godine, tj. povećani su s nivoa 7,87 milijardi KM, koliko su iznosili na kraju 2012. godine, na nivo od 8,58 milijardi KM sa 31.12.2013. godine (9,1%). Štednja građana s učešćem od 52,8% u ukupnim depozitima (učešće u 2012. godini 51,1%) i dalje je najveći izvor finansiranja banaka u BiH. Praćenje ove depozitne kategorije i dalje se vrši na sedmičnom nivou po bankama članicama programa osiguranja depozita.
Stabilnost ukupnog bankarskog sistema kao i postojanje sistema osiguranja depozita čiji je osnovni cilj povećanje stabilnosti finansijskog sektora i zaštita štediša, kao rezultat su dali pozitivne trendove i kontinuiran rast u segmentu štednje u bankama BiH.
Očuvanje i jačanje povjerenja građana u sigurnost i stabilnost bankarskog sistema u BiH je permanentan zadatak Agencije kao garanta isplate osiguranog depozita i ista je prepoznata od strane građana BiH.


4. Kretanje depozitnih kategorija


Prikazani podaci u narednoj tabeli na najbolji način oslikavaju stanje u bankarskom sistemu, gdje je sigurnost depozita vodeći motiv za daljnji rast štednje u bankama i njeno sve veće učešće u ukupnim depozitima.

Pregled vrsta depozita

(u milionima KM)

Depoziti

12/02

12/11

12/12

12/13

Inde

ks

1

2

3

4

5

5/4

5/2

Ukupni

4.055

15.125

15.390

16.263

106

401

Štedni

1.565

7.216

7.868

8.584

109

548

 


5. Koncentracija ukupnih i štednih depozita


Učešće pet najvećih banaka u bankarskom sektoru od 53% na kategoriji "ukupni depoziti" i 60% na kategoriji "građani" ukazuje da je evidentno postojanje koncentracije "ukupnih depozita" i "štednje" u većim bankama, što je prikazano u donjoj tabeli:

Koncentracija ukupnih i štednih depozita

(u milionima KM)

 

12/13

1

2

Ukupni depoziti (5 najvećih banaka)

8.695=53%

Ukupni depoziti (ostalih 22 banke)

7.568=47%

Štedni depoziti (5 najvećih banaka)

5.183=60%

Štedni depoziti (ostalih 22 banke)

3.401=40%

 


6. Udio banaka članica u bankarskom sektoru Bosne i Hercegovine


Ukupno 26 banaka sa 31.12.2013. godine nalaze se u programu osiguranja depozita kod Agencije.
Prema podacima prikazanim u tabeli, 99,2% ukupnih depozita deponovano je u bankama članicama programa osiguranja depozita.

Pregled udjela banka članica u ukupnim depozitima

(u milionima KM)

 

Ukupni depoziti

12/02

12/03

12/04

12/05

12/06

12/07

12/08

12/09

12/10

12/11

12/12

12/13

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Bh. banke

4.055

2.005

2.555

3.272

4.207

14.815

15.226

15.278

15.076

5.125

15.390

16.263

Banke članice

2.395

1.700

2.345

3.099

4.135

14.412

4.887

14.888

14.721

4.815

15.191

16.133

Udio %

59,1

84,8

91,7

94,7

98,3

97,3

97,8

97,4

97,6

98,0

98,7

99,2

 


Učešće banaka članica programa osiguranja u ukupnoj štednji građana u bankama u Bosni i Hercegovini iznosi 98,9%.
U narednoj tabeli je prikazan razvoj u periodu 2002-2013. godina:

Pregled udjela banka članica u štednim depozitima

(u milionima KM)

 

Štednja

12/02

12/03

12/04

12/05

12/06

12/07

12/08

12/09

12/10

12/11

12/12

12/13

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Bh. banke

1.565

2.005

2.555

3.272

4.207

5.292

5.313

5.773

6.622

7.216

7.868

8.584

Banke članice

1.128

1.700

2.345

3.099

4.135

5.208

5.227

5.673

6.544

7.129

7.771

8.489

Udio %

72,1

84,8

91,7

94,7

98,3

98,4

98,4

98,3

98,8

98,8

98,8

98,9

 


Banke članice imaju visok udio u prikupljanju kako ukupnih tako i štednih uloga. Pri tome se ne smije izgubiti iz vida da je svemu tome, gledajući proteklih 12 godina, doprinijela i primjena šeme osiguranja depozita kao jednog od najhitnijih sudionika u finansijskom sistemu BiH.
Efikasnost rada Agencije, konzervativna politika postepenog povećanja limita osiguranja kroz ekonomsku opravdanost i postojanost zasnovanoj na matematičkoj opravdanosti povećanja limita osiguranja, praćenje rada banaka članica uz pravovremeno ukazivanje na uočene nedostatke u poslovanju, najvjerodostojniji su dokaz opravdanosti osnivanja Agencije i uspostavljanja programa osiguranja depozita.


C) Fond za osiguranje depozita


Članom 11. Zakona regulisana je obaveza otvaranja računa Fonda kod Centralne banke Bosne i Hercegovine i deponovanje sredstava premije i doniranih sredstava.
Inicijalna sredstva za uspostavljanje Fonda donirale su putem svojih agencija vlade Sjedinjenih Američkih Država (USAID) i Republike Njemačke (KfW).
Prema usvojenoj Politici investiranja sredstava, a u skladu sa Zakonom, sredstva Fonda se mogu investirati u vrijednosne papire s fiksnim prihodom koji su izdati ili garantirani od zemalja Evropske unije, vladinih agencija zemalja Evropske unije, evropske nadnacionalne agencije, kao i u vrijednosnice s fiksnim prihodom izdate ili garantirane od vlade ili vladinih agencija Sjedinjenih Američkih Država.
Agencija može također ulagati kapital Fonda u vrijednosnice s fiksnim prihodom ili druge instrumente duga koje su izdale banke ili kompanije Evropske unije ili banke ili kompanije s najvišom ocjenom sa sjedištem u Sjedinjenim Američkim Državama. Minimalna ocjena kvaliteta ovih banaka ili kompanija je "A" ili "P1" ili bolja, ili ekvivalent u skladu s ocjenama međunarodno priznate agencije za ocjenu obveznica.
Agencija je imenovala Deutsche Asset Management International GmbH za investicijskog menadžera (Sporazum o upravljanju portfoliom) i daje mu uputstva u pisanoj formi da nadgleda i usmjerava investiciju i reinvesticiju sredstava koja se čuvaju na depo računu kod Deutsche Bank AG u Frankfurtu.
Asset manager jednom mjesečno dostavlja izvještaj o investicijama, a kvartalno procjenu investicija, koja pokazuje likvidna sredstva, opis svakog pojedinačnog držanja vrijednosnice, njenu ocjenu i tržišnu vrijednost.


IV. FINANSIJSKO POSLOVANJE ZA PERIOD 01.01. - 31.12.2013.


U izvještajnom periodu Agencija je ostvarila ukupan prihod od 4.546.709,00 KM.
Ukupni rashodi Agencije iznose 3.953.068,00 KM.
U izvještajnom periodu ostvarena je neto dobit (višak prihoda nad rashodima) u iznosu od 593.641,00 KM koja se u skladu sa Zakonom, odlukom Upravnog odbora raspoređuje u Fond za osiguranje depozita.
Agencija za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine je odlukom Upravnog odbora broj 01-1-01-1-260/3-12 od 27.07.2012. godine imenovala kuću "Deloitte" d.o.o. Banja Luka za vanjskog revizora Agencije na period od tri godine.
Izvještajem nezavisnog revizora konstatovano je da finansijski izvještaji fer i istinito po svim bitnim pitanjima prikazuju finansijski položaj Agencije na dan 31.12.2013. godine u skladu s Međunarodnim standardima finansijskog izvještavanja.


Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!